Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A diskurzusok alatt lezajló tudati folyamatokról Kántor Gyöngyi PTE, Alkalmazott Nyelvészeti Doktori Iskola.
Advertisements

 Szegedi Tudományegyetem  Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék.
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
VI. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra” szeptember 26–28. Balatonalmádi Dr. Biró A. Zoltán Sapientia Erdélyi.
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Tudás, közösség, hatalom
ELTE Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Képességszintek.
Megértési értelmezési folyamatok
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
A partnerközpontú intézmények plusz anyagi forrásai a kompetencia alapú oktatás vonatkozásában Előadó: Danyi Gyula.
A képzőművészet-terápia
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
EMLÉKEZÉS.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
Alkalmazkodás: megfelelő személyi és tárgyi környezet autizmussal élő gyermekek, felnőttek számára Őszi Tamásné gyógypedagógus Autizmus Alapítvány.
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A lehetséges énképek.
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
Gazdasági modellezés,döntési modellek
Készítette: Somody Kristóf
A tanítás és tanulás konstruktivista felfogásáról
A többnyelvűség pszicholingvisztikai kérdései
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
Szakértők és rendszerek
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
A szomatikus marker feltevés
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
Másodfokú függvények ábrázolása
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
A történelmi tanulás sajátosságai
A HAMISVÉLEKEDÉS-TESZT FELADATELEMZÉSE
Navigáció hypertext- rendszerekben Varga Balázs tanársegéd ELTE IK Algoritmusok és Alkalmazásaik Tsz.
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
vizuális kommunikáció
Térképészet és térinformatika
A kriminálpszichológia
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
FD - FEJLŐDÉSI DISZKALKULIA vizsgálata és terápiája DL lapokkal
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
A NEVELÉS TERÜLETEI.
IDEGEN A FILMEN Etnográfiai szöveg és mozgókép közös nehézsége(i) A kulturális idegen ábrázolásának kihívása 1. Hogyan ábrázoljuk az idegent, a másik kultúrát?
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Informatikus - fizika 1 ÚJ SZAK AZ ELTE TTK-N az oktatás modernizálása keretében 2000-ben lett kidolgozva, 2002 júniusában engedélyezve, 2003 szeptemberében.
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.
Bevezetés a pszichológiába Illés Anikó. Gondolkodás Propozícionális gondolkodás Képzeleti gondolkodás Motoros gondolkodás.
A képzőművészet-terápia
Iszlámellenesség ellen-narratívái – kvalitatív kutatás
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
nagy mennyiségû ismeretanyag átadása helyett produktív képességek fejlesztése a matematikára vonatkoztatva azzal a következménnyel jár, hogy az egyenletek,
KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK.
"A fényképen mindig két ember van a fényképész és a néző."
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban Ragó Anett ELTE PPK Kognitív Pszichológia Tanszék 2018.12.08. VII. Nemzetközi Médiakonferencia

Áttekintés Képek mint szimbólumok vs. Tárgyak mint szimbólumok – társas kontextus Értelmezési keretek – mentális sémák Saját korábbi kutatás eredményei Következtetések Kitekintés 2018.12.08. VII. Nemzetközi Médiakonferencia

1. Képek szimbolikája Deloache (1992, 1994) – fotó szimbolikus alkalmazása 2.5 éves korban fénykép mint referencia valóság lenyomata gyerek „ismeri” a kép szimbolikus szerepét DE ehhez kettős reprezentációs rendszer fenntartására van szükség 2018.12.08. VII. Nemzetközi Médiakonferencia

Generalizációs képességek Pierroutsakos és DeLoache (2003) – 9 hónaposok motoros válasszal reagálnak a realisztikus képekre DE nem teljesen ugyanúgy, mint a valódi tárgyakra agyi éretlenség a háttérben: frontál lebeny, gátlás problémája Generalizáció: a kép „jól működik” 2018.12.08. VII. Nemzetközi Médiakonferencia

2. Tárgyak mint szimbólumok Deloache (1992, 1994) – makett (babaház) szimbolikus alkalmazása 3 éves korban Valós tárgy esetén a gátlás nehezebb Kettős reprezentáció létrehozása nehezebb M. Tomasello – tárgyak fejlesztése = kulturális fejlődés (hátterében az „elmeolvasás” képessége) 2018.12.08. VII. Nemzetközi Médiakonferencia

21 hónapos 24 hónapos 28 hónapos Deloache és mts. 2004 2018.12.08. VII. Nemzetközi Médiakonferencia

Képek referáló szerepe korán felfogható Tárgyak túl „valódiak” Ezekben a folyamatokban szerepet játszik a társas kognitív érzékenység A képek vizuális üzenetek Társas kontextusban értelmesek Értelmezni kell - 2018.12.08. VII. Nemzetközi Médiakonferencia

Gyerekrajzok címe ábrándozás” vagy tényleges reprezentáció? (névadás  szándék → reprezentáció) ábrázolás értéséhez cél és szándék értése 2018.12.08. VII. Nemzetközi Médiakonferencia

Bloom & Markson, 1998 2018.12.08. VII. Nemzetközi Médiakonferencia

2. Értelmezési keretek Szerveződés elvei: hasonlóság, idő és tér Szervezettség forrása: nyelv J. Bruner (1987): „a narratívum az emberi intenciók viszontagságai körül forog” az elbeszélő jelzéseket ad az olvasónak → az olvasó „megírja” a saját virtuális szövegét  történet mindig választás 2018.12.08. VII. Nemzetközi Médiakonferencia

Gyerekkori narratívák A narratív diskurzus fejlődése szerepet játszik a kognitív folyamatok differenciálásában Elbeszélés érzés, megismerés, cselekvés helyének kijelölése rendszerez mindig meghatározza a cselekvő viszonyát a cselekvéshez belső és külső világ elválasztása (vágyak/vélekedések vs. tapasztalat) „hűt”: szimbolikus reprezentáció révén eltávolít Self monológok Narratívum a cselekvés legjobb leírója: cselekvő, cselekvés, cél/szándék, eszköztár, helyszín (probléma/dráma, ha felbomlik az egyensúly); az elbeszélés a probléma következményeinek jellemzésére, feltárására, megelőzősére alkalmas eszköz 2018.12.08. VII. Nemzetközi Médiakonferencia

3. „Minimax mesék” 2000-ben; változó mintázat: 2018.12.08. VII. Nemzetközi Médiakonferencia

„Saját” történetek Cselekvő Cselekvés Cél/szándék Eszköztár Helyszín 2018.12.08. VII. Nemzetközi Médiakonferencia

Következtetések Mentális sturktúrák az értelmezők Ábrázolt történetek befogadása saját szervező rendszer Ennek mintázottsága élethelyzetek és kognitív értettség függvénye Saját történetek  elaboráció 2018.12.08. VII. Nemzetközi Médiakonferencia

Kitekintés Saját művészeti foglalkozások Tundó Klárával Matéria Lab Project Zero by Harvard 2018.12.08. VII. Nemzetközi Médiakonferencia