Fizikai és kémiai fogalmak vizsgálata a 7. évfolyam elején

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A LEVEGŐ.
Advertisements

A halmazállapot-változások
OXIDOK TESZT.
Szétválasztási módszerek, alkalmazások
Készítette: Hokné Zahorecz Dóra 2006.december 3.
3.ÓRA AZ ANYAGOK TULAJDONSÁGAI ÉS VÁLTOZÁSAI
Az anyag és tulajdonságai
Az anyag és néhány fontos tulajdonsága
Hő- és Áramlástan I. - Kontinuumok mechanikája
Halmazállapot-változások
-dihidrogén-monoxid, -hidrogén-hidroxid, -aqua (latin)
SO2.
6. osztály Mgr. Gyurász Szilvia Balassi Bálint MTNYAI Ipolynyék
,,Az élet forrása”.
Halmazállapotok, Halmazállapot-változások
A víz jelentősége az életben!
Az anyag tulajdonságai és változásai
Hőtermelő és hőelnyelő folyamatok
Összefoglalás 7. osztály
A KÉMIAI REAKCIÓ.
KÉSZÍTETTE: SZELI MÁRK
Termikus kölcsönhatás
Halmazállapot-változások
Olvadás Topenie.
A fémrács.
Hőtan.
Tk.: oldal + Tk.:19. oldal első két bekezdése
Halmazállapot-változások
Halmazállapot-változások 2. óra
KÉMIA 8. évfolyam Téma: A VÍZ.
Az oldatok.
ÖSSZEGOGLALÁS KEVERÉKEK OLDATOK ELEGYEK.
A MAGYAROK ÉS A NYELVTANULÁS Készítette: Beta Viktória ÁVF Közszolgálati Alapszak XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi.
„És mégis mozgás a hő” Készítette: Horváth Zsolt Krisztián 11.c.
Tanár: Kaszás Botos Zsófia
Állandóság és változékonyság a környezetünkben 2.
Keverékek.
Az anyagok csoportosítása összetételük szerint
Halmazállapotok Gáz, folyadék, szilárd.
E, H, S, G  állapotfüggvények
HALMAZÁLLAPOTOK SZILÁRD:
Összefoglalás.
ANYAGI HALMAZOK Sok kémiai részecskét tartalmaznak (nagy számú atomból, ionból, molekulából állnak)
1 Kémia Atomi halmazok Balthazár Zsolt Apor Vilmos Katolikus Főiskola.
Hidrosztatikai alapok (hidrosztatikai paradoxon)
Általános kémia előadás Gyógyszertári asszisztens képzés
Kölcsönhatás a molekulák között. 1.Milyen fajta molekulákat ismerünk? 2.Milyen fajta elemekből képződnek molekulák? 3.Mivel jelöljük a molekulákat? 4.Mit.
Ki tud többet kémiából ?. I.AII.AIII.AIV.AV.AVI.AVII.AVIII.A.
Oldatok, oldódás.
Melyik két anyag tulajdonságait hasonlítottuk össze a múlt órán? Soroljátok fel a legfontosabb fizikai tulajdonságaikat! Mi történik a két anyaggal melegítés.
Halmazállapot-változások
Részösszefoglalás Gyakorlás.
GÁZOK, FOLYADÉKOK, SZILÁRD ANYAGOK
A hőmérséklet mérése.
Az anyagok tulajdonságai és változásai
Kovalenskötés II. Vegyületet molekulák.
BELÉPÉS A RÉSZECSKÉK BIRODALMÁBA
Stacionárius és instacionárius áramlás
Halmazállapotok Gáz, folyadék, szilárd.
Áramlástani alapok évfolyam
Tóth Zoltán és Szalay Luca
Kémia - matematika osztatlan tanári szak
Fizikai kémia I. az 1/13. GL és VL osztály részére
3. óra Belépés a részecskék birodalmába
Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE)
Keverékek szétválasztása
Alkossunk molekulákat!
Belépés a részecskék birodalmába
Összeállította: J. Balázs Katalin
Hőtan.
Előadás másolata:

Fizikai és kémiai fogalmak vizsgálata a 7. évfolyam elején MTA-ELTE Kutatásalapú Kémiatanítás Kutatócsoport: „Megvalósítható kutatásalapú kémiatanulás” című projekt Fizikai és kémiai fogalmak vizsgálata a 7. évfolyam elején Készítette: Menkó Orsolya Kémia - matematika osztatlan tanári szak 2017 ELTE TTK

Bepillantás a diákok gondolatvilágába (1) Forráskor „ szén-dioxid buborékok lesznek megfigyelhetők a víz felszínén.” A gáz részecskéi között „rezgő drótok vannak, amik összekötik őket”.

Bepillantás a diákok gondolatvilágába (2) „Az oldódás egy olyan folyamat, amikor pl. egy vegyszert összekeverünk egy másikkal. A másik vegyszer anyagai ‘megölik’ az egyik vegyszer anyagait, így tulajdonképpen semmivé válik.” Olvadás: „Minden részecske átalakul folyékony halmazállapotúvá.”

Fontos-e az előzetes tudás? Az 1970-es évek elejétől léteznek kutatások a téves elképzelésekkel kapcsolatban. A forró folyadék molekulái melegebbek, mint a hideg folyadékban lévők. – deVos (1987) A jég molekulái kemények és fagyottak – Lee (1993) A molekulák és az atomok közötti teret levegő tölti ki. – Kokotas (1998)

A kutatás módszere, lehetőségei MTA-ELTE Kutatásalapú Kémiatanítás Kutatócsoport: „Megvalósítható kutatásalapú kémiatanulás” című projekt 617 diák Természetismeret tankönyvek vizsgálata Diákok válaszainak kategorizálása: Nincs válasz Válaszol, de nem a kérdésre Téves választ ad meg (alkategóriák) Helyesen válaszol

A vizsgált kérdések és a kapott válaszok 1. a) Mi a látható jele annak, ha egy folyadék melegítés közben felforr? 1. b) Az egyik edényben 1 liter vizet forralunk föl, a másik edényben 2 litert. Melyik esetben van szükség több hőre, ha a kiindulási hőmérsékletük azonos? 4. a) Magyarázd meg, miben különbözik az olvadás és az oldódás! 3. a) Mi van egy gáz részecskéi között?

Halmazállapot-változás – forrás Forrás = párolgás, gőzölgés 19,5% A forráskor a vízből levegő buborékok szállnak fel. 7,2% 1- és 2 liter víz felforralásához is azonos hő kell. 9,1%

Halmazállapot-változás – olvadás A diákok 14,1%-a válaszolt tévesen vagy hiányosan. Például: Olvadáskor … a részecskék átalakulnak folyékony halmazállapotúvá. a kemény anyagból folyadék lesz. egy bizonyos tárgy eltűnik, elolvad nem lesz megtalálható. az anyag visszakapja eredeti formáját, ami megfagyott.

Anyagi változások – oldódás A tesztet kitöltő diákok 42,9%-a válaszolt tévesen vagy hiányosan. Például: Oldódás = olvadás. „… egyes molekulák feloldódnak.” „Az oldódásnál az anyag teljesen feloldódik, eltűnik.” „A kötél eloldódik.”

Az anyagi halmazok szerkezete – részecskeszemlélet A részecskék között a térben: 3. Levegő, oxigén szén-dioxid, szén-monoxid, atom 1. Szennyeződés, drótok, homok, pára van.

Fontos az előzetes tudás. Konklúzió A szakirodalomban már leírt téves elképzelések helytől és időtől függetlenül tovább élnek. A tévképzet-források kiküszöbölésére nagyobb hangsúlyt fektetve eredményesebben végezhetjük oktatómunkánkat. Fontos az előzetes tudás.

Tanácsok a gyakorló tanároknak

A forrás és párolgás közötti különbség hangsúlyozása (élő tanulókísérlettel). Változatos módokkal kell szemléltetni (pl. rajzokkal, animációkkal, szimulációkkal), hogy az anyag részecskéi között nincs semmi. Az olvadás és az oldódás hétköznapi szóhasználatának, illetve tudományos jelentésének összehasonlítása, elemzése („felolvadt a cukor a teában").

Az előadás elkészítését a Magyar Tudományos Akadémia Tantárgypedagógiai Kutatási Programja támogatta. KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET!