Projektmenedzsment elmélet és/vagy gyakorlat

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tájékoztatás a szakmai programok megvalósításáról június 26. BARTÓK TAMÁSNÉ.
Advertisements

EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Mennyire projekt érett a mai magyar társadalom? 1022 Budapest, Bimbó út 3. Telefon/fax:
„Régi jó földből – új erős hajtások”. Miért jelentkezek az SZMT Elnöki poziciójára? - Elvira •Mert nagyon sokat kaptam ettől a közösségtől, Tőletek és.
Projektciklus- menedzsment (PCM)
Munkaterv Miért szükséges, mik az előnyei?
Első az egyenlők között – Key Account Management Összeállította: Kelemen György MAN Roland Magyarország Kft.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
A projektmenedzsment fogalma
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
A projektmenedzsment fogalma
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Menedzsment alapjai I. előadás Lovász Gabriella egyetemi adjunktus
Családi vállalkozás.
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
Nagyvállalati projektmenedzsment GTM szeminárium sorozat A Microsoft nagyvállalati projektmenedzsment megoldása Előadó:Kőnig Tibor
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Projektkontrolling A dolgozatot készítette: Bodnár Zsuzsanna Buskó Nóra Csépe Krisztina Szőke Zoltán Varga Nóra.
A válság megelőzése és kezelése Készítette: Balázs Anna Dénes Gábor Kopasz Márta Romvári Frigyes.
AVIR – intézményi adatmodell K+F+I szekció február 2.
Ipari középvállalat projektvezetőjének tapasztalatai az integrált vállalatirányítási szoftver bevezetési szakaszában Projektmenedzsment Fórum A kis-
Minőségdíjak.
Gondolatok az EVH Tájékoztatási Központjának második éves munkaprogramjához, kiemelten kezelve a Leader-t Haris Martinos, EVH Tájékoztatási Központ csapatvezetője.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Tanuló szervezet.
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Szervezeti viselkedés Bevezetés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
XXX, Uddannelsesafdelingen, Århus Universitetshospital, Risskov Egy képzés a tanulásért Conference
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
RONCSOLÁSMENTES ANYAGVIZSGÁLÓK KÉPZÉSÉNEK FEJLESZTÉSE
Informatikai projektmenedzsment Oktató: Dr. Rutkovszky Edéné Tantárgykód: I3782 Előfeltétel: I2401 (Rendszerszervezés) Kredit: 4 Számonkérés: kollokvium.
Leonardo da Vinci projektek. Leonardo da Vinci program célkit ű zései a szakmai készségek és a szakmai tudás fejlesztése a szakmai alapképzésben résztvevők.
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
Családi csoport konferencia. a kliens egy ösztönző és őt bevonó hozzáállásból profitál a legtöbbet minden ember felelős a cselekedeteiért, és tiszteletben.
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Tízből négy férfit zavarna, ha női főnöke lenne
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Hatékonyságnövelés, avagy: Buktatók és előnyök a társas praxisban 2014 PMK dr. Bába András – Polequi Bt.
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
A projektmunka jelentősége Minőségjavítási elvárások A minőségbiztosító ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE.
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
A felnőttképzés tervezése, szervezése szervezeti formái Összeállította: Marton Eszter.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
Vállalkozásmenedzsment I.
A BKF tudástranszfer modellje a
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
TÁMOP projektek megvalósításának „nyeresége” Kemecsei Judit – Hajléktalanokért Közalapítvány TÁMOP / december 13. Miskolc.
PROJEKTMENEDZSMENT Szabó Mária
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
A Gyulahús Kft. szerepe a projekt megvalósításban
BS es Információ Biztonsági Irányítási Rendszer bevezetési és üzemeltetési tapasztalatai Potóczky András Pénzjegynyomda Rt., számítástechnikai.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
10. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Előadás másolata:

Projektmenedzsment elmélet és/vagy gyakorlat dr. Prónay Gábor 13. ”Projektmenedzsment a Gazdaságban” Fórum 2010. április 8.

AZ ELŐADÁS CÉLJA Figyelem felhívás „Aki úgy gondolja, hogy rátalált a saját módszerére, az mélyedjen magába és járjon utána alaposan, hogy nem csak a képzelet játszik-e vele” Henry Ford Figyelem felhívás a projektmenedzsment elmélet és a gyakorlat közötti távolság növekedésére (Elterjedt közhelyek : „Más az elmélet és más a gyakorlat !” ; „Ez csak elmélet !”) az elmélet háttérbe szorításának káros hatásaira a projektek sikerességében, a PM tudásában és elismertségében praktikus tevékenységekre az elmélet és gyakorlat közötti távolság csökkentésére Prónay G. 13. PM Fórum - elmélet és/vagy gyakorlat

DEFINÍCIÓK Elmélet és gyakorlat (theória- praxisz) : görög Ne tégy semmit, amit nem értesz” Püthagorasz Elmélet és gyakorlat (theória- praxisz) : görög filozófiai fogalom pár, ahol az elmélet ellentmondás mentes, konzisztens gondolati rendszer, absztrakciót magába foglaló a „valóság” összefüggéseit kutató szellemi tevékenységet. Személyes- vagy csoport érdek által eltorzított elmélet = ideológia vagy elképzelés és nem elmélet (vállalat politika elmélettel szembe helyezkedése) ! a gyakorlat egy folyamat, ahol az elmélet aktivizálódik vagy megvalósul Az elmélet „igazságát” és „helyességét” a gyakorlat, a mindennapi élet és a cselekvések és eredmények tesztelik. Egy elmélet nem lehet igaz, ha nem működik a gyakorlatban. Az elmélet jelentése azonos gyakorlati következményeivel. Prónay G. 13. PM Fórum - elmélet és/vagy gyakorlat

AZ ELMÉLET HÁTTÉRBE SZORULÁSÁNAK HATÁSAI Kutatások elhanyagolás az adott (jelen esetben PM) szakma elismertségét akadályozza Nő az igény a tapasztalatokból levezetett gyorsan alkalmazható módszerekre, eszközökre (praktikusságra való túlzott törekvés megakadályozza a problémák szisztematikus megértését) Elmarad az eredmények szakszerű elemzése és felhasználása (lásd projekt lezárások felületességét) Csökken az egész életen át tanulás iránti motiváció, a tanuló központú képzés fejlődése, a tanári tudás minősége (ha nem az elmélet eredményeire épül) és ezzel a tanárok megbecsülése Prónay G. 13. PM Fórum - elmélet és/vagy gyakorlat

PÉLDÁK ÉS „BIZONYÍTÁSOK” Példák az elmélet és gyakorlat szoros kapcsolatára : Több felelős – nincs mérhető cél – belső/külső PM konfliktusa Bizonyítások : az elméleti tétellel ellentétes projekt helyzet nagy valószínűséggel sikertelenséghez vezet, de mindenképpen erőteljes kockázatot jelent. Feltételezések : csak sikeresnek ítélt projektek esetén kell a bizonyító vizsgálatot elvégezni rutinszerű, egyszerű projektek esetén a menedzsment követelmé-nyek jelentősége minimális, így a bizonyítandó állítás sem erős Prónay G. 13. PM Fórum - elmélet és/vagy gyakorlat

TÖBB FELELŐS ? „Az ember nem csak azért felelős, amit tesz, hanem azért is, amit nem tesz meg.” Lao-ce Elméleti tétel : adott feladat megoldás csak egyszemélyi felelősséggel garantálható (a megvalósuláshoz egyértelmű célkitűzés, egységes motiváció és érdekeltségi rendszer szükséges) Felelősség vállalás feltétele megbízhatóság (elismertség, tisztelet, jó hírnév), kompetencia és a hozzá adott hatalom (személyiségből, tudásból, tapasztalatból, kapcsolatokból, pozícióból), követelménye a számonkérhetőség. Probléma : több felelős esetén feltételek (megbízhatóság, kompetencia, hatalom, számonkérhetőség) egyenszilárdságúak-e mindenki esetében? Prónay G. 13. PM Fórum - elmélet és/vagy gyakorlat

13. PM Fórum - elmélet és/vagy gyakorlat TÖBB FELELŐS ? (1. folyt.) Gyakorlat : nincs két egyforma felelősségvállalású ember, de akkor ki legyen ? A nagyobb kompetenciájú és hatalmú menedzser a munkájával betölti a tényleges egyszemélyű menedzseri pozíciót (formálisan lehet más projektmenedzser is) Probléma feloldása : a projektben résztvevő érdekeltek felső vezetése az egyszemélyi felelősség elvét elfogadva a projekt irányítás felelősségét a megrendelőhöz helyezi a projekt szponzor szerepébe, aki az Irányító Bizottság vezetője is, míg az operatív munka vezetése a projektmenedzser kezében lehet (a szakmai és menedzseri kompetenciában legjobbat célszerű választani) Prónay G. 13. PM Fórum - elmélet és/vagy gyakorlat

NINCS MÉRHETŐ CÉL ? „Aki nem tudja mit akar, annak azt kell akarnia, amit tud.” Leonardo da Vinci Elméleti tétel : projekteknek mérhető céllal kell rendelkezniük, hogy a sikeres teljesítés megvalósuljon (cél adja az irányt, a módszert, a motivációt, az előrehaladás mérésének lehetőségét, a feladatok kiosztásának lehetőségét) Probléma : ha a projekt az idő-költség-minőség kapcsolatban [T= f (C, Q)] adott T, C esetén Q (specifikáció) ismerete nélkül elindul (konkrét, mérhető cél nélküli projekt vállalás) az kockázatot jelent (vajon a csökkenő időkeretbe a meghatározásra kerülő specifikáció befér-e ?), ami majdnem akkor kockázat, mintha tervezés nélkül megadnánk T, C, és Q értékét a projekt indulásakor. Prónay G. 13. PM Fórum - elmélet és/vagy gyakorlat

NINCS MÉRHETŐ CÉL ? (1. Folyt.) Gyakorlat : Nincs mérhető cél, fix T és C, ennek sikerre vezetése nagy valószínűséggel lehetetlen (véletlenül teljesülhet). Következmény : nemcsak az üzleti kockázat magas, de a projektmenedzser szakmai karrierje, önbecsülése nem épül, projektmenedzsment elismertsége csökken (előre haladás kérdéses, a projektben dolgozók motivációja nehéz tartható fenn). Probléma feloldása : mérhető cél meghatározásáig projekt előkészítés legyen projektszerű munkában (szervezett szakértői munka, ennek is van terve). Az írásban rögzített, mérhető cél kitűzését követheti a részletes projekt tervezés és a megvalósítás. Prónay G. 13. PM Fórum - elmélet és/vagy gyakorlat

BELSŐ VAGY KÜLSŐ PM ? „Igazi felelősség csak ott van, ahol valódi válaszok vannak.” Martin Buber Elméleti tétel : a menedzseri feladatok megoldásához a megoldás feltételeinek biztosítása is hozzátartozik (hiszen ez egy kockázatos vállalkozás), azaz, ha a feltételek nincsenek meg, akkor sikertelenség esetén a menedzsernek ez nem lehet ez mentsége Probléma : a vállalati/intézményi projekteknél vita van arról, hogy a belső vagy külső menedzser van előnyösebb helyzetben. Belsők úgy érzik, hogy az alkalmazotti létük nem teszi lehetővé, hogy a projektmenedzseri felkérésnél nemet mondhassanak a feltételek hiányában. Ez a lehetősége a külső menedzsernek minden esetben megvan. Prónay G. 13. PM Fórum - elmélet és/vagy gyakorlat

BELSŐ VAGY KÜLSŐ PM ? (1. Folyt.) Gyakorlat : a belső menedzserek a feltételek biztosítása nélkül vállalják a feladatot (alkalmazotti kényszer)  nagy kockázat és jelentős stressz (PM önbecsülés, tekintély csökkenéshez vezethet és egyúttal a projektmenedzsment kultúra terjedését akadályozza, a szakma elismertségét csökkenti. Probléma feloldása : a projektmenedzseri munka vállalkozási jellegének elfogadásával a projekt tulajdonos belső alkalmazottakból történő választásnál is „modellezheti” a vállalkozási hatásokat azzal, hogy egy adott projekt vezetését több alkalmas menedzsernek felajánlja, mintegy versenyeztetésként (külső megbízóhoz illesztés). Prónay G. 13. PM Fórum - elmélet és/vagy gyakorlat

ÖSSZEFOGLALÓ JAVASLATOK Szakember képzési stratégia része kell legyen a PM és szponzor képzési stratégia A projektmenedzsment kutatás-fejlesztés vállalati támogatása szükséges Kutatási megbízások módszertanok fejlesztésére, hazai és nemzetközi projekt tapasztalatok elemzésére, az elkészült elemzések érvényességének vizsgálatára Folyamatos párbeszéd a vállalatok és képzést, kutatást végzők között, hogy a szemlélet fejlődjön Élénk szakmai közélet, elmélyült gondolkodás, elméleti beszélgetések Szakirodalom tanulmányozás, publikálás, konferencia részvétel vállalati ösztönzése Prónay G. 13. PM Fórum - elmélet és/vagy gyakorlat

13. PM Fórum - elmélet és/vagy gyakorlat FELHASZNÁLT IRODALOM Max Weber : Gazdaság és Társadalom, A megértő szociológia alapvonalai 1., KJK, 1987 James P. Lewis : Team-Based project Management, AMACOM, New York, 1997 Modern Gazdasági Ismeretek , Projektmenedzsment, Szerkesztette : Dennis Lock, Panem Könyvkiadó, Budapest, 1998. E.R.Smith, D.M. Mackie : Szociálpszihológia, Osiris, Budapest, 2002 Prónay G. 13. PM Fórum - elmélet és/vagy gyakorlat