2011. évi költségvetési törvény, Áht., Ámr. változásai
Jogforrások a Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló 2010. évi CLIII. törvény, a Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetéséről szóló 2010. évi CLXIX. törvény, az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII. 19.) Korm. rendelet módosításáról szóló 313/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet, a kincstári szervezet megváltozásával összefüggésben egyes miniszteri rendeletek, valamint a kincstári számlavezetés és finanszírozás, a feladatfinanszírozási körbe tartozó előirányzatok felhasználása, valamint egyes államháztartási adatszolgáltatások rendjéről szóló 46/2009. (XII. 30.) PM rendelet módosításáról szóló .../2011. (...) NGM rendelet (elemi űrlapok). 2
Áht. módosítása: az államháztartás alrendszereiből finanszírozott vagy támogatott szervezeteket, személyeket számadási kötelezettség terheli a nem szociális ellátásként juttatott összegek rendeltetésszerű felhasználásáról külön beleegyezés nélkül is, a törvény alapján, 2010. július 1-jétől változnak a köztartozás-vizsgálat és a támogatások közzétételének szabályai (még nincsenek végrehajtási szabályai), kiemelt előirányzatok meghatározása (ld. külön), kincstári és elemi költségvetés készítési kötelezettség kimondása, általános tartalék új neve: rendkívüli kormányzati intézkedésekre szolgáló tartalék, „A költségvetés szerkezeti rendjének évközi megváltoztatása” új cím (ld. külön), 3
gazdálkodási szabályok pontosítása (ld. külön), a törvény mondja ki, hogy a kötelezettségek pénzügyi teljesítésére – kormányrendeletben meghatározott kivételekkel – csak a szakmai teljesítés igazolását, érvényesítést, utalványozást, és az utalvány ellenjegyzését követően kerülhet sor (eddig csak az Ámr. tartalmazta), gazdálkodási szabályok pontosítása (ld. külön), fejezeti kezelésű előirányzatokra vonatkozó szabályok összegyűjtése, a fejezeti rendeletek tartalmát az Ámr. határozza meg az Áht. helyett, államháztartási kontrollok rendszere újraírására került, elsősorban a belső kontrollrendszerek terén (ld. külön), kizárás lehetősége a költségvetési támogatásokból: 2011. július 1-jétől adatbázis a kizártakról. 4
Költségvetési törvény: céltartalék szolgál a prémiumévek, diplomás pályakezdők, jogszabályi alapon járó többlet személyi juttatások támogatására, a Helyi szervezési intézkedésekhez kapcsolódó többletkiadások támogatása jogcímre átcsoportosítható, cafetéria keret (200e forint), Kiadási, bevételi előirányzatok kiadások: működési költségvetés: személyi juttatások, munkaadókat terhelő járulékok, dologi kiadások, ellátottak pénzbeli juttatásait és az egyéb működési célú kiadások, felhalmozási költségvetés: beruházások, felújítások, egyéb felhalmozási célú kiadások (központi beruházás, lakásépítés, lakástámogatás), 5
források: tárgyévben alaptevékenységéhez kapcsolódó: a kapott támogatás, a működési és a felhalmozási célú támogatásértékű bevételek, a közhatalmi bevételek, az intézményi működési bevételek, a felhalmozási bevételek, a működési és a felhalmozási célú átvett pénzeszközök, az előző évi működési és felhalmozási célú átvett maradvány, a kölcsönök, a finanszírozási bevételek, tárgyévi nem alaptevékenységhez kapcsolódó forrás a vállalkozási bevétel, előző évi (évekbeli), pénzforgalom nélküli forrás a pénzmaradvány és a vállalkozási maradvány igénybevétele, többletbevétel: a közhatalmi bevételek, intézményi működési bevételek, felhalmozási bevételek eredeti előirányzatán felül pénzügyileg teljesülő összeg. 6
Elemi költségvetés az előbbi kiemelt előirányzati struktúrát igyekszik követni, de nem egyezik 100%-osan azzal, az irányító szerv vezetőjének kell jóváhagynia, szerkezet: 02. és 03. űrlap minimális változtatásokat tartalmaz, a személyi juttatások, járulékok, dologi kiadások kiemelt előirányzatokat bontja le, 04. űrlap: egyéb működési célú kiadások (folyósított működési támogatás+támogatásértékű működési kiadás+működési célú maradvány átadás+működési célú pénzeszközátadás+társadalom-, szociálpolitikai és egyéb juttatás, támogatás), 7
ellátottak pénzbeli juttatásai, egyéb felhalmozási kiadások (folyósított felhalmozási támogatás, támogatásértékű felhalmozási kiadások, felhalmozási célú maradvány átadás, felhalmozási célú pénzeszközátadás) + ide kell elszámolni a 05. űrlap állami készletek, tartalékok felhalmozási kiadásait és a befektetési célú részesedések vásárlását, ellátottak pénzbeli juttatásai, 05. űrlap: intézményi beruházások, felújítások (központi beruházások, lakástámogatás, lakásépítés), és az előző két tétel, amit az egyéb felhalmozási kiadásokhoz kell elszámolni, 06. űrlap: nem változik (kölcsönök, pénzforgalom nélküli, finanszírozási kiadások, függő, átfutó, kiegyenlítő kiadások), 07. űrlap: közhatalmi bevételek, intézményi működési bevételek, működési célú átvett pénzeszközök (külön előirányzatok, ezek a „többletbevételesek”), 8
továbbadási célú bevételek: 08. űrlap: felhalmozási bevételek (korábban felhalmozási és tőkejellegű bevételek, ide tartoznak a tárgyi eszközök, immateriális javak értékesítése - áfa bevételek nélkül!! – a felhalmozási célú ÁFA visszatérülések, pénzügyi befektetések bevételei) és felhalmozási célú átvett pénzeszközök, 09. űrlap: nincs változás, ide tartozik az irányító szervtől kapott támogatás, a támogatásértékű bevétel, és a maradvány átvétele, 10. űrlap: kölcsönök igénybevétele, visszatérülése, finanszírozási bevételek, továbbadási célú bevételek, függő, átfutó, kiegyenlítő bevételek, továbbadási célú bevételek: korábbi neve: továbbadási (lebonyolítási) bevételek, továbbadási célú kiadás nincs, a továbbadást a bevétel csökkentésével kell elszámolni, 9
Előirányzat-módosítás, átcsoportosítás 34-36. űrlap (létszám, személyi juttatások részletezése), 37. űrlap (mutatószámok) nem változik egyáltalán. Előirányzat-módosítás, átcsoportosítás Áht.-ban egy helyre kerültek összegyűjtésre a szabályok, EU forrásokkal kapcsolatos átcsoportosítási szabály a költségvetési törvényből az Áht.-ba került át, költségvetési törvény előirányzatai között főszabályként a Kormány jogosult átcsoportosítani, fejezeti kezelésű előirányzatok és fejezeten belül a költségvetési szervek előirányzatai közötti átcsoportosítást a fejezetet irányító szerv vezetője hajthat végre az eddigi megkötésekkel, fejezeti kezelésű előirányzatokra is alkalmazandó az előirányzat-csoportok közötti átcsoportosítás korlátja és a többletbevétel felhasználhatóságának szabálya, Ámr. általános ellenjegyzési kötelezettséget vezetett be, 10
Gazdálkodási szabályok saját hatáskörben növelhetőek az előirányzatok az átvett pénzeszközök, a maradvány átvétele, a kölcsönök eredeti előirányzatát meghaladóan teljesült összeggel, a maradvány, vállalkozási maradvány igénybevételével. Gazdálkodási szabályok kormányhivatalok szakigazgatási szerveire speciális szabályok, szakmai teljesítés igazolása csak a jogosságot és az összegszerűséget igazolja, ha a fizetés az ellenszolgáltatás teljesítése előtt esedékes (pl. előleg) jutalom tervezési korlátja megszűnt, a felhasználási (kifizetési) korlát szabálya megmaradt, a bírságbevételek személyi juttatásra nem használhatók fel a bírságot kiszabó szervnél (2012-től működésére sem). 11
Belső kontrollok kontrollrendszer kialakításáért, működtetéséért a költségvetési szerv vezetője felel, aki köteles kialakítani a FEUVE-t, kontrollkörnyezetet, kockázatkezelési rendszert, kontrolltevékenységeket, információs és kommunikációs rendszert, és monitoringrendszert, kontrollkörnyezet: ellenőrzési nyomvonalak, szabálytalanságok kezelésének eljárásrendje (SZMSZ melléklete), monitoring: az operatív tevékenységek keretében megvalósuló folyamatos és eseti nyomon követés és a belső ellenőrzésből áll, FEUVE: pénzügyi döntések dokumentumainak elkészítése, pénzügyi kihatású döntések célszerűségi, gazdaságossági, hatékonysági és eredményességi szempontú megalapozottsága, 12
gazdasági események elszámolása, belső ellenőrzés: pénzügyi döntések szabályszerűségi és szabályozottsági szempontból történő jóváhagyása, illetve ellenjegyzése, gazdasági események elszámolása, belső ellenőrzés: bevételek és kiadások tervezésének, felhasználásának és elszámolásának, valamint az eszközökkel és forrásokkal való gazdálkodásnak a vizsgálata, belső ellenőrzési tevékenységet csak az államháztartásért felelős miniszter engedélyével rendelkező személy végezhet, államháztartásért felelős miniszter rendeletben szabályozza a kötelező szakmai továbbképzés és a kapcsolódó vizsgáztatás részleteit, államháztartásért felelős miniszter a belső ellenőrzési tevékenység folytatására engedéllyel rendelkező személyekről nyilvántartást vezet, 13
Űrlapok, mellékletek módosítása a nyilvántartásból törölni kell, aki a kötelező kétévenkénti továbbképzésben nem vesz részt, 2 év után kérhető az újrafelvétel. Űrlapok, mellékletek módosítása kincstári költségvetés, EG-03 űrlapok, PJ02, készpénzfelvételi igény, feladatfinanszírozási űrlapok. 14