Útmutató települések éghajlatvédelmi stratégiájának készítéséhez

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bencsik János MFGI igazgató-helyettes
Advertisements

Projekt általános bemutatása
OGY Környezetvédelmi Bizottság ülése október 5.
A KLÍMAVÁLTOZÁS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI tudományos konferencia A VAHAVA JELENTÉS FONTOSABB JAVASLATAI Láng István – Csete László – Jolánkai Márton Budapest,
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
A tatai források alkalmazkodási célú hasznosítási lehetőségeinek feltárása Dr. Mattányi Zsolt tudományos munkatárs Magyar Földtani és Geofizikai Intézet.
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
A stratégiai tervezés módszertana
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
Sopron Május 3. Lajtmann Csaba Reflex Környezetvédő Egyesület.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
Jubileumi Távhőszolgáltatási Szakmai Napok Thermal Hotel Visegrád
A Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia végrehajtása - nemzetközi folyamatok és hazai feladatok - MeH-MTA Klímafórum május 28.
Regionális éghajlati jövőkép a Kárpát-medence térségére a XXI
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Integrált városrehabilitációs fejlesztések a gyakorlatban (tagállami példák és hazai tervek) GYŐR MEGYEI JOGÚ VÁROS VÁROSREHABILITÁCIÓS PROGRAMJA Dr. Ottófi.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Legyen kevesebb autó, tisztább város, több zöld! – Ajánlások a Városi Környezet Stratégiához Hegyi Gyula Budapest, november 13. Fővárosi Közgyűlés.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése VÁTI.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Környezetgazdálkodási alternatívák és kooperációs lehetőségek a Vajdaság és a Dél- Alföld határmenti területein Kovács András Donát PhD Geográfus, szociológus.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése Majorné.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Ember és környezetének viszonya
Klímaváltozás – alkalmazkodási stratégiák Bozó László
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA TERÜLETI FÓRUM A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV Gulyás Zoltán osztályvezető Észak-magyarországi Vízügyi.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
Az EGT és Norvég Alapok jelenlegi időszaka. 2 Az EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok (FM) es időszaka Támogatási összeg: mintegy 153.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
KEHOP azonosítószámú, „Veszprém Megyei Klímastratégia” című projekt bemutatása Takács Balázs Veszprém, április 25.
A helyi identitás és kohézió erősítése TOP TOP
I. Heves megyei Klímakonferencia
TOP vas megyei aktualitásai
LIFE KÖRNYEZETVÉDELMI ALPROGRAM
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
A 2013-as országjelentés tapasztalatai, felkészülés a következőre
KEHOP „Megyei Klímastratégia és Megyei Éghajlatváltozási Platform létrehozása Fejér megyében” NYITÓKONFERENCIA Kígyóssy Gábor területfejlesztési.
Térségi és települési klímastratégiák készítésének módszertana és tapasztalatai Dr. Czira Tamás klímavédelmi és fenntarthatósági szakértő „KEHOP
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Városi Fenntarthatósági és Alkalmazkodási Tudásközpont
KEHOP „Megyei Klímastratégia és Megyei Éghajlatváltozási Platform létrehozása Fejér megyében” NYITÓKONFERENCIA Kígyóssy Gábor területfejlesztési.
A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége Alapítva: 1989
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Veszprém megye klímastratégiája Települések klímavédelmi kihívása
Előadás másolata:

Útmutató települések éghajlatvédelmi stratégiájának készítéséhez ALKALMAZKODÁS A KLÍMAVÁLTOZÁSHOZ – HELYI FELADATOK ÉS KIHÍVÁSOK - ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI KONFERENCIA 2019. április 12. Útmutató települések éghajlatvédelmi stratégiájának készítéséhez Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

Európai Klímaszövetség Települési szintű együttműködés fontosságának felismerése; Az együttműködő települések ötévente legalább tíz százalékkal csökkentsék településük szén-dioxid kibocsátását; Együttműködés az Amazonas menti őslakos közösségekkel – természeti és kulturális értékeik megóvása érdekében; 1700 tag Európa 26 országából több mint 50 millió lakossal; Az EU központi kezdeményezésnek a Polgármesterek Szövetségének (Covenant of Mayors) támogatása; Sokszínű program és projekt alapú együttműködés a tagok között. Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

A magyarországi hálózat Éghajlatvédelmi Szövetség alapítása – 2009-ben; Önkormányzatok és civil szervezetek együttműködése; Területi és országos együttműködési körök; 21 település és 14 civil szervezet együttműködése; Projektek helyett programszintű működés.   Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

A Klímabarát Települések Szövetsége és a Nemzeti Alkalmazkodási Központ útmutatója   Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

Mire számíthatunk Magyarországon? Ami biztos: míg az átlaghőmérséklet emelkedése 1901 óta globálisan 0,89°C, addig Magyarországra ez az érték 1,08°C. → Magyarország éghajlata a földi átlagnál nagyobb mértékben melegszik Ami várható: Az évi középhőmérséklet 1-2,5 fokos emelkedése valószínűsíthető, télen és nyáron valamivel nagyobb felmelegedésre számíthatunk. Fagyos napok száma 30-35%-kal csökkenhet, míg a hőségriadós napok száma – különösen az ország középső és délkeleti térségeiben – több, mint 30 nappal gyarapodhat. Télen a csapadék mintegy 15-20%-os növekedése, nyáron pedig 10-30%-os csökkenése vetíthető előre, de az eredmények nem szignifikánsak. Száraz napok száma télen 10-15%-kal csökkenhet, nyáron pedig – különösen a Dunától keletre – 15-25%-kal növekedhet. Összességében a hőhullámok gyarapodásával és a jelenleginél szélsőségesebb vízjárással kell számolni. A szélsőségek várható alakulása elsősorban Magyarország középső, keleti, és délkeleti területeit érinti kedvezőtlenül.   Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

Mire számíthatunk Magyarországon? Ugyanazok a hatások eltérő mértékben érintik az egyes térségeket Egyes térségekben és ágazatokban ellentétes előjelű (pozitív – negatív) hatások is érvényesülhetnek „Mindenhol” más hatás minősül kritikusnak Az ALADIN-Climate klímamodell 2021–2050 időszakában az éves átlagos többlethalálozás változása (%),   A hőhullámos napok számának növekedése az 1981–2015 időszakban Forrás: Országos Meteorológiai Szolgálat, ill. Országos Közegészségügyi Központ, Országos Környezetegészségügyi Igazgatóság alapján NATéR Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

Miért fontos a települési szint a klímapolitikában? Helyi alkalmazkodás a várható éghajlati hatásokhoz a helyben jelentkező hatások megismerése és lehetőség szerinti kiküszöbölése a legeredményesebb e szinten lehet; a szemléletformálási tevékenységek a legsikeresebbek (jó példák követhetők); a közösségi tervezés előnyei a leginkább kiaknázhatók; a helyi döntések meghozatalának és megvalósításának függvényében közvetlenül megvédhetők a helyi értékek, javítható az életminőség.   Éghajlati tervezési és szemléletformálási projektek egymásra épülése KEHOP-1.1.0 felhívás keretében fejlesztik az országos adatbázisokat (pl. Nemzeti Üvegházgáz Adatbázis (NÜA), Klímagáz adatbázishoz módszertan, Nemzeti Alkalmazkodási Térinformatikai Rendszer (NATéR) továbbfejlesztése) KEHOP-1.2.0 felhívás keretében klímastratégiai módszertanok megyei szintű és fővárosi klímastratégiák és szemléletformálás, települési mintastratégiák KEHOP-1.2.1 felhívás keretében helyi szintű klímastratégiák és szemléletformálás Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

A települési klímastratégia gyors áttekintése 1. Helyzetértékelés mitigációs helyzetértékelés, alkalmazkodási helyzetértékelés, klíma- és energiatudatossági, helyzetértékelés, Éghajlati szempontú SWOT elemzés és problématérkép. 2. Stratégiai kapcsolódási pontok meghatározása   nemzeti szintű kapcsolódási pontok bemutatása, kapcsolódás a térségi és helyi tervdokumentumokhoz. 3. Jövőkép és célrendszer kidolgozása települési klímavédelmi jövőkép, települési dekarbonizációs célérték, alkalmazkodási és felkészülési célkitűzések, klímatudatossági, szemléletformálási célkitűzések. 4. A végrehajtás szervezése települési szintű intézkedések tervezése, végrehajtási keretrendszer meghatározása. Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

Mitigációs helyzetértékelés 1. ÜHG Leltár nincs jogszabályi kötelezettség, módszertani ajánlás eddig nem készült. Kidolgozása javasolt! szoftveres támogatású segédlet áll rendelkezésre.   2. A településen megvalósult fenntartható energiagazdálkodási projektek bemutatása A településen – megadott táblázati sablonban - a megvalósult (vagy folyamatban lévő) (energiahatékonysági és megújulós) projektlista összeállítása. Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

Alkalmazkodási helyzetértékelés A település szempontjából releváns éghajlatváltozási problémakörök meghatározása Kiemelt éghajlati problémakörök Főbb hatások, elsődleges következmények Aszály okozta terméskiesés agrárgazdasági terméskiesés (növénytermesztés) Árvíz visszatérő árvízi elöntések a folyók mentén Belvíz tartós és visszatérő belvíz elöntések Villámárvíz, elöntések nagy mennyiségű lokális csapadék rövid idő alatti lehullása következtében a kisvízfolyásokon kialakuló árvizek Természetes élőhelyek csökkenése biológiai sokféleség csökkenése, invazív fajok előretörése Erdők – gyakoribb erdőkár „száraz erdő” spontán tüzek, rovarok okozta károk Allergének, betegségterjesztő rovarok elterjedése Allergiás megbetegedések gyakoriságának növekedés Hőhullámokra visszavezethető egészségügyi problémák szív- érrendszeri tünetek, hőguta Viharkár homlokzati és tető károk, extrém csapadék okozta károk Károk a közlekedési infrastruktúrában Utak megolvadása, felfagyása Település levegőminősége Légzőszervi megbetegedések Település turisztikai vonzereje vízparti, téli és városlátogató desztinációk veszélyeztetettsége   Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

Alkalmazkodási helyzetértékelés 3. Az éghajlatváltozás által veszélyeztetett helyi értékek Melyek a településen fellelhető, nemzeti jelentőségű természeti, táji értékek? Vannak-e a településen speciális tájfajta agrárgazdasági termékek? Vannak-e a településen az időjárási vagy a vizek kártételének kitett műemlékek? Vannak-e a településen éghajlati szempontból kitett turisztikai desztinációk?   Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

Klíma- és energiatudatossági helyzetértékelés 1. Értékelés a település társadalmának klímaváltozáshoz való attitűdjéről a) korábbi helyi felmérések és a megyei klímastratégia szemléletformálási munkarésze alapján települési attitűd értékelés, VAGY b) új lakossági felmérés elvégzése és ez alapján helyzetértékelés készítése a helyi társadalom energia-, a környezet- és klímatudatosságáról.   2. Stakeholder elemzés a helyi mitigációs és adaptációs törekvésekre milyen szereplők gyakorolnak hatást ? az érintett szereplők hogyan segíthetik elő a helyi klímastratégia végrehajtását? 3. Helyi klíma-, környezet- és energiatudatossági, szemléletformálási projektek projektlista, megadott táblázat formájában rövid szöveges értékelés Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

Éghajlati SWOT elemzés és problématérkép   Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

Települési klímavédelmi jövőkép A jövőkép: klímastratégia „megjelenítésének, elfogadtatásának” kulcseleme, olyan vízió, amely a helyi érintettek számára „A Nagy Közös Cél” lehet, a jövőkép egy rövid, markáns, megjegyezhető jelmondatban is megjelenik, amelyre a további célok és kommunikációs elemek is épülhetnek.   A települési klímastratégiai jövőkép kommunikációs kapcsolódásai: A jövőkép szükséges, de maximális szabadsági fok a településeknek! Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

Települési dekarbonizációs célkitűzés Javasoljuk, hogy legyen a településnek számszerű dekarbonizációs célja! dekarbonizációs cél: a település ÜHG kibocsátási célértéke (%)-ban kifejezve, a bázisévhez képest (ÜHG Leltár!) nincs jogi kötelezettség, ám a település éghajlatpolitikai tevékenységének „komolysága” és az társadalmi partnerség szempontjai végett szükséges.     bázisév 2020 2030 2050 javasolt érték intervallum 0-3% Min. 7% Települési dekarbonizációs vízió X   Y  (Z) pl. 2015. évi települési ÜHG Leltár települési éghajlatpolitikai döntés, (helyi szakértői előkészítés, KBTSZ támogatás Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

Alkalmazkodási és felkészülési célkitűzések I. 1. Átfogó adaptációs célkitűzések probléma-térkép alapján - valamennyi lehatárolt problématerületre - alkalmazkodási célkitűzéseket kell kitűzni, A célkitűzéseket lehetőség szerint időtávval és konkrét célértékkel kell meghatározni.   Példák a települési átfogó adaptációs célkitűzésekre: A település általános adaptációs céljai a következők: A-1. célkitűzés: 2020-ig 50%-kal növeljük a villámárvizek elöntéseitől védett területeket A-2. célkitűzés: 2018-ig városi települési hőségriadó-tervet fogad el az önkormányzat. A-3. célkitűzés: 2020-ig felmérjük a városi települési épületállomány sérülékenységét Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

Alkalmazkodási és felkészülési célkitűzések II. 2. Specifikus célok a települési értékek megóvására helyzetértékelésben lehatárolt értéklista alapján az éghajlati adaptáció területén a konkrét célokat kell kitűzni, lényeges, hogy valamennyi értéklista elemre készüljön alkalmazkodási célkitűzés. a célkitűzéseket lehetőség szerint időtávval és konkrét célértékkel kell meghatározni.   Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

Klímatudatossági és szemléletformálási célkitűzések I. Az Energia- és Klímatudatossági Szemléletformálási Cselekvési Terv és a második Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia tervezete szerint az alábbi területek érintése kiemelten javasolt : Éghajlatvédelem integrálása a települési önkormányzatok jogalkotási tevékenységébe Partnerség a helyi, megyei médiával Szemléletformálás az oktatásban Társadalmi, lakossági kampányok Éghajlatvédelmi hálózatépítés Helyi mintaprojektek, jó példák segítése és bemutatása   Lényeges, hogy olyan szakterületeken, ahol a települési önkormányzatnak nincsenek jogi és hatásköri lehetőségei mitigációs, adaptációs, intézkedésekre (pl. jogalkotásra), ott kifejezetten javasolt szemléletformálási célkitűzések megfogalmazása. Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

Klímastratégia célrendszere   Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

Települési szintű intézkedések tervezése A célrendszer valamennyi eleméhez intézkedéseket kell tervezni, de természetesen egy-egy javasolt intézkedés több célt is szolgálhat: mitigációs intézkedési javaslatok, adaptációs intézkedési javaslatok, szemléletformálási intézkedési javaslatok. Példa egy mitigációs intézkedésre:   Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

Végrehajtási keretrendszer meghatározása A települési módszertani útmutató hátteret ad és tervezési javaslatokat tesz a következő tématerületeken: a stratégia végrehajtását támogató menedzsment eszközök, intézményei együttműködési keretek, finanszírozási terv (az intézkedési javaslatok finanszírozási információi alapján), partnerségi terv, érintettek azonosítása, monitoring terv a települési stratégia felülvizsgálati lehetőségei.   Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

Polgármesterek Klíma- és Energiaügyi Szövetsége   Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

Ambiciózus kibocsátás csökkentés Az aláírók kötelezettséget vállalnak arra, hogy szén-dioxid-kibocsátásukat 2030-ig legalább 40%-kal csökkentik, és hogy növelik az éghajlatváltozás hatásaival szembeni ellenálló képességüket.   Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

Az együttműködés dimenziói   Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

A Polgármester Szövetségének története   Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

Éghajlati SWOT elemzés és problématérkép   Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

Fenntartható Energia- és Klímaakcióterv   Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

Fenntartható Energia- és Klímaakcióterv   Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

Fenntartható Energia- és Klímaakcióterv   Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

KlímaSztár program - helyi minták díjazása és bemutatása   Lajtmann Csaba – lajtmann@gmail.com – 06 30 232 6658

Az erdő legyen veled! Köszönöm a figyelmet! Lajtmann Csaba lajtmann@gmail.com 06 30 232 6658 Éghajlatvédelmi Szövetség http://www.eghajlatvedelmiszovetseg.hu/ https://www.facebook.com/KlimavedDVelem