MŰVELŐDÉS SAJTÓ – CENZÚRA.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Döntés, kormányzat, kormányzati döntés Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán óra.
Advertisements

REFORMPEDAGÓGIA.
Interaktív Multimédia Gyurik Pál Veszprémi Egyetem Alkalmazott Gazdaságtan Tanszék Egyetem TV.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
MF RFK Kecskemét, június 3.
1 Magyar Nyelven Európában I. Felsőoktatás és Tudomány Budapest március 31 – április 1.
Egyes emberi jogok Törökországban
KAPOSI JÓZSEF 1993-as közoktatási törvény. Alkotmányos jogok 1. Az alkotmány XII. fejezetében az alapvető jogok és kötelezettségek között rögzíti: A művelődéshez.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Dr. Sztachó-Pekáry István A főiskolák jövője a kétszintű képzési rendszerben FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA NOVEMBER 4-7.
ISKOLÁK Az iskolai oktatásban 48 olyan intézmény vesz részt, ahol a komi- permják nyelvet anyanyelvként lehet tanulni. Ez 38,1%-a az iskolák összes számának.
A NEMZETGAZDASÁGOK VILÁGGAZDASÁGI SZEREPKÖRÉNEK VÁLTOZÁSA
Magyar sajtótörténet Irodalmi, művészeti és kulturális lapok Magyarországon a kezdetektől napjainkig.
A Liberális tábor.
Fejlesztési koncepció
Kommunikáció az egyetemen c. konferencia ápr. 28.
TÖRTÉNELEM TANTÁRGYBÓL
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
Társadalomtudományi Tanszék
Egy posztmodern regény: Ottlik Géza: Iskola a határon
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Kommunikáció az egyetemen
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
Bevezetés a tanítás és tanulás társadalmi összefüggéseibe Baráth Tibor SZTE Neveléstudományi Tanszék Közoktatási Vezetőképző Intézet Baráth Tibor SZTE.
A görög és római kultúra
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Az orosz kultúra jellegzetessége
OROSZORSZÁG TÖRTÉNETE a 19. században
Történelmi áttekintés. 1696–1725 – I. Péter önálló uralkodása 1703 – Pétervár alapítása 1721 – I. Péter felveszi a császári címet 1725–1741 – a palotaforradalmak.
MŰVELŐDÉS SAJTÓ – CENZÚRA.
Az orosz kultúra jellegzetessége
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Magyarország gazdaság- és társadalomtörténete
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Egy könyv, mely sokkal több, mint 350 oldal összefűzve Egy könyv, mely sokkal több, mint 350 oldal összefűzve ! Száz esztendő történelmetörténelme legendáilegendái.
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Sonnevend Péter Új munka indult:
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
Történelmi áttekintés. Uralkodások – 18. század I. Péter ( –1725)
Az orosz kultúra története 2.
Pályaválasztási szülői értekezlet
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ a 2017/2018-as tanévre szeptember 14. Balázs Lászlóné igazgatóhelyettes.
Foglalkozásterv összeállítása irodalmi alkotás alapján Készítette: Csanádi Sára Erika Dencs Krisztina Mészáros Réka.
Középiskolai továbbtanulás 2016/17
Modern. építészet Budapest Moszkva.
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
BBN-ORO-231 Orosz irodalom 1. (A 19
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
„Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát,
Elérhető magyar irodalom – olvasás? digitalizálás?
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
A 18. századi orosz irodalom
Az orosz kultúra klasszikus korszaka (18. – 19. század)
Szakiskolai fejlesztési program
tanév Iskolanyitogató
Tájékoztató Az EFOP VAN HELYED
orosz festészet 19. század első felében
A munkásság művelődési törekvései a a századforduló körüli években
Nevelésügy a felvilágosodás kori Magyarországon
A pétervári mítosz 2..
Előadás másolata:

MŰVELŐDÉS SAJTÓ – CENZÚRA

18. századi művelődés A világi oktatás kialakulása I. Péter korában: A nemesség kötelezettsége. Az általános oktatás eszméje: a „számolási” iskolák („цифирные школы”, 1714–44). Gyakorlatiasan specializált iskolák. A művelődés infrastruktúrájának alapjai (iskolák, könyvkiadás és tudásterjesztés, Akadémia) II. Katalin kora Az „új emberfajta” eszméje A nevelés jelentőségének felismerése; oktatás – nevelés egymáshoz való viszonyítása; állami vs. otthoni nevelés; „fiú – lány”-nevelés problémája. Az oktatási intézmények állami hálózatának kialakítása. A magánintézmények és házi tanítók jelentősége (N. Novikov) Az oktatás – nevelés elméletének megszületése (I. Beckoj)

19. századi oktatás 1800 – 1820-as évek 1825 – 1850-es évek A művelődéspolitika kezdete Az oktatási rendszer kialakulása (oktatási régiók egyetemek fennhatósága alatt) A folytonossági elv érvényesítése az oktatási rendszerben (4 fokú) A művelődés mint a nemesség privilégiuma (Líceumok) 1825 – 1850-es évek Szociális, vallási és etnikai korlátok bevezetése az oktatási rendszerbe. Az egyetemi autonómia korlátozása. A szakmai felkészítés előtérbe kerülése a felsőoktatásban. A klasszikus gimnáziumok és a holt nyelvek tanítása. 1860 – 1900-as évek Az oktatás egész rendszerének megreformálása. Az orosz pedagógiai iskola kialakulása A női felsőoktatás kialakulása és elterjedése. Felkészülés az általánosan kötelező oktatás bevezetésére.

V. Tropinin K. Brullov A. Venecianov

V. Perov N. Jarosenko V. Makovszkij V. Szerov I. Repin

Az orosz cenzúra története 1. 18. század Fokozatos felismerés és egyéni alkalmi beavatkozás (I. Péter). Ellentmondásos megoldások: 1783 – a magánnyomdák és -lapkiadás engedélyezése vs. a cenzúraapparátus kiépítése (II. Katalin, I. Pál) A cenzúra differenciálódása 1800 – 1825 1804 – első cenzúrarendelet és a cenzúra alapelveinek kidolgozása, kapcsolata az oktatási rendszerrel. 1825 – 1848 1826 – a „vasrendelet”, 1828 – „kijavított” cenzúrarendelet. A cenzúra szerkezetének befejezése. A többszörös cenzúra bevezetése. I. Miklós mint cenzor. A cenzorok kötelességei és hatalma.

Az orosz sajtó története 1. 18. század I. Péter első nyomtatott lapja (Közlöny, 1702) Az első magánkiadású lapok (A. Szumarokov: A dolgos méh, 1759) 1769 – II. Katalin lapja (Mindenféleség) és a magánsajtó fellendülése (F. Emin Pokoli posta, N. Novikov A hereméh, A fecsegő, Erszény és Festő c. lapjai). N. Novikov lapjai és a szabadkőművesség az 1770–80-as években (Hajnali fény, Alkonypír stb.) D. Fonvizin A becsületes emberek barátja… c. lapja (1788) I. Krilov lapjai (Szellemek levelezése, 1789; A néző, 1792). N. Karamzin kiadványai: Moszkvai folyóirat (1791–92), almanachok: Aglája (1794, 1795), Aonidák (1796, 97, 98). 1800 – 1825 A sajtó számszerű növekedése, kapcsolata a cenzúrával. Irodalmi és társadalmi csoportok lapjai (Európai hírlap, 1802–30; A hazafi, 1816–25) és almanachjai (Sarkcsillag, 1823, 24, 25; Mnémoszüné, 1824). A lapírás professzionálissá válása (Karamzin).

Az orosz cenzúra története 2. 1848 – 1855 A cenzúra cenzúrája (Menysikov-bizottság, 1848. április 2.-i Bizottság). A cenzúra hatása az orosz irodalomra. 1856-tól „Rendszeren kívüli” enyhítése (1856–61); Ideiglenes szabályzata (1862); a cenzúra a belügyi minisztérium hatáskörébe rendelése (1863) Az ideiglenes cenzúratörvény (1865–1905): Az utólagos („büntető”) cenzúra bevezetése. A jogiság a cenzúra területén: ellentmondás a modern jogi rendszer és a konzervatív cenzúra között. 1882 – a sajtótörvény módosítása. 1886

Az orosz sajtó története 2. 1826 – 1855 A sajtó összetétele és a „szellemi gátak” megkerülése, a „lapkorszak” kezdete A „média-személyiségek” megjelenése Ideológiai differenciálódás az orosz sajtóban Az orosz szabad sajtó megszületése (A. Herzen 1853 – 1855 közötti londoni kiadványai) 1856-tól A. Herzen Sarkcsillag (1855–68) és Harang (1857–67) c. folyóiratai A „vastag” folyóiratok kora Könyv és sajtó