2. Minőségirányítási rendszerek (ISO:9001, TickIT), szerepük az informatikában. A minőségirányítási rendszer auditálása és tanúsíttatása
Bemutatkozás 1999: PTE-KTK, 2006: Pollack M. – minőségügyi szakember 1999. október óta dolgozom, előbb mint minőségügyi munkatárs, majd minőségirányítási vezetőként Tanfolyamok: SGS, TÜV, Szenzor Elérhetőségem: bercesi.krisztina@t-online.hu 2009.09.15. Bércesi Krisztina
Mit jelent a minőségirányítás? Az ISO egy „klubtagság” Miért pályázunk a tagságra? Mi is szeretnénk a csoporthoz (elithez) tartozni. Nem szeretnénk lemaradni üzletről… Ismerni szeretnénk azt a nyelvet, amit egyre többen beszélnek. 2009.09.15. Bércesi Krisztina
„Játékszabályok” Írd le a saját működésed szabályait (dokumentáció) Segíthet egy tanácsadó Válassz auditort, és mutasd meg, mit írtál le Mielőtt vizsgára mész, gyakorolj, tartsd be a leírt szabályaid Vizsgázz le! Továbbra is dolgozz a leírt szabályaid szerint, mert az ellenőr (elvileg) bármikor rád nyithatja az ajtót 2009.09.15. Bércesi Krisztina
„Szépséghibák” Ne felejtsd el a felkészítési díjat, a vizsgadíjat és a folyamatos „klubtagsági” díjat kifizetni! Az ellenőr (auditor) és az ajánló (tanácsadó) részben/egészében a klubtagsági díjakból él, s aki megbukik, az tovább nem fizet… 2009.09.15. Bércesi Krisztina
Nyitott kérdések… Mennyit vállaljunk be a rendszer építésekor? Ki lehet jó tanácsadó? Mi a jobb? Átcsúszni a vizsgán egy korábbi időpontban, vagy később jobb eredményt elérni? Mennyire működhet szabványosan egy informatika cég, egy alapvetően projektekre épülő szervezet? 2009.09.15. Bércesi Krisztina
Rendszerépítés egy informatikai cégnél
A Társaság bemutatása Jellemzők: Tevékenységek: 2007-ben alakult vállalkozás 50 fő 2 telephelyen Tevékenységek: szoftvertermékek fejlesztése és karbantartása Informatikai tanácsadás felhasználói oktatás rendszerintegráció help-desk szolgáltatás 2009.09.15. Bércesi Krisztina
Kérdések Szükségünk van minőségirányítási rendszerre? Ha igen, akkor miért van szükségünk rá? Van-e fedezet a felmerülő költségekre? (rendszerépítés, fenntartás) A piacon, ahol tevékenykedünk, van-e fizetőképes kereslet a minőségi, ezért drágább, termékeinkre? Tudunk-e majd egy szabályozott környezetben kreatív munkát végezni? 2009.09.15. Bércesi Krisztina
Indokok a rendszer mellett Piaci szereplők bizalmának fokozása (Még nincsenek referenciák) Folyamatok azonosítása Közbeszerzés Megmutatni, hogy a Társaság hosszútávon akar és képes megfelelni a vele szemben támasztott minőségi követelményeknek Készségek, képességek 2009.09.15. Bércesi Krisztina
Felkészítő és a tanúsító szervezet kiválasztása Indokok a felkészítő cég mellett: Korábbi ismeretség Szakmai referenciák Indokok a tanúsító cég mellett: Elfogadott az informatikai piacon Nagy név és múlt 2009.09.15. Bércesi Krisztina
Helyzetfelmérés Jelenlegi folyamatok feltérképezése Szakmai folyamatok: szoftvertermékek fejlesztése és karbantartása, informatikai tanácsadás, bevezetés és terméktámogatás, felhasználói oktatás, rendszerintegráció, help-desk szolgáltatás Üzleti folyamatok: marketing, ajánlatkérés, ajánlatadás, szerződéskötés, megrendelés, beszerzés Egyéb folyamatok: átadás-átvétel, reklamációk kezelése, személyi és tárgyi feltételek biztosítása a munkavégzéshez. 2009.09.15. Bércesi Krisztina
Helyzetfelmérés További, a szabvány által megkövetelt folyamatok definiálása Dokumentumok kezelése (4.2.3. szabványpont) Feljegyzések kezelése (4.2.4. szabványpont) Belső auditok tervezése és végzése (8.2.2. szabványpont) A nem megfelelő termék kezelése (8.3. szabványpont) Helyesbítő tevékenység (8.5.2. szabványpont) Megelőző tevékenység (8.5.3. szabványpont) Folyamatok közti kapcsolatrendszer meghatározása 2009.09.15. Bércesi Krisztina
Helyzetfelmérés 2009.09.15. Bércesi Krisztina
Helyzetfelmérés Használatban lévő munkautasítások, nyomtatványok összegyűjtése megrendelésekhez és az ajánlatkérésekhez egy céges jellemzőkkel ellátott sablon szerződéskötésekhez egy ügyvéd által készített, jogi szövegblokkokat tartalmazó sablont MS Outlook feladatkiosztás 2009.09.15. Bércesi Krisztina
Kockázatok azonosítása - kezelése Elkötelezettség kialakulása – oktatások, szakmai tréningek Új szakmai eljárások megértése, betartása, „jósága” - oktatások, belső auditok Többlet terhek vállalása 2009.09.15. Bércesi Krisztina
Rendszerépítés folyamata Részletes munkaterv kidolgozása Szervezeti felépítés definiálása: fontosabb szerepek, munkakörök funkcionális és függőségi kapcsolatait mutatja. 2009.09.15. Bércesi Krisztina
1. Részletes munkaterv kidolgozása Feladatok, felelősök, határidők kijelölése Felkészítő tanácsadó - A folyamatok minőségirányítási felmérése és a vonatkozó szakmai és módszertani ajánlások, utasítások kidolgozása; Kézikönyv és eljárások Minőségirányítási vezető – minőségcélok, mérhető minőségjellemzők és hozzá tartozó cselekvési tervek; Kézikönyv és eljárások Ügyvezető igazgató - minőségpolitika 2009.09.15. Bércesi Krisztina
1. Részletes munkaterv kidolgozása Szakmai igazgató – szakmai anyagok felülvizsgálata Minőségügyi megbízott – MIR gyakorlati alkalmazása, belső kommunikáció erősítése Projekt asszisztens – MIR gyakorlati alkalmazása Belső auditor Független auditor 2009.09.15. Bércesi Krisztina
1. Részletes munkaterv kidolgozása Költségszámítás: A minőségirányítási rendszer építéséhez jelentős, egyszeri beruházásra nincs szükség. A költségek a humán költségekből, a felkészítő tanácsadó és a független auditáló szervezet díjából tevődnek össze. 2009.09.15. Bércesi Krisztina
2. Dokumentumok elkészítése Dokumentum szintek meghatározása (elektronikus kezelés) 2009.09.15. Bércesi Krisztina
2. Dokumentumok elkészítése Minőségpolitika Minőségirányítása kézikönyv Folyamatszabályozások (eljárások) Sablonok, formanyomtatványok Munkaszerződések Munkaköri leírások: A Társaság vezetőinek és munkatársainak feladatait, felelősségét és hatáskörét az adott beosztásra vonatkozó munkaköri leírások határozzák meg. 2009.09.15. Bércesi Krisztina
3. Oktatások Ügyvezető igazgató Minden munkatárs Minőségügyi megbízottak Belső auditorok Új belépők 2009.09.15. Bércesi Krisztina
4. Próbaüzem Rendszerüzemeltetés tanúsító audit előtt 3 hónap milyen projektek, témák kerülnek bevonásra? Belső auditok - Vállalat szintű auditterv alapján Időpont egyeztetés Kérdőív összeállítása Audit – jegyzőkönyv Enyhe és súlyos nemmegfelelőségek Eredmények értékelése – helyesbítő vagy megelőző folyamatok indítása Ismételt audit Lezárás 2009.09.15. Bércesi Krisztina
Audit alapfogalmak (MSZ EN ISO 9000:2005) Audit: Auditbizonyítékok nyerésére és ezek objektív kiértékelésére irányuló módszeres, független és dokumentált folyamat annak meghatározására, hogy az auditkritériumok milyen mértékben teljesülnek. Auditprogram: egy meghatározott időtartamra tervezett, meghatározott célra irányuló egy audit vagy több audit együttese. Auditkritériumok: Előirányzatok, eljárások vagy követelmények összessége. Auditbizonyíték: Az auditkritériumokra vonatkozó, ellenőrizhető feljegyzések, ténymegállapítások vagy egyéb információ. 2009.09.15. Bércesi Krisztina
Audit alapfogalmak (MSZ EN ISO 9000:2005) Az audit megállapítása: Az összegyűjtött auditbizonyítékok és az auditkritériumok összehasonlító kiértékelése. Az audit következtetése: Az auditnak az auditcsoport által, az audit céljának és az audit valamennyi megállapításának figyelembevételével összeállított végeredmény. Az audit ügyfele: Az auditot kérő szervezet vagy személy- Auditor: Személy, akinek megvannak a bizonyított személyi tulajdonságai és felkészültsége audit végzésre. Auditterv: Az audittal kapcsolatos tevékenységek intézkedések leírása. Az audit területe: Az audit terjedelme és határai. 2009.09.15. Bércesi Krisztina
Külső audit Második fél általi audit (vevői audit) – pl. autóipar Tanúsító audit 1-2 nap – szervezet méretétől, telephelyek számától függően Auditterv: Nyitó értekezlet: megbeszélés a vezetőség képviselőivel Részletes időbeosztás a vizsgált területekkel Dokumentáció elkészítése Záró értekezlet 2009.09.15. Bércesi Krisztina
Kérdések? Köszönöm a figyelmet! 2009.09.15. Bércesi Krisztina