Digitális társadalom hatása a gyermekekre, családokra

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
Advertisements

Digitális világ A tudatos mobilhasználat Adatvédelem.
Délutáni foglalkozások a könyvtárban Lehetséges formák, alkalmazható módszerek.
 Jób 30:9 És most ezek gúnyolódnak rajtam, ezek fecsegnek rólam.  Zsolt 1:1 Boldog ember az, aki nem jár a bűnösök tanácsa szerint, nem áll a vétkesek.
Mit csinálsz a szobádban
Játék, letöltés... Van –e élet a neten ezeken túl?
A Kék Vonal Internet Helpline tapasztalatai
Safer Internet Plus magyarországi programBudapest március 24. Az EU Safer Internet Plus magyarországi programja.
Missziónk A gyerekeket meg kell hallgatni és a felnőtteket segíteni kell abban, hogy erre képesek legyenek. A Kék Vonal minden munkatársa és önkéntese.
Veszélyeztető magatartás gyanúja  időnként előforduló, enyhébb jelenségek  rizikó tényezők  háttérben inkább a szülők tájékozatlansága áll.
Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány 1993 A gyerekeket meg kell hallgatni! Lelkisegély telefon gyerekeknek és fiataloknak 24 éves korig
Család.
Magyar Tudományos Akadémia
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen NANE
Alkoholizmus.
A nevelés stílusa.
A számítógép veszélyei és káros hatásai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Közösségi portálok használata
Közösségi portálok használata (etikett,veszélyei)
Közösségi portálok használata
Élet a facebookon: otthonteremtés vagy elidegenedés?
Globális Szövetség a gyermekek on line szexuális kizsákmányolása ellen szeptember Balatonalmádi ÚJ UNIÓS KEZDEMÉNYEZÉS A GYERMEKEK ONLINE.
Digitális világ – interaktív táblán
Digitális világ MediaSmart Hungary.
Veszélyes webes világ? Aggódnak-e a szülők gyermekük internethasználata miatt?
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
H OGYAN KÁROS AZ INTERNET ? E LEMZÉS VII. OSZTÁLYOS TANULÓK KÖRÉBEN Ozsváth Berényi Hajnal KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja.
Dr. Péterfalvi Attila: A NAIH internetes gyermekjogi projektje Balatonalmádi, szept.27.
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A Safer Internetplus Program célja és területei eContentplus és Safer Internetplus Nemzeti Információs Nap Budapest, április 18. Simor Gabriella,GKM.
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A N emzetközi Gy ermekmentő Sz olgálat Magyar Egyesület pápai számítógépes klubjának Safer Internet tevékenysége és megvalósulási formái Készítette: Nagy.
A befogadó kisgyerekkori fejlesztés szakpolitikai kihívásai és megoldásai A Biztos Kezdettől a gyermekvédelmi gondoskodásig 25 éves az ENSZ Gyermekjogi.
 szociális (latin) – társadalmi, társaságra vonatkozó  patológiai (görög) – beteges, nem normális Szociálpatológiai – összefoglaló fogalom a beteges,
HÁZASSÁG – CSALÁD - ÉLET Mégis élni akar Európa?
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Iskolapszichológus protokoll – vitapontok, dilemmák és megoldási javaslatok 2. N. Kollár Katalin és Martonné Tamás Márta március 22.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Öngyilkosság megelőzés Öngyilkossági gondolatai vannak? Krízisben van? Kérjen segítséget! Hívja a at! (ingyenes, vezetékes- és mobiltelefonról,
Online kortárs zaklatás
 Sajó Képzési és Humán Fejlesztési Központ Alapítvány  Bükk 900 Természetbarát Egyesület Jókai Mór Református Magyar - Angol Két Tanítási Nyelvű Általános.
MUSZÁJ MUSZAJMUNKACSOPORT.HU Munkacsoport a Gyerekkori Szexuális Abúzus Áldozatainak Jogaiért.
Készítette: Pálinkás Petra
Személyes életvitel. Mentális és csődhelyzet kialakulása 1. A társadalmi háttér negatív hatásai A mai magyar társadalomban megjelenő negatív jelenségek.
ADATVÉDELEM, ADATBIZTONSÁG Készítette: Horváth Tünde.
TAKÁCH-BATTA Zsuzsanna Valóban az vagyok, akinek mások mondanak?
A Biztonságos Böngészés Program március. 2 Az internet csodálatos dolog és nélkülözhetetlen eszköz MI A PROBLÉMA?
Környezeti ártalmak, veszélyek Internetes bántalmazás Dr. Jármi Éva Pedagógiai szakpszichológus ELTE-PPK, Iskolapszichológia Tanszék Országos Gyermekvédelmi.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
Érd utol a gyerekedet! szeptember Készítette: Dr. Detrekői Zsuzsa.
Erőszakos médiatartalmak fiatal fogyasztói Székely Levente.
Barcsák Marianna - KPSZTI
GRASSROOTS Gyermekvédelem
Számítógépes bűnözés.
Internetes zaklatás fogalomtára ZMG december 12.
ENABLE foglalkozások az iskolánkban
Netezz biztonságosan! Köszönt Benneteket a
A diszfunkcionálisan működő család
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Digitális társadalom hatása a gyermekekre, családokra

Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány 1993 óta a gyerekekért Misszió: „A gyerekeket meg kell hallgatni” ENSZ által deklarált gyermeki jogok megvalósítása Alapértékeink a gyerekközpontúság, a  bizalom, az együttműködés, és felelősség

Programjaink Lelki-egészség program – 116 111 Gyermekvédelmi program – 116 000 Segélyvonal a bántalmazott és eltűnt gyerekekért Iskolai prevenciós program Biztonságosabb internet program - Biztonságos Internet Hotline (Európa Bizottság Safer Internet programja)

„Az internet, a ördög műve” (?) a megbízhatóság: nem tudhatod, ki van a másik oldalon, kivel kommunikálsz a hitelesség: lehet-e hinni a világhálóról szerzett információknak a valóságérzék elvesztése: akik túl sok időt töltenek a hálózaton, elvesztik a valósággal való kapcsolatukat az elidegenedés : a számítógép rabjai a valós kapcsolataikat fokozatosan leépítik az identitás elvesztése: az interneten bárki vagy bármi lehetsz, csak egy idő után azt nem tudod, ki is vagy valójában az agresszió: a számítógépes játékok életidegenek és erőszakossá tesznek a pornográfia és pedofília, a szélsőségek megjelenése: az internet a ferde hajlamú és a szélsőséges nézeteket valló emberek kedvelt találkahelye a kommunikáció elszürkülése: az új eszközök miatt elvész a személyes kommunikáció sokszínűsége, a nyelvünk elsatnyul dataszmog: belefulladunk az információs óceánba, nem tudunk eligazodni az interneten fellelhető sok-sok információ között

Az internet , éppen olyan, mint maga a világ Az internet , éppen olyan, mint maga a világ. Az interneten csak az található meg, ami már létezik és amit oda valaki feltesz – sem több, sem kevesebb. /Pintér Róbert/

Internethez való hozzáférés- Alapjog? Gyerekjog? 2012 EU Szegénység kutatása – a gyermeket nevelő családoknál az internet hozzáférés hiánya NÉLKÜLÖZÉS Joguk van ahhoz, hogy az életkoruknak megfelelőn élvezzék az internet előnyeit Joguk az internet/média/közösségi média használat szabályainak elsajátítása Joguk van védelemre az erőszakkal, kizsákmányolással szemben az online térben is Ezek a jogok a felnőtt társadalom irányába kötelességeket generálnak

Mit csinál egy 14 éves a neten?!? Mit csinálnak a 34 évesek??? Kinek van facebook / instagram/ twitter fiókja? Ezeken mi a jelszavatok? Naponta hányszor ellenőrzöd a facebook-odat? Hány üzenetet küldesz? Emlékeztek az utolsó 5 közösségi média megosztásotokra? -> digitális lábnyom

Tinédzserek és felnőttek és a neten – ősi vágyak és motivációk „Mert tavaly még egész normális srác voltam, az tuti, arra még emlékszem. Nem is néztem én akkor sose tükörbe, csak ha véletlenül nekimentem. De most muszáj, most folyton bámulnom kell magam, merthogy ilyen fantasztikusan pocsék lettem. Kész látványosság.” /Janikovszky Éva/ A tizenéves korban fejlődés lélektani feladat az identitás alakítása Az identitásunk alakulása soha véget nem érő folyamat Szükségünk van visszajelzésekre

A tükör nem elég! „Hiába fürösztöd önmagadban, Csak másban moshatod meg arcodat.” /József Attila/ „De, jaj, nem tudok így maradni, Szeretném magam megmutatni, Hogy látva lássanak, Hogy látva lássanak.” /Ady Endre/

Virtuális identitás „Azok vagyunk, aminek látszani akarunk, úgyhogy vigyázzunk, hogy minek akarunk látszani.” /Kurt Vonnegut/

Szülő szerepben a neten Megmutatom, mert az én diplomaosztóm, én szülinapom, én sütöttem torta, én írtam cikk, én fotóztam templomtorony, kedvenc színészem, én kutyám… Én gyerekem? Hol itt a gond?? Online imázsunk kelléke vagy önálló személyiség?

Cyberbullying Szándékos, folyamatos – hosszan tartó, az internet az eszköze a bántalmazásnak A kontroll a bántalmazó kezében van Az áldozat folyamatos fenyegetettséget élhet meg, mivel a zaklatás bármikor, bárhonnan érkezhet Az iskolai bántalmazások áldozatai gyakran online zaklatás áldozataivá is válnak.

Megjelenési formái Zaklatás Pletykák terjesztése Lejáratás Flaming- nevetségessé tétel Identitáslopás Kiközösítés Fenyegetés, félelem-keltés

Előfordulás- adatok Hány éves korban találkoznak a gyerekek a cyberbullying jelenségével? 9-10 éves koruk körül A gyerekek közül hányan válnak a cyberbullying áldozatává? Kb 43%-uk, minden negyedik gyerek érintett Kérnek e a gyerekek segítséget? Az áldozatok közel 60%-a nem mondta el senkinek, nem kért segítséget Tanárok / Szülők percepciója? A szülők csak 10%-a tudja, hogy a gyereke cyberbullying áldozat A tanárok 55%-a szerint a bántalmazás oka a bántalmazott diák mássága

A következményei komolyak Szorongás, félelemérzés Szégyenérzet Szociális kapcsolatok megromlása Iskola hiányzás, iskolakerülés Önértékelési problémák Magányosság Depresszió kialakulása

Mire van szüksége az érintetteknek? Érzelmi támogatás Technikai segítségnyújtás Erőforrások feltárása Probléma-megoldási készségek, stressz-csökkentő módszerek közös átgondolása Megoldási alternatívák közötti döntés elősegítése Hosszú távú megoldások: további áldozattá válás megelőzése

Van közös az iskolai és online bántalmazásban? Nem digitális probléma, az internet csak egy csatorna Pedagógusképzés: az erőszak okainak, kezelésének, megelőzésének, a szakemberek közti együttműködésnek az oktatása Nem egyéni probléma, hanem közösségi Nem az áldozat határozza meg, hanem az elkövető, az elkövetőt pedig a közösség legitimálja Nem az áldozat hibája

Mit tehetünk? A normát a közösség tagjai együtt közvetítik Felnőttek mintaadása Protokoll a bántalmazás kezeléséről Közösségi identitás A hatékony prevenciós programok a közösséget célozzák meg, azon belül elsősorban a szemlélőket

Online ismerkedés Neten olvasunk híreket, neten vásárolunk, rokoni, baráti kapcsolatokat a neten tartunk fent. Neten ismerkedünk? A tizenévesek olyan helyzetekbe, konfliktusokba kerülhetnek online, amit offline még nem éltek át. A világháló összehozhat olyan embereket is, akik az offline világban sosem találkoznának. A világhálón a kapcsolatok alakulását meghatározza az anonimitás lehetősége, a nagyobb projekciós felület. Grooming veszély! Mitől válik csábíthatóvá? Mik a figyelmeztető jelek?

Szex a neten A felnőttek felelőssége, hogy a gyerekek mit gondolnak a testükről és mások testéről, az intimitásról, a kapcsolatokról, a szexualitásról! Kiskorúakról szexuális vágy felkeltésére alkalmas képet készíteni bűncselekmény Személyes adatokkal való visszaélés Gyermekpornográfia

Szexting = SZEX +TEXTING Szexuális tartalmú üzenetek és képek küldése, főleg mobiltelefonok között Népszerű a tizenévesek között – de nem csak közöttük! Miért csinálják? Amiért a felnőttek! WMN a Nagy Test – Teszt (2015) 4132, döntően 26 és 45 év közötti nő töltötte ki. A 26 év alatti kitöltőké 18 százalék, a 45 év felettieké 28 százalék volt.

Felnőtt tartalmak, kiskorú fogyasztók Egy gyerek 12 éves kortól létesíthet beleegyezéses szexuális kapcsolatot, 16 évesen gyámhatósági engedéllyel házasságot köthet, de 18 éves koráig el van tiltva a “felnőtteknek szóló” tartalmaktól. Nem elég ezeknek az oldalaknak a szűrése, új platformokat kell kialakítanunk helyettük, ahonnan valós információkat tudhatnának meg a szexualitásról és a párkapcsolatok működéséről. A pornó általi elvárások hozzájárulnak a test működéséről kialakított képükhöz , és az olyan dolgokat is, mint az intimitás, a bizalom is innen akarják elsajátítani.

Segítő helyek- hasznos anyagok Gyerekek figyelmébe ajánlható: a 116 111 Internet Helpline, a  Kék Vonal EMIL és CHAT Szülők , felnőttek a 116 000 Segélyvonal a Bántalmazott és Eltűnt gyerekekért számon konzultálhatnak, kérhetnek segítséget Gyerekek és szexedukáció – https://yelon.hu/ A www.biztonsagosinternet.hu weboldal lehetőséget nyújt az interneten fellelhető jogsértő, káros és veszélyes tartalmak, zaklatás bejelentésére Médiatudatosság gyerekekkel: http://buvosvolgy.hu/cikk/117/A_mediarol__neked_13 Kutatás: http://nmhh.hu/dokumentum/3886/ITHAKA_EU_KIDS_Magyar_Jelentes_NMHH_Final_12.pdf Kék Vonal „Hogyan Beszélgess” sorozat internet témában Pintér Róbert (szerk.) Az információs társadalom Az elmélettől a politikai gyakorlatig https://www.kek-vonal.hu/index.php/hu/cikkek-informaciok/467-hogyan-beszelgess-gyerekekkel-a- cyberbullyingrol https://www.kek-vonal.hu/index.php/hu/cikkek-informaciok/460-hogyan-beszelgess-gyerekekkel-a- videojatekokrol https://www.kek-vonal.hu/index.php/hu/cikkek-informaciok/457-hogyan-beszelgess-gyerekekkel-az- online-ismerkedesrol

Köszönöm a figyelmet! Reményiné Csekeő Borbála borbala.remenyi@kek-vonal.hu