SORSFORDÍTÓ Regionális Munkaerő-piaci Programról (mentori szemmel)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Szociális munka a börtönben
Látássérült munkavállalók és munkaadóik felkészítése Siketvakok Országos Egyesülete AMSZ LFR program Látássérült Személyek Foglalkozási Rehabilitációja.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
KULCS program gyakorlati tapasztalatai Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége – Horváth Nikoleta.
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
„SZAKMÁVAL AZ ÉLHATŐBB JÖVŐÉRT”
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
A MENTOROK SZEREPE A KOMPLEX REHABILITÁCIÓ FOLYAMATÁBAN Tengelic.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
M ű szaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége Szabolcs – Szatmár – Bereg Megyei Szervezete.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A „Sorsfordító – sorsformáló” munkaerő-piaci program keretében bonyolított szolgáltatások Paksi Éva Eg-Véd Bt.
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A szakképzetlen, szociálisan hátrányos helyzetű, munkanélküli emberek (fiatalok) munkaerő-piaci és társadalmi (re)integrációjának elősegítése integrált.
Tranzit foglalkoztatás a Civil Nonprofit Kft-nél
TÁMOP / Humánszolgáltatások szabaduló fogvatartottak részére.
A gyakorlatvezető mentor
Családi vállalkozás.
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
EGYENLŐ ESÉLYEK Tapasztalatok, teendők, tervek Dr. Derera Mihály igazgató MEOSZ Oktatási, Továbbképző és Távmunka Intézet.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
A „Sorsfordító – sorsformáló”munkaerő- piaci program keretében bonyolított képzések bemutatása Dömötör Csaba főigazgató, FVM Dunántúli Agrár-szakképző.
Patrónus program és ezzel együtt az IPR bevezetése 2007/ 2008-as tanévtől a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók esélyenlőségének biztosítása céljából.
A JÓ PAP IS… – Képzések és tanácsadások szakembereknek, munkáltatóknak Előadó: Garadnay Tea FEMI vezető Budapest Esély Nonprofit Kft.
Közösségi ellátók mint facilitátorok
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
" Tudás és kompetencia" Szociális szakemberek és önkéntesek alternatív képzése a látássérültek munkaerő-piaci re/integrációjáért Veres Katalin projektvezető.
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Esélyegyenlőség a foglalkoztatásban a TÁMOP projekt képzési tapasztalatai alapján Szabó Zsóka Nők a Holnapért Alapítvány Várpalota 2011,
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
„Kihívások és válaszok” - szakmai nap Előadó: Pántya Erika projektmenedzser Szombathely, október 24.
A VISSZAÚT ÉPÍTŐKÖVEI Készítette: Balatoni Ágnes | Utcai Szociális Segítők Egyesülete |
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
EUCIP IT administrations vizsgák eredménye SZÁMALK-Szalézi szakközépiskola és napokon tartok vizsgák alapján.
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
Péter Katalin December 2. Aszód.  Hol dolgozik?  Hogyan?  Kikkel?  Milyen tevékenységeket végez?  Milyen eszközöket használ?  Mit szeret csinálni?
Speciális gyermekvédelem
CSODAVÁRÁSCSODAVÁRÁS avagy, küzdelem a kiégés ellen. Nők a szociális munkában.
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
INNOLEARN KONFERENCIA Gödöllő, szeptember 26.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Prof. Dr. Szabó Lajos c. egyetemi tanár ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
AZ IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER ÉS A GINOP 5. 2
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
„Út a munkához”program
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Előadás másolata:

SORSFORDÍTÓ Regionális Munkaerő-piaci Programról (mentori szemmel)

Pszicho-szociális gondozás - mentorállás Pszicho-szociális gondozás:  Az egyén személyiségbeli működésének és szociális környezetének pozitív befolyásolására irányul. Mentorállás:  Személyes segítségnyújtás elsősorban olyan emberek számára, akik egyedül nem, vagy nehezen tudják megoldani a életproblémáikat. A mentor:  személyes segítő (fejlesztő, tanácsadó)

Mi indokolja a pszicho-szociális gondozói munkát?  A program célja: „ a munkaerőpiacról kiszorult potenciális munkavállalók foglakoztatása, a munkaerőpiacra történő visszavezetése …..” – ebből következően a célcsoport jellemzői és problémakezelési igényei  Elmúlt 8 hónap tapasztalatai

Nemek szerinti megoszlás Nők 25 Férfiak 15

Életkor szerint megoszlás Férfiak 36.7 év Nők 41.7 év Átlag életkor 39.5 év

Iskolai végzettség szerinti megoszlás  45 %-a (18 fő) szakképzetlen, csupán 8 általános iskolai végzettségű  25 %-a (10 fő) szakmunkásképzőt végzett  27,5 %-a (11 fő) 1, vagy több OKJ-s tanfolyami végzettséggel rendelkezik  2,5 % (1 fő) érettségizett és mérlegképes könyvelői szakképesítéssel rendelkezik

Átlagos személyiségjellemzők

EGYÉB JELLEMZŐK:  10 % - az elsődleges munkaerőpiacra alkalmas  50 % - információ hiány, sok esetben téves munkaerő-piaci és képzési ismeretek  60 % - tanulási képesség probléma (iskolai kudarcok rögzülése, félelem a tanulástól) és az ebből következő funkcionális analfabétizmus  100 % - értékzavar, roncsolt (alacsony önértékelés, negatív énkép)  20 % - kompenzált életvezetési szokások (alkohol!)  30 % - elsődleges munkaerőpiac igényeitől elmaradt munkatapasztalatok  90 % - nehezen kérnek segítséget, kapcsolati hálójuk – hivatalokkal, „hivatalos emberekkel” való együttműködési készségük gyenge

Egyéb figyelmet érdemlő szempontok  sok kudarcot megélt emberek, sebzettek, erős igazságérzettel rendelkeznek és igen „kreatívak” abban, hogy másokat hibáztassanak a nehézségeikért, sikertelenségeikért  nagyon vágynak a személyes figyelemre, törődésre, bizalomra és világos biztonságot adó keretekre.

Fejlesztés 1. gyakorlatorientált szakmai képzés, szakmai kompetenciák biztosítása céljából 2. pszicho-szociális ráhatás Miért kell, hogy ez a kettő együtt járjon?  a szakértelmi kompetenciák  személyes tulajdonságok (kompetenciák) között összhang kell, hogy legyen!

Munkahelyi eredményesség 20 %-ban a szakmai tudáson, és 80%-ban a személyiségen múlik.

Mentori munka indokoltsága  A program kimenetének sikerét nagyban befolyásolja a résztvevők személyes tulajdonsága, képessége  Fejlesztés, gondozás – pszicho-szociális nevelési munka (mentorálás)

Létszám alakulása a program végére  Lemorzsolódás: 4 fő  1 fő elsődleges munkaerő-piacra  2 fő betegség miatt  1 fő külföldre távozott (váratlanul!)  Vizsgázók száma: 36 fő

Regisztrált mentori munka (2 fő mentor) Ügyfeleket érintően:  Állapotfelmérés – értékelés (39 fő)  Személyiségfejlesztő tréning (48 óra)  Ügyfelekkel folytatott személyes konzultációk száma: 414  Csoportos konzultáció (konfliktuskezelés): 7 További konzultációk az ügyfélgondozás során felmerült problémák megbeszélése érekében: – gyakorlati oktatókkal: 36 alkalom – gazdákkal: 8 alkalom – képzővel (képzésszervezők, elméleti oktatók): 7 alkalom

A személyes fejlesztői munka mellett ……..  2 fő részére (6 alkalommal) ingyenes jogsegélyszolgálatot szerveztünk az életviteli, életnehézségi gondok enyhítése érdekében  1 fő érdekében a helybeli családsegítő szolgálattal szoros együttműködésben dolgozunk  1 főt többszörös próbálkozás után, sikeresen pszichiátriai gondozáshoz -  1 főt továbbtanuláshoz (esti, levelező tagozatos gimnázium) segítettünk  2 fő kórházi ápolását, (az egyiket ma is!) nyomon követtük, látogattuk, lelkiekben segítettük  2 fő adósságkezelési ügyintézésében segédkeztünk  2 főt érintően az üzemorvosi szolgálatnál jártunk el

Jellemző problématényezők KOMMUNIKÁCIÓ SZEREPEK MUNKAERŐPIACI KULTÚRA

A napi munka során keletkezett különböző mélységű konfliktusok szereplői: gyakorlati vezetőügyfél gazda ügyfél közmunkások képzésben lévő ügyfelek ügyfél

Problémahelyzetek – okok (néhány tanulságos példa)  a gyakorlati vezetők nem következetesen kezelték a hiányzásokat  nem méltányolták egy–egy ügyfél önmagához képest történő fejlődését  mindent az egységes mennyiségi és nem a minőségi teljesítéssel mértek  ahol a gyakorlati vezető egyben gazda is volt  ahol a gyakorlatvezető napi szinten nem volt jelen  ahol egy családból több családtagot is programba vontak  ahol a gazdák előítéletesen viszonyultak (helyi régebbi ismeret egy–egy ügyfél és családja vonatkozásában) az ügyfelekhez

Sorsfordító program hierarchiája a képzés időszakban TANULÓK (ügyfelek) K É P Z Ő K (elméleti és gyakorlati) G A Z D Á K M U N K A Ü G Y I K Ö Z P O N T

Gazdák  Nem egészséges, ha gyakorlati oktató is (egy személyben)  A munkafeltételek (munkaeszközök,védőeszközök, védőital, munkába szállítás: 2 km távolságon túl)  Elvárások a munka eredményességét illetően  Munka-szervezés (mikor, hol és mi lehet a gyakorlati munka)  Kapcsolatok: – gyakorlati oktatóval – képzésben résztvevőkkel – mentorokkal

Gyakorlati oktatók  Szakmai -, módszertan - és személyiségbeli felkészültség  Kapcsolat gazdával, elméleti oktatókkal, tanulókkal, mentorokkal  Tananyagban meghatározott szakmai anyag és a jó munkavállalási képesség elsajátíttatása - érezze az ügyfél, hogy ő gyakorló, és tanuló  Szervezőkészség (ki, hol, mikor - mit csináljon)  Példamutatás  Kommunikáció és bánásmód a tanulókkal  Következetesség, kiszámíthatóság (munkaidő beosztás, hiányzás, munkaelvárás)  Érdekképviselet  Konfliktushelyzetek

Probléma felismerés - változtatás „ Játsszuk, ami nincs, de lehetne. Játsszuk, ami nincs, de szeretne lenni. Esendő mimagunkat.” Szilágyi Domokos: Játékok II.

Köszönöm, hogy meghallgattak! Dr. Hangayné Paksi Éva c soport- és személyiségfejlesztő munkaerő-piaci mentor EG-VÉD Egészségügyi Szolgáltató Bt. 74/ v. 30/