HOGYAN ÉLJÜNK EGYÜTT A MÉDIÁVAL?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mennyi az annyi, avagy a szegedi médiumok olvasottsága, hallgatottsága, nézettsége az Informédia felmérései alapján szeptember 11.
Advertisements

A m ű v é s z e t e k A művészet a görög tekhné és technika,
Szeretem a könyvtáram!.
Saját magunkat mindig arról próbáljuk meggyőzni, hogy mennyivel boldogabb lesz az életünk majd, ha megházasodunk, megszületik az első gyermekünk, majd.
Több játékot az oktatásba Honti Pál. Előítéletek.
A könyvtár és az Internet mindenkié A világ a könyvtárban, a könyvtár a világban.
Mozgókép és médiaismeret
A képkészítő nemcsak rögzíti, de mindig ábrázolja is, amit felvesz…
K ONTROLLÁLATLAN VÁGYAK, KISZÁMÍTHATATLAN HISZÉKENYSÉG, KIALAKULATLAN ÉRZÉSVILÁG Avagy a reklámok hatásai a kisiskolásokra Készítette: Tóth Ivett Anna.
Az internet, a TV és társas támogatás összefüggései
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
Az információszerzés.
A média funkciói.
Szeretteim! Nemsokára elérkezik a születésnapom. Nagyon sok ember vásárol ilyenkor és készülnek már külön erre az alkalomra szóló rádió- és TV-műsorok,
A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia.
A reklámeszközök jellemzöi
1.Számú Elnöki (ecchi)gőzfürdő terv. -Ki ne álmodozott volna az anime és manga rajongók közül, hogy egy napon majd eljut Japánba és személyesen megismeri,
A görög színház működése
Sokan csak azért beszélnek, mert azt hiszik
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat!
Adatábrázolás, algoritmusok
Internet alapjai. Szakmák Multimédia szerkesztő Content-szerkesztő Content-Manager Webriporter Infobróker Online-szerkesztő Online-újságíró.
A tömegkommunikáció hatása a nyelvre és a gondolkodásra
Az érvelés.
CITROM ÉS CUKOR Ezt kellene mindenkinek a fürdőszobában a tükrére írni, hogy minden nap szem előtt legyen és elolvashassa.
BOLOND GONDOLATOK C S O K R A Az egészséges ember az, akit nem vizsgáltak ki elég alaposan.
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban Október 24. Észak-alföldi regionális szakmai műhelymunka A KézenFogva Alapítvány megjegyzései a kerekasztal.
Az emberi agy gyakran becsap!
A társadalmi t ő ke, az internet- elérés és a túlzott TV-nézés összefüggései Dr. habil Németh Erzsébet, BKF, főiskolai tanár, a Viselkedéstudományi Intézet.
A számítógép működéséhez két elv kell egyszerre működjön: automatizált számolás és programozhatóság. Történetét azokig a mechanikus számológépekig szokás.
Olyan furcsán alakult minden, a nagy terv nem ez volt,
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
Kedves Fiam ....
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
Avagy mire is emlékezem…
Jelek, jelrendszerek.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Az élet igéje július.
A tömegkommunikáció.
Saját magunkat mindig arról próbáljuk meggyőzni, hogy mennyivel boldogabb lesz az életünk majd, ha megházasodunk, megszületik az első gyermekünk, majd.
Valószínűleg nem jön elhinni, de 100%-ig igaz.
Bölcsességek, aforizmák
Fekete Vivien Galambos Edit
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Hát én lennék, és Botond!! 
Szakértői bizonyítás a büntető eljárásban
Van egy rossz hírem, máshogy nem megy!
Sokan csak azért beszélnek, mert azt hiszik a hanggal könnyebb bánni, mint a csönddel.
MÉDIAISMERET Közlési rendszerek
"Adjatok egy fix pontot, és kimozdítom a Földet"
Idősek és ifjak a jövőért
Óvópedagógus és tanító közötti kommunikáció Készítette: Abrudán Judit-Hajnal Bartha Helga Beáta Szilágyi Noémi.
Adat és információ. Információ, tudás  A latin informatio = felvilágosítás, tájékoztatás, oktatás szóból  Minden, ami megkülönböztet  Új ismeretté.
Gyakorló óra 5/12.
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
Egy regionális rádió szerepvállalása B.-A.-Z. megye falvainak kulturális és társadalmi életében.
Biztosan tapasztaltátok már, hogy manapság 2010-ben a számítógép elengedhetetlen az életben a tanulásban és a tanárok munkájában is. Nos mai beszámolóm.
Médiagazdaságtan GSVMG11KNC /II. Nyomtatott sajtó.
Médiagazdaságtan GSVMG11KNC /II. Alapfogalmak.
Erőszakos médiatartalmak fiatal fogyasztói Székely Levente.
A történelem forrásai Mindaz forrás, ami információt, adatot hordoz a múltról, a múltból.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A 99,4 SUNSHINE FM BEMUTATÁSA, FELÉPÍTÉSE
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
A szövegszerkesztés története
Kommunikáció típusai.
dr. Geges József Ovidius Co. Ltd.
Előadás másolata:

HOGYAN ÉLJÜNK EGYÜTT A MÉDIÁVAL? Készítette: Fáykiss István Szauer Kristóf Budapest, 2007.IX.15.

Média – mit jelent ez a szó? Médium, latin szó, jelentése: régi jelentés: közép, középen levő, közvetítő újabb jelentés: tömegközlési, tömegtájékoztatási eszköz ezek: sajtó, rádió, televízió

A média kialakulása, története A tájékoztatás eszközei Kezdetben volt a szóbeli közlés példák: hírmondó, hírnök, kisbíró bibliai példa: -Mózes kihirdeti a tízparancsolatot -Nehemiás könyvében felolvasnak a Törvényből

A média kialakulása, története A tájékoztatás eszközei A fejlődés következő állomása: írásos közlés felkészültséget (írni-olvasni tudást) kívánt az eszközei drágák (kőtábla, agyagtábla, állatbőr, pergamen) >>>> kevesek kiváltsága marad

A média kialakulása, története A tájékoztatás eszközei Az írásos közléssel párhuzamosan esetenként megjelent a képi közlés: Legismertebb példája a biblia pauperum a középkorban; Templomok falán, oltárképeken, miseruhán bibliai jeleneteket ábrázoltak, amelyekről az írástudatlanok megtanulhatták a legfontosabb üdvtörténeti eseményeket és igazságokat

A média kialakulása, története A tájékoztatás eszközei A fejlődés következő állomása: írásos közlés, Gutenberg feltalálja a könyvnyomtatást >>>> a könyv, az újság egyre szélesebb néprétegekhez jut el illusztrációk: rajz, litográfia, végül fénykép

A média kialakulása, története A tájékoztatás eszközei A távközlés kialakulása Távíró >>> telefon >>> rádió A mozgókép megszületése Film >>> hangosfilm

A média kialakulása, története A tájékoztatás eszközei A távközlés és a vizuális elemek összekapcsolása Megszületik a TELEVÍZIÓ Ez egyesíti a szóbeli és írásos médiát, hiszen egyszerre ad képet és hangot és mindezt gyorsan, nagy távolságra képes továbbítani.

A televízió Elterjedése kétféleképpen hat a közönségre: 1. Megnő a továbbított hasznos ismeretek mennyisége (tudományos ismeretterjesztés, zenei műsorok, színházi közvetítések, filmek) 2. A növekvő műsoridő mind több embert köt a képernyő elé, válogatás nélkül végignézve a műsort. >>> megnő a befolyásolhatóság lehetősége és elvonja az időt más, hasznosabb időtöltéstől

A média szerepváltozása Kezdettől két párhuzamos igény: minél több embert érjen el – technikai és szervezési kérdés A hallgatót /olvasót /nézőt a közlést kiadó a saját igazáról akarja meggyőzni – etikai és pszichológiai kérdés Példa: Shakespeare: Julius Caesar, Antonius védőbeszéde

A média pszichológiai hátországa A pszichológia egész ága foglalkozik ezekkel az ismeretekkel, ez a médiapszichológia Néhány példa, hogyan lehet a közlendő dolognak a hatását a tömegtájékoztatásban fokozni, a hallgatót / nézőt a közölt ismeretekről meggyőzni.

A média pszichológiai hátországa Példák a hatás fokozására valamilyen információ gyakori ismétlése („Irak vegyi fegyvereket gyárt és tárol”), igazság-tartalom mellékes hivatkozás valamilyen nagyobb tekintélyre (fontos, elismert személy, elismert média-eszköz, BBC, New York Times, Frankfurter Allgemeine Zeitung) a negatív hír mindig érdekes, a pozitív unalmas

A média pszichológiai hátországa homályos célzások, sejtetések, utalások. „Nem zörög a haraszt, ha a szél nem fújja” az ellenfélről gúnyos, ironikus megjegyzések, kijelentések közlése a közlés etikája, célja: -botránykeltés -az igazság közlése (Példa: pedagógusok elbocsátása)

A média pszichológiai hátországa Az előbbi példákban említett és a sok egyéb pszichológiai eszköz használatának következménye: a mennyiségi változás, a nagyszámú megmutatkozási lehetőség minőségi változásba csapott át: a média iparrá, közvetítőből manipulációs iparággá vált.

A média előnyei Ismereteink gyarapítására szolgál (újság, hírek a rádióban, hírek a TV-ben, ismeretterjesztő műsorok – történelem, földrajz, állat-és növénytan, fizika, kémia, stb.) Szórakoztat, kikapcsolódást nyújt (zenei műsorok, rádiójáték, film, szórakoztató műsorok, kvízműsorok, színházi közvetítések, sport közvetítések)

A média veszélyei elveheti az időt más, hasznosabb tevékenység elől (ez igaz újságra, rádióra, filmre, TV-re egyaránt) a tévé előtt ülés elveszi az időt és helyet a családi beszélgetések elől, a családtagok egymás közötti kommunikációja elszegényedik passzivitásra szoktat, a néző csak befogad, a saját gondolkodási tevékenységét lecsökkenti a sok médiát „fogyasztó” fokozott veszélyben van, hogy manipulálják; téves vagy hazug információkat közölnek vele, amelyeket a sokadik ismétlés után végül igaznak fog elfogadni

Hogyan használjuk a médiát ? Ha ismerjük valaminek a veszélyességét, védekezni is könnyebb ellene. Tehát: Egészséges gyanakvással figyeljük a médiát Szabjunk időkorlátot a használatának Fedezzünk föl más, igazi értékeket Teremtsünk csöndet magunkban és magunknak. Akkor azt is meghalljuk, amit a zajban nem veszünk észre

Milyen lehetőségeink vannak? Ha a kivonulás nem megy, szerezzünk csöndes perceket magunknak (Háttér-rádiózás, háttér-tévézés csökkentése vagy megszüntetése. Magunkra csukjuk azt ajtót néhány percre. Ismerős kijelentés: „valami kell, hogy szóljon mellettem”) Ellenőrzésünk alatt tartjuk, hogy naponta mennyi időt szánunk újságra, rádióra, televízióra. Főleg a tévé tudja lekötni az embert, a sokféle csatorna közötti „szörfözést” órákon át lehet csinálni, észre sem vesszük az idő múlását.

Milyen lehetőségeink vannak még? Súlyos esetben célszerű „elvonást” alkalmazni, ez elsősorban a televízióra érvényes. Statisztikai adatok vannak arról, hogy átlagban napi 3-4 órát ülünk a TV képernyő előtt (gyerekek, fiatalok még többet). Gondoljuk meg: mi mindenre lehetne ezt az időt felhasználni? Megjegyzés: már nem újdonság, ha valaki a televíziót kiiktatja az életéből. Nem biztos, hogy ez követendő példa, ez csak egy a lehetséges megoldások közül.

Követhető példa: Jézus a tetteivel erre is példát adott; időről időre félrevonult a világból, hogy a saját belső életével és az Atya dolgaival foglalkozzon. Ekkor egyúttal kikapcsolta a saját korának média hatásait is.