Költségvetés – vállalkozói hatások Dr. Parragh László Elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Gazdaságpolitikai programok Széchenyi terv Sikeres Magyarország Programja 100 lépés programja Második 100 lépés programja SMART Hungary Európa Terv Nemzeti Fejlesztési Terv I és II Új Magyarország Fejlesztési Terve Új Egyensúly Programja Konvergencia Program 2019.07.31. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2019.07.31. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Vállalkozói elvárások a 2007. évi költségvetéstől: Növekedés és egyensúly követelményének való egyidejű megfelelés Egyensúly mielőbbi megteremtése Párbeszédre, konszenzusra törekvés Érdemi reformok megindulása Költségvetési túlköltekezés megakadályozása – törvényi garanciák Elvonások teherviselő képességhez igazítása A gazdaság működési feltételei ne romoljanak / javuljanak Növekedjék az uniós források összege a gazdaságban, gyorsuljon a kifizetés Átláthatóság, közérthetőség „Ne legyen hiábavaló az áldozat!” 2019.07.31. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Aggályok: Mi a modell? Öngondoskodás vagy szociális állam? A költségvetési törvényjavaslatban nem láthatók utalások – számítások a reformok és az állami költségvetési feladatok összefüggéseire! Valóban csak 2 évig tart a lassulás? Mely területen lesznek reformok? Elő vannak kellően készítve szakmailag? Megkapják a társadalmi támogatást? 2019.07.31. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara A reformfolyamat: Helyzetfelismerés > Helyzetértékelés > Koncepció alkotás > A koncepció vitája > Kodifikáció > Hatályba helyezés > Végrehajtás > Ellenőrzés > Finomhangolás > Vesztesek kompenzálása 2019.07.31. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Javaslatok: Érdemi párbeszéd a társadalommal, gazdasággal Társadalmi / gazdasági konszenzus A „modell” eldöntése Fejlesztés orientált gazdaságpolitika Termelékenység javítása 2019.07.31. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Az EU* és Magyarország vállalkozásainak néhány összehasonlító mutatója Megnevezés mikro kis közepes KKV ∑ nagy összes Átlagos méret, fő EU-19 3 19 98 5 1 052 7 Mo. 2 20 97 4 878 Egy vállalkozásra jutó árbevétel, E €/vállalkozás 440 3610 25680 890 319020 1550 68 1558 7 513 186 84 261 306 Egy vállalkozásra jutó hozzáadott érték, E €/vállalk 120 1180 8 860 280 126 030 540 8 191 1 257 25 16 929 49 Export aránya az árbevételben 9 13 17 12 23 15 16 35 22 Egy foglalkoztatottra jutó hozzáadott érték, E €/fő 40 60 90 55 75 10 Munkaerőköltség / hozzáadott érték 57 56 47 52 63 67 73 59 64 2019.07.31. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Forrás: GKM; SMEs in Europe 2003; Observatory of European SMEs 2003; No. 7. APEH adatai alapján
Aktuális programok és jellemzőik Konvergencia Program (Új Egyensúly Programja) > 2007.évi költségvetés Cél az egyensúlyteremtés Eszköz elsődlegesen az adóbevétel növelés Nem nyúl vissza az „eredendő bűnökhöz” Új Magyarország Fejlesztési Terv (Nemzeti Fejlesztés Terv II) Cél a fejlesztés az EU források felhasználása Stratégiai cél az fenntartható növekedés és a foglalkoztatás „Reformok” 2019.07.31. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Veszélyek A két program hatásai kiolthatják egymást Nem minden feltételezés teljesül GDP növekedésének gyorsulása később következik be A külkereskedelmi mérleg és a külső finanszírozási igény nem a terv szerint alakul A foglalkoztatás alakulás Bevételek teljesülése Kiadások teljesülése A társadalom tudatában a konvergencia illetve a reform a megszorítás szinonimájává válik! Nincs konvergencia – közelítés növekedési gyorsulás nélkül! 2019.07.31. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Számszerűsített hatások A KKV fejlesztési támogatások összege a 200-os szinten marad A vállalkozói szféra többlet-terhelése mintegy 627 milliárd forint A 15 OP tervezett előirányzatai: Kiadások: 113.000,8 M Ft Bevételek: 100.120,2 M Ft Támogatások: 12.880,6 M Ft A 2007 – 13-as szakasz forrásainak töredéke fog beérkezni (cca. 1 %) 2019.07.31. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Kitörési pont: A két program összehangolása, együttes kezelése – az ÚMFT szerkezeti átalakítása A kölcsönös hatások felmérése és elemzése Már rövid távon ható, a növekedést és a foglalkoztatást segítő programok A célkitűzésekhez illeszkedő programok a végrehajtási folyamatban A célok teljesítésének folyamatos nyomon követése, értékelése Több forrást a gazdaság szereplőinek az NFT II-ben 2019.07.31. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2019.07.31. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2019.07.31. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara MKIK – GVI felmérés 12 000 megkérdezett cég 1309 válaszoló Teljes nemzetgazdasági lefedettség és súlyozás Enyhén, de tovább romló vállalati konjunktúra várakozás A „kétarcúság” erősödése a gazdaságban Beruházások csökkenése 2019.07.31. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Tovább javuló kapacitás kihasználás Nő a létszámot csökkenteni szándékozók aránya összefüggésben az élőmunka-terhek növekedésével Nő a szürke-gazdaság Nő az export értékesítés, változatlanul export vezérelt gazdasági növekedés 2019.07.31. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Fő következtetések: A közgazdaságtan szabályai priori kategóriák Ahol az állam túlzottan beavatkozik a gazdasági folyamatokba, megbomlik az egyensúly Az egyensúlybomlás csak nehezen és költségesen állítható helyre 2019.07.31. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
www.mkik.hu