Háromszéki szakoktatás jövője Oktatáspolitikai és stratégiai megközelitésben 02.01.2019 Keresztély Irma előadó
Háromszéki szakoktatás jövője Jövőkép megrajzolása - Hozzáférhetőség; - Esélyegyenlőség biztositása; - Átjárhatóság; - Anyanyelvi szakoktatás; - Idegen nyelv elsajátítása; - Vállalkozói képzés;
Háromszéki szakoktatás jövője A megye oktatási terve 2004-2015 Lépések: 0. Iskolai hálózat megrajzolása; Prioritások megfogalmazása; Tevékenységi tervek elkészitése; Ütemtervek megállapitása és megvalósitása;
Háromszéki szakoktatás jövője Minőségi mutatók Iskolahálózat megrajzolása: Demográfiai mutatók: a. Népességi helyzet 2002-ben: 222.449 lakós 50,40% városi, 49,60% falusi, 50,90% nő 49,10% férfi
Minőségi mutatók b. Korcsoportonkénti megoszlás 1990- 2002 között: Fejlődési trend Személyszám 0 – 14 év csökkent 19.700 > 60 év növekedett 4. 000 15 – 59 év enyhe növekedés 260
Minőségi mutatók c. Etnikai összetétel: Magyar 73,80 % Román 23,24 % Roma 2,70 % Egyéb 0,23 %
Minőségi mutatók 2. Előrejelzések: korcsoport 2003-2013 % 2003-2025 0-14 év -4.900 12,30 -12.100 30,40 >65 év + 6,30 24,10 összesen - 6.300 2,80 - 22.200 9,90
Minőségi mutatók 3.Iskolaköteles gyerekeknél: 7- 14 év - 15,00 % 2003-2013 - 29,10 % 2003- 2025 15-24 év - 28,10 % - 38,50 %
Minőségi mutatók 4.Szakképzési célcsoport : 14 - 18 év Kovászna megyében: 2002 2015 2025 18.283 11.761 11.166
Minőségi mutatók Fiatalok / idősek : 2015-ig a fiatalok száma meghaladja az idősek számát, 2015 után megfordul az arány, beindul az elöregedés folyamata, Munkaerőhiány jelentkezik a hazai piacon,
Háromszéki szakoktatás jövője Lehetőségek azonosítása A munkaerőképzés minőségének javítása, Magasan kvalifikált szakemberek képzése, Kompetencia alapú képzés általánosítása és ezáltal az EU munkaerőpiacához való igazítása, Mindez történjen alap- illetve felnőttképzésben,
Jövőkép megrajzolása A számok tükrében: 2002-2015 között Kovászna megyében 6522-vel csökken a 14 -18 évesek száma, Ez egyenértékű kilenc középlétszámú ( 200 tanuló ) iskola felszámolásával,
Jövőkép megrajzolása Mi a megoldás ? Erőforrások megfelelő tervezése, Iskolahálózat megerősítése, erős iskolaközpontok létrehozása, Kollégiumi rendszer kiépítése ( szórvány számára alternativa biztosítása), Iskolabuszhálózat kiépítése, Ösztöndíjrendszer bevezetése, Iskolakonzorciumok létrehozása,
Jövőkép megrajzolása Szélesebb alapképzés, Moduláris képzés általánositása, Alapfoglalkozási területek bővítése, Átjárhatóság biztosítása, Párhuzamosság kiiktatása településszinten, Oktatási központok létrehozása a felnőttképzésre, Az élethosszig tartó képzés intézményesítése,
Jövőkép megrajzolása A jelenlegi helyzet a kötelező oktatás után: 6o %- elméleti oktatás- akadémiai vonal, 4o %- szakoktatás/ szakmai képzés, A jövőben ez az arány meg kell változzon: 4o %- elméleti oktatás- akadémiai vonal, 6o %- szakoktatás/ szakmai képzés
Jövőkép megrajzolása Stratégiai lépések: I.lépés: Iskolahálózat igazitása A.Sepsiszentgyörgy: Egy modern/ korszerű, az EU normákat teljesitő szakiskola létrehozása Illyefalván a mezőgazdaság és állattenyésztés terén,
Jövőkép megrajzolása Stratégiai lépések: II. lépés: Iskolák egyesitése Sepsiszentgyörgy: A „Gámán János” Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakközépiskola és az Illyefalvi Mezőgazdasági Szakiskola egyesitése,
Jövőkép megrajzolása Stratégiai lépések: III. lépés: Iskolák képzési/foglalkozási területeinek pontos meghatározása Sepsiszentgyörgy: „Puskás Tivadar” Szakközépiskola, „ Kós Károly” Szakközépiskola B. Kézdivásárhely: „ Gábor Áron” Szakközépiskola, „Apor Péter” Szakközépiskola
Jövőkép megrajzolása Stratégiai lépések: IV. lépés: Iskolák egyesitése A.Sepsiszentgyörgy: A „Berde Áron” Gazdasági, Kereskedelmi Szakközépiskola és a „Constantin Brâncuşi” Szakközépiskola egyesitése ( ezt megoldja a decentralizáció)
Jövőkép megrajzolása Stratégiai lépések: Minőségbiztositási belső rendszer kiépitése Alapképzés minőségi szintentartása, A X. osztály több mint 9o %-ban történő továbbtanulása, Az érettségi vizsga biztositása a kötelező oktatás 12 évre történő kibővitése által, Kompetencia alapú oktatás bevezetése,
Jövőkép megrajzolása Stratégiai lépések: Felnöttképzési rendszer kiépítése, az élethosszig tartó tanulás/nevelés gyakorlati megvalósitása Képzési programok akreditálása alapképzésben illetve felnőttképzésben ( továbbképzések, átképzések munkanélküliek foglalkoztatására, ismeretek felfrissitése, elmélyitése, korszerűsitése)
MIT HOZHAT A DECENTRALIZÁCIÓ ? Közigazgatási téren: Mikrorégiók/kistérségi társulások, Makrorégiók, Stratégiák ilyen szinten történő kidolgozása, A döntéshozatalt közel hozza a közösséghez, Közoktatási téren: Iskolaközpontok a közoktatásban, Régiós érdekeltségü szakközépiskolák,
MIT HOZHAT A DECENTRALIZÁCIÓ ? Több pilléres ISKOLAKONZORCIUMOT Sepsiszentgyörgy, Kézdivásárhely, Kovászna, Barót…