Dr. Fi István Közlekedéstervezés 11. előadás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Sebességszabályozás, sebesség, sebességválasztás II.
Advertisements

2010. január 12-ére meghirdetett sztrájk alatt tervezett forgalomlebonyolítás.
Gépjármű- szabványok Gépjármű- tárolási követelmények Országos és területi kvóták Fogyasztási adó az első vásárláskor Éves gépjárműadó Jogi eszközökPénzügyi.
Mobilitás-utazási módok
Városi közforgalmú közlekedés tervezése 1 Hálózat
A városi tömegközlekedés I.
Ajánlat a Miskolc Állomás utcában található 3500 m2-es üzlet- raktárépület egybeli, vagy részenkénti megvásárlására. Az ingatlan környezetének leírása:
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
Stratégiai javaslatok a nehézségeinek megoldására
Kerékpáros_hálózat_kutatás Bartus Tamás Mészáros Márton Tanszéki_Terv_
A városi tömegközlekedés III.
Közforgalmú közlekedés technikai elemei
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
2005. A városi tömegközlekedés IV.. Széchenyi István Egyetem 2 Hálózattervezés Általános követelmények a hálózattal szemben: –feleljen meg az utasáramlatoknak,
Városi tömegközlekedés
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
1. Szabály A játéktér. 1. Szabály – A játéktér A játéktér borítása A versenyA játéktér felületének simának, egyenletesnek kell lennie, érdes felület nem.
Akadálymentesítés.
A MÉRETMEGADÁS SZABÁLYAI
1.Milyen jelzésű villamosokkal jár közösen az 59-es jelzésű villamos? a)18-as, 56-os és 61-es jelzésű villamossal. b)18-as és 61-es jelzésű villamossal.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
BKV ZRt. – Fődiszpécseri és Zavarelhárító Szolgálat
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
Varga Zoltán ügyvezető AGRIAPIPE Kft.. Agriapipe Kft. főbb tevékenységei: Szaktanácsadás Csővezetékek mechanikus tisztítása Csővezeték hálózatok vizsgálata.
es vonal Rákospalota-Újpest vasútállomás elágazás - Énekes utca/Fő utca 1. a.)Sződliget utca megállóhely b.)Dal utca megállóhely c.)Nincs a.
„TRAMTRAIN” INTEGRÁLT VILLAMOS- ÉS NAGYVASÚTI RENDSZER BEVEZETÉSE HÓDMEZŐVÁSÁRHELYEN ÉS SZEGED VISZONYLATÁBAN ÉS VILLAMOS FEJLESZTÉS HÓDMEZŐVÁSÁRHELYEN.
as vonal Horváth Boldizsár utca/Mexikói út - Gubacsi út/Határ út 1. a.)Örs vezér tere (zuglói oldal) Kőbánya felé b.)Szállás utca a Gubacsi út.
es vonal József körút / Népszínház utca - Fiumei út / Magdolna utca, Orczy tér - Kápolna utca / Mázsa tér vonalszakasz 1. a.)A Blaha Lujza tér.
Városi közlekedés, forgalomtechnika 15. előadás
1. Mi az ábrán látható jelzőtábla neve? a) Különleges útvonal. b)
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
Gyalogos és kerékpáros közlekedés
Járműhely igény, parkolás, rakodás
VILLAMOSPÁLYA-FELÚJÍTÁS A NAGYKÖRÚTON AUGUSZTUS 1-19-IG
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
Milyen kialakítású a Móricz Zsigmond körtér M végállomás?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
7. előadás Gépkocsi vizsgálati műveletek fogalma, fajtái és módszerei.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk
Különböző csomópont-típusok
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Apor Vilmos tér megállóhely a Márton Áron tér végállomás irányába b.)
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Társaságunk együttműködik a Volánbusz Zrt-vel és a MÁV Start Zrt-vel
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 3. előadás.
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 7. előadás.
Autós - Motoros Iskola, Kiskőrös, Martini u. 1
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
A 37-es és a 37A jelzésű villamos vonalán – menet az Élessarok felé – a Hidegkuti Nándor Stadion megállóhelynél található szánszerkezettel… a.) a megállóhelytől.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Közlekedési ismeretek
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Milyen kialakítású a Móricz Zsigmond körtér M végállomás?
Előadás másolata:

Dr. Fi István Közlekedéstervezés 11. előadás

A gépjárművek elhelyezése A megállás az utasok ki és beszállásához — illetve a folyamatos rakodáshoz — szükséges ideig történő állás, míg a várakozás (parkolás) az előbbinél hosszabb ideig tart. A tárolás a tartós vagy rendszeres elhelyezést je-lenti. Új létesítmények tervezésénél törekedni kell a parko-lóhely-igény saját területen történő kielégítésére. A várakozó járművek elhelyezésére többféle megoldás lehetséges: az út szintjében (a szegéllyel párhuzamosan, arra merő-legesen, vagy ferdén); az útfelületen kívül (parkolóban, épületek udvarán); garázsban.

A gépjármű elhelyezés tervezésének általános szempontjai A rövid és hosszú ideig álló járműveket külön kell választani,a parkolási igények kielégítését a forgalmat vonzó létesítményekkel együtt kell megvalósítani, a parkolóhelyet úgy kell telepíteni, hogy a gyaloglási távolság 30 percnél rövidebb parkolás esetén 200-300 m, 30 percnél hosszabb parkolás esetén is max. 500 m le-gyen.

A gépjármű elhelyezés tervezésének általános szempontjai A fokozatos fejlesztés lehetőségét kell figyelembe ven-ni (első ütemben például szintbeli parkolóhelyet léte-sítenek, majd ezen a helyen a második ütemben eme-letes parkoló garázst építenek); A városon belüli zöldterületek megóvandók. A belváros szélén nagykapacitású parkolási lehetősé-geket kell biztosítani. A parkolóhelyeket célszerű útburkolati jellel körülha-tárolni.

A parkoló felület kialakítása A megállási tilalom jelölése burkolati jellel autóbusz megállónál az alábbi ábra szerint történhet. A parkoló teret a forgalmi úttól elválasztva kell kiala- kítani. A belső forgalmi rend egyirányú forgalmú le- gyen. Az elhelyezéshez szükséges méretek személygépkocsik esetén: 2,50 (2,30) m x 5,50 (5,00) m. A zárójeles értékek csak kivételesen megengedettek.

A parkoló felület kialakítása A szegély melletti parkoló állások méreteinek és ezek megközelítéséhez szükséges sáv szélességének jelölése a lenti ábrán látható. A jelölt méretek számértékei a követ-kező táblázatban találhatók.

A parkoló felület kialakítása A 45o-os elrendezés esetén a parkoló állások a mellékelt ábra szerint egymásba fogazhatók. A fordulási sugár a szegélyben mérve Rmin = 6,0 m. A parkoló tér fásítása célszerű. A 90o-os elrendezés a legmegfelelőbb erre.

A parkolás időtartamának korlátozása Lehetőségei: Parkoló tárcsa kötelező alkalmazásának bevezetése, parkolási díj szedése, mely történhet: kézzel (parkoló őr) és parkoló órával.

A „Park and Ride” (P+R) rendszer A P+R rendszer célja a belváros úthálózatának teher-mentesítése a személygépkocsi forgalomtól. Lényege a hatékony közforgalmú tömegközlekedés és a személy-gépkocsi kombinált használata. A rendszer bevezetése akkor megalapozott, ha a tömegközlekedési eszközök használata nagyobb uta-zási sebességet biztosít, mint a személygépkocsival tör-ténő utazás, a P+R parkoló közvetlenül a tömegközlekedési eszkö-zök megállója mellett van, a végcélt jelentő belvárosban a tömegközlekedési eszkö-zök megállói megfelelő helyen vannak, a tömegközlekedési menetjegy a parkolóhely igénybe-vételére is jogosít.

A „Park and Ride” (P+R) rendszer A P+R parkoló helye a tömegközlekedési megállónál van. A rendszer a tapasztalatok szerint ott fejlődött gyorsan, ahol a lakosság 700 000 felett van és a lakos-ság nagy %-a külső városrészekben lakik. A P+R parkoló legnagyobb befogadóképessége 2000 személygépkocsi legyen.

Garázsok Méretük szerint lehetnek: egyedi garázsok, sorgarázsok, egyszintű gyűjtőgarázsok, többszintű parkoló garázsok. A parkológarázsok Parkoló garázsokat rendszerint parkoló terek helyén létesítenek.A garázsok ki- behajtói nem csatlakozhatnak közvetlenül a főútvonalra. A ki-és behajtók egymástól elkülönítve alakítandók ki. Előttük a járművek számára felállási helyről gondoskodni kell.

Garázsok A parkoló garázsok lehetnek: föld alattiak, illetve föld felettiek, nyitottak, illetve zártak, a garázson belül a szintkülönbség legyőzése történhet rámpán, mechanikus berendezés igénybevételével és különleges módokon.

Garázsok A rámpák lehetnek: egyirányú, illetve kétirányú forgalomra szolgálók, egyenesek, illetve ívesek, 1/2 emelet, illetve 1 emelet szintkülönbség legyőzésére szolgálók, elhelyezhetők az épület szélén, az épületen belül (középen) és az épületen kívül, csak közlekedésre, illetve közlekedésre és parkolásra együtt szolgálók (parkoló rámpák), csak gépjárműforgalomra, illetve gépjármű- és gyalogos-forgalomra együtt használhatók.

Garázsok Például a következő ábrán 1 emelet szintkülönbség le-győzésére szolgáló egyenes, párhuzamos rámparend-szert mutatunk be. A fel- és lehajtás egymással szemben van. Rámpás megoldás esetén az egy személygépkocsi elhe-lyezéséhez szükséges felület 24-30 m2 között változik. Íves rámpák esetén a külső szegélyben mérve R = 9 m. A rámpák legnagyobb emelkedője emax = 10-20 %. A parkoló rámpák emelkedője e = 5 %.

Egyenes, párhuzamos rámparendszer

A városi tömegközlekedés kérdései A városi tömegközlekedésnek elsőbbséget kell bizto-sítani (az egyéni gépjármű-közlekedés rovására is), mert csak a tömegközlekedés képes a városi közlekedés funkcióját ellátni. Szokásos csoportosítás: útfelszíni tömegközlekedési eszközök (a villamos, az autóbusz és a trolibusz), elkülönített pályájú tömegközlekedési eszközök (a METRO, a gyorsvasút, az elővárosi és a városkörnyéki forgalmat lebonyolító vonatok). Más csoportosítás: a városon belüli tömegközlekedés és a környéki tömegközlekedés.

A városi tömegközlekedés kérdései Néhány megjegyzés a tömegközlekedési eszközök al-kalmazásáról: villamost csak nagy forgalmú vonalakon alkalmaznak, mind az autóbuszok, mind a trolibuszok nagyméretűek, a vonal menti létesítményeket nemcsak a villamosoknál, hanem az autóbuszoknál és trolibuszoknál is meg kell építeni. a trolibusz közlekedés drága, de környezetkímélő üzem-módú, a gyorsvasutak igen költségesek. Létesítésük milliós nagyságrendű lakossággal rendelkező városokban indo-kolt. Fajtái: föld alatti, útfelszín feletti, szintben vezetett.

A közlekedési szükséglet Közlekedési szükségleten a lakosság helyváltoztatási igényeit értjük. A fajlagos közlekedési szükséglet az egy főre jutó napi utazások száma [utazás/fő/nap]. A ki-elégített fajlagos közlekedési szükséglet Budapesten: 4,5/2,0=2,3 utazás/fő/nap. Az utazási igények kielégítése történhet a városokban közforgalmú (tömeg) közlekedéssel és egyéni közleke-déssel. A részesedési arány a forgalomban a város lakó-inak számától függ. Például: 0,1 millió lakos esetén 30 % közforgalmi, 70 % egyéni közlekedéssel, 1,0 – 2,5 millió lakos esetén 70 % közforgalmú, 30 % egyéni közlekedéssel bonyolódik le.

A városi tömegközlekedési eszközök teljesítőképessége A tömegközlekedési eszközökön egy irányban szállít-ható utasok száma: autóbusz elválasztott pályán 8500 utas/óra, autóbusz vegyes forgalmú pályán 5600 utas/óra, villamos vegyes forgalmú pályán 12 000 utas/óra, METRÓ 8 kocsiból álló szerelvénnyel 50 000 utas/óra.

A viszonylatvezetés kérdései A tömegközlekedési hálózaton belül a forgalom ugyan-azon végpontok között, ugyanazon útvonalon (viszony-laton) bonyolódik le. A hálózat rendszerint állandó, a viszonylatok a szükségesnek megfelelően változók le-hetnek. A viszonylatok alakja a következő ábrának megfelelő-en többféle lehet: a) átmérős (a forgalom a teljes hosszban egyenletes, az áthaladás a városközponton késéssel járhat, b) fél-átmérős (rövidek, a változó forgalmi igényekhez jól alkalmazkodnak, a belvárosban kell végállomást kialakítani), c) átlapolt (az a) és b) megoldás előnyeit egyesítik), d) teljes kör (a “mesterséges” végállomáson a tovább-haladó utasoknak várakozni kell),

A viszonylatvezetés kérdései e) részleges kör (jobban alkalmazkodik az utasforga-lomhoz mint a d) megoldás), f) betét (a nagy forgalmú vonalszakaszok tehermente-sítésére szolgálnak), g) hurokban végződő (a hurkos rész egy nagyobb város-rész forgalmát jól kiszolgálja), lehet egyirányú forgalmú (következő ábra), kétirányú forgalmú (következő ábra).

A viszonylatok lehetséges alakjai

Autóbusz végállomások és pályaudvarok Autóbusz (trolibusz) végállomás: Csak tolatás nélküli visszafordulási lehetőséggel alakít-hatók ki. Az alkalmazható vízszintes ív legkisebb (belső szegély-nél mért) sugara Rmin=13 m. A fordulás megoldható háztömb megkerülésével (jobb illetve bal hurokkal).

Autóbusz végállomások és pályaudvarok A pályaudvar jellegű, nagy forgalmú autóbusz vég-állomások kialakításának néhány szempontja: kialakítását a rendelkezésre álló terület szabja meg, a kocsik mind a leszálló, mind a felszálló helyen csak rövid ideig tartózkodnak (viszonylatonként egy-egy leszálló, illetve felszállóhelyet kell biztosítani), a leszállóhelyek összevonhatók (két-három viszonylaté); a felszállóhelyek viszonylatonként legyenek, tároló hely kialakításáról gondoskodni kell, szolgálati helyiség kialakítása szükséges.

Autóbusz végállomások és pályaudvarok Autóbusz pályaudvar: önálló zárt egység, kapcsolata a városi úthálózattal csak a bejáraton és a kijáraton létesíthető, a pályaudvar belső forgalma egyirányú, célszerű elrendezés az alábbi ábrán látható (leszállás és felszállás mindig jobbról), az álláshelyek kialakítása lehet: egymás utáni, merőleges, ferde (a következő ábrán 30o-os felállású elrendezés lát-ható fűrészfogas peronnal).

Autóbusz pályaudvar elrendezése

Külön forgalmi sáv kialakítása az autóbuszok közlekedésére Lehetőségek: a járdaszegély, vagy az úttengely mellett. BUSZ sáv kijelölése: a sáv kétirányú forgalmú utcában, vagy egyirányú forgalmú utcában létesül a forgalommal megegyező, vagy ellentétes irányban, a sávot az autóbusz forgalom egész nap használja, vagy csak a nap bizonyos időszakában (külföldön). Az autóbusz forgalmi sávok jelzése útburkolati jelekkel és jelzőtáblákkal történik.

VÉGE a 11. előadásnak