A közoktatás elvárásai a számítógépek „OR-felületeitől” DOS – Commander – Windows „Informatika oktatása” c. tárgy Az alcím általánosan értendő: DOS = parancs-soros felület Commander =Norton Commander utód Windows = G(raphical) U(ser) I(nterface)
DOS – Commander – Windows Miért jók az iskolákban a számítógépek? Eszköz: a hatékony tanuláshoz különféle tantárgyakban Mintaeszköz: a hétköznapok alkalmazásainak megismeréséhez Alanya az informatikatanításnak
DOS – Commander – Windows Mi ez a bonyodalmas fogalmazás: „operációs rendszer-felület”? Mai grafikus OR-ek „elrbújtatják” saját maguk legalapvetőbb funkcióit. Az OR-magra „rátelepüllő” szoftverek változatos módon és teljességben mutatatják az OR-funkciókat, teszik lehetővé ezek paraméterezését. E szoftverek „felületei”, amelyek ma- guk nem is „natív” részei az OR-nek, bepillantást engednek az alapokba, tekinthetők az OR-fejlődés jellegzetes relikviái- nak is. Pedagógiai elv a számítógép-, a OR-fejlődés bemuta- tása.
DOS – Commander – Windows Mit értsünk „OR-felület” alatt? Látvány és kezelőkészlet (UI) Szolgáltatások: Fájlkezeléshez Könyvtárkezeléshez Berendezés (értsd: drive) kezeléséhez Rendszerállapot kezeléséhez Programok futatásához, létrehozásához
DOS – Commander – Windows Miért érdekes az oktatásban használt számítógépek programfelületének milyensége? Megkönnyítheti (lehetővé teheti) a szg-használatot Mintáz egy felülettípust Milyen felületkategoriákat különböztessünk meg? „Csupasz” OR (VMS/Win/Linux/MacOS/OpenVMS grafikus OR „parancs- v. terminál-ablaka”) Fél-grafikus (Win: Total Commander, …; Linux: Midnight ~, Gnome ~, …; Mac: ForkLift, …; OpenVMS: VTfm) Grafikus (Win: Intéző; Win/Linux: Saját gép/Saját mappa; Linux/Mac: Finder; …) Total Commander: http://en.wikipedia.org/wiki/Norton_Commander Midnight Commander: http://en.wikipedia.org/wiki/Midnight_Commander ForkLift: http://www.binarynights.com/forklift/ VTfm: http://www.vtfm.narod.ru/
DOS – Commander – Windows Kell egyáltalán a „csupasz” OR oktatása? ha időnként föl kell használnia (másként el nem érhető) OR-funkciókat ha könnyebbé teszi a számítógép használatát, megértését Jogosítvány || „szg-es jogosítvány” (L. még.) Pedagógiai haszon – más tantárgyakban megszokott „párhuzamok”: szarvasbogarat „trancsíroz”, vagy robbanómotor modelljét látja működni, vagy levelet, ásványt gyűjt, elemez és osztályoz, metszetet készít, aprít, vagy megismeri az „adott tudomány” feljlődéstörténetét
DOS – Commander – Windows Mikor használ az ember –ha alkalmazó– OR-közeli ismereteket, s miket? Szoftver-, hardverbővítés beszerzés („tud róla”) és telepítés („képes rá”) „Rendszerelhalást” megelőző vagy „túlélést célzó” erőlködések Fájlmanipulációkor Lemez-manipulációkor Nyomtatáskor Vírust hoz, keres, talál Ékezetes betűket használ Rajzoláskor, digitalizáláskor Hálózatot használ …
DOS – Commander – Windows Mikor használ az ember –ha programozó– OR- közeli ismereteket és miket? Fejlesztői környezet Billentyűkezelés Fájlkezelés Grafika Speciális perifériák kezelése Memóriakezelés Folyamatkezelés Keresztfordítás …
DOS – Commander – Windows Milyen témákat (fogalmakat) célszerű tisztázni minimálisan az OR-rel kapcsolatosan? Előzőeket táblázatoljuk és számláljuk!
DOS – Commander – Windows Miért jó, ha jó egyáltalán, valamilyen „fél- grafikus” OR-kiterjesztés ismerete? Hogy mire is gondolok? Norton Commander leszármazottakra: http://en.wikipedia.org/wiki/Norton_Commander Könnyebbé teszi az OR-fogalmak megértését: vizualitás többoldalúság Kötözködés: … és a natív párja pl. az Intéző?
DOS – Commander – Windows Mire lehet szükség egy „fél-grafikus” OR- kiter- jesztés ismereteiből? Indítás
DOS – Commander – Windows Mire lehet szükség egy „fél-grafikus” OR-kiter- jesztés ismereteiből? Indítás Paneltartalmak
DOS – Commander – Windows Mire lehet szükség egy „fél-grafikus” OR-kiter- jesztés ismereteiből? Indítás Paneltartalmak Manipulációk
DOS – Commander – Windows Mire lehet szükség egy „fél-grafikus” operációs rendszer kiterjesztés ismereteiből? Indítás Paneltartalmak Manipulációk Érdemes összevetni, hogy ezek az elemi manipulációk a „klasszikus” DOS-os és a „fenkölt” grafikus OR-ben hogyan vihető végbe!
DOS – Commander – Windows Windows? GUI? Mi az előnye a grafikus felületeknek? Vizualitás Konzekvens saját „képi nyelv” Párhuzamosság Platform-hasonlatosság = azonos „képi nyelv”
DOS – Commander – Windows Windows? GUI? Milyen minimális tudnivalókat érdemes egy grafikus felülettel kapcsolatban megtanítani? Asztal, tálca, alkalmazás-ikonok, start-menü Ablakok – alkalmazások Ablak-kellékek Egér-használat Dialógus ablakok és gombok Menüfunkciók
DOS – Commander – Windows Windows? GUI? A grafikus valóban annyira egyszerű, mint amennyire nagyszerű? Csak el kell képzelni a kezdők, ill. a rosszcsont tanulók okozta helyzeteket
DOS – Commander – Windows Milyen sorrendben, s hogyan lehet oktatni e három „felületet”? Kisgyermekkori indulás (GUI→DOS→½Gr) „Hagyományosabb” sorrend ????
DOS – Commander – Windows Két „népszerű piaci” kérdés: A „csiszolt” Apple vagy a „nyitott” PC jobb az iskolában? A „nyílt” Linux vs. „zárt” Windows? Értékeljünk, gondolkodjunk! 2012. április: 2015. február: L. http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=10&qpcustomd=0 Esetleges továbbiakat itt: http://people.inf.elte.hu/szlavi/InfoOkt/DosNcWin/