IX. Országos TDM konferencia 2013. május 23. Nyíregyháza

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
50-ről 100-ra" című TDM konferencia május 23. Szarvas
Advertisements

Dr Raffay Ágnes Dr Lőrincz Katalin Hajmásy Gyöngyi
Turisztikai desztinációs menedzsment szervezetek létrehozása és fejlesztése.
Aktuális pályázati lehetőségek
Új esély a turisztikai desztinációk számára - amit a TDM-ről tudni kell Zalaegerszeg Február 24. Ligeti Ádám.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Környezetipari Export Klaszter pályázat 2011-ben Morvai Balázs - Pál Attila KSZGYSZ – dec. 14.
ÉMOP 1.Prioritás Versenyképes helyi gazdaság megteremtése A turisztikai pályázatok gazdaságélénkítő hatása az Észak-Magyarországi régióban.
SZIE Enyedi György Regionális Tudományok Doktori Iskola
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
A TDM JELENE ÉS JÖVŐJE MAGYARORSZÁGON
Vargáné Gálicz Ivett PhD hallgató Szent István Egyetem
TDM Szakmai Nap november 21.
Balogh Károly elnök Mór, november 10.. Turizmus Desztináció Menedzsment Professzionalizmus Partnerség Kooperáció Konszenzuskeresés Kontroll Innováció.
BALOGH KÁROLY elnök Magyar TDM Szövetség Budapest, március 2.
„A MEGYEI KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS A JÖVŐBEN!” PÉCS Április 1.
Baranya Megyei Önkormányzat
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
A Gazdaságfejlesztési Operatív Program értékelése GOP konstrukció és KMOP tükörkonstrukció.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
GKRTE Közgyűlés, április 20.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG LEADER Program a sikeres magyar vidékért Közösség, Összefogás, Tudás.
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
A es NYDOP akcióterv előkészítése. Várható ütemezés  Végleges módszertan: március  Főbb változások, újítási szándékok jelzése, egyeztetése:
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
14.30 Regisztráció Köszöntő – Vértes Tibor, elnök Megnyitó – L. Simon László, az Országgyűlés Kulturális és Sajtóbizottságának elnöke
Balatoni Regionális Turizmus Szövetség 201l. 1o.21. Balatonföldvár Hoffmann Henrik Elnök Regionális TDM Szövetség -lehetőség, -kihívás, -siker? Regionális.
Tájékoztató a szakmai vizsgaszervezés jogosultságának elnyerésére kiírt pályázatról Huller Gabriella ETI.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
. Negyedik Partner Közép-Dunántúli Foglalkoztatási Hálózat 4P KDFH Alapítva: Gere János
Balaton régió turizmusában
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
A 40 éves MUISZ tevékenysége, tapasztalatai Miért érdemes MUISZ tagnak lenni.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Nemzeti Fejlesztési Terv
1 Kézfogás a Magyar Vidék fejlődéséért : Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat (MNVH)
DESZTINÁCIÓK TURISZTIKAI TELJESÍTMÉNYÉNEK TELEPÜLÉS-SZEMPONTÚ MEGKÖZELÍTÉSE Dr. Szalók Csilla „TDM Workshop”
Aktuális pályázati lehetőségek Okos Jövő Innovációs Klaszter O KOS J ÖVŐ I NNOVÁCIÓS K LASZTER K LUBEST június 16. NOS Kft.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szerepe és feladatai a vállalkozások külpiacra jutásának segítésében, különös tekintettel a vegyeskamarai hálózatra.
2011. évi Kereskedelemfejlesztési pályázat Düh Gergely tanácsadó Ügyfélszolgálati és Stratégiai Elemző Osztály 2012.február 20.
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Pécs és térsége turizmusának helyzete. Magyarország vendégforgalmi adatai ( KSH)‏ Látogatók száma: fő (=2007)‏ Vendégek száma a kereskedelmi.
Megváltozott munkaképességűek és fogyatékkal élők foglalkoztatását elősegítő támogatások és módszerek Tatosné Takács Andrea december 18.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Salgótarján, május 19.. Pályázók köre: kisvállalkozások Támogatható tevékenységek és a támogatás mértéke: -Projektötlet minősítése – max. 3 millió.
Milyen feltételek mellett jöhetnek létre a Tisza-tavi turisztikai régió bal parti TDM szervezetei?
Dr. Bienerth Gusztáv prezentációja 2016.december 12.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Innovációs célú nemzeti és regionális szintű pályázati források
LÉPÉSRŐL-LÉPÉSRE TDM SZAKMAI NAP
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
A TÉR_KÖZ pályázat számokban
Lorem ipsum.
II. Országos Állatvédelmi- és Állatjóléti Konferencia
A turisztikai desztináció menedzsment rendszer Magyarországon
„Út a munkához”program
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

A turisztikai desztináció menedzsment rendszer fejlesztése Magyarországon IX. Országos TDM konferencia 2013. május 23. Nyíregyháza Magyar TDM Szövetség

Magyarország TDM szervezeteiről 2012-13-ban TDM helyzetkép

TDM helyzetkép 2013. I. félév A TDM szervezetek működési formája Regisztrált helyi és térségi szintű TDM szervezetek társasági forma szerinti megoszlása (2013. március 25-i állapot) A TDM szervezetek működési formája (forrás: NGM regisztrációs lista) Helyi szinten Egyesület 58 78 Nonprofit Kft. 20 Térségi szinten 1 7 6 Összes regisztrált TDM szervezet: 85

TDM helyzetkép 2013. március Helyi és térségi TDM szervezetek területi eloszlása (2013. március 25-i állapot) Kék szín: Helyi TDM szervezetek Zöld szín: Térségi TDM-mel rendelkező helyi TDM szervezet

Vendégéjszakák száma 2012-ben Magyarországon realizálódó vendégéjszakaszám: 21,6 M Budapest vendégéjszaka száma: 7,3 M Vidéki vendégéjszakák száma: 14,3 M TDM-ek által lefedett települések vendégéjszakaszáma: ~12 M A Top 20 vendégéjszakaszámmal rendelkező települések közül a desztináció turizmusát TDM irányítja: 17 esetben Forrás: A vendégéjszakák száma a kereskedelmi szálláshelyeken, többségében a (KSH) 2013. márciusi adatok szerint

Az MTDMSZ tagsága A Szövetséget 2011-ben 16 TDM szervezet alapította 49 tag TDM szervezet, ebből 47 helyi TDM, 2 térségi TDM 12 pártoló tag, köztük a BRTDMSZ A tagok önkormányzati tagjainak száma: ~ 155 önkormányzat (2012. év eleji adatgyűjtés szerint) A tagok tagjainak száma: ~ 2100 vállalkozás, attrakció stb. (közel 70%-a a TDM tag vállalkozásoknak, 2012. év eleji adatgyűjtés szerint)

TDM pályázati források 2009-2013. 2009-2013. között kiírt és felhasznált pályázati források (2013. március 25-i állapot szerint) 2009-es TDM pályázat összes forrása 3,8 Mrd Ft ebből nyertes pályázatok támogatására felhasznált forrás 1,656 Mrd Ft fennmaradó keret 2,14 Mrd Ft 2011-es TDM pályázat összes forrása: 5,4 Mrd Ft 1,79 Mrd Ft 2011. IX-ben felfüggesztés után fennmaradó keret 3,61 Mrd Ft 2012-es TDM pályázat összes forrása (2011-es pályázati felhívás újbóli kiírása) 1,04 Mrd Ft 1,1 Mrd Ft 2009-2013. között TDM szervezetrendszer-fejlesztésre tervezett források (2008.) ~13 Mrd Ft 2009-2013. között TDM szervezetrendszer-fejlesztésre felhasznált források (2013. március) 4,49 Mrd Ft 2008-ban még közel 13 Mrd Ft állt rendelkezésre a tervek szerint a TDM rendszer kiépítésére. Később ezt 2 Mrd Ft-tal csökkentették 11 Mrd-ra. 2009-ben 3,8 Mrd Ft volt a kiírt pályázati keret, amiből 1,656 Mrd-ot nyert el összesen 37 TDM szervezet (ebből 2 térségi), így a felhasználatlan keret 2,14 Mrd volt összesen. 2011-ben 5,4 Mrd Ft állt rendelkezésre 3 pályázati határidővel (máj., szept., dec.), de mivel 2011. szeptember 8-án szakmai indokokra hivatkozva felfüggesztették a pályázatot, eltörölve ezzel a leginkább tervezett decemberi határidőt, 3,61 Mrd Ft felhasználatlan keret maradt bent, míg csak 1,79 Mrd Ft került kiosztásra 32 pályázó részére. 2012-ben a 2011-es folytatásaként (kizárva a 2011-ben pályázókat) újabb pályázat került kiírásra, de a fennmaradó 3,61 Mrd Ft-tal szemben csak 2,14 Mrd Ft-os kerettel, amelyből a régiónként biztosított elégtelen források és a „szakértőn megbecsült” támogatandó nyertes pályázatok száma eredményeként hatalmas túljelentkezés volt minden régióban, MÉGIS csupán az 50%-a, 1,043 Mrd Ft került kiosztásra 23 pályázó részére. A pályázati kiírásba ráadásul bevonták a klaszterek támogatását is, természetesen a TDM keret terhére, holott azok hatékonysága országos tapasztalatok alapján erősen megkérdőjelezhető. Így összességében 2009-2013. között a korábban tervezett 13 Mrd Ft-tal szemben csupán 4,49 Mrd Ft került kiosztásra, ami részben az országos marketingszervezet régióinak átalakításával kapcsolatos döntésképtelenségének is köszönhető. Ezért is rendkívül fontos a ’14-20-as tervezési időszak forrásainak gondos szakmai megtervezése, valamint a jogszabályi háttér megalkotása, hiszen a vártnál jóval kevésbé sikerült megerősíteni a rendszert az elmúló EU-s tervezési időszakban, továbbá a rendszer csak helyi és térségi szinten kezdett el kiépülni. Ezt csak úgy ideírtam, nem mintha nem tudnád :)

A TDM szervezetek működéséről, gazdálkodásáról MTDMSZ felmérés 2013. A TDM szervezetek működéséről, gazdálkodásáról

A kérdőívet kitöltők adatai* A TDM szervezetek társasági forma szerinti megoszlása 62,5 %: egyesület 37,5 %: nonprofit Kft Működési szint szerinti megoszlás 87,5 %: helyi 12,5 %: térségi TDM A TDM szervezetek alapítás szerinti megoszlása 6,25 %: 2005 előtt 9,38 %: 2006-2007 40,63 %: 2008-2009 34,38 %: 2010-2011 9,38 %: 2012. január óta *38 %-os részvételi arány mellett, 85-ből 32 válaszadó esetében

TDM-ek 2012. évi vendégéjszakaszám szerinti megoszlása* * Összes válaszadó által lefedett vendégéjszakaszám: 6,215 M a TDM-es desztinációk vendégéjszakaszámának ~50%-a 2011-hez képest érzékelt változás: 46,9%-ban nőtt 28,13 %-ban stagnált 25%-ban csökkent

TDM szervezetek TDM pályázati projektösszeg szerinti megoszlása 2009-2013. (2013. március 25-i állapot) * Összes válaszadó által lehívott pályázati összeg: 2,3 Mrd Ft

TDM szervezetek 2013. évi tervezett működési költség szerinti megoszlása * Válaszadók éves működési költsége összesen: 672,8 M Ft

TDM szervezetek 2013. évi tervezett működési bevétel szerinti megoszlása Válaszadók éves működési bevétele összesen: 696,99 M Ft Ennek a 96,5%-a működési költség!

Az önkormányzati tagdíj aránya az éves működési bevétel tekintetében * A válaszadók éves önkormányzati tagdíjbevétele: 374,9 M Ft (Ez az éves működési bevétel átlag 51,6%-a!)

Az állami támogatással növelt IFA-bevétel aránya az éves önkormányzati tagdíj tekintetében Éves önkormányzati tagdíjbevétel IFA-tartalma átlagosan: 23,1% Elegendő ez a mérték a biztos működtetéshez? Igen: 15,6% Nem: 71,87% Egyéb: 12,5%

Az összes kiadás szakmai tevékenységre fordítható része Átlagosan a TDM szervezetek a költségtervben szereplő összes tervezett kiadás 28,17 %-át tudják csak szakmai tevékenységre fordítani!

Fenntarthatóság megítélése rövid-, közép- és hosszútávon Rövidtáv: külső kör Középtáv: középső kör Hosszútáv: belső kör Rövidtávon a válaszadók 87,5 %-a látja biztosítottnak a fenntarthatóságot, míg ez az arány középtávon már csak 37,5 %, hosszútávon pedig csupán 6,25 %.

2013. márciusi MTDMSZ felmérés eredményei A jogszabályi háttér szerepének megítélése a fenntarthatóság tekintetében Szükségesnek tartja a magyarországi TDM szervezeti rendszer jogszabályi szintű szabályozását? 100 % IGEN Amennyiben szükségesnek tartja a jogszabályi szintű kereteket, milyen szintű szabályozást tartana elegendőnek? TDM rendelet: 31,25 % Turizmus törvény: 68,75 %

Turizmus törvény…?

Legfontosabb szabályozandó kérdések Fogalom-meghatározások Működési keretek, illetékességi területek meghatározása Tagság önkéntes, vagy…? Feladatmegosztás (helyi, térségi, regionális, nemzeti) Finanszírozás A jogszabályi háttér hiányát ideiglenesen az NGM szakmai felügyelete alatt működő TDM szakmai regisztráció pótolja, mely előfeltétele a TDM pályázaton való indulásnak.

A turizmus törvény tervezete (2012.) Finanszírozás A Turizmus Törvény tervezet szerint Helyi szinten kötelezően átadandó IFA: 10% Térségi szinten kötelezően átadandó IFA: 0% Regionális szinten kötelezően átadandó IFA: 15% Az MTDMSZ javaslata szerint (2012) Helyi szinten kötelezően átadandó IFA: 40% Térségi szinten kötelezően átadandó IFA: 10% Regionális szinten kötelezően átadandó IFA: 10%

A stabil finanszírozás lehetőségei Az MTDMSZ javaslata szerint megvizsgálandó lehetőségek: Csak olyan önkormányzat kapjon beszedett idegenforgalmi adóhoz kapcsolódó költségvetési támogatást, amely tagja helyi TDM szervezetnek. A korábban eltörölt turisztikai hozzájárulás újbóli bevezetése Látogatói hozzájárulás Külföldi jó gyakorlat testre szabása A TDM rendszer Turizmus Rendeletben történő szabályozása

MTDMSZ stratégia 2013/14

MTDMSZ stratégia 2013/14 Mi a stratégia? A stratégia a „háború művészete”, a csaták alkalmazásának művészete, amelynek segítségével megnyerjük a küzdelmet Mi a TDM Szövetség kihívása? A magyarországi TDM rendszer önálló működésre képessé tételének elősegítése, személyi függések nélkül, hosszútávon, mind jogi, mind finanszírozási értelemben, a jelenlegi TDM szövetségben érdekelt tagság közreműködésével. A stratégia a jövőalkotás eszköze, a jövő építésének a feltétele.

Az MTDMSZ 4 legfontosabb értéke Szakmai kompetencia Magas reprezentáltság TDM szövetség Modell nemzetközisége Szakmai tudás, információ

A stratégia alapkérdései Kik az MTDMSZ „fogyasztói”? A TDM szövetség jelenlegi tagjai és a leendő tagok. Önkormányzatok, állami döntéshozatali szintű szervezetek. Mi a Szövetség „terméke”? Érdekképviselet, a tagok együttműködésének, tudásmegosztásának fejlesztése, működésük szakmai segítése. Milyen üzletben tevékenykedik az adott szervezet? Tudás megosztás: konferencia-, workshop -, study szervezés, pályázati kalauz, pályázat koordináció/írás, legjobb gyakorlatok bemutatása

Főbb célok (2013/14) Kulcs feladatok Finanszírozhatóság kidolgozása, elérése Külső források növelése Optimális jogi környezet kialakítása Kulcs feladatok Fejlesztési forrás esetében: a pályázati pénz (2800M) a fejlesztésekre illetve az IFA és a TDM5% elérése. Illetve a Turisztikai Hozzájárulás újbóli bevezetése. Normatív támogatások megszerzése. Rendelethez kapcsolódó lobby tevékenység végzése, nyilvánosság megléte, kiterjesztése, szövetséges keresése A szövetségi státusz lehetőségével élve, rendelet tervezet kidolgozása. Partneri megállapodások, képzés, szemléletformálás. Képzés beindítása. Továbbképzési lehetőségek kiaknázása. Kredit rendszerben pénzt gyűjteni. Tartalom szolgáltatás minősége, kontroláltsága, saját termék lehetőségének felmérése. Alapvetően jutalék rendszerben. Saját bevétel növelése

Kiemelt szövetségi tevékenységek az elmúlt egy évből november 14.  TDM mentori nap a móri TDM-nek december 5-6. Nemzetközi best practice konferencia a móri TDM pályázat keretében december 20. - Civil pályázat benyújtása (CiFÜ) január 8. Elnökségi ülés, stratégiai egyeztetés március 25. OGYSTUB ülés április 23. MTDMSZ stratégiai nap Gárdonyban május 22-24. MTDMSZ IX. Országos TDM konferencia

A 2014-2020-as tervezési időszak kulcsszavai a fejlesztési támogatások tekintetében A 2014-2020 EU-s tervezési időszakban a turisztikai intézményrendszer-fejlesztésre rendelkezésre álló források szerepe kiemelt jelentőségű. Hálózati struktúrák, együttműködések fejlesztése Integrált, térségi együttműködések fejlesztése TDM tevékenységek fejlesztése Kutatás + fejlesztés + innováció Termékfejlesztés

MTDMSZ küldetés + vízió Az MTDMSZ a szövetségek szövetsége a turizmus területén. Az MTDMSZ legfőbb turisztikai tanácsadó szervezet, mely megkerülhetetlen a szakma szövetségei és szereplői számára. Az MTDMSZ a komplexitás, a holisztikus szemlélet képviselője a turizmusban.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! 30/815-31-36 Somossy Eszter, alelnök 30/630 04 74 www.tdmszovetseg.eu