APÁINK Surányi János 100 Ács Pál 90 Ács Katalin 2018. Győr
Az út Szendrőtől Budapestig - 1944
6 elemitől a szakérettségiig Történelemtől a matematikáig ELTE Balszél: Kártheszi, jobbszél: Fuchs László
1949- 1953 egyetem, Házasság, 1és1/3 gyerek
Steinmetz Miklós Gimnázium (Böröczky Károly, Répánszky Gabi…) 1953- 1963 Pestszentlőrinc Steinmetz Miklós Gimnázium (Hunyadi Mátyás Gimnázium, jelenleg Sztehlo Gábor Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium (Böröczky Károly, Répánszky Gabi…)
1958 – 1963 Szakfelügyelet Herczeg és Kavics Felfedezett kollégák Herczeg és Kavics Világnézettől függetlenül a tanári pályára alkalmasokat segítette tanárszakra.
Spec. mat. óraszám – politechnika/gyakorlati foglalkozás óraszám** Azok a '60-as évek… MM - Művelődésügyi Minisztérium Gimnáziumi Főosztály Ács Pál feltételei: tanítás és kísérlet; VP, Ilku Pál (min.) és Polinszky Károly (min.h.) először nehéz év 1964. Ilku Pál (min.) és Polinszky Károly (min.h.) másodszor* Spec. mat. óraszám – politechnika/gyakorlati foglalkozás óraszám** (Természet Világa http://www.termeszetvilaga.hu/szamok/tv2012/tv1206/suranyi.html), Középiskolai matematikai reform, Saláta Pálmayval – idézet a filmből TACS. * Érdekes, vitában partner volt a szakreferens, engedélyt kapott, ill. rehabilitálták. Akkor is műegyetemi ember volt a „döntnök”. ** Hivatalos oldalról eleve ellenállás volt minden tagozattal szemben – kivéve természetesen az orosz nyelvi tagozatot. Az óraszámok is olyan mértékig „kőbe voltak vésve”, hogy nehéz volt elképzelni, hogyan lehet itt „rést” találni a matematika óraszámának növeléséhez. Jól jött a pár éve a gimnáziumban is bevezetett egynapos „gyakorlati (politechnikai) oktatás”. Ki varrni tanult, ki reszelni. Innen támadt valakinek – talán Ács Pálnak – az az ötlete, hogy a matematika tagozaton a gyakorlatot „matematikai gyakorlatként” kelljen „teljesíteni”. Így „nyert” a tagozat plusz öt matematikaórát. A Fazekas Mihály Gimnáziumban sokáig az egyik matematika jegyet „gyakorlati” jegynek hívták, és kevesen tudták ennek a névnek az eredetét.
A minisztériumi munka 1. A matematika tanítás reformja és eszközei, nem kis kockázatot vállal. Szoros szakmai és emberi kapcsolat az OPI-val (Gádor Endréné, Hódi Bandi, CserAndor… Közös külföldi tanulmányutak. Gimnáziumi és Szakközépiskolai érettségi (1970, 1972.). „Háztáji érettségi” – közös felvételi írásbeli dolgozat - matematika.
A minisztériumi munka 2. Nemzetközi Matematikai Diákolimpia csapat minisztériumi segítője. Az egyetemekhez kapcsolódó regionális központi matematikai szakkörök hálózatának létrehozója. Megyei jogú városok és megyék (Szeged, Csongrád megye): továbbképzések, óralátogatások.
Egyéb tevékenységek 1. Érettségi világi elnök egyházi iskolákban és elnök több vidéki gimnáziumban. Feladat(ok)gyűjtemény(e) - kézírással A4-es lapokon, nyomdakész, gyakorló feladatok és megoldásai – kölcsönadja, más könyvet ír belőle. KÖMAL - szerkesztőbizottsági tag. Egyetemi felvételi előkészítők, szakkörök. BJMT Oktatási Bizottság aktív tagja.
Egyéb tevékenységek 2. BJMT Oktatási Bizottság aktív tagja, A Matematika tanítása – Főiskolai jegyzet, Filozófia szak elvégzése, Nyelvtanulás.
Folytatás a „házban” 1976-1988 Tankönyvkiadó Vállalat matematikai főszerkesztője. (Szakköri füzetek, alkotói szabadság, Durai…) Előkészítőket tart, felzárkóztat. 1988. A megérdemelt pihenés.
PRÉMIUM ÉVEK Hívják tanítani felekezeti iskolába, részt vesz a 4 évfolyamos gimnáziumi tanterv 6 évfolyamra való kidolgozásában. Majd ugyanennek az intézménynek 12 évfolyamra bővítését is megéli, aktívan tanít matematikát és vallásismeretet 75 évesen. 50 évet tanít, lakásában mindig megfordultak akkori és egykori tanítványok.
Barátok Egyetemi évek: Mártírok útja „a szalon” Fried Ervin és Csöpi, Gehér Laci és Borika, Hajnal András, Pálmay Lóránt és Ildikó, Reiman István és Éva, Rényi Alfréd és Kató, Turán Pál és Vera, … Mártírok útja „a szalon” Kalmár család, Ágota, Herczeg János, Kiss Ottó, Szerdahelyi, Folytatom – Karinthyék, Benedek István, Levendel, Horgas,
Köszönöm a figyelmet!