Közlekedéspolitikáért felelős államtitkár A hazai közlekedéspolitika aktualitásai, a közlekedésfejlesztéssel összefüggő kormányzati tervek és intézkedések Dr. Homolya Róbert Közlekedéspolitikáért felelős államtitkár 2018. április 25.
Közúti fejlesztések (2016 – 2022 – 2030) Magyarország állami közúthálózata: 32 ezer km 2016-2022 közötti fejlesztés: 1 720 km (1100 km gyorsforgalmi út, 450 km főút, 150 km egyéb út és burkolaterősítés), melyből 920 km már átadott és kivitelezés alatt lévő út, mintegy 70 projekt keretében tervezés alatt áll: 800 km határmenti fejlesztések: 23 db projekt. Az útprogramban 2022-ig előirányzott mintegy 100 projekt közül 67,7 milliárd Ft összegben 33 projekt tervezése folyamatban van, egy részük megvalósítása várhatóan csak 2022 után esedékes.
Vasúti fejlesztések Vasúti pályahálózat hossza: 7484 km 3079 km villamosított A hálózat állapota ellentmondásos: egyszerre utasbarát és kiábrándító, modern és lepusztult: vasúti műtárgyak zöme 40-50 éves, lassújelek = az országos hálózat 46% jelentősen növeli az utazási időt + energiafogyasztást biztosítóberendezések egy része 50-70 éves, de több helyen 100 éven túli szerkezetek is fellelhetők SZEMLÉLETVÁLTÁS: a forgalmi igények és műszaki feltételek összehangolása
Közösségi közlekedés - Nemzetközi trendek
Közösségi közlekedés - Hazai trendek
Közösségi közlekedés - Hazai trendek A helyi és helyközi személyszállítás főbb éves teljesítmény és pénzügyi adatai utasszám (millió fő) helyi 2178 Budapest 1590 egyéb város 343 Volán 245 helyközi 558 vasút 144 közút 414 összesen 2736 összes bevétel (költség) (millió Ft) helyi 207 540 Budapest 166 457 egyéb város 21 223 Volán 19 860 helyközi 353 923 vasút 212 274 közút 141 649 összesen 561 463 utas által fizetett bevétel (millió Ft) helyi 86 128 Budapest 65 196 egyéb város 10 321 Volán 10 611 helyközi 96 543 vasút 38 381 közút 58 162 összesen 182 671 utasszám (millió fő) teljesítmény (millió ukm) Utas által fizetett bevétel (millió Ft) Összes támogatás (millió Ft) *** Összes bevétel (költség) (millió Ft) utas által fedezett hányad (%) Összes bevétel (költség) /teljesítmény (Ft/ukm) helyi 2 178 8 184 86 128 121 412 207 540 41% 25 Budapest 1 590 6 360 65 196 101 261 166 457 39% 26 egyéb város 343 1 201 10 321 10 902 21 223 49% 18 Volán 245 623 10 611 9 249 19 860 53% 32 helyközi 558 15 338 96 543 257 380 353 923 27% 23 vasút* 144 7 653 38 381 173 893 212 274 18% 28 közút 414 7 685 58 162 83 487 141 649 összesen 2 736 23 522 182 671 378 792 561 463 33% 24
Vasúti és autóbusz utazási igények (2015) Közösségi közlekedés - Hazai trendek Vasúti és autóbusz utazási igények (2015) (adatok forrása: KSH, 2011-es népszámlálás, értékesítési adatok)
Helyközi autóbuszos közszolgáltatási szerződések meghosszabbítása A helyközi autóbuszos személyszállítási közszolgáltatási tevékenységet folytatótársaságok - 6 Közlekedési Központ, valamint a változatlanul megmaradt Volánbusz Zrt. és 4 magánvállalkozás (továbbiakban Volán társaságok) - közszolgáltatási szerződései 2016. december 31-én lejártak volna. A Kormány a szerződések 2019. december 31-éig történő meghosszabbítása mellett döntött: a hazai iparpolitikai stratégia megvalósítása, a hazai autóbuszgyártók számára középtávon is kiszámítható, stabil rendelésállomány biztosítása, a szükséges járműmodernizáció keretében a közlekedési szolgáltatók jó minőségű autóbuszokkal történő ellátása érdekében.
Helyközi közösségi közlekedési információs rendszer (HKIR) EU forrásból, 17,8 Mrd Ft-ból megvalósuló komplex projekt Megvalósító partnerek: KTI Közlekedéstudományi Intézet (konzorciumvezető), Nemzeti Mobilfizetési Zrt. Fontosabb szakmai együttműködők: MÁV-START Zrt., BKK, Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (regionális Közlekedési Központok), NFM (megrendelő), Belügyminisztérium (eSZIG) Várható eredmények: hatékonyabb, pontosabb és naprakész adatok biztosítása, gyorsabban és egyszerűbben megtervezhető utazás, EGYJEGY 2018.07.24. Pilot üzem éles teszt 2019.03.31. Közszolgáltatási szerződések megkötése 2019.06.30. Projekt megvalósítás befejezése
Helyközi közösségi közlekedési információs rendszer (HKIR) projektelem: HKIR Központ, (NM Zrt.) („NEJP Központ”) Utazási Kártya (kártyaközpont) Kedvezményelszámolási rendszer Utazástervező és utastájékoztatás Elszámoló rendszer Adattárház Pilot rendszerek
Helyközi közösségi közlekedési információs rendszer (HKIR) 2. projektelem: HKIR Kiszolgáló Rendszerek és Fedélzeti Eszközök, KTI Egységes jegyértékesítési rendszer (EGYJEGY) Fődiszpécseri rendszer Kontakt center Jegykiadó automaták (terv: 25+25db) Autóbusz OBU-k, jegyértékesítő funkcióval (terv: 5300+500 db) Validátorok (terv: 5300+500 db) Ellenőri készülékek (terv: 30+30 db)
Helyközi közösségi közlekedési információs rendszer (HKIR) 3. projektelem: HKIR Megrendelői Rendszerek, KTI Közszolgáltatás működési eljárásrend Közhiteles adatok feltöltése és karbantartása Menetrend és hálózat tervezés Közszolgáltatás kontrolling
Elektronikus jegyrendszer szükségessége Szolgáltatókkal kapcsolatos feladatok: Több szereplős szolgáltatói piac rendszerszerű lekövetése A szolgáltatási színvonal mérését végző szervezet működésének megerősítése Az adatszolgáltatások tartalmának pontosítása Technológiai problémakör: A szolgáltatók rendszerei közötti átjárhatóság javítása A szolgáltatási, és informatikai rendszerek egységesítése A valós utazási igények felmérésének pontosítása A szolgáltatók személyszállítási tevékenysége összehangolásának fejlesztése
Elektronikus jegyrendszer működési modell
Eredmények a kormányzat és az utazóközönség számára Rögzített, pontos és valós idejű adatok megléte Reális adatokon alapuló finanszírozási rendszer Átláthatóbb költséggazdálkodás Bevételek egyszerűbb nyomonkövethetősége Hatékonyabb megrendelői folyamatszervezés Valós utazási igényeken alapuló, összehangolt menetrendek Harmonikusabb összekapcsolás a szolgáltatások vonatkozásában Utazási jogosultságok hitelesebb érvényesítése Megszűnő készpénzforgalmi visszaélések
A Közlekedési Központok 2017-2019. között tervezett járműbeszerzései A VOLÁN Buszpark Kft. NABB által jóváhagyott 3 éves beszerzési terve új járművek beszerzésére Típus Helyi Helyközi Mind-összesen 2017 2018 2019 összesen Midi Alacsonypadlós /AP 2T (Dízel /Di) 2 - Midi Alacsony-belépésű /AB 2T (Dízel /Di) 3 Midi Normálpadlós /NP 2T (Dízel /Di) 1 4 Szóló Alacsonypadlós /AP 2T (Dízel /Di) 46 55 101 67 190 257 358 Szóló Alacsony-belépésű /AB 2T (Dízel /Di) 161 226 377 764 Szóló Alacsony-belépésű /AB 2T (Gáz /Ga) 5 70 75 Szóló Normálpadlós /NP 2T (Dízel /Di) 45 64 72 181 Szóló Emelt padlós /EP 2T (Dízel /Di) 14 10 16 40 Szóló Alacsony-belépésű /AB 3T (Dízel /Di) Szóló Normálpadlós /NP 3T (Dízel /Di) Szóló Emelt padlós /EP 3T (Dízel /Di) 15 Szóló Alacsonypadlós /AP 2T (Gáz /Ga) 25 Csuklós Alacsonypadlós /AP 3T (Dízel /Di) 68 30 32 130 112 87 63 262 392 Csuklós Alacsony-belépésű /AB 3T (Dízel /Di) Végösszeg 86 102 258 353 467 791 1 611 1 869
A Közlekedési Központok 2017-2019. között tervezett járműbeszerzései Helyi és helyközi tervezett új beszerzések: 2017. 2018. 2019. Összesen Új 423 553 893 1869 Használt Helyi 70 86 102 258 Helyközi 353 467 791 1611 Tervezett beszerzési darabszám összesen
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!