MSTT Sportinnovációs Szakbizottság Budapest A látvány-csapatsport támogatás (TAO), gazdasági hatásai 2012. április 12.
Változások az állami sportirányításban Stratégiai célkitűzés: A sport erőteljesebb társadalmi (közösségformáló, kulturális) és gazdasági hatásának kiemelése elengedhetetlen. Új források, megnyitása szükséges a sportban.
Plusz források bevonása szükséges Növelni kell a sportra fordított források összegét, de nem így: VALÓS TÖBBLETFORRÁSOKRA VAN SZÜKSÉG!!!
Az új finanszírozási rendszer elemei I. A meglévő források átstrukturálása szükséges Egycsatornás finanszírozás bevezetése. Egy köztestület (MOB). Szigorúbb hatékonyságvizsgálat és monitoring rendszer. Működési támogatások minimalizálása, programfinanszírozás. Személyi juttatási rendszerek felülvizsgálata, ösztönző juttatási rendszer kialakítása. Új források becsatornázása szükséges Folyamatosan szélesíteni kell az európai uniós és egyéb nemzetközi források becsatornázásának a lehetőségét, amelynek alternatívája eddig csak marginálisan és esetlegesen jelent meg a magyar sportfinanszírozás rendszerében.
Az új finanszírozási rendszer elemei II. Cél: Az átláthatóság és a hatékonyság növelése
Az új finanszírozási rendszer elemei III. Finanszírozási háttér Meglévő források átstrukturálása Új források becsatornázása Sportbarát adójogszabályok
Mi is az a TAO és mit jelent a sport számára? A látvány-csapatsportágak: már a 2004. évben megszületett sportról szóló törvény felhatalmazása alapján kiadott, a sportrendezvények biztonságáról szóló jogszabály hatálya alá tartozó sportágak; Úttörő kezdeményezés; A látvány-csapatsportok közvetett állami támogatását biztosító törvénymódosítás; Nem szponzoráció: nem kapható érte ellenszolgáltatás (pl. reklámfelület); Cél: a cégek társadalmi felelősségtudatból, ellenszolgáltatások nélkül nyújtsanak támogatást (CRS); Nem kötelező! Szemléletváltásra ösztönöz;
Miért van erre szükség? Látvány-csapatsportok (közvetlen) és más sportágak (közvetett) hosszú távú fejlődésének megalapozása. Egyéb gazdasági tevékenységek is szorosan kapcsolódnak hozzá. Munkahelyteremtés, munkahelymegtartás. Kiemelkedő társadalmi jelentőséggel bír (egészségtudatosságra való nevelésben, a deviáns magatartási formák visszaszorításában, a közösségi lét értékeinek megismertetésében). Állam közvetlen és közvetett adóbevételeinek növelése.
A látvány-csapatsport támogatás hozadéka, financiális oldal A privilegizált sportágak jelentős anyagi forráshoz jutnak (szekunder hatásként a többi sportág is), stabilizálódik a sportszövetségek, sportszervezetek anyagi helyzete. Várható növekedés a sportcélú infrastrukturális vagyonban. Szakmai munkához szükséges mennyiségű és minőségű tárgyi eszközök, humánerőforrás rendelkezésre áll. KOCKÁZATOK Nagyobb sportszervezetekben financiális feszültség (bérfeszültség). Források növekedése a területre vonzza a „szerencselovagokat”. Sportlétesítmények fejlesztése esetében az üzemeltetés kérdése.
Legfőbb célok összefoglalva Tömegesítés, tömegbázis növelése; A sport, mint örömszerzési forma biztosítása; A sportoláshoz való olcsóbb hozzáférés megteremtése; Infrastruktúra fejlesztés; Sportegészségügyi háttér fejlesztése; Felelős, átlátható gazdálkodás, fenntarthatóság, eredményes működés biztosítása, A társasági adó, mint plusz forrás.
Tények, adatok, térképek A TAO számokban Tények, adatok, térképek
A beérkezett és elbírált kérelmek összesen Kérelmező sportág Igényelt támogatás (Ft) 2011/2012-es támogatási időszakra jóváhagyott támogatás (Ft) 2011-ben kiadott támogatási igazolások (Ft) Jégkorong 11 879 648 649 2 270 948 734 2 088 993 778 Kézilabda 12 150 799 404 6 005 169 948 5 463 389 488 Kosárlabda 6 576 364 969 3 664 775 731 3 219 055 798 Labdarúgás 38 757 327 915 25 291 900 810 16 935 806 436 Vízilabda 24 898 008 012 2 573 073 380 2 572 446 410 MOB 597 067 476 121 652 757 Összesen 94 859 216 425 39 927 521 360 30 401 344 667
Összes adóbevétel kiesés: 13,7 Mrd Ft A központi költségvetés 2011. évi közvetlen adóbevétel kiesése 31 Mrd Ft támogatási igazolás (30.401.344.667.- Ft.) 24 Mrd Ft kifizetés a cégek oldaláról ECOSTAT számítása alapján: 10,3 Mrd Ft közvetlen adóbevétel (szja, járulék, Áfa) Összes adóbevétel kiesés: 13,7 Mrd Ft
Egyesületi adatok a 2011/2012-es támogatási időszakban Sportág Sportfejlesztési programban szereplő összes támogatás (Önrész+Támogatás) Ft Jóváhagyott szakmai támogatás Ft Kiadott igazolás 2011. dec. 20-ig Ft Kiadott igazolás 2011.12.20 - 2012.03.20 Ft Összesen Kézilabda 9 055 347 166 7 069 057 721 4 161 585 260 1 222 870 950 5 384 456 210 Kosárlabda 4 400 468 626 3 499 491 127 2 436 382 368 106 576 535 2 542 958 903 Jégkorong 2 480 408 044 2 088 993 778 1 608 430 039 376 554 218 1 984 984 257 Vízilabda 2 924 423 699 2 379 314 515 1 968 646 956 46 265 756 2 014 912 712 Labdarúgás 27 482 604 959 20 916 633 253 12 729 496 626 360 503 374 13 090 000 000 Összesen: 46 343 252 494 35 953 490 394 22 904 541 249 2 112 770 833 25 017 312 082
Egyesületi adatok a 2011/2012-es támogatási időszakban
Egyesületi adatok a 2011/2012-es támogatási időszakban
Szövetségi adatok a 2011/2012-es támogatási időszakban Sportág Sportfejlesztési programban szereplő összes támogatás (Önrész+Támogatás) Ft Jóváhagyott szakmai támogatás Ft Kiadott igazolás 2011. dec. 20-ig Ft Kiadott igazolás 2011.12.20 - 2012.03.20 Ft Összesen (Ft) Jégkorong 485 855 600 387 632 640 Kézilabda 571 508 886 484 140 262 Kosárlabda 788 982 804 688 162 447 Labdarúgás 5 162 026 679 4 241 500 810 4 206 309 810 Vízilabda 216 748 600 196 131 896 MOB 232 166 350 121 652 757 Összesen: 7 457 288 919 6 119 220 812 6 084 029 812
Szövetségi adatok a 2011/2012-es támogatási időszakban
Szövetségi adatok a 2011/2012-es támogatási időszakban
Szövetségek által benyújtott igények %-os megoszlása jogcímenként
Egyesületek által benyújtott igények %-os megoszlása jogcímenként
A társasági adóból származó támogatások megoszlása megyénként a 2011/2012-es támogatási időszakban
A társasági adóból származó támogatások megoszlása kistérségenként a 2011/2012-es támogatási időszakban
A társasági adóból származó támogatások megoszlása településenként a 2011/2012-es támogatási időszakban
10 millió Ft-ot meghaladó építési beruházási kérelmek (jégkorong, kézilabda, kosárlabda, vízilabda) 2 db kérelem miniszteri döntésre vár 1 db kérelem felfüggesztés alatt van 3 db kérelem csökkentett összeggel került elfogadásra
10 millió Ft-ot meghaladó építési beruházási kérelmek (labdarúgás)
NGM előrejelzések A sportcélú adókedvezmény költségvetési előirányzata költségvetési évenként 20+1 milliárd forint; A 2011/12-es sporttámogatási időszakban jóváhagyott sportágfejlesztési programok összértéke (a támogatás és az önerő összegének együttes összege) 53,8 milliárd forint; 2012. március 20-ai állapot szerint a kiadható támogatási igazolások 69,5 százaléka került kiállításra A sporttámogatási adókedvezmény 2011. évi költségvetési hatása előreláthatólag – 16,8 milliárd forint; A sportfejlesztési programok 75 százaléka megvalósulhat, amely azt jelenti, hogy mintegy 29,4 milliárd forint többlet tőke áramlik a sportágazatba;
NGM előrejelzések II. A 2011/12-es sportágfejlesztési programok költségvetési hatása a 2012-es költségvetési évben (egyenlegjavító hatások nélkül) 19,8 milliárd forint, a 2013-as költségvetési évben 1,9 milliárd forint; 2012-ben hasonló arányokkal számolva (75 százalékos kihasználtsággal => A 2012/13-es sportágfejlesztési programok 2012. évi költségvetési hatása (egyenlegjavító hatások nélkül) 22 milliárd forint, 2013. évi költségvetési hatása 14,6 milliárd forint; A 2011/12-es és a 2012/13-es sportágfejlesztési programok együttes hatása társasági adó soron 41,8 milliárd forint csökkenés 2012-ben, 16,5 milliárd forint 2013-ban;
NGM előrejelzések III. A 2011/12-es sportágfejlesztési program 2012-ben 5,9 milliárd forint, a 2012/13-es sportágfejlesztési program 2012-ben 2,9 milliárd forint pozitív egyenlegjavító hatással jár; Együttesen a 2012-es költségvetési évben 8,8 milliárd forint pozitív egyenlegjavító hatással jár; A 2011/12-es és a 2012/13-es sportágfejlesztési programok együttes, társasági adó soron mutatkozó 41,8 milliárd forintos hatása és az egyenlegjavító 8,8 milliárd forintos hatás alapján a 2012. évi költségvetési hatás körülbelül 33 milliárd forint;
Összegzés Az elméleti költségvetési hatás jól számszerűsíthető, a költségvetésre gyakorolt hatás (annak időbeli ütemezése) alig mérhető; Ennek fő oka: az igénybevett adókedvezmény összege a 2011. évi adóbevallás benyújtását és feldolgozását követően (2012. június-július) ismerhető meg; Az NGM Jelentés korlátozottan és csak részben számol a sporttámogatási rendszer egyenlegjavító hatásaival; Az NGM Jelentés a kiadott támogatási igazolások és azok felhasználása közé egyenlőség jelet tesz; Az önrész csak a kiadási oldalon jelenik meg az NGM Jelentésben, a bevételi oldalon pedig nem;
Látvány-csapatsport támogatás célzott hatásai Sportgazdaság kialakulása, transzparens működés következtében a támogatók megjelenése. Társadalmi felelősségvállalási aktivitás erősödése a cégek oldaláról. Tervezés szerepének növekedése, összehangolt irányítási folyamatok kialakulása a sportszférában. Munkavégzés kifehérítése: személyi jellegű ráfordítások csak bérszámfejtéssel, szabályos foglalkoztatási formákban. Szakmai programok gazdasági tevékenységének szabályossága, ellenőrizhetősége, belső működési szabályok és számviteli fegyelem erősödése.
A hazai fogadtatás - elismerés
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Bardóczy Gábor Nemzeti Sport Intézet