Dr. Lévai Zoltán Professor Emeritus Járműdinamika alapjai 2017.04.02.
A járműre ható erők egyensúlya: M a motor nyomatéka k nyomaték-módosítás az erőátvitelben r – a kerék sugara h - az erőátvitel hatásfoka G – a jármű súlya y útellenállás-tényező, ami y = f.cos a + sin a , ahol f gördülési ellenállás tényezője a útemelkedés szöge W légellenállástényező ahol cw – formatényező – a levegő sűrűsége A – homlokfelület nagysága v – a jármű sebessége m a jármű tömege d tehetetlenségi tényező 2017.04.02.
Mi a tehetetlenségi tényező? ahol Ik a kerekek másodrendű nyomatéka ahol Im a motor másodrendű nyomatéka 2017.04.02.
Valamint az idő és az út diagramja a sebesség függvényében: Új fogalom: dinamikai tényező (D) Ebből a gyorsulás: Valamint az idő és az út diagramja a sebesség függvényében: 2017.04.02.
Járműdinamikai számítások 3 fokozatú mechanikus sebességváltó esetén 2017.04.02.
D – a tengelykapcsoló átmérője n – a szivattyúkerék fordulatszáma A hidrodinamikus tengelykapcsoló nyomatékfelvétele: ahol l – mérésekkel megállapított arányossági tényező r - a folyadék sűrűsége Mechanikus hidraulikus tengelykapcsoló: D – a tengelykapcsoló átmérője n – a szivattyúkerék fordulatszáma Az összetartozó M, n és i H meghatározása: 2017.04.02.
Hidrodinamikus nyomatékváltó Karakterisztikája: Az összetartozó M, n és i H meghatározása hasonló a tengelykapcsolóéval („seprűdiagram”) azzal a különbséggel, hogy a kH nyomatékmódosítást is figyelembe kell venni.
A vonóerő-diagram Mechanikus fokozat Hidraulikus fokozat