A középkor zenéje ( ). ~ A közékor a Római Birodalom bukásától (476) egészen a XV. század végéig, Amerika felfedezéséig, 1492-ig tart. ~ A vallás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bizánci birodalom.
Advertisements

A kora keresztény zene (I-IV. század) antik gyökerei
A gregorián ének.
A KÖZÉPKOR IRODALMA A lovagi költészet.
Román stílus jellemzői(formákban):
Rodostói kakukkok.
ZENEELMÉLEt.
Középkor ,,A sötét középkor’’.
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
A középkor.
A magyar népdalok jellemzői
A román, a gót és a reneszánsz művészet
A reneszánsz művészet; előtte
Román stílus, 10–12. sz.– az első, egész Európára kiterjedő művészeti stílusirányzat Gótika: 13. sz. végétől – 15. sz. végéig.
A nemzetközi kapcsolatok történeti gyökerei I.
A reneszánsz.
SÍKLAPÚ TEST METSZÉSE SÍKKAL.
A számírás története.
Arab, iszlám kultúra,művészet
Zene és Liturgia?!.
A ZENEI ISMERETSZERZÉS ÚTJA
(XVI. század- XVIII. elejéig)
B arokk, mint művészettörténeti stílus
Assisi Szent Ferenc, a költő és a szent
AZ ÍRÁS Ókori Hellász írása.
Arab, iszlám kultúra,művészet
M Ű V É S Z E T.
Ókori Kelet.
Építészettörténet.
Az egyiptomi építészet művészi feladatai
Advent Készítette: Nagy Krisztián
A középkori kultúra.
F: Laci A Melki apátság Zene: Gregorian - Voyage - voyage Automatikus diaváltás.
A keresztény egyház a korai középkorban
A középkori művészet / 7.osztály/
Egyetemek és vágánsok 14/A.
Apokalipszis 12/C.
A gótika, sz..
A Biblia.
A népesség számának változása Európában
A román kor (romanika) művészete
A Történelem Forrásai Minden olyan dolgot, eszközt, mely a múlt megismeréséhez, megértéshez hozzásegít forrásnak nevezzük.
A lovagi irodalom görbe tükörben
Itália egyik ékessége, a pisai Dóm épületcsoportja, a
Az ősi tudomány Geodézia Készítette: Jakab Csaba Lóránd.
A zene Ókori Róma Bizánc.
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
Retusált látképek Mennyire ismered Magyarországot?
A Novohrád-Nógrád Geopark értékei – oktatási segédanyag
Naptárunk kialakulása
Szociális és Gyermekvédelmi feladatellátás a Görögkatolikus Metropóliában.
A zene története készítette: Szabóné Lukács Éva
Román stílus ( XI- XIII.szd.)
A román, gótikus és a reneszánsz művészet
A zenei vezetô 1. óra Az egyházzene történetének rövid összefoglalása 1. óra Az egyházzene történetének rövid összefoglalása.
Vallási emlékek és vallások a mai Magyarországon
Feladatsor: középkor Lépj tovább!
Kialakulása, nyugati és keleti
Soundwave Painting Hanghullám művész
Középkor Képei: Román Stílus
Az ókori görög építészet
Az ókori kultúrák.
A reformáció.
TRUBADÚRKÖLTÉSZET.
Retusált látképek Mennyire ismered Magyarországot?
A KERESZTÉNYSÉGNEK KÖSZÖNHETJÜK A KÖZPONTOZÁST ?.
A matematika a zenében.
A KÖZÉPKORI EGYHÁZ KIALAKULÁSA.
A román, a gót és a reneszánsz művészet
Középkori műveltség.
Előadás másolata:

A középkor zenéje ( )

~ A közékor a Római Birodalom bukásától (476) egészen a XV. század végéig, Amerika felfedezéséig, 1492-ig tart. ~ A vallás hatalmának növekedése és megszilárdulása következtében a vallásos szemlélet meghatározó szerepet töltött be a tudományok és a művészetek fejlődésében. ~ Két stílus uralkodik ekkor a román és a gót. Jáki templom Saint-Denis apátsági templom

Román Építészet: - keresztboltozat - bélleletes kapuzat, oszlopok, szobrok díszítik - keskeny ikerablak - rózsaablak Bélapátvalva, apátság templom Pisai ferdetorony Keresztboltozat Bélleletes kapuzat

Gótikus építészet: -Fényes belső tér -Gótikus csúcsívek -Karcsú pillérek -Csúcsíves ablakok -Színesüveg festészet -A vallásos témájú szobrok a templomok belső terét és küéső homlokzatát díszítik Notre Dame Színesüveg festészet

Hangjegyírás (notáció) -A gregorián dallamok a IX. század végéig szájhagyomány útján terjedtek Európában, ám egyre jobban merült fel az egységes lejegyzés igénye -Kezdetben a szövegek fölött neumák szerepeltek. Dallamok éneklésének irányát segítették, pontos hangmagasságot nem tudtak rögzíteni. A legrégebbi hangjegyírás a hangok mozgási irányát jelezte, pontos hangközök nélkül. -Kottaírás: Arezzói Guido (IX. században élt) négyvonalas rendszerbe jegyezte a kottajeleket. -XIII. század: hangok időtartamának, ritmusának jelölése -XIV. század: ütemjelzés tette teljessé a hangjegyírás pontosságát-ezek már bonyolultabbak voltak -Ma is használatos rendszer csak a XVII. században állandósult. - Gregorián kottaírás: négyvonalas rendszer C-kulcs (dó kulcs) és az F-kulcs (fá-kulcs) alkalmazásával. Kottaírásban a „római” „kvadrát” (négyszögletes hangjegyek írása jellemző).

Egyszólamú zene A kereszténység a vallási kultusznak megfelelő szertartásokat és azokhoz kapcsolódó énekes imaszövegeket, dallamokat vezetett be a gyakorlatba Két fő forrása: - ókori zsidó liturgia zenéje (zsoltárok) - Bizánc központú görög egyházi éneke (himnuszok) Ezek a dallamok évszázadokig szájhagyomány útján maradtak fent. IV. sz. görög nyelv latin nyelv Róma: egyház irányító központja V. és VII. sz. között uralkodó pápák szertartások és azokhoz kapcsolódó dallamok rendjét. I. Nagy Szent Gergely pápa (kb.600) elsőként rendszerezte a keresztény egyház teljes dallamkincsét és összeállította az akkor használatos énekek dallamgyűjteményét. Ez lényegében a XVI. századig változatlan maradt.

Gregorián ének A gregorián ének, vagy összefoglaló névvel gregoriánum (cantus gregorianus), a római egyház ősi egyszólamú, latin nyelvű, liturgikus éneke. Először a IX-X. században jegyezték le, szoros értelemben ezt a törzsanyagot nevezzük gregorián éneknek. Elnevezése Nagy Szent Gergely pápa ( ) liturgiai és énekrendező tevékenységére utal. És megjelennek a kódexekben azok a képek, amelyeken Gergelynek a természetfeletti ihlet galamb képében sugallja a dallamokat. Jellemzői: - hajlításokban gazdag - kíséret nélküli - kötetlen ritmusú - egyedüli és csoportos ének forma is lehet Egyik legismertebb énekünk a Dies Irae.

Trubadúr dallamok A középkori világi zenét elsősorban a lovagi költészet képviselte a XII. és XIII.sz-ban (trouver jelentése:kialálni) A trubadúrok balladákat, drámai elbeszéléseket, szerelmi dalokat írtak. Szívük hölgyéhez éneklő trubadúr a trubadúrköltészet jellegzetes típusa. A dallamokat általában hangszerkísérettel adták elő Legjelesebb képviselői: Walther von der Vogelwide Neidhart von Reuenthal Tannhäuser

Többszólamúság kezdetei A XII-XIII században az egyszólamúságból a többszólamúságba való átmenetet először a szólamok kvart, kvint és oktáv együtthangzása jelentette. Ezt orgánumnak neveztél el orgonaszerű hangzásáról. Központja: Párizs

Orgánum fajtái: 1. Paralel (párhuzamos organum) - Az alapdallamot kvart, illetve kvint távolságra kísérte a második szólam (esetleg oktáv is megszólalhatott) 2. Szabad organum - Az alapdallam az alsó szólamban jelenik meg, a felső szólam szabadon mozog. Haladhat párhuzamosan is az alsó szólammal, de lehet ellenmozgás is a két szólam között (ellenpont). Együtthangzó hangközei: prím, kvart, kvint, oktáv, undecima. 3. Melizmatikus organum - Az alsó szólamban megszólaló alapdallam hosszú kotta értékeire a felső szólamban több hang szólal meg, ezáltal a felső szólam mozgalmas díszítő szólammá válik.

Kánon Jelentése: zsinórmérték Az imitáció legszigorúbb formája, a dallamok és ritmikák pontosan követik egymást. Fajtái: rák, végtelen, rejtvény Zárt kánon esetén a szólamok belépésének helyét számok jelölik Utánzás: azonos kezdőhangról induló dallam, ritmika