Paks II. projekt a nukleáris biztonsági hatóság szemszögéből 2018.04.25.
Országos Atomenergia Hivatal Az OAH kormányhivatal Kijelölt kormánytag felügyeli a működését Tevékenységéről évente jelentésben számol be az országgyűlésnek Döntését nem lehet módosítani, ellene nem lehet fellebbezni Nem támogatója és nem ellenzője az atomenergia alkalmazásának, felügyeli az alkalmazást
Országos Atomenergia Hivatal Nukleáris létesítmények biztonsági felügyelete Hulladéktárolók biztonsági felügyelete* Sugárvédelem (egészségügy kivételével) Sugárforrások felügyelete Szállítások felügyelete Védettségi hatósági tevékenység* Biztosítéki hatósági tevékenység* Építésügyi hatósági tevékenység*
Az atomenergia alkalmazásának rendje, követelmények Nemzetközi egyezmények (nukleáris biztonság, radioaktívhulladék-kezelés, segítségnyújtás, gyorsértesítés) EU-irányelvek (kutatás-fejlesztés, radioaktív hulladékok, nukleáris biztonság, sugárvédelem) Nemzetközi ajánlások (IAEA, WENRA) Nemzetközi vizsgálatok (IPPAS, EPREV, IRRS, …) Saját és nemzetközi tapasztalatok (Fukushima, IBF,…) (Atv : NBSZ öt évente kötelező frissítése) Tv.(1996 Atv.)* Korm. R. Min. R. Útmutatók Eljárásrendek Utasítások stb.
Atomerőmű Hulladékok Az atomenergiát csak olyan módon szabad alkalmazni, hogy az ne veszélyeztesse a társadalmilag elfogadható - más gazdasági tevékenységek során is szükségszerűen vállalt - kockázati szinten felül az emberi életet, a jelenlegi és a jövő nemzedékek egészségét, életfeltételeit, a környezetet és az anyagi javakat.
KNPA
Tárolólétesítmények (RHFT) Medencék : 60x70 m3, 6x140 m3 Vízzáró medencék : 8x1,5 m3 Kutak : 36
Tárolólétesítmények (RHFT) Program indult a tároló hosszú távú biztonságának növelésére és korszerűsítésére. Cél: a biztonság fenntartásához korszerűsítések a tároló alkalmassá tétele további hulladékok elhelyezésére 2002 - 2029
Tárolólétesítmények(NRHT)
Tárolólétesítmények (???)
A felkészülés kezdete 1996. évi CXVI. törvény az atomenergiáról 7. § (2) Új nukleáris létesítmény és radioaktívhulladék-tároló létesítését, valamint meglévő atomerőmű további atomreaktort tartalmazó egységgel való bővítését előkészítő tevékenység megkezdéséhez az Országgyűlés előzetes, elvi hozzájárulása szükséges.
Az OAH által elhatározott teendők 2009 Műszaki követelmények és eljárási szabályok kiegészítése* Az OAH felkészítése a hatósági feladatokra *Tervezés Telephely-kiválasztás Létesítés Történelem 1968-1970, 1974-1988 ABSZ (1979) Atv. (1996) NBSZ (1997), (2005)
Műszaki követelmények és eljárási szabályok meghatározása 2018.04.25. Műszaki követelmények és eljárási szabályok meghatározása Legkorszerűbb nemzetközi normák Nemzetközi Atomenergia Ügynökség, OECD NEA, ENSREG, WENRA RLs, EUR (European Utility Requirements), Meghatározó nemzeti hatóságok (USA, UK, Fi) Paks II. projekt a nukleáris biztonsági hatóság szemszögéből
Műszaki követelmények és eljárási szabályok meghatározása A folyamatban lévő engedélyezési eljárások és létesítések tapasztalatai Franciaország Flamanville 3 Finnország Olkiluoto 3 Oroszország Novovoronyezs-II Leningrád-II USA Vogtle VC Summer UK
Műszaki követelmények és eljárási szabályok meghatározása PAE IBF, Fukushima, Stressz-teszt, ajánlások
Műszaki követelmények és eljárási szabályok meghatározása 29 módosított, 50 új követelmény
Új szabályozás 1996. évi CXVI. törvény az atomenergiáról 118/2011. (VII. 11.) Korm. rendelet (a nukleáris létesítmények nukleáris biztonsági követelményeiről és az ezzel összefüggő hatósági tevékenységről) Részletes műszaki követelmények a mellékletekben Útmutatók a követelmények teljesítéséhez Kiégettfűtő-elem-tárolók Kutató- és oktató-reaktorok Atomerőmű 1. Nukleáris létesítmények nukleáris biztonsági hatósági eljárásai 2. Nukleáris létesítmények irányítási rendszerei 3. Atomerőművek tervezési követelményei 5. Kutatóreaktorok tervezése és üzemeltetése 6. Kiégett nukleáris üzemanyag átmeneti tárolása 4. Atomerőművek üzemeltetése 7. Nukleáris létesítmények telephelyének vizsgálata és értékelése 8. Nukleáris létesítmények megszüntetése 9. Új nukleáris létesítmény létesítési követelményei 10. Nukleáris Biztonsági Szabályzatok meghatározásai
Főbb engedélyezési lépések (OAH + szakhatóságok) Telephely értékelése Telephelyvizsgálati és -értékelési engedély Telephelyengedély Tervezési alapfenyegetettség meghatározása Fizikai védelmi terv megvalósításának engedélyezése A létesítés engedélyezése Rendszerelem-szintű és építési engedélyek (6500) Az üzembe helyezés engedélyezése Az üzemeltetés engedélyezése
A hatóság felkészülése A hatósági szakemberek felkészítése APR-1400 ATMEA EPR AES 2006
A hatóság felkészülése A felügyeleti tevékenységek és a szükséges emberi és anyagi erőforrások meghatározása 1. Üzemeltetés Leszerelés elők. 2. Üzemeltetés Leszerelés elők. 3. Üzemeltetés Leszerelés e. 4. Üzemeltetés Leszerelés e. 5. Telephely ért. Létesítés Üz.h. Üzemeltetés 6. Telephely ért. Létesítés Üz.h. Üzemeltetés
A hatóság felkészülése 95% felsőfokú 42% két vagy három diplomával 16% tudományos fokozat 82% állami nyelvvizsga Tanúsított minőségirányítási rendszer - MSZ EN ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015) szabvány szerint
A hatóság felkészülése A szükséges szaktudás meghatározása: Geográfus, geofizikus, hidrológus, meteorológus, Gépészmérnök, Építőmérnök, Vegyészmérnök, Villamosmérnök, fizikus, mérnök-fizikus, biztonságtechnikai mérnök, Informatikus, jogász, kommunikációs szakember, adminisztrátor, gazdasági szakember Ösztöndíjas képzési programok indítása (magyar, orosz)* A felvett dolgozók képzése személyre szabott képzési program alapján (szakmérnöki képzés, saját szakemberek alkalmazása az oktatásban, speciális külső képzés) A nukleáris biztonsági felügyelők képzése külföldön (beruházási területen, üzemelő létesítményben, orosz nukleáris biztonsági hatóságnál)*
A hatóság felkészülése OECD NEA MDEP OECD NEA CNRA WGRNR VVER FORUM STUK ROSTECHNADZOR GOSATOMNADZOR
Telephelyvizsgálat és -értékelés Kétlépcsős eljárás: Telephelyvizsgálati és -értékelési engedély (2014.11.14) a telephely vizsgálati és értékelési program a vizsgálati és értékelési módszerek, valamint elméleti megfontolások megfelelőségének vizsgálata Telephelyengedély (2017.03.30.) a program eredményeinek értékelése – alkalmasság megítélése ha nincsenek bevált műszaki megoldások a veszélyeztető tényezők elleni védelemre, akkor alkalmatlan tervezési adatok Szakhatóság: MBFH
Építési munkák Felvonulási épületek engedélyei 2016 Erőmű beruházási központ 2018 Erőmű beruházási központ módosított 2018 Fővállalkozói irodaépület Építési engedélyt nem igénylő munkák 2018 Útépítés Kerítés Porta Tereprendezés
Felügyeleti tevékenység Folyamatos felügyelet - P2 MIR, P2 tevékenysége, helyszíni munkák Helyszíni auditok és ellenőrzések 2016 – négy alvállalkozó (magyar)* 2017 – tíz alvállalkozó (8 orosz, 2 magyar)** 2018 ápr. – kilenc alvállalkozó (7 orosz, 2 magyar)*** * TBJ, telephelykutatás ** Tervezés, szakértés (P2-22) *** Tervezés, szakértés, gyártás (P2-10)
Feladatok Elvándorlás megakadályozása Üres státuszok (28) betöltése alkalmas személyekkel További oktatások, képzések Létesítési engedélyezés tervezése, felkészülés Szakértői támogatás biztosítása az eljárásokhoz Követelmények, szabályok kiegészítése, harmonizációja
Feladatok Elvándorlás megakadályozása Üres státuszok (28) betöltése alkalmas személyekkel További oktatások, képzések Létesítési engedélyezés tervezése, felkészülés Szakértői támogatás biztosítása az eljárásokhoz Követelmények, szabályok kiegészítése, harmonizációja
Zárszó
Paks II. projekt a nukleáris biztonsági hatóság szemszögéből Köszönöm a figyelmet! www.oah.hu Paks II. projekt a nukleáris biztonsági hatóság szemszögéből