Munkaerőhiány és megoldási lehetőségek a közoktatásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új felsőoktatási törvény koncepciója Mi várható a felsőoktatásban
Advertisements

Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Elkötelezettség és elhívatottság Pedagógus életpálya Előadó: Thaisz Miklós Oktatásért Felelős Államtitkári Kabinet.
A nők 40 éves nyugdíjazásáról… • A nők kedvezményes nyugdíjazásával foglalkozó új szabályok szerint az a nő, aki kereső tevékenységgel és a gyermekneveléssel.
1 A MAGYAR NŐK MUNKAERŐPIACI RÉSZVÉTELE ÉS ANNAK TÁRSADALMI MEGHATÁROZOTTSÁGA Monostori Judit Népességtudományi Kutatóintézet március 28.
A tanári munka értékelése
Reform helyett kényszerpálya Sió László. Közoktatás-finanszírozás ( ) •2002 (ősz) - normatíva emelés • stagnálás, értékvesztés •2007/2008-as.
Pályáztatás, vezetői megbízás visszavonása
Prof. Csermely Péter a Bölcsek Tanácsának tagja Semmelweis Egyetem Hogy ne legyen az oktatás szárnyként teher… Javaslatok az oktatási rendszer újjáépítésére.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az átalakuló tanárképzés és a pedagógiai szolgáltató rendszer kapcsolódási pontjai.
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Az atipikus foglalkoztatás Németországban Dr. Hartmut Seifert Mérlegen az atipikus foglalkoztatás Friedrich Ebert Alapítvány Budapest,
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kaposi József főigazgató A pedagógiai szakmai szolgáltatás új rendszerének.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Református közoktatás Pécsett A Polgári Leányiskola története
A rendszerépítés változó jogszabályi környezetben A pedagógusképzés a magyar bolognai rendszerben – ELTE IV. Pedagógusképzési nap Papp Lajos ELTE Pedagogikum.
Együttműködés a szakmai gyakorlatban Salát Magdolna osztályvezető ELTE PK OTF Tanárképzési Osztály Az ELTE TAMOP /2/B/KMR :Pedagógusképzés.
A hálózatosodás lehetősége a közoktatásban profil 1.0
PEDAGÓGUSKÉPZÉS. REFORM? MAJEN? MI A JÓ EBBEN NEKEM?
Alakulóban az ekoiskolák (?) hálózata MNB Tanárszeminárium, április 17.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Felsőoktatási jelentkezés 2007 A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: OFIK felvi.hu Július 31.
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Szakmai profilok a differenciálódó iskolavilágban (vitaindító) VII. Nevelésügyi Kongresszus, Pedagógus szekció Brezsnyánszky László.
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Az egészségügyben, gazdasági – műszaki területen dolgozók foglalkoztatási adatainak felmérése Készítette az Egészségügyi Gazdasági Vezetők Egyesülete.
Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
Autonómia Alapítvány projektfejlesztő programja a Nyílt Társadalom Intézet Alapítvány (OSI) „EU forrásokkal a romák integrációjáért” nemzetközi program.
A testnevelésre vonatkozó sportiskolai kerettanterv ismerete.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A NYUGAT-DUNÁNTÚLI RÉGIÓ MUNKAERŐPIACI HELYZETE, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A DIPLOMÁSOK ELHELYEZKEDÉSÉRE SOPRON, december 11.
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
A tanárok autonómiája és felelőssége Európában EURYDICE jelentés Zoltán Katalin mb. irodavezető EURYDICE Magyarországi Képviselet.
A projekt az Europai Unio támogatásával, az Europai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
A tanárképzés szerkezete
Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében
Javaslatok a tanár mesterszak gyakorlati félévéhez OKM, OFI bizottság jelentése alapján.
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Klebelsberg Ösztöndíj Program A pályázat célja a tanári pályát választó hallgatók motiválása pedagógusi hivatásuk gyakorlására, a tanári pályát.
A továbbtanulást érintő jogszabályi változások Kalóné Szűcs Erzsébet igazgató.
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
A PEDAGÓGUS-KÉPZÉSTŐL AZ ÉLETPÁLYÁIG Dr. Gloviczki Zoltán november november 17.
A katona-egészségügyi pályaelhagyás motívumainak feltárása Pákozdi Márta őrnagy, Dr. Fejes Zsolt PhD. o. ezredes MH EK VEI VESTSZO
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN konferencia előadás október 4. Dr. Ranschburg Ágnes
Egy csónakban evezünk Gondolatok a pedagógusképzésről és továbbképzésről dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke Pedagógus Hivatás Munkacsoport.
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 1 A Puskás Tivadar Távközlési Technikumban között végzett tanulók pályakövetése.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
1 Szakképzési Önértékelési Modell I. Helyzetfelmérő szint (SZÖM I.) 4. előadás 1.
ELTE BTK osztatlan tanárképzés
Polónyi István A hazai felsőoktatás kondíciói a 2000-es évek második évtizedének közepén Felsőoktatás a koncepciók keresztútján Magyar Felsőoktatás 2015.
Dr. Gyökér Irén Emberi erőforrás menedzsment
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
A Tanárképző Központ koordináló szerepe
Generációváltás az óvodában?
A Szolnoki Pedagógiai Oktatási Központ szervezésében megvalósuló szakmai programok a 2017/2018. tanév során Szabó Róza főosztályvezető Oktatási Hivatal.
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
A szakiskolai oktatás kiterjesztésének hatása
MUNKAJOGI AKTUALITÁSOK május 03.
A KRÉTA rendszer.
A munkaerőpiac áttekintése
1./ A magyar közoktatás rendszere
Előadás másolata:

Munkaerőhiány és megoldási lehetőségek a közoktatásban II. OTÉ, 2018. szeptember 1.

A kép legtipikusabb szereplője a…

Idősödő pedagógustársadalom Adatok a korszerinti megoszlásról (2003-2016) Életkor Arány (2003.) Arány (2016.) 30> 15% 6% 30-39 28% 21% 39-50 20% 29% 50-60 34% 37% 60 3% 7%

A nyugdíjba vonulások száma a közoktatásban 2013-2016

Jogviszonyok megszűnésének, megszüntetésének, létesítésének alakulása a tanárok körében 2017-ben Megszűnt jogviszonyok száma   nyugdíjazás miatt 1405 egyéb okból 2565 összesen 3970 Létesített jogviszonyok száma 835

Nemek szerinti megoszlás

A tanárképzés legfontosabb mutatói

Lemorzsolódás A pedagógusképzésre jelentkezők 45%-a nem fejezi be a tanulmányait, lemorzsolódik! A pályakezdő kollégák további kb. 30% egy év után további 30% öt éven belül elhagyja a pályát.

Milyen lépések történtek az elmúlt időszakban? - Életpályamodell ellentmondásokkal - Osztatlan tanárképzés - Klebelsberg ösztöndíj

Mit lehet tenni rövid távon? El kell törölni a közszférát korlátozó nyugdíjszabályozást! A PDSZ évek óta követeli! Munkaterhelés fokozásával is lehet válaszolni. A fenntartók folyamatos törekvése, a PDSZ ELLENZI!! A tanításra jogosító végzettségeket újra lehet értelmezni. Már megkezdődött, a minőség rovására mehet. Ellenezzük, legfeljebb átmeneti megoldásként lehet alkalmazni.

Stratégiai kérdés a pálya presztízsének emelése Öt tényező, amely emelheti a pedagógus pálya presztízsét Az érintettek, érdekeltek közös fellépése Hiteles kommunikáció az oktatásirányítástól - Jobb, szabadabb munkakörülmények, autonómia Hatékonyabb forrásfelhasználás Magasabb bérek, a pályakezdők bérének súlyozása

Összeomlás 2025 (?)