Business Intelligence (Üzleti Intelligencia)
Bevezető Az üzleti intelligenciát (Business Inteligence, a továbbiakban BI) biztosító computer alapú technológiák nemcsak a nagyvállalatoknál segítik elő integrált információ gazdálkodási rendszerek létrejöttét, hanem az adatok egyre változatosabb körét a mainál jóval mélyebben lesznek képesek elemezni, adat bányászni, és kiszolgálni a legkülönbözőbb szervezetek – akár egyének – növekvő igényét pontos, lényegi és érthető információkra. A BI technológiák a múltbeli, jelenlegi és előrejelző (átfogó) áttekintést nyújtanak az üzleti tebékenységről. A főbb funkciói a BI technológiáknak a közlés, az online és hagyomános analízis folyamatok, az üzleti teljesítmény menedzsment, benchmarking, adatbányászat és a prediktív előrejelzések.
Az üzleti intelligencia olyan technológiák és alkalmazások összessége, amelyek az adatok összegyűjtésével, hozzáférhetőségével és elemzésével foglalkoznak egy vállalatban, hogy vezetői jobb üzleti döntéseket hozhassanak.
Tartalom BEVEZETÉS Jelenlegi helyzet A várható fejlődés Vállalati szintű információgazdálkodás felé Terjedés a vállalaton kívülre (BI 2.0) Adat- és szövegbányászat konvergenciája Szükséges technológiai előfeltételek Az IKT más területeire való hatások Társadalmi-gazdasági hatások Magyar vonatkozások Következtetések
1. ábra: Az IT-alkalmazások szerepe a vállalat működésében
2. ábra: Az üzleti intelligencia szerepe a vállalati információellátásban
Jelenlegi helyzet 3. ábra: A közös adatok szerepe a vállalatok irányítási ciklusaiban
Az üzleti intelligencia eszközei 1. táblázat: Az informatikai vezetők által első tíz helyre rangsorolt technológiák 2005-ben
A várható fejlődés 4. ábra: A BI fejlődési irányai
A várható fejlődés 5. ábra: Hajtóerők a BI-technológia fejlődése mögött
6. ábra: Az EIM referenciamodellje
Terjedés a vállalaton kívülre (BI 2.0) 2. táblázat: Mérföldkövek a BI-technológia várható fejlődésében
Szükséges technológiai előfeltételek Adatkezelés, adatbázisháttér Skálázhatóság (scalability) Elkülönült adatbázisok együttes kezelése (Enterprise Information Integration – EII)) Struktúrálatlan adatok kezelése (unstructured data handling) Nyílt forráskódú (Open Source Software - OSS) adatbázismotorok Adatminőség biztosítás felügyeleti (monitoring) rendszerek kialakítása. olyan kultúraváltás megvalósítása, ahol az adatminőség gazdájává az üzleti területek válnak. Szolgáltatás-orientált architektúra
Következtetések Vállalati szint: Az üzleti intelligencia összeköti az eddig külön területekként kezelt operatív rendszerek és döntéstámogató rendszerek világát. Alapvető hatással lesz a vállalatoknál teljeskörű információgazdálkodási rendszerek kialakulására. Társadalom szintje: Az üzleti intelligencia tényekből kiinduló jellege, az adatok átláthatóságának növelésére és mögöttes információk kinyerésére, következtetések levonására való képessége jelentősen növelhetik a társadalom és a gazdaság mainál racionálisabb működésének esélyét. Várhatóan növekszik a valóságismeret és a tényekre alapozott döntések köre.
Egyének szintje: Az adatok eredetitől különböző célú újrafelhasználásának olcsó technológiai lehetőségei adatvédelmi és személyiségjogi kérdéseket fog felvetni. A társadalom és gazdaság minden szereplőjének részvételére szükség lesz az így megjelenő problémák („Big Brother” effek- tus) megnyugtató megoldásához. Ebben meglesz a szerepe az államigazgatás (jogi és egyéb szabályozás) és a vállalatok (önkontroll, visszafogott, körültekintő technológiaalkalmazás) mellett az egyéneknek is (PET- használat növelése, információtudatosság).
Köszönöm a figyelmet