„Közlekedés és környezetvédelem”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Zajszennyezés.
Advertisements

Milyen anyagok kerülnek a levegőbe?
A globális felmelegedés és az üvegházhatás
Levegőminőség. Terhelés minden olyan anyag és E, ami többletként adódik a természetes állapothoz Csoportosítás - méret/halmazállapot (ülepedő por, korom;
Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.
A téglaépületek energiahatékonysága Előadó: Kató Aladár MATÉSZ elnök TONDACH Magyarország Zrt. - vezérigazgató március 04.
Kémia 6. osztály Mgr. Gyurász Szilvia
különböző megjelenési formái és alkalmazási területei
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
A PÁLYÁZAT Márkus Miklós szakértő Stratégiai zajtérképek és zajcsökkentési intézkedési tervek készítése Székesfehérvár 2013 Zárórendezvény.
Szekszárd klímastratégiája Légszennyezettség
Az európai unió környezetvédelme. A tisztább, élhető környezetért Az Európai Unió több évtizedes munka eredményeként rendkívül átfogó környezetvédelmi.
Szakdolgozat A közúti közlekedés környezetterhelése Debrecenben
A környezetirányítás jogszabályi háttere
Bibók Zsuzsanna Nemzeti Környezetügyi Intézet Június 4.
Klímaváltozás – fenntarthatóság - energiatermelés
Energia és környezet A levegőtisztaság-védelem céljai és eszközei Levegőszennyezés matematikai modellezése.
Légszennyező anyagok hatása a környezetre
Our Neighbourhood Research on the local environment Report 2009 Szent József Katolikus Általános Iskola Kiskunhalas, Hungary.
A levegőkörnyezet állapotának értékelése modellszámításokkal
SZEKTOR EMISSZIÓ ÁLLAPOT HATÁS Ipar VOC Felszíni ózon Mezőgazd. termés Közlekedés Energia termelés Háztartás Mezőgazd. NO x NH 3 PM SO 2 PM koncentráció.
A légkör - A jelenlegi légkör kialakulása - A légkör összetétele
LEVEGŐTISZTASÁG-VÉDELEM
Levegőtisztaság-védelem 5. előadás
Levegőtisztaság-védelem 9. előadás
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Levegőtisztaság-védelem 3. előadás Természetes és antropogén eredetű légszennyezők. Pont-,vonal-, diffúz források.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 3. előadás Természetes és antropogén eredetű légszennyezők. Pont-,vonal-, diffúz források.
A közlekedés és levegőszennyezés; A szmog
Felelősséggel a környezetért!
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Az Európai Unió ökológiai hálózata
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Kar Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék Dr. Ősz János Fenntartható fejlődés és energetika.
Ismerjük meg a szmogot kicsit közelebbről.
GÉPJÁRMŰVEK LÉGSZENNYEZŐ ANYAG KIBOCSÁTÁSÁRA VONATKOZÓ KÖRNYEZETVÉDELMI KÖVETELMÉNYEK ALAKULÁSA Galyatető, május GÉMOSZ Konferencia Dr. Kovács.
2006 LAKOSZ Jáky Géza & Lanczki Miklós VOC előírások és költség hatékony technológiák a jármű javító fényezésben Május 19. Jáky Géza elnök Lakk Kereskedők.
Kővári János országgyűlési képviselő,
A REPÜLÉSI ZAJPANASZOK HÁTTERE Hajdú Sándor tagozatvezető helyettes tudományos főmunkatárs március 12. Járműtechnikai, Környezetvédelmi és Energetikai.
EU szabályozás Légszennyezettség. EU szabályozás: Légszennyezettség A légszennyezettség csökkentésére számtalan európai rendelet és jogszabály létezik,
Az erőművek környezetvédelmi kérdései és élettani hatásai
Levegőtisztaság védelme
Adatszolgáltatás a levegőtisztaság-védelem területén
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
A Balaton Régió környezeti állapotának értékelése
A légkör és a levegőszennyezés
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
A tartamos erdőgazdálkodás és a faenergetika optimális kapcsolata „A biomassza felhasználásának formái” Budapest, október 25. Jung László vezérigazgató-helyettes.
LÉGSZENNYEZÉS SAVAS KOMPONENSEINEK SZABÁLYOZÁSA es Oszlói jegyzőkönv 1999-es Göteborgi jegyzőkönyv kén-dioxid kibocsátás mennyiségéről rendelkezik.
Levegőminőség-védelem – hazai helyzet. Legfőbb szennyezőforrások Közlekedés (> 50%) Energia szektor ( 30%) Ipar (20%)
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
Globális változások-környezeti hatások és válaszok
A levegőtisztaság-védelem fejlődése , Franciaország világháborúk II. világháború utáni újjáépítés  Londoni szmog (1952) passzív eljárások (end.
Szennyező anyagok kibocsátásának trendje
A LEVEGŐ FELHASZNÁLÁSA,SZENNYEZÉSE
Környezettechnika Bevezető Musa Ildikó BME VKKT. Természeti erőforrások használata.
Levegőtisztaság- védelem 6. A légszennyező anyagok kibocsátásának szabályozása.
Globalizáció és környezeti problémák
Levegő védelem Készítette: Kánya Gergő.
Felelősséggel a környezetért! Készítette: Mácsai Vivien GTK-GVAM I.évf. / 2. csoport Gödöllő, 2008.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Városi külső energia bevitel csökkentésének lehetőségei Energetikus energetikusok 2015 Csató Bálint Kaszás Ádám Keszthelyi Gergely.
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
Miskolc város energetikai fejlesztései Geotermikus alapú hőtermelés Kókai Péter projektmenedzser.
Az autóbuszos turizmus támogatásának fontossága az EU tagállamaiban Stephen Smith Elnök Autóbuszos Turizmus Európai Szövetsége.
ÉPÍTÉSI TŰZVÉDELEM Az új Országos Tűzvédelmi Szabályzat
Bioenergia, megújuló nyersanyagok, zöldkémia
Környezetvédelem a II/14. GL osztály részére
Előadás másolata:

„Közlekedés és környezetvédelem” Gazdálkodási és Tudományos Társaságok Szövetsége Fenntartható Fejlődés Tagozata Fenntartható közlekedés 2017.11.21.

Közlekedés hatása a környezetvédelemre A közlekedési tevékenység - közúti, vasúti, légi, vízi- folyamatosan fejti ki a környezetre káros hatását. A fő károsító hatások : levegőszennyezés - CO2, CO, HC, NOx, SO2, korom, por (úttest és gumi- porszennyezés), ezek a belsőégésű motorok, járművek általi kibocsátások (emisszió) zajterhelés. Kevésbé károsító hatásnak vannak kitéve a felszíni és felszín alatti vizek, talaj. GTTSZ Fenntartható közlekedés 2017.11.21.

Összkibocsátás [kt/év] Jogszabályi háttér 2001/81/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv az egyes légszennyező anyagok összkibocsátási határértékeiről Az irányelv kén-dioxidra (SO2), nitrogén-oxidokra (NO és NO2), az illékony szerves vegyületekre (VOC) és az ammóniára (NH3) határozza meg az antropogén eredetű légköri emisszióra vonatkozó összkibocsátási határértékeket, amelyeket 2010-től nem szabad túllépni. Az irányelv hatálya nem terjed ki a nemzetközi hajózás kibocsátásaira, valamint – a le- és felszállási ciklusok kivételével – a repülőgépek által kibocsátott légszennyező anyagokra. Szennyező Összkibocsátás [kt/év] 1990 2004 Határérték 2010-ben SO2 1010 247 500 NOx 238 185 198 VOC 205 157 137 NH3 124 74 90 GTTSZ Fenntartható közlekedés 2017.11.21.

Fenntartható közlekedés 70/220/EK a könnyű gépjárművekre, 88/77/EK nehézgépjárművekre szabályozza az emissziót, amelyet több módosítás követett. A csökkentések a CO, VOC, NOx és a részecskékre vonatkoznak. 2008/50/EK levegőminőségi irányelvben található, kisméretű szálló porra (részecskére, PM10-re) vonatkozó levegőminőségi határértékek 1330/2011. (X.12.) Korm. határozattal került elfogadásra a Kisméretű Szálló Por (PM10) határértékek 306/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet a levegő védelméről 7/2003. (V. 16.) KvVM-GKM együttes rendelet az egyes levegőszennyező anyagok összkibocsátási határértékeiről 4/2011. (I. 14.) VM rendelet a levegőterheltségi szint határértékeiről és a helyhez kötött légszennyező pontforrások kibocsátási határértékeiről 1. melléklet: A levegőterheltségi szint egészségügyi határértékei, célértékei, hosszú távú célkitűzései 2. melléklet: 1. Egyes légszennyező anyagok tervezési irányértékei 2. Az ülepedő porra vonatkozó tervezési irányértékek (3.-7. melléklet) 6/2011. (I. 14.) VM rendelet a levegőterheltségi szint és a helyhez kötött légszennyező források kibocsátásának vizsgálatával, ellenőrzésével, értékelésével kapcsolatos szabályokról Számítások szerint az intézkedések hatására a PM10 kibocsátás 10-15%-kal csökkenthető, melynek eredményeképpen - nemzetközi tanulmányokat figyelembe véve - átlagosan 10-20%-os PM10 koncentráció csökkenés érhető el. GTTSZ Fenntartható közlekedés 2017.11.21.

Fenntartható közlekedés Zajvédelem 27/2008. (XII. 3.) KvVM–EüM együttes rendelet a környezeti zaj- és rezgésterhelési határértékek megállapításáról 3. számú melléklet (közlekedési zaj-határértékek) 284/2007. (X. 29.) Korm. rendelet a környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályairól 280/2004.(X.20.) Kormány rendelet a környezeti zaj kezeléséről és értékeléséről 25/2004.(XII.20) KvVM rendelet a stratégiai zajtérképek valamint az intézkedési tervek készítésének részletes szabályairól GTTSZ Fenntartható közlekedés 2017.11.21.

Közúti közlekedés hatásai A közúti közlekedés által történő kibocsátások Az OECD országokban az összes energiahordozóból származó CO2 emisszió 22 %-a, hazánkban 10-12 %-a származik a közlekedésből. GTTSZ Fenntartható közlekedés 2017.11.21.

Fenntartható közlekedés CO2 kibocsátás GTTSZ Fenntartható közlekedés 2017.11.21.

Fenntartható közlekedés A fenntartható fejlődés, a klímaváltozás a közlekedés minden ágában megköveteli a károsító hatások, kibocsátások csökkentését. A közúti közlekedés káros anyag kibocsátásainak csökkentéséhez a motorok fejlesztése, a szigorodó előírások és az alternatív üzemanyagok (pl. sűrített földgáz üzemű autóbuszok) használata járul hozzá. A hibridjárművek esetében jelentősen csökken a levegőt terhelő CO2 kibocsátás és a zajterhelés is. GTTSZ Fenntartható közlekedés 2017.11.21.

Közúti közlekedés kibocsátásai Üzemanyag, futásteljesítmény, NOx, szervesanyagok, (VOC), por kibocsátás alakulása Érezteti hatását a motorok korszerűsítése, a kibocsátási normák szigorítása, az üzemanyagok adalékainak hatása, noha növekszik az üzemanyag felhasználás és futás teljesítmény, jelentősen csökken a szerves anyagok (VOC) és a por kibocsátás. GTTSZ Fenntartható közlekedés 2017.11.21.

EURO szabványnak megfelelő motorok Szmog képződés Közúti közlekedés (az ipar és háztartások mellett) is hozzájárul a szmog kialakulásához. Ózon: a gépkocsik által is előidézett szmog legfőbb alkotója az ózon, amely a nitrogénoxidból és a szénhidrogénekből a napfény hatására keletkezik.   GTTSZ 2017.11.21.

Fenntartható közlekedés Zaj kibocsátás Zajtérképek készültek a nagyvárosokra, fő közlekedési utakra, repülőtérre. A közlekedési eredetű zaj az összes zajterhelés túlnyomó részét képezi. Hazánkban a főútvonalak mentén nappal 70-75, éjjel 60-65 dB-nél nagyobb a zajterhelés, ami már az egészségkárosítási szint felett van. Budapesten a zajterhelés nappal 74-75 dB, éjjel 69-70 dB a főutak mellett (Budaőrsi út, Fehérvári út, Bartók Béla út stb.) Védekezés: zajvédő falak, növényzet. GTTSZ Fenntartható közlekedés 2017.11.21.

Fenntartható közlekedés Légi közlekedés Jelenleg a világ CO2 kibocsátásának 2%-árt felel a légi közlekedés, ennek 5%-át adják a repülőterek. A globális felmelegedést is magas CO2 kibocsátásukkal segítik, emellett 1 kg kerozin elégésekor 1,25 kg víz keletkezik, apró cseppecskék formájában (kondenzcsík). Az üzemanyag elégéséből származó egyéb káros vegyületek oldódhatnak a vízcseppekben, majd visszajutnak a talaj felszínre szennyezve azt. Ez a sztratoszférában zajlik főként. Ebben a magasságban a repülőgépek éves szinten mintegy 100-150 millió tonna vizet bocsátanak ki. Pl. megnézzük a https://www.flightradar24.com-ot láthatjuk, hogy mennyi gép van a levegőben az adott időszakban. Itt láthatjuk azt is, hogy egy-egy repülőgép mennyi üzemanyagot szállít. Akár150 -350 ezer liter üzemanyagot képes szállítani és elégetni. GTTSZ Fenntartható közlekedés 2017.11.21.

Fenntartható közlekedés Légi közlekedés Pillanatnyi kép 2017. 11.20. 15h . GTTSZ Fenntartható közlekedés 2017.11.21.

Fenntartható közlekedés Vasúti közlekedés A levegőtisztaság védelem területén csökkent a káros anyag kibocsátás. A széndioxid kibocsátás csökkenése a villamosítás növelésével hozható összefüggésbe. A hazai vasút pályahossz 7273 km, ebből 2633 km már villamosított. Budapest és Hegyeshalom közötti szakaszon a felvett energia 25%-ban megújuló energiából származik. Környezetvédelmi mutatók 2011 2012 2013 Szén-dioxid kibocsátás (kt) 175,6 158,8 151,2 Felhasznált üzemanyag (m3) 41303 32910 30905 Villamos energia MWh 543642 565565 587538 GTTSZ Fenntartható közlekedés 2017.11.21.

Vízi/hajózási közlekedés A hajózás károsanyag kibocsátása nagyobb, mint a vasúti és légi közlekedésé együttvéve. Az ENSZ jelentése szerint a világ kereskedelmi hajói által kibocsátott üvegházhatású széndioxid elérte az évi 1,12 milliárd tonnát, ami a világ összes kibocsátásának csaknem 4,5 százaléka. A jelentés készítői úgy látják, hogy a hajózás - amelyre nem vonatkoznak a globális felmelegedést csökkenteni hivatott irányelvek - a CO2-kibocsátás egyik legnagyobb forrásává fog válni a közlekedés, a fűtés, a mezőgazdaság és az ipar után. SO2 és a korom is nagyobb ütemben fog nő. (MTI) GTTSZ Fenntartható közlekedés 2017.11.21.

GTTSZ Fenntartható Fejlődés Tagozata Köszönöm megtisztelő figyelmüket Várkonyi Erzsébet környezetvédelmi szakmérnök varkonyie@gmail.com GTTSZ Fenntartható Fejlődés Tagozata GTTSZ Fenntartható közlekedés 2017.11.21.