2. Minőségirányítási rendszerek (ISO:9001, TickIT), szerepük az informatikában. A minőségirányítási rendszer auditálása és tanúsíttatása.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szoftverminőség, 2010 Farkas Péter. SG - Sajátos célok  SG 1. Termék / komponens megoldás kiválasztása  SP 1.1. Alternatívák és kiválasztási kritériumok.
Advertisements

1. Előadás Dr. Szvitacs István
ENERGIAIRÁNYÍTÁSI SZABVÁNYOK
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
A TANÁCSADÓ SZEREPE az EU műszaki jogi szabályozásának vállalati alkalmazásában CE jelölés és társai – a.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 3. előadás
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Dr. Kollár Gábor vezető auditor Det Norske Veritas Magyarország
Minőségügyi auditok.
MinőségIrányítási Rendszer (MIR) elektronikus dokumentációjához
Minőségirányítás a felsőoktatásban
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK AUDITÁLÁSA
A KÖZPONT MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA. Szabvány Ismétlődő műszaki, gazdasági és más feladatok optimális megoldásának MINTÁJA.
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK A kurzus szerepe és célja A minőségbiztosítás általános alapelveire történő folyamatos hivatkozással áttekinti a szoftverminőség.
Szoftverminőség biztosítása A minőségirányítási kézikönyv
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK A minőség céljai #1  A minőség szabványos megfogalmazása (ISO 9000:2000): A minőség annak a mértéke, hogy mennyire.
Szoftverminőség biztosítása célok, dokumentációk, a minőség költségei Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009.
Szervezetfejlesztési Program
Az IKTA/ számú pályázat alapján: Ügyfélbarát ügyintézést támogató informatikai rendszer prototípusának kialakítása (Elektronikus Polgármesteri.
ISO : 2011 – energiairányítási rendszer (EIR)
Ipari középvállalat projektvezetőjének tapasztalatai az integrált vállalatirányítási szoftver bevezetési szakaszában Projektmenedzsment Fórum A kis-
A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
Minőségirányítási rendszerek
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
7. hét: Az EN ISO 14001:2005 KIR szabvány
HEFOP hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer II. rész A diákhoz itt kellene beszúrni a tanári magyarázatokat.
9. hét: A munkahelyi egészségvédelem és
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP)
A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. minőségirányítási rendszere
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI OKTATÁS Anda Tivadar, minőségügyi szakértő
Vállalati tanácsadás pályázatainak értékelése
Intézmény Férőhely Kiváltást Támogató Program. Mentori szerep december dia A szervezeti-működési szakmentorok a tevékenységük során fogadják.
EGY SIKERES PROJEKT ISMÉRVEI ÖTLETTŐL A MEGVALÓSULÁSIG Vendler Balázs, ügyvezető.

1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
„Innovációs folyamatok és lehetőségek a Közép-dunántúli régióban” Pannon Egyetem Innovációs Konferencia Veszprém október 2. Előadói napon elhangzott.
IRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK TANÚSÍTÁSÁNAK TAPASZTALATAI
ÜZLETI STRATÉGIÁTÓL A MINŐSÉGTERVEZÉSIG
3. Konzultáció Dr. Szvitacs István
Készítette: Szirmai István
2014. június 12. Lackó Péter Clarity
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Minőségbiztosítási ismeretek
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Az új minőségirányítási rendszer bevezetése
Az ISO 9001:2008 MinőségIrányítási Rendszer (MIR) dokumentumai A dokumentáció lehet bármilyen alakú vagy típusú adathordozón.
Mit láthatunk a honlapon? Az előző ISO 9001 szabvány szerint kiadott tanúsítványok (várhatóan) az új ISO 9001 szabvány kiadását követő 24 hónapig.
Móricz Pál üzletfejlesztési igazgató Szenzor Gazdaságmérnöki Kft. XX. Információvédelmi fórum március 22. Információvédelmi kockázatfelmérés a szabványokban.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
PBKIK Ny. sz.: ; AL-1313, Piacsek László Zoltán Minőségmenedzsment összeállította: Piacsek László Zoltán.
Tanúsítási tapasztalatok és változások Stipkovits István információbiztonsági auditor SGS Hungária Kft., 1124 Budapest, Sirály u. 4.
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZERT TÁMOGATÓ SZOFTVEREK FELADATAI Adatbázisok Word dokumentumok PDF dokumentumok HTML dokumentumok Szövegszerkesztés Szövegszerkesztés.
Minőségirányítás és Akkreditáció Bőhm Zoltán Budapest,
Az ISO/IEC szabvány követelményeihez kapcsolódó feladatok az önkormányzati, államigazgatási szerveknél Lábodi Csaba PhD jelölt Témavezető: Dr. Dimény.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
SZÖM II. ÖNÉRTÉKELÉS TAPASZTALATAI
Móricz Pál – ügyvezető igazgató Szenzor Gazdaságmérnöki Kft.
Az ISO 9001 jelenlegi helyzete
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 4
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Ide kerülhet az előadás címe
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

2. Minőségirányítási rendszerek (ISO:9001, TickIT), szerepük az informatikában. A minőségirányítási rendszer auditálása és tanúsíttatása

Bemutatkozás 1999: PTE-KTK, 2006: Pollack M. – minőségügyi szakember 1999. október óta dolgozom, előbb mint minőségügyi munkatárs, majd minőségirányítási vezetőként Tanfolyamok: SGS, TÜV, Szenzor Elérhetőségem: bercesi.krisztina@t-online.hu 2009.09.15. Bércesi Krisztina

Mit jelent a minőségirányítás? Az ISO egy „klubtagság” Miért pályázunk a tagságra? Mi is szeretnénk a csoporthoz (elithez) tartozni. Nem szeretnénk lemaradni üzletről… Ismerni szeretnénk azt a nyelvet, amit egyre többen beszélnek. 2009.09.15. Bércesi Krisztina

„Játékszabályok” Írd le a saját működésed szabályait (dokumentáció) Segíthet egy tanácsadó Válassz auditort, és mutasd meg, mit írtál le Mielőtt vizsgára mész, gyakorolj, tartsd be a leírt szabályaid Vizsgázz le! Továbbra is dolgozz a leírt szabályaid szerint, mert az ellenőr (elvileg) bármikor rád nyithatja az ajtót 2009.09.15. Bércesi Krisztina

„Szépséghibák” Ne felejtsd el a felkészítési díjat, a vizsgadíjat és a folyamatos „klubtagsági” díjat kifizetni! Az ellenőr (auditor) és az ajánló (tanácsadó) részben/egészében a klubtagsági díjakból él, s aki megbukik, az tovább nem fizet… 2009.09.15. Bércesi Krisztina

Nyitott kérdések… Mennyit vállaljunk be a rendszer építésekor? Ki lehet jó tanácsadó? Mi a jobb? Átcsúszni a vizsgán egy korábbi időpontban, vagy később jobb eredményt elérni? Mennyire működhet szabványosan egy informatika cég, egy alapvetően projektekre épülő szervezet? 2009.09.15. Bércesi Krisztina

Rendszerépítés egy informatikai cégnél

A Társaság bemutatása Jellemzők: Tevékenységek: 2007-ben alakult vállalkozás 50 fő 2 telephelyen Tevékenységek: szoftvertermékek fejlesztése és karbantartása Informatikai tanácsadás felhasználói oktatás rendszerintegráció help-desk szolgáltatás 2009.09.15. Bércesi Krisztina

Kérdések Szükségünk van minőségirányítási rendszerre? Ha igen, akkor miért van szükségünk rá? Van-e fedezet a felmerülő költségekre? (rendszerépítés, fenntartás) A piacon, ahol tevékenykedünk, van-e fizetőképes kereslet a minőségi, ezért drágább, termékeinkre? Tudunk-e majd egy szabályozott környezetben kreatív munkát végezni? 2009.09.15. Bércesi Krisztina

Indokok a rendszer mellett Piaci szereplők bizalmának fokozása (Még nincsenek referenciák) Folyamatok azonosítása Közbeszerzés Megmutatni, hogy a Társaság hosszútávon akar és képes megfelelni a vele szemben támasztott minőségi követelményeknek Készségek, képességek 2009.09.15. Bércesi Krisztina

Felkészítő és a tanúsító szervezet kiválasztása Indokok a felkészítő cég mellett: Korábbi ismeretség Szakmai referenciák Indokok a tanúsító cég mellett: Elfogadott az informatikai piacon Nagy név és múlt 2009.09.15. Bércesi Krisztina

Helyzetfelmérés Jelenlegi folyamatok feltérképezése Szakmai folyamatok: szoftvertermékek fejlesztése és karbantartása, informatikai tanácsadás, bevezetés és terméktámogatás, felhasználói oktatás, rendszerintegráció, help-desk szolgáltatás Üzleti folyamatok: marketing, ajánlatkérés, ajánlatadás, szerződéskötés, megrendelés, beszerzés Egyéb folyamatok: átadás-átvétel, reklamációk kezelése, személyi és tárgyi feltételek biztosítása a munkavégzéshez. 2009.09.15. Bércesi Krisztina

Helyzetfelmérés További, a szabvány által megkövetelt folyamatok definiálása Dokumentumok kezelése (4.2.3. szabványpont) Feljegyzések kezelése (4.2.4. szabványpont) Belső auditok tervezése és végzése (8.2.2. szabványpont) A nem megfelelő termék kezelése (8.3. szabványpont) Helyesbítő tevékenység (8.5.2. szabványpont) Megelőző tevékenység (8.5.3. szabványpont) Folyamatok közti kapcsolatrendszer meghatározása 2009.09.15. Bércesi Krisztina

Helyzetfelmérés 2009.09.15. Bércesi Krisztina

Helyzetfelmérés Használatban lévő munkautasítások, nyomtatványok összegyűjtése megrendelésekhez és az ajánlatkérésekhez egy céges jellemzőkkel ellátott sablon szerződéskötésekhez egy ügyvéd által készített, jogi szövegblokkokat tartalmazó sablont MS Outlook feladatkiosztás 2009.09.15. Bércesi Krisztina

Kockázatok azonosítása - kezelése Elkötelezettség kialakulása – oktatások, szakmai tréningek Új szakmai eljárások megértése, betartása, „jósága” - oktatások, belső auditok Többlet terhek vállalása 2009.09.15. Bércesi Krisztina

Rendszerépítés folyamata Részletes munkaterv kidolgozása Szervezeti felépítés definiálása: fontosabb szerepek, munkakörök funkcionális és függőségi kapcsolatait mutatja. 2009.09.15. Bércesi Krisztina

1. Részletes munkaterv kidolgozása Feladatok, felelősök, határidők kijelölése Felkészítő tanácsadó - A folyamatok minőségirányítási felmérése és a vonatkozó szakmai és módszertani ajánlások, utasítások kidolgozása; Kézikönyv és eljárások Minőségirányítási vezető – minőségcélok, mérhető minőségjellemzők és hozzá tartozó cselekvési tervek; Kézikönyv és eljárások Ügyvezető igazgató - minőségpolitika 2009.09.15. Bércesi Krisztina

1. Részletes munkaterv kidolgozása Szakmai igazgató – szakmai anyagok felülvizsgálata Minőségügyi megbízott – MIR gyakorlati alkalmazása, belső kommunikáció erősítése Projekt asszisztens – MIR gyakorlati alkalmazása Belső auditor Független auditor 2009.09.15. Bércesi Krisztina

1. Részletes munkaterv kidolgozása Költségszámítás: A minőségirányítási rendszer építéséhez jelentős, egyszeri beruházásra nincs szükség. A költségek a humán költségekből, a felkészítő tanácsadó és a független auditáló szervezet díjából tevődnek össze. 2009.09.15. Bércesi Krisztina

2. Dokumentumok elkészítése Dokumentum szintek meghatározása (elektronikus kezelés) 2009.09.15. Bércesi Krisztina

2. Dokumentumok elkészítése Minőségpolitika Minőségirányítása kézikönyv Folyamatszabályozások (eljárások) Sablonok, formanyomtatványok Munkaszerződések Munkaköri leírások: A Társaság vezetőinek és munkatársainak feladatait, felelősségét és hatáskörét az adott beosztásra vonatkozó munkaköri leírások határozzák meg. 2009.09.15. Bércesi Krisztina

3. Oktatások Ügyvezető igazgató Minden munkatárs Minőségügyi megbízottak Belső auditorok Új belépők 2009.09.15. Bércesi Krisztina

4. Próbaüzem Rendszerüzemeltetés tanúsító audit előtt 3 hónap milyen projektek, témák kerülnek bevonásra? Belső auditok - Vállalat szintű auditterv alapján Időpont egyeztetés Kérdőív összeállítása Audit – jegyzőkönyv Enyhe és súlyos nemmegfelelőségek Eredmények értékelése – helyesbítő vagy megelőző folyamatok indítása Ismételt audit Lezárás 2009.09.15. Bércesi Krisztina

Audit alapfogalmak (MSZ EN ISO 9000:2005) Audit: Auditbizonyítékok nyerésére és ezek objektív kiértékelésére irányuló módszeres, független és dokumentált folyamat annak meghatározására, hogy az auditkritériumok milyen mértékben teljesülnek. Auditprogram: egy meghatározott időtartamra tervezett, meghatározott célra irányuló egy audit vagy több audit együttese. Auditkritériumok: Előirányzatok, eljárások vagy követelmények összessége. Auditbizonyíték: Az auditkritériumokra vonatkozó, ellenőrizhető feljegyzések, ténymegállapítások vagy egyéb információ. 2009.09.15. Bércesi Krisztina

Audit alapfogalmak (MSZ EN ISO 9000:2005) Az audit megállapítása: Az összegyűjtött auditbizonyítékok és az auditkritériumok összehasonlító kiértékelése. Az audit következtetése: Az auditnak az auditcsoport által, az audit céljának és az audit valamennyi megállapításának figyelembevételével összeállított végeredmény. Az audit ügyfele: Az auditot kérő szervezet vagy személy- Auditor: Személy, akinek megvannak a bizonyított személyi tulajdonságai és felkészültsége audit végzésre. Auditterv: Az audittal kapcsolatos tevékenységek intézkedések leírása. Az audit területe: Az audit terjedelme és határai. 2009.09.15. Bércesi Krisztina

Külső audit Második fél általi audit (vevői audit) – pl. autóipar Tanúsító audit 1-2 nap – szervezet méretétől, telephelyek számától függően Auditterv: Nyitó értekezlet: megbeszélés a vezetőség képviselőivel Részletes időbeosztás a vizsgált területekkel Dokumentáció elkészítése Záró értekezlet 2009.09.15. Bércesi Krisztina

Kérdések? Köszönöm a figyelmet! 2009.09.15. Bércesi Krisztina