Munkaerőhiány és megoldási lehetőségek a közoktatásban II. OTÉ, 2018. szeptember 1.
A kép legtipikusabb szereplője a…
Idősödő pedagógustársadalom Adatok a korszerinti megoszlásról (2003-2016) Életkor Arány (2003.) Arány (2016.) 30> 15% 6% 30-39 28% 21% 39-50 20% 29% 50-60 34% 37% 60 3% 7%
A nyugdíjba vonulások száma a közoktatásban 2013-2016
Jogviszonyok megszűnésének, megszüntetésének, létesítésének alakulása a tanárok körében 2017-ben Megszűnt jogviszonyok száma nyugdíjazás miatt 1405 egyéb okból 2565 összesen 3970 Létesített jogviszonyok száma 835
Nemek szerinti megoszlás
A tanárképzés legfontosabb mutatói
Lemorzsolódás A pedagógusképzésre jelentkezők 45%-a nem fejezi be a tanulmányait, lemorzsolódik! A pályakezdő kollégák további kb. 30% egy év után további 30% öt éven belül elhagyja a pályát.
Milyen lépések történtek az elmúlt időszakban? - Életpályamodell ellentmondásokkal - Osztatlan tanárképzés - Klebelsberg ösztöndíj
Mit lehet tenni rövid távon? El kell törölni a közszférát korlátozó nyugdíjszabályozást! A PDSZ évek óta követeli! Munkaterhelés fokozásával is lehet válaszolni. A fenntartók folyamatos törekvése, a PDSZ ELLENZI!! A tanításra jogosító végzettségeket újra lehet értelmezni. Már megkezdődött, a minőség rovására mehet. Ellenezzük, legfeljebb átmeneti megoldásként lehet alkalmazni.
Stratégiai kérdés a pálya presztízsének emelése Öt tényező, amely emelheti a pedagógus pálya presztízsét Az érintettek, érdekeltek közös fellépése Hiteles kommunikáció az oktatásirányítástól - Jobb, szabadabb munkakörülmények, autonómia Hatékonyabb forrásfelhasználás Magasabb bérek, a pályakezdők bérének súlyozása
Összeomlás 2025 (?)