BACCHUS-DIONÜSZOSZ KÉPEI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
NÉMETALFÖLD TÖRTÉNETE ( század)
Advertisements

Iparművészeti Múzeum A főváros egyik legszebb látnivalója a Lechner Ödön és Pártos Gyula tervezte, Zsolnay kerámiával fedett szecessziós palota. Gyűjteménye.
RÁD GONDOLUNK... Emlék - Megemlékezés - Kiállítás El Kazovszkij festőművész kiállítása
AZ ÖNKÉPZŐKÖR TAGJAI ÁLTAL VÁLASZTOTT KEDVENC RENESZÁNSZ ALKOTÁSOK (A MŰVEK KELETKEZÉSÉNEK IDŐRENDJÉBEN)
A szerelem istene: Erósz, Amor, Cupido
Ahol élünk.
Baljós képek a művészet történetében (önkényes válogatás és kijelölés)
Dionüszosz Mondák,regék.
Power Point Presentation Összeállitotta: Dr. Gózon József
Tintoretto két festménye.
HUNGARY’S PARLAMENT PARLAMENT MAGYARORSZÁG PARLAMENTJE PARLAMENTJE.
Tematika 9. évfolyam irodalom.
Ismered?.
T.
Rubens, Rembrandt, Velázquez
A 17. század festészete.
Jézus nevén szólította: „Mária!” Az megfordult, és így szólt hozzá héberül: „Rabbuni!” - ami azt jelenti: Mester. Jézus ezt mondta neki: „Ne érints engem,
Sienai festők < 2010 >.
Átmenet a reneszánsz és a barokk között:
Id. Hans Holbein és id. Lucas Cranach a Szépművészeti Múzeumban,
Reneszánsz Madonnák (2008) 1.
HANGANYAG: Béke Csaba - lantművész, énekmondó
Az „erős kép” problémája Rembrandtnál (Rényi András tanulmánya nyomán) (Iaszón és Kreusza esküvője. Medea)
Más görög istenek 1.B.
Más görög istenek 1.B.
Dionüszosz 6/C.
T.
T.
Felnőttképzések a Természettudományi Múzeumban Dr. Vásárhelyi Tamás
A fény Királya Õ, fenségbe öltözött
A görög mitológia néhány istensége
A művészet funkciói.
Gian Lorenzo Bernini.
NORBERT SCHNEIDER Művészet és társadalom prezentációs anyag Propedeutika TÁMOP /2/A/KMR – Propedeutika alprojekt1.
A 17. századi átmenet Emberábrázolás (Az ikon megújulása)
Az ókori görög- római istenvilág
Az Olasz Reneszánsz Írta és Rendezte: Auerbach István.
Lajta Gábor: Az emmausi vacsora
GRAO VASCO. Grao Vasco Múzeum G RAO V ASCO C.1542.
London történelme kvíz
19. század – I..
Fedorcsenko Andrea Koreanisztika MA, 1. évf
By.: Ambrus Norbert Balla Rita. Henryk Stażewski 1894-ben született Varsóban. 1913–1919 között festészetet tanult a varsói Képzőművészeti Akadémián (Szkola.
Téma: CSALÁD.
Az orosz kultúra története 2.
A képzőművészet mozgásábrázolásra adott válaszai A futurista tanulság.
F ő városi Uzsoki kórház 2011 május 16.. F ő városi Uzsoki kórház 2011 május 16.
Kovács Szabina: Konferansz vers V.
Flémalle-i mester (Robert Campin) (b. ca. 1375, Valenciennes,
Fény Királya Ő, fenségbe öltözött. Örüljön a Föld!
A fény Királya Ő, fenségbe öltözött, örüljön a Föld, örüljön a Föld
KEDVSZERZŐ ELŐKÉSZÍTÉS.
A görög istenek.
A LIMBOURG TESTVÉREK MINIATÚRÁI
VÁLASZTHATÓ FELADATOK
CARAVAGGIO (ÉS MÁSOK) HITETLEN TAMÁS-MŰVEI
CARAVAGGIO (ÉS MÁSOK) MAGDOLNA-KÉPEI
远看近看 不 一 样 Víctor Molev.
Víctor Molev.
A felvilágosodás kora A klasszicizmus.
SPANYOL KATOLIKUS KARÁCSONY
A KULTURÁLIS TURIZMUS KÍNÁLATA
Emberábrázolás (Az ikon megújulása)
FRA FILIPPO LIPPI
Remembering 9/11. 9/11/01 19 Terrorists hijacked four planes. The intended targets were: –Twin Towers (North and South) –The Pentagon –Washington D.C.
Emberábrázolás: Az ikon megújulása
Előadás másolata:

BACCHUS-DIONÜSZOSZ KÉPEI CARAVAGGIO (ÉS MÁSOK) BACCHUS-DIONÜSZOSZ KÉPEI

„Dionysos vagy Bakchos, a rómaiaknál Bacchus, Liber, a régi görögök boristene. Anyja Szemelé volt, Kadmos, tébai (beóciai) király leánya, atyja Zeusz. A fiu a monda szerint idő előtt, akkor született, mikor egy ízben Zeusz Szemelét, kérésére, teljes olimpusi fenségében látogatta meg, és a halandó királyleány a lángok martaléka lett. Zeusz a koraszülött gyermeket combjába varrta, s fogantatására kilenc hónappal ujból világra hozta. A nimfák nevelték fel Nysában (ezt költötték a Dionysos név megmagyarázására), s ezért kapta a Dionysos nevet. Születésének mondája tehát Beóciában játszik, s e helyszín, valamint egyéb lejjebb fejtegetett mítoszok arra vallanak, hogy Dionysos kultuszát, épp úgy amint Arését (l. o.) a trákok honosították meg Görögországban. „ Forrás: Pallas Nagylexikon

„Dionysos attribútumai a tirzus (thyrsos), vagyis a borostyánnal és szalagokkal körülvett pálca, a kantharos, azaz egy nagy, kétfülü ivóedény, a fáklya, a szőllőgerezd, az őzbőr (nebris), melyet általvetőnek visel, és a misztikus cista, egy félig fedett kerek kosár, melynek födele alól kígyó tekerőzik ki, az orgiasztikus szolgálathoz való (nem tudni minő) «titokzatos szentségeket» tartalmazta. Szent állatai voltak a bika, a bakkecske, az oroszlán és a párduc.” „Ő volt a görög színjátszás patrónusa is. Gyakran ábrázolták tigrisek vagy párducok húzta szekéren, amint kísérete körülötte táncol. Fején szőlőlevelekből font koszorú volt, míg kezében tartott egy borospoharat és a thürszoszt, amely egy hosszú szüreti bot volt, végén egy tobozzal, és szőlőlevelekkel díszítve.„ Forrás: Pallas Nagylexikon

SICK BACCHUS c. 1593 oil on canvas CARAVAGGIO SICK BACCHUS c. 1593 oil on canvas 67 x 53 cm Galleria Borghese, Rome

CARAVAGGIO BACCHUS c. 1596 Oil on canvas, 95 x 85 cm Galleria degli Uffizi, Florence

HOLDING OUT A KANTHAROS PSIAX SEATED DIONYSOS HOLDING OUT A KANTHAROS Interior from an Attic black-figured plate, ca. 520-500 BC. From Vulci British Museum, London

KORABELI ILLUSZTRÁCIÓ Dionüszosz a mulatsággal és borral megszemélyesítve a középkorban is tovább növelte rajongótáborát, főképpen a diákok között volt igen népszerű. Ránk is maradt egy értékes kódex, amely a diákdalokat gyűjtötte össze a 13. századból, és melyet mi Carmina Burana néven ismerünk ma. Carl Orff német zeneszerző írta hozzá a világ legnépszerűbb zeneművét. KORABELI ILLUSZTRÁCIÓ A CARMINA BURANÁHOZ

BELLINI, GIOVANNI YOUNG BACCHUS c. 1514 Oil on wood 48 x 37 cm National Gallery of Art Washington

177 x 115 cm Musée du Louvre, Paris LEONARDO DA VINCI ST JOHN IN THE WILDERNESS (BACCHUS) 1510-15 Oil on panel transferred to canvas 177 x 115 cm Musée du Louvre, Paris

DOSSI, DOSSO: BACCHUS c. 1524 Oil on canvas 93 x 75 cm Private collection

RENI, GUIDO THE BOY BACCHUS 1615-1620 Oil on canvas 87 x 70 cm Galleria Palatina (Palazzo Pitti) Florence

RENI, GUIDO DRINKING BACCHUS c. 1623 Oil on canvas 72 x 56 cm Gemäldegalerie, Dresden

(1575-1625) THE YOUNG BACCHUS oil on canvas SALINI, TOMMASO (1575-1625) THE YOUNG BACCHUS oil on canvas 67 x 49 cm private collection

(ca. 1610 – after 1662) LAUGHING BACCHUS (Self Portrait?) 17th century JAN VAN DALE (ca. 1610 – after 1662) LAUGHING BACCHUS (Self Portrait?)   17th century oil on canvas 76 × 67 cm Szépművészeti Múzeum Budapest

RUBENS, PETER PAUL BACCHUS 1638-40 Oil on canvas, transferred from panel 191 x 161 cm The Hermitage St. Petersburg

JOACHIM WTEWAEL   BACCHUS before 1638 oil on panel 78 × 57 cm Unknown

JORDAENS, JACOB: BACCHUS AS A CHIL c. 1640, oil on canvas, 1,210 x 1,060 mm, Museum of King Jan III's Palace at Wilanów   

BRAY, JAN DE BACCHUS c. 1665 Oil on panel 23 x 18 cm Private collection

WAGREZ, JACQUES CLEMENT: DIONYSOS SUR L'ILE DE NAXOS 1875, oil on canvas, 61.5 x 95.5 cm.

NOMELLINI, PLINIO LITTLE BACCHUS c. 1910 oil on canvas 121 x 94 cm Galleria dell'Arte Moderna Palazzo Pitti, Florence

CSERNA TAMÁS: BACCHUS, (1967-) 120 × 150 cm olaj, vászon

GULYÁS LÁSZLÓ ALVÓ BACCHUS (1960-) Olajtábla 40 x 30 cm

NOI VOLKOV PICASSO BACCHUS Oil on canvas 60 x 48 cm United States Noi Volkov 1947-ben született, Agapovka, Oroszország. 1990 óta él Marylandben, az USA-ban. 1967-ben diplomázott az Odesszai Grecov Művészeti Főiskoláról, BA Képzőművészeti Főiskolán  Leningrád (Szentpétervár) Művészeti Akadémia Mukchina (Sziglitz) 1973-ban diplomázott a Képzőművészet és Kerámia MA

vége 2017 R.PIROSKA