A 2010. évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei Balázsi Ildikó
Újdonságok a FIT-jelentésekben Új, évfolyamfüggetlen skálák matematikából és szövegértésből egyaránt Új ábrák: a két év alatti fejlődés bemutatása
Közös feladatok más-más paraméterekkel 6. évfolyam, 2009 8. évfolyam, 2008 2 4 6 8 1 7 5 3 A d o t k é p e s g n l r i á z m a S h f M E 9 6. évfolyam, 2008 Új skála 6. évfolyamos Core-teszt feladatai évről évre változatlan titkos kb. 3000 tanuló írja meg Korábban Közös feladatok más-más paraméterekkel
Az új skálánál Előfeltételek: Mindhárom évfolyam, 2010 Az új skálánál Mindhárom évfolyam Core-tesztjeinek feladatai évről évre változatlan titkos kb. 3000 tanuló írja meg Előfeltételek: Mindhárom évfolyamon ugyanazt a képességet mérjük Közös „híd” feladatok Tartalmi keret
Új képességszintek Korábban: Az új skálán Minden évfolyamon négy szint A 3. képességszintet elérők tanulók képesek ismerős kontextusban megjelenő egy-két lépéses problémák megoldására el tudnak végezni egyértelműen leírt matematikai eljárásokat, amelyek szekvenciális döntési pontokat is magukban foglalhatnak képesek egyszerű problémamegoldási stratégiák kiválasztására és alkalmazására képesek különböző információforrásokon alapuló adatmegjelenítések értelmezésére és alkalmazására, majd ezek alapján érvek megalkotására Korábban: Minden évfolyamon négy szint De! Évfolyamok között nem összevethető Az új skálán Hét szint összesen Egy-egy szint minden évfolyamon ugyanazt jelenti Matematika képességskála 1168 1304 1440 1576 1712 1848 1984 1. szint 2. szint 3. szint 4. szint 5. szint 6. szint 7. szint 1. szint alatt
Matematika
Új ábrák A mérési azonosító 2008-as bevezetése A 2010.-es 8. és 10. évfolyamos tanulók két évvel korábbi eredménye ismert Vizsgálható a tanulók fejlődése két év alatt
az általános összefüggést mutatja Legegyszerűbb megközelítés A tanulói jelentés ábrája (matematika, 8. évfolyam) Regressziós görbe: az általános összefüggést mutatja Ha egy tanulónak ismert a 2008-as eredménye, ez alapján az ő 2010. évi eredménye a regresszió alapján becsülhető
Ugyanez Telephelyi szinten Osztályok a 2008. évi mérésben Ugyanez Telephelyi szinten A telephely 2010. évi átlageredménye A tanulók két évvel korábbi eredményeinek átlaga NEM a telephely két évvel korábbi eredménye! Egy osztály a 2010. évi mérésben A mérési azonosító segítségével!
Ugyanez Telephelyi szinten
A telephely tanulóinak fejlődése Egy-egy tanuló fejlődése az átlagostól jelentősen eltérhet!
Átlagos fejlődés országosan Tetszőleges korábbi eredmény mellett a várható 2010-es eredmény becslése egy átlagos telephelyen De! Feltételezhető, hogy a tanuló fejlődése függ a vele együtt tanulók kiinduló eredményétől is! Ezért: az országos becslésnél a tanuló saját és jelenlegi telephelyének átlagos korábbi eredményét is figyelembe vettük! Az országos becslés egyenese telephelyenként eltérő a tanulók korábbi átlageredményétől függően
A tanulók fejlődése
A tanulók fejlődése
Statisztikai jelenség: regresszió az átlaghoz! A tanulók fejlődése Minél jobb korábbi eredménnyel rendelkezik valaki, annál kevesebbet fejlődik Sőt! 10. évfolyamon matematikából: Emiatt magas korábbi eredménynél a regresszió valamivel alulbecsüli a fejlődés mértékét, alacsony korábbi eredménynél pedig felülbecsüli! Vigyázat! Statisztikai jelenség: regresszió az átlaghoz!
A tanuló eredményét befolyásoló tényezők Alapvető képességek, IQ, tehetség A pedagógusok munkája Nem A szülők iskolai végzettsége Az iskolai környezet A tanuló eredménye Kulturális háttér Egyéb környezeti hatások Motiváció, önbizalom, attitűdök Szociális helyzet
A tanuló tényleges 2010. évi eredménye Az iskolától független eredményt befolyásoló tényezők, amelyek ismertek A két érték különbsége a modellben figyelembe vett tényezőktől független része az eredménynek A 2008. évi eredmény Az iskola típusa és a településtípus A kulturális háttér (könyvek száma) A tanuló tényleges 2010. évi eredménye A tanuló becsült 2010. évi eredménye A vele egy osztályban és telephelyen tanulók szüleinek végzettsége Nem A család anyagi helyzete (vagyontárgyak száma) A szülők iskolai végzettsége A vele egy osztályban és telephelyen tanulók 2008-as eredménye
A tényleges eredmény jobb, mint a modell alapján becsült A tényleges eredmény gyengébb, mint a modell alapján becsült
A jelentések eredményességi mutatói A tanulók eredményei Az eredmény a családi háttérhez képest Az eredmény a korábbi eredményhez képest Az eredmény a komplex modellben figyelembe vett tényezőkhöz képest
Tanulói jelentés A fejlődést bemutató ábra
Köszönöm a figyelmet!