A világ sarkából is elérhető könyvtár, a könyvtár sarkából is elérhető világ Winkler Bea.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
SZTE Klebelsberg Könyvtár
Advertisements

könyvtár ismeretek A könyvtár fogalma, típusai
A könyvtár és az Internet mindenkié A világ a könyvtárban, a könyvtár a világban.
IKT = információs és kommunikációs technológia
2.0 Informatikus-e a könyvtáros?. Nehézségek: • informatikushiány a könyvtárakban • egyetemi oktatás hiányosságai: – bölcsész szemlélet – informatikaoktatás.
Digitális világ Mindent rólad - Személyes adatok gyűjtése.
2006. szeptember 20. Vámospércs "Új szolgáltatások a könyvtárban az Internetre építve" Moldován István OSZK MEK osztály
Logók és logfájlok Az online közönségmérés kihívásai.
NyitólapEszközökIgényekProblémákKövetkeztetések Kik?Mit?Mivel?Hogyan? A felmérés 1. Mobilhasználat 2. Internethasználat 3. Oktatás korszerűsítése Az m-Learninget.
Az Internet adta lehetőségek
Internet ismeretek II..
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
Digitális világ Irány a világháló!
 Információs társadalom – a fogalom és ami mögötte van  Másvilág – fiatalok az információs társadalomban  Útikalauz stopposoknak – ifjúsági munka virtuális.
Dr. Kührner Éva a MATARKA 10 éves jubileumi rendezvénye Budapest, október 5.
Internetes bankok piacformáló hatása
Tudományos és publicisztikai szövegtípusok
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
Dok.leírás, formai feltárás Zsák Judit
A CAD/CAM modellezés alapjai
Elektronikus levelezés
A jövő könyvtára, a könyvtárak jövője MA Könyvtári szolgáltatások menedzselése II.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
„A finnugor örökség digitalizálása és automatizált feltárása” szeptember 14. Hungarológia és a Magyar Elektronikus Könyvtár Moldován István Országos.
A Magyar Elektronikus Könyvtárról Kaposvár, november 5. Moldován István MEK könyvtáros
A könyvtárak szerepe az információs társadalomban
Elektronikus könyvtárak a mobil világban „BESZÉLJÜNK EGYMÁSSAL, TANULJUNK EGYMÁSTÓL!” Könyvtárak összefogása a tudásért Országos Könyvtári Napok
A multimédia és a közösségi hálózatok a hatékony nyelvtanulásban Debreceni Egyetem Informatika Tudományok Doktori Iskola PhD Konferencia, Hollókő, 2013.
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
2009. november 16. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 10. előadás.
2009. október 19. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 7. előadás.
Bánkeszi Katalin A számítógép és az Internet hatása az olvasáskultúrára (konferencia) Változó olvasói igények – változó könyvtáros világ.
A DEENK szervezete, munkafolyamatai
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
Vida Andrea SZTE Egyetemi Könyvtár
WEB 2.0. Amiről szó lesz… Web átalakulóban, a WEB 2.0 –Újszerű weboldalak… –Első a tartalom! –A felhasználók hatalomátvétele?! –A Web mint platform –
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
Térképészet és térinformatika
Kommunikációt segítő programok a hálózaton
Csevegő programok Szabó Péter Számítástechnika-technika IV. évfolyam.
Az Internet alkalmazásai
Óbudai Egyetem Könyvtár Olvasószolgálat. Helyben olvasás Kölcsönözhető és nem kölcsönözhető dokumentumok, folyóiratok, hetilapok, jegyzetek, CD-ROM-ok.
SZTE OPAC, adatbázisok A szakirodalmi keresés kezdő lépései Aranyi Zoltán SZTE Klebelsberg Könyvtár
A Nyelv- és Beszédtechnológiai Platform egy éve Váradi Tamás MTA Nyelvtudományi Intézet Nyelvi áttörés A nyelv- és beszédtechnológia mint húzóágazat.
KÖNYVTÁRAK MINT TUDÁSKÖZPONTOK. Yoneji Masuda, 1988 információ tengelyű gazdaság felosztása.
Felsőoktatás és a közösségi hálózatok
Hajós Katalin Budapest, június 5.
Személyes információszervezés a gyakorlatban JÁVORKA BRIGITTA ORSZÁGOS SZÉCHÉNYI KÖNYVTÁR – KÖNYVTÁRI INTÉZET.
Adatbázisok használata a tájékoztatási gyakorlatban Dr. Nagy Enikő Csomád,
FELHŐ ALAPÚ INFORMATIKAI RENDSZEREK VS. LEXIKÁLIS ISMERETEK Networkshop 2016 Konferencia Debrecen Antal Péter, Eszterházy Károly Főiskola,
Tóvári Judit Honlap: Digitális archívumok forrásainak felhasználása az oktatásban Bemutató diakockák.
– Letölthető változat –
DIGITALIZÁCIÓ A NAGYVÁLLALATBAN
Használd jól a könyvtári katalógust!
Integrált könyvtár rendszer (IKR)
Magyar Bibliográfiai Adatbázisok
Elérhető magyar irodalom – olvasás? digitalizálás?
MAGYAR IGAZSÁGÜGYI AKADÉMIA JOGI SZAKKÖNYVTÁRA
E-könyvek, e-book olvasók a könyvtárban
dr. Geges József Ovidius Co. Ltd.
Magyar Bibliográfiai Adatbázisok
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Ovidius InfoService Co. Ltd.
A MEDLINE JÖVŐJÉRŐL a szemantikus web tükrében
dr. Geges József Ovidius Co. Ltd.
Ovidius InfoService Co. Ltd.
Magyar Bibliográfiai Adatbázisok
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
1 Tudásbázis követelmények a digitális korszakban Gyulay Tibor tudásmenedzsment szakértő előadása „A tacit (avagy a hallgatólagos tudás) jövője a negyedik.
Előadás másolata:

A világ sarkából is elérhető könyvtár, a könyvtár sarkából is elérhető világ Winkler Bea

távolról is elérhető könyvtári szolgáltatások Határtalan könyvtár távolról is elérhető könyvtári szolgáltatások a könyvtárból elérhető távoli szolgáltatások

Technológiai fejlődés Számítógép Internet Mobil technológia Közösségi hálózatok AI – mesterséges intelligencia(MI) IoT – dolgok internete Big Data Blockchain - blokklánc VR – virtuális valóság AR – kiterjesztett valóság

Távolról is elérhető könyvtár Könyvtárak az interneten, könyvtár 1 „Klasszikus” távolról elérhető szolgáltatások, információk: opac honlapon elérhető információk adatbázisok e-könyvek, stb. Azonnali üzenetküldők / chat

Ki használ chat alkalmazást? „A lakosság közel kétharmada használ már okostelefont” „13 éven felüliek 54 százaléka használ valamilyen csevegő programot (skype, gtalk).” Forrás: Távközlési szolgáltatások használata a lakossági felhasználók körében 2017. URL: http://nmhh.hu/dokumentum/194915/tavkozlesi_szolgaltatasok_lakossagi_hasznalata_2017.pdf [Utolsó elérés: 2018.10.15]

Chat a könyvtárossal Azonnali kommunikáció Helyhez és időhöz kötött Két ember között Honlapon üzenetküldés Skype, Messenger stb.

A CHAT és a mesterséges intelligencia (MI) Kommunikáció: Élőszóban vagy írásban Szükséges területek: Írt vagy beszélt szöveg megértése Válaszadás készsége Írt vagy beszélt szöveg létrehozása

Chatbot 1966 2016 Megjelent Joseph Weizenbaum cikke ELIZA-ról a Communications of the ACM című lapban. 2016-ban az MIT Technology Review az átütő technológiák közé sorolta a chatbotot.

Gondolkodó Chatbot? Szabály alapú chatbotok: Előre meghatározott szabályok alapján működik Nem tanul a működése közben Ugyanarra a kérdésre mindig ugyanazt a választ adja Mesterséges intelligencia alapú Sok információt kap és tanul Működés közben is változik a programozó beavatkozása nélkül

Chatbot a könyvtárban TERÜLETEK Előnyök kihívások - használati szabályok - dokumentum keresés - tájékoztatás - Interaktyív GyIK - 24/7 elérés - párhozamos kiszolgálás több embernek, több platformon, több kérdésben - gyorsabb informálódás - delegálható kérdések - személyzet - fejlesztés - infrastruktúra - a „black box” kérdése - a cél meghatározása

Chatbot – ember kommunikáció Kutatások: beszélgetések elemzése, kérdőíves felmérések, interjúk stb. Egy 2015-ben megjelent tanulmány szerint: a bot hosszabb ideig, de rövidebb üzenetekkel kommunikál, mint ember egy másik emberrel1 „ráadásul az emberi-chatbot kommunikációnak hiányzott az emberek közötti beszélgetésekben talált szókincs gazdagsága.” 1 1Hill J. – Ford W. R. – Farreras I. G.: Real conversations with artificial intelligence: A comparison between human–human online conversations and human–chatbot conversations = Computers in Human Behavior 2015. 49. Évf. 245. P.

Jelen Éljen a könyvtári chatbot! vagy Amit soha nem akarunk: könyvtári chatbot! Fontos kérdések: Ki? Mikor? Miért? Hogyan? Kiknek? Milyen technikával?

A könyvtár sarkából elérhető világ Számítógép – internet - keresőmotorok „A keresőmotorok már hosszú utat tettek a könyvtárak hagyományos szerepének megismétlésében, hogy segítsenek megtalálni az alapvető információkat - fővárosokat, dátumokat stb.” (The Robots are Coming? Libraries and Artificial Intelligence =URL: https://blogs.ifla.org/lpa/2018/07/24/the-robots-are-coming-libraries-and-artificial-intelligence/)

Keresőmotorok Népszerűségük töretlen Sokan használják (a könyvtárakból is) Mesterséges intelligenciát használnak Találati listák egyediek Digitális lábnyomunk

A mesterséges intelligencia (MI) Jó lenne ha a mesteréges intelligencia mindig elfogulatlan lenne és mindig igazat mondana. Azonban a rendszernek adott adatok nem elfogulatlanok, így az abból levont következtetések sem lehetnek azok nem biztos, hogy tudjuk/értjük hogyan jutott egy bizonyos következtetésre

algoritmusok „Valójában senki sem tudja, hogy a legfejlettebb algoritmusok hogyan csinálják, amit csinálnak. Ez lehet a probléma.” Will Knight az MIT Technology Review szerkesztője

Információk - könyvtárak

Könyvtár szerepe Az információk gyűjtése, szolgáltatása, közvetítése, megőrzés mellett/helyett a könyvtára kritikus gondolkodás tanítójává kell hogy váljon. Ugyanis, ha a kritikus gondolkodás eddig fontos volt, most kétszeresen az.

Könyvtárak ma, holnap és holnapután Éljünk a technológia kínálta lehetőségekkel! Automatizáljuk, amit lehet és érdemes, hogy legyen ideje a könyvtárosnak segíteni, beszélgetni és ott lenni, tényleg jelen lenni, ahol a használó van és igényli. területekre koncentrálhassuk.