Alváz- és karosszériaszerkezetek Bégányi Levente J5RNFG Nagy Dávid GLGKCX 2009.03.06.
A kocsiszekrény Maga a kocsiszekrény lehet önhordó vagy nem önhordó. Önhordó kocsiszekrényről beszélünk, ha a gépkocsi mozgásából és a motor működéséből származó összes erőket és terheléseket a kocsiszekrény veszi át. Az alváz alkatrészeit a (motor, differenciálmű, stb.) a kocsiszekrény tartja össze. Nem önhordó a kocsiszekrény, ha merev alvázkeretre szerelik és a terheléseket, valamint az erőket az alvázkeret fogja fel, a kocsiszekrényt az alvázkeretre rugalmasan is felszerelhetik.
Létra alváz Különböző keresztmetszetű tartók (U vagy L profil) A hossztartókat a kereszttartókkal össze-hegesztik, (szegecselik, vagy csavarozzák) Nem önhordó Nagy szilárdság Merev (ez különösen) Nehéz Ma alkalmazzák: teherautók, buszok, egyes terepjárók
Önhordó felépítmény Nem igazi alváz Egyes felépítmény részek acél idomokból és sajtolt acél lemezekből készülnek Nagy szilárdság Minimálisan kisebb tömeg, mint létraalváznál Önhordó Drága Ma alkalmazzák: buggy (homokfutó), esetleg busz
Csővázas kivitel (padlólemezzel) Egy csőből álló főtartó a gépkocsi tengelyvonalában, erre felerősítve a keresztmerevítők A hajtó-tengely keresztül megy a csövön Viszonylag nagy szilárdság Viszonylag nehéz Nem önhordó Padlólemezzel
Önhordó karosszéria Nem alváz A kocsiszekrényt úgy képezik ki, hogy az alváz szerepét is betölti Önhordó Könnyű Egyszerűbb gyártás Rugalmas Duplarétegű padlólemez lehetséges hangszigetelés, merevítés céljából Azonos típusokra nem lehet különböző felépítményeket ráépíteni Ma többnyire ezt alkalmazzák
Az alváz megszűnésének okai Nehéz, ebből kifolyólag az autó többet fogyaszt, jobban kopnak a gumik, a gépjármű egyéb részei nagyobb terhelés alatt vannak Az alváz plusz költség gyártáskor, ezért drágább lesz az autó Az alváztól merevebb az egész karosszéria, ezért az ütközési energia nagy részét elnyelő gyűrődőzónák kevésbé hatékonyak Oldalütközésnél az alváz nem ad plusz védelmet Borulásnál a nehéz alváztól könnyebben összelapul a tető
Ma még használnak alvázat vagy hasonló szerkezetet a következőknél
Cabrióknál Alváz szerkezethez hasonló (de mégsem alváz) merevítések vannak a küszöböknél, a padlólemeznél a tető és annak merevítési hiánya miatt. Ezért van az, hogy egy cabrio közel azonos tömegű szokott lenni a vele azonos típusú nem cabrioval.
Teherautóknál Az alváz önsúlya elhanyagolható a rakomány tömegéhez képest, nagyobb terhelést bír így el (hosszútávon is). Azonos típusokra különböző felépítményeket lehet ráépíteni. A tehergépkocsik felépítménye nem alkalmas az önhordó szerkezet kialakítására.
Terepjáróknál Nagyobb terhelést bír el alvázzal az autó. Nagyobb terepszög Magasabb hasmagasság
Pro és kontra az (alvázas) SUV-okról Pro: a nagyobb tömeg nagyobb biztonságot jelent ütközésnél. Kontra: a nagyobb tömegű jármű fékútja hosszabb, irányítása nehezebb, ezért bonyolultabb vele elkerülni a bajt. Pro: a magas üléspozíció jobb kilátást biztosít a kocsiból és baleset esetén védelmet nyújt (főleg oldalütközéskor). Kontra: a terepjárók magasabb súlypontjuk miatt sokkal könnyebben borulnak fel, mint a személyautók. Márpedig ha borulnak, nagyobb a baj. Pro: a masszívabb karosszéria jobb védelmet biztosít ütközéskor. Kontra: a merevebb karosszéria egyben azt is jelenti, hogy az ütközési energia nagy részét elnyelő, kiszámítottan deformálódó gyűrődőzónák is merevebbek, tehát kevésbé hatékonyak. Ezt személykocsikkal való ütközésekkor ellensúlyozza a nagyobb tömegük, de egyéb tárgynak csapódva súlyosabban sérülnek, mint a kisebb kocsik. Pro: a SUV-ok tágasabbak, kényelmesebbek, mint a személyautók. Kontra: a SUV-ok rugózása olykor feszesebb, mint a személykocsiké, ezért utazási komfort terén kevesebbet nyújthatnak, mint azok. Pro: a SUV városban és terepen is megállja a helyét. Kontra: sok mai SUV elakadna nehéz terepen, aszfalton pedig rosszabbul irányítható, mint a személyautó. Az autóipar egyöntetű véleménye szerint az (igazi) terepjárók a terepre valók.
Karosszériaszerkezetek Sedan: Zárt személygépkocsi Önhordó 4 ajtó általában 4 vagy 5 szállítható fő Viszonylag nagy csomagtartó Kombi: 5 ajtó általában Nagy csomagtartó, melyet a hátsó ülések lehajtásával tovább lehet növelni
Coupé: Zárt személygépkocsi Önhordó 2 ajtó 2, 4 vagy 5 szállítható fő (hátul általában kényelmetlen felnőtt számára) Viszonylag kis csomagtartó Cabrio: Nyitottan vagy zártan használható személygépkocsi Erősített karosszéria
Lépcsőshátú (liftback): Zárt személygépkocsi Önhordó 4 vagy 5 ajtó 4 vagy 5 szállítható fő Közepes csomagtartó Ferdehátú (hatchback): 3 vagy 5 ajtó Kis csomagtartó
Terepjáró: Zárt jármű Általában alvázas, de lehet önhordó is 5 vagy 6 ajtó 5 vagy 7 szállítható fő Nagy csomagtartó Pick-up: Alvázas 2 vagy 4 ajtó 2-6 szállítható fő Nagy platós csomagtartó
Kisbusz: Zárt jármű Általában alvázas, de lehet önhordó is 3-5 ajtó 5-9 szállítható fő Nagy csomagtér Egyterű: Önhordó 4 vagy 5 ajtó 5-7 szállítható fő Nagy csomagtartó
Limuzin: Zárt jármű Lehet alvázas és önhordó is 4-6 ajtó 6 vagy több szállítható fő Nagy csomagtartó Allroad: A személygépkocsi és a terepjáró kombinációja Önhordó 4 vagy 5 ajtó 5-7 szállítható fő
Mini: Zárt személygépkocsi Önhordó 2 vagy 3 ajtó 2 szállítható fő Kicsi csomagtartó