A közoktatás elvárásai a számítógépek „OR-felületeitől”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A közoktatás elvárásai a számítógépek „OR-felületeitől” DOS – Commander – Windows „Informatika oktatása” c. tárgy.
Advertisements

Melyiket válasszam? Windows VS. Linux Készítette: Uher Bertalan.
Linux és/vagy Windows. Linux vagy Windows? ● Örök kérdés ● Viták, fórumok ● Érvek, ellenérvek ● Szubjektív vélemények ● Objektív tényezők.
A felhasználói interfész A felhasználói interfész az a felület, amellyel a szoftver az ember felé „fordul”; amellyel a felhasználó nap mint nap találkozik.
A kártyanyomtatás fortélyai Csákvári Krisztián Kártya és címke gyártás
Perifériák Készítette: Friss István Dávid. A perifériák csoportosítása Bemeneti (Input) eszközök Kimeneti (Output) eszközök Be-és kimeneti (I/O) eszközök.
Microsoft Windows XP Operációs rendszer. Egyéb operációs rendszerek MAC OS OS/2 UNIX LINUX.
CÉLCÉLCSOPORT  Egészségügyi szakmai tájékoztatás és betegtájékoztatás, az egészséges életvitelhez szükséges információk szolgáltatása, publikálása, áttekint-
2. A szoftverek csoportosítása: a. Rendszerszoftverek: A számítógép zavartalan mûködését biztosítják: BIOS (alapvetõ bemeneti/kimeneti rendszer): olyan.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
Innovatív értékesítési lehetőség a mezőgazdasági vállalkozók számára.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
Nem csak szövegszerkeszt ő virtuózoknak Az Open Office.org 2.0 béta verzió Bándliné Utasi Mária Writer.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Microsoft Photo Story. Mi is ez?  A Microsoft Photo Story egy alkalmazás, amelyet a Microsoft, a világ egyik legnagyobb szoftvergyártó cége készített.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
Hogyan partícionáljuk meghajtónkat?
Internet tudományos használata
A szakiskolák aktuális problémái
ERASMUS+ DISSZEMINÁCIÓS PLATFORM
Nemzeti Audiovizuális Archívum
E-learning modellek osztályozása
Beiskolázás a 2016/2017. tanévre az érettségi utáni képzésekben
Térkép készítése adataiból
Az iskolai könyvtár telepítése, térszervezése és felszerelése
Gyűjtőköri szabályzat
Kompetenciamérés a Szakiskolai Fejlesztési Program II. keretében 2007
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
Microsoft Office Publisher
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
videós team Team vezetője: Tariné Péter Judit Tagok:
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Sz&p prof.
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Kórházi könyvtárak lehetőségei a tudáspiacon
Követelményelemzés Cél: A rendszer tervezése, a feladatok leosztása.
A számítógép operációs rendszere
SOFTWARE SZOFTVER.
Adatbázis alapfogalmak
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Reftantár bemutatása Merényi László.
AZ OKOSHÁZAK BEMUTATÁSA
3. A robot képernyőmenüje
Tilk Bence Konzulens: Dr. Horváth Gábor
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Informatika - 1. alkalom szeptember 27. E1 előadó
Új pályainformációs eszközök - filmek
Northwind Traders Kik vagyunk?
Linux - Ubuntu Jelmagyarázat: Vissza az Asztalra:
A távoli asztal, valamint az Endnote használata a távoli asztalon
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
A számítógép története
A számítógép operációs rendszere
Belügyi Rendészeti Ismeretek
Vállalati brosúra A cég általános célkitűzése
Erasmus+ hallgatói mobilitásra jelentkezéshez
Informatika - 1. alkalom szeptember 27. E1 előadó
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
Az innovációs célú beszerzések gyakorlata
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
Erasmus+ hallgatói mobilitásra jelentkezéshez
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Információtechnológiai alapismeretek
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
OpenBoard Kezelő Tananyag közzététele a KRÉTA rendszerben.
Az operációs rendszer definíciója
Előadás másolata:

A közoktatás elvárásai a számítógépek „OR-felületeitől” DOS – Commander – Windows „Informatika oktatása” c. tárgy Az alcím általánosan értendő: DOS = parancs-soros felület Commander =Norton Commander utód Windows = G(raphical) U(ser) I(nterface)

DOS – Commander – Windows Miért jók az iskolákban a számítógépek? Eszköz: a hatékony tanuláshoz különféle tantárgyakban Mintaeszköz: a hétköznapok alkalmazásainak megismeréséhez Alanya az informatikatanításnak

DOS – Commander – Windows Mi ez a bonyodalmas fogalmazás: „operációs rendszer-felület”? Mai grafikus OR-ek „elrbújtatják” saját maguk legalapvetőbb funkcióit. Az OR-magra „rátelepüllő” szoftverek változatos módon és teljességben mutatatják az OR-funkciókat, teszik lehetővé ezek paraméterezését. E szoftverek „felületei”, amelyek ma- guk nem is „natív” részei az OR-nek, bepillantást engednek az alapokba, tekinthetők az OR-fejlődés jellegzetes relikviái- nak is. Pedagógiai elv  a számítógép-, a OR-fejlődés bemuta- tása.

DOS – Commander – Windows Mit értsünk „OR-felület” alatt? Látvány és kezelőkészlet (UI) Szolgáltatások: Fájlkezeléshez Könyvtárkezeléshez Berendezés (értsd: drive) kezeléséhez Rendszerállapot kezeléséhez Programok futatásához, létrehozásához

DOS – Commander – Windows Miért érdekes az oktatásban használt számítógépek programfelületének milyensége? Megkönnyítheti (lehetővé teheti) a szg-használatot Mintáz egy felülettípust Milyen felületkategoriákat különböztessünk meg? „Csupasz” OR (VMS/Win/Linux/MacOS/OpenVMS grafikus OR „parancs- v. terminál-ablaka”) Fél-grafikus (Win: Total Commander, …; Linux: Midnight ~, Gnome ~, …; Mac: ForkLift, …; OpenVMS: VTfm) Grafikus (Win: Intéző; Win/Linux: Saját gép/Saját mappa; Linux/Mac: Finder; …) Total Commander: http://en.wikipedia.org/wiki/Norton_Commander Midnight Commander: http://en.wikipedia.org/wiki/Midnight_Commander ForkLift: http://www.binarynights.com/forklift/ VTfm: http://www.vtfm.narod.ru/

DOS – Commander – Windows Kell egyáltalán a „csupasz” OR oktatása? ha időnként föl kell használnia (másként el nem érhető) OR-funkciókat ha könnyebbé teszi a számítógép használatát, megértését Jogosítvány || „szg-es jogosítvány” (L. még.) Pedagógiai haszon – más tantárgyakban megszokott „párhuzamok”: szarvasbogarat „trancsíroz”, vagy robbanómotor modelljét látja működni, vagy levelet, ásványt gyűjt, elemez és osztályoz, metszetet készít, aprít, vagy megismeri az „adott tudomány” feljlődéstörténetét

DOS – Commander – Windows Mikor használ az ember –ha alkalmazó– OR-közeli ismereteket, s miket? Szoftver-, hardverbővítés beszerzés („tud róla”) és telepítés („képes rá”) „Rendszerelhalást” megelőző vagy „túlélést célzó” erőlködések Fájlmanipulációkor Lemez-manipulációkor Nyomtatáskor Vírust hoz, keres, talál Ékezetes betűket használ Rajzoláskor, digitalizáláskor Hálózatot használ …

DOS – Commander – Windows Mikor használ az ember –ha programozó– OR- közeli ismereteket és miket? Fejlesztői környezet Billentyűkezelés Fájlkezelés Grafika Speciális perifériák kezelése Memóriakezelés Folyamatkezelés Keresztfordítás …

DOS – Commander – Windows Milyen témákat (fogalmakat) célszerű tisztázni minimálisan az OR-rel kapcsolatosan? Előzőeket táblázatoljuk és számláljuk!

DOS – Commander – Windows Miért jó, ha jó egyáltalán, valamilyen „fél- grafikus” OR-kiterjesztés ismerete? Hogy mire is gondolok? Norton Commander leszármazottakra: http://en.wikipedia.org/wiki/Norton_Commander Könnyebbé teszi az OR-fogalmak megértését: vizualitás többoldalúság Kötözködés: … és a natív párja pl. az Intéző?

DOS – Commander – Windows Mire lehet szükség egy „fél-grafikus” OR- kiter- jesztés ismereteiből? Indítás

DOS – Commander – Windows Mire lehet szükség egy „fél-grafikus” OR-kiter- jesztés ismereteiből? Indítás Paneltartalmak

DOS – Commander – Windows Mire lehet szükség egy „fél-grafikus” OR-kiter- jesztés ismereteiből? Indítás Paneltartalmak Manipulációk

DOS – Commander – Windows Mire lehet szükség egy „fél-grafikus” operációs rendszer kiterjesztés ismereteiből? Indítás Paneltartalmak Manipulációk Érdemes összevetni, hogy ezek az elemi manipulációk a „klasszikus” DOS-os és a „fenkölt” grafikus OR-ben hogyan vihető végbe!

DOS – Commander – Windows Windows? GUI? Mi az előnye a grafikus felületeknek? Vizualitás Konzekvens saját „képi nyelv” Párhuzamosság Platform-hasonlatosság = azonos „képi nyelv”

DOS – Commander – Windows Windows? GUI? Milyen minimális tudnivalókat érdemes egy grafikus felülettel kapcsolatban megtanítani? Asztal, tálca, alkalmazás-ikonok, start-menü Ablakok – alkalmazások Ablak-kellékek Egér-használat Dialógus ablakok és gombok Menüfunkciók

DOS – Commander – Windows Windows? GUI? A grafikus valóban annyira egyszerű, mint amennyire nagyszerű? Csak el kell képzelni a kezdők, ill. a rosszcsont tanulók okozta helyzeteket

DOS – Commander – Windows Milyen sorrendben, s hogyan lehet oktatni e három „felületet”? Kisgyermekkori indulás (GUI→DOS→½Gr) „Hagyományosabb” sorrend ????

DOS – Commander – Windows Két „népszerű piaci” kérdés: A „csiszolt” Apple vagy a „nyitott” PC jobb az iskolában? A „nyílt” Linux vs. „zárt” Windows? Értékeljünk, gondolkodjunk! 2012. április: 2015. február: L. http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=10&qpcustomd=0 Esetleges továbbiakat itt: http://people.inf.elte.hu/szlavi/InfoOkt/DosNcWin/