Adatredukciós módszerek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Összetett kísérleti tervek és kiértékelésük:
Advertisements

I. előadás.
FRAKTÁLOK.
MI 2003/9 - 1 Alakfelismerés alapproblémája: adott objektumok egy halmaza, továbbá osztályok (kategóriák) egy halmaza. Feladatunk: az objektumokat - valamilyen.
MI 2003/ A következőkben más megközelítés: nem közvetlenül az eloszlásokból indulunk ki, hanem a diszkriminancia függvényeket keressük. Legegyszerűbb:
Számítógépes algebrai problémák a geodéziában
Non-profit szervezetek bevételi szerkezetének elemzése.
Sűrűségfüggvény Parzen becslés Mintapontszám, szigma.
Statisztika feladatok Informatikai Tudományok Doktori Iskola.
SAS Enterprise Miner 2. gyakorlat
Csoportosítás megadása: Δx – csoport szélesség
Gépi tanulási módszerek
Osztályozás -- KNN Példa alapú tanulás: 1 legközelebbi szomszéd, illetve K-legközelebbi szomszéd alapú osztályozó eljárások.
MI 2003/ Alakfelismerés - még egy megközelítés: még kevesebbet tudunk. Csak a mintánk adott, de címkék nélkül. Csoportosítás (klaszterezés, clustering).
FRAKTÁLOK.
Mérési pontosság (hőmérő)
Becsléselméleti ismétlés
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Előadó: Prof. Dr. Besenyei Lajos
Mintavételes eljárások
III. előadás.
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
Varianciaanalízis 12. gyakorlat.
Hierarchikus klaszteranalízis
K-közepű és kétlépéses klaszteranalízis (3. fejezet)
Kovarianciaanalízis Tételezzük fel, hogy a kvalitatív tényező(k) hatásának azonosítása után megmaradó szóródás egy részének eredete ismert, és nem lehet,
Kvantitatív módszerek
Az Alakfelismerés és gépi tanulás ELEMEI
Egytényezős variancia-analízis
Idősor elemzés Idősor : időben ekvidisztáns elemekből álló sorozat
Hipotézis vizsgálat (2)
Adatbányászati módszerek a térinformatikában
Többváltozós adatelemzés
Többváltozós adatelemzés
Többváltozós adatelemzés 5. előadás. Hierarchikus klaszterezés Klaszterek számát nem kell előre megadni A pontok elhelyezkedését térképezi fel Nem feltétlenül.
Többváltozós adatelemzés
Alapsokaság (populáció)
Lineáris regresszió.
Adatleírás.
Két kvantitatív változó kapcsolatának vizsgálata
Költség-minimalizálás az ellenőrző kártyák alkalmazásánál Feladatmegoldás, kiegészítés.
Paleobiológiai módszerek és modellek 7. Hét TÖBBVÁLTOZÓS ADATELEMZÉS
Paleobiológiai módszerek és modellek 4. hét
I. előadás.
MI 2003/ Mi lenne a b legjobb választása? Statisztikai eljárásoknál az un. Fisher féle lineáris diszkriminancia függvény adja a legjobb szétválasztási.
A szóráselemzés gondolatmenete
Bevezetés a méréskiértékelésbe (BMETE80ME19) 2014/
Valószínűségszámítás II.
MI 2003/8 - 1 Alakfelismerés alapproblémája: adott objektumok egy halmaza, továbbá osztályok (kategóriák) egy halmaza. Feladatunk: az objektumokat - valamilyen.
Kutatási beszámoló 2002/2003 I. félév Iváncsy Renáta.
Gépi tanulási módszerek
A számítógépes elemzés alapjai
Becsléselmélet - Konzultáció
I. Előadás bgk. uni-obuda
Statisztikai Programcsomagok SAS EG gyakorlat
Trendelemzés előadó: Ketskeméty László
Az Európai Unió tagországainak, a csatlakozásra váró országoknak
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Nemparaméteres próbák
Valószínűségi változók együttes eloszlása
Gazdaságinformatikus MSc
A leíró statisztikák alapelemei
Gazdaságinformatika MSc labor
Rangsoroláson és pontozáson alapuló komplex mutatók
Többdimenziós normális eloszlás
A Box-Jenkins féle modellek
Adatredukciós módszerek (klaszterezés, alakfelismerés)
Mérési skálák, adatsorok típusai
3. Varianciaanalízis (ANOVA)
A normális eloszlásból származó eloszlások
Előadás másolata:

Adatredukciós módszerek Gazdaságinformatikai MSc

Dr Ketskeméty László előadása Adatredukció Olyan statisztikai módszerek tartoznak ide, melyek lehe- tővé teszik, hogy az adatmátrix méretét csökkentve kisebb költséggel értékelhessük ki a statisztikai sokaságot. A redukált adatmennyiségből levont statisztikai következtetések érvényesek maradnak az eredeti statisztikai sokaságra is. A csökkentés vonatkozhat az esetszám csökkentésére és a változók számának a csökkentésére egyaránt. Klaszteranalízis, osztályozás Ritkítás véletlenszám generálással Faktoranalízis, főkomponens-analízis Diszkriminanciaanalízis Többdimenziós skálázás (MDS) 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása KLASZTERANALÍZIS Az eseteket homogén csoportokba (ú.n. klaszterekbe) soroljuk. A csoportosítás alapja egy adott metrika szerinti közelség, illetve egy adott hasonlósági mérték szerinti hasonlóság. DISZKRIMINANCIAALÍZIS Az esetek egy kategóriaváltozó értékei alapján osztályokba vannak tagolva. A feladat az, hogy a többdimenziós térben az osztályokat szeparáló felületekkel elválasszuk. OSZTÁLYOZÁS Ismert kategóriájú esetek segítségével (tananyag) döntésfügg- vényt konstruálunk, amivel ismeretlen kategóriájú esetekhez is tudunk osztályokat rendelni. 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása PÉLDÁK KLASZTERANALÍZIS Milyen csoportok alakíthatók ki az employee állományban a fizetési adatok (salary, salbegin) alapján? Milyen csoportosulások keletkeznek az országok halmazában, ha az egészségügyi helyzetet jellemző változókat tekintjük: lifeexpf, lifeexpm, babymort, calories, aids_rt, b_to_d Milyen csoportosulások keletkeznek az országok halmazában, ha a gazdasági helyzetet jellemző változókat tekintjük: gdp_cap, cropgrow, urban 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása PÉLDÁK DISZKRIMINANCIAALÍZIS A fizetési adatok mennyire választható szét a jobcat, gender illetve minority kategóriaváltozók alapján? Mennyire válnak szét az országok a gazdasági tömörülés (region) alapján? OSZTÁLYOZÁS Orvosi diagnosztika: Beteg? Nem beteg? Betűfelismerés Műholdképpontok osztályozása Repülésirányítás: Felszálljon? Töröljék? Banki rizikóelemzés: kapjon hitelt? Ne kapjon? 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Klaszterezés felhasználása a tananyag ellenőrzésére A következő szimulációs példában bemutatjuk, hogyan lehet a klaszterezéssel ellenőrizni az osztályozásra szánt tananyag jóságát. Ha az osztályok jól szeparálódnak, akkor a különböző osztályok különböző klaszterbe kell, hogy kerüljenek 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása A k-közép módszer (K-Means Cluster Analysis) Olyan dinamikus klaszterező eljárás, amikor előre meg kell adni a klaszterek számát. A klaszter-középpontok térbeli helyzetét iterációban állandóan változtatjuk, amíg egy stabil állapot ki nem alakul. Az esetvektorok a legközelebbi klaszterközépponthoz lesznek rendelve. Előnye: Nagy esetszámú adatmátrix feldolgozható vele. Hátránya: A metrika beépített, körülményes a koordinátasúlyozás Előre meg kell adni a klaszterek számát 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása A hierachikus klaszterezés (Hierarchical Cluster Analysis) Egyelemű klaszterekből kiindulva, minden lépésben a két legközelebb fekvő klasztert összevonva csökkentjük a klaszterek számát, amíg minden eset egyetlen klaszterbe nem kerül. A folyamatot regisztráló dendogrammot utólag kielemezve, azt a köztes állapotot fogadjuk el, amikor az összevonás erőltetett volt, azaz az összevont klaszterek elég távol vannak egymástól. Előnye: Nem kell előre tudni a klaszterek számát Változtatható a távolság- és hasonlósági-mérték Hátránya: Kis dimenziószám esetén indítható el 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása K L A S Z T E R A N A L Í Z I S A d( x, y ) TÁVOLSÁGFÜGGVÉNY 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása H I E R A R C H I K U S K L A S Z T E R E Z É S KLASZTEREK d( C1, C2 ) TÁVOLSÁGA A legközelebbi-társ távolság A legtávolabbi-társ távolság Klasztercentrumok távolsága 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása K L A S Z T E R A N A L Í Z I S ESETEK d( x, y ) TÁVOLSÁGAI 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása K L A S Z T E R A N A L Í Z I S ESETEK d( x, y ) TÁVOLSÁGAI 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Diszkriminanciaanalízis Adott: kiindulási esetek vagy objektumok – pl. személyek – két vagy több ismert csoportja, amelyeket meghatározott változók jellemeznek. Cél: az eseteket vagy objektumokat jellemző változók alkalmas lineáris kombinációi (az ún. diszkriminancia-függvények) segítségével az adott csoportok lehető legjobb elkülönítése, majd ennek alapján a később megjelenő újabb objektumok csoportokhoz tartozásának lehető legjobb előrejelzése. A kiindulási esetek csoportokhoz tartozása az eljárás kezdetén ismert, a később megjelenő újabb eseteké viszont ismeretlen: a módszer éppen ez utóbbira tesz előrejelzést. 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Diszkriminanciaanalízis A csoportképző változónak természetes számokkal (k = 1, 2, 3, 4, stb) kódolt kisszámú értékei lehetnek, amelyek egymást kölcsönösen kizáró kategóriáknak felelnek meg. A prediktor (előrejelző, független) változóknak többdimenziós normális eloszlású kvantitatív (intervallum vagy arány-skálájú) adatokat kell tartalmazniuk minden csoportban közel azonos kovariancia mátrixokkal (legfeljebb 1:10 kovariancia-arány tolerálható). A csoportképző változók alkalmas módon meghatározott lineáris kombinációja az ún. diszkriminancia-függvény, amelynek alapján a csoporthoz tartozás megadható: D = B0 + B1X1 + B2X2 + … + BpXp 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Diszkriminanciaanalízis Adott k számú csoport és p számú változó: minden eset a k számú csoport valamelyikébe tartozik és a p számú prediktor változóval jellemzett. Az eseteknek függetleneknek kell lenniük. Az eljárás akkor a leghatékonyabb, ha a csoportképző változó valódi kategoriális változó. Ha a csoportképző változó kvantitatív (pl. életkor, gyakorlati idő vagy bizonyos tesztpontszámok), az adatokban rejlő információ jobb hasznosítása érdekében célszerűbb lineáris regressziót alkalmazni. 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Diszkriminanciaanalízis Legyen először adott k = 2 számú csoport (piros és kék), és p = 2 számú prediktor változó (X1 és X2) A diszkriminancia-függvényt ekkor D = B0 + B1X1 + B2X2 alakban keressük. 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Diszkriminanciaanalízis Az X1 változó magában nem diszkriminál elég jól  X2 Az X2 változó sem diszkriminál önmagában elég jól X1  2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Diszkriminanciaanalízis Megkeressük a két ponthalmazt legjobban elválasztó egyenest Ez az egyenes már jól diszkriminál  X2 Erre az egyenesre merőlegest bocsátunk X1  2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása Ennek a jól diszkrimináló egyenesnek felel meg a diszkriminancia-függvény: D = B0 + B1X1 + B2X2  X2 X1  2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

D I S Z K R I M I N A N C I A A N A L Í Z I S 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Diszkriminanciaanalízis A D = B0 + B1X1 + B2X2 + … + BpXp diszkriminancia-függvény B konstansait úgy választjuk meg, hogy a értéke maximális legyen, mert ez adja a lehetséges legjobb diszkriminációt. Ez fordított logika az ANOVA-hoz képest, ahol a vizsgált változó adott és ugyanennek a törtnek az alapján azt nézzük, hogy van-e különbség a csoportok között. 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Diszkriminanciaanalízis F próbával vizsgálható. 2) Egy másik használatos statisztikai mutató a 0 és 1 között változó Wilks-féle lambda, amelynek definíciója: Ennek értéke 1 akkor, ha valamennyi csoport átlaga azonos, nullához közeli értéket pedig akkor vesz fel, ha a csoportokon belüli variabilitás kicsi a teljes variabilitáshoz képest. 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Diszkriminanciaanalízis Ha a csoportok száma kettőnél nagyobb, szemléletesen nem mutatható be diszkriminancia-függvény származtatása. Ilyen esetekben az ún. kanonikus változók segítségével történik az egyes csoportokba tartozó esetek megkülönböztetése. Az első kanonikus változó – az első főkomponenshez hasonlóan – a prediktoroknak egy olyan lineáris kombinációja, amely egy dimenzióban maximalizálja a k számú csoport közötti különbséget. A második kanonikus változó az elsőtől független lineáris kombináció, amely egy másik dimenzióban maximalizálja a csoportok közötti különbséget, és így tovább ... 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Diszkriminanciaanalízis Láttuk hogy k = 2 esetben egyetlen diszkriminancia (vagy kanonikus) függvény elegendő volt. Az elemzéshez szükséges kanonikus változók száma általánosan megadva: k-1 és p közül a kisebb. 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

A legközelebbi társ módszer tanulópont halmaz tananyag az i-edik tanulópont az i-edik tanítás 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

A legközelebbi társ módszer osztályozandó (query) pont ha olyan, hogy 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

A legközelebbi társ módszer előfeldolgozás A tananyagot előfeldolgozását egyszer kell elvégezni, az osztályozást nagyon sokszor. Az előfeldolgozás költsége megtérül, ha kisebb költséggel osztályzunk. ritkítás, tömörítés, gyors keresés Mindig véges elemszámú tananyaggal dolgozunk. Minél kisebb ennek elemszáma, annál kisebb az osztályozás költsége. átdefiniálás, szűrés Véges mintában a egy-egy mérési hiba nagy mértékben rontja az osztályozás pontosságát. metrikaskálázás, metrikakeverés A gyakorlati alkalmazásoknál az alakzattér speciális metrikus tér. Cél volt általános metrikus térben alkalmazható algoritmusok kidolgozása. 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása A tananyag előfeldolgozásának problémaköre Ritkítás Tömörítés Szűrés Átdefiniálás 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása Gyors keresés 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása Kizárási feltételek Jelölések: 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása A K1 kizárás menete a query pont 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Erőkapcsolat a kizárási feltételek között 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Példa klaszteranalízisre I. Klaszterezzük a dolgozókat az alábbi változók szerint: salary, salbegin, prevexp, jobtime, age A k-means klaszterezést indítjuk el. 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása Megpróbáljuk kereszttáblákkal jellemezni a klasztereket! Megnézzük a nem, beosztás, versenypozíció (minority) és kor szerinti eloszlást a klaszterekben. 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Példa klaszteranalízisre II. Hogyan csoportosíthatók a gépkocsik a jellemzőik alapján? 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása Quick Cluster 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Példa diszkriminancia analízisre I. Megvizsgáljuk, hogyan választható szét a gépkocsik halmaza az országok szerint a gépkocsijellemzők alapján. 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása Summary of Canonical Discriminant Functions 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Példa diszkriminancia analízisre II. Országok diszkriminálása gazdasági régiók alapján Diszkriminancia analízissel válasszuk szét az országokat a region változó szerint a populatn, density, urban, lifeexpf, lifeexpm, literacy, pop_incr, babymort, gdp_cap, calories, aids, birth_rt, death_rt, aids_rt, log_gdp, lg_aidsr, b_to_d, fertilty, log_pop, cropgrow, lit_male, lit_fema komponensű esetvektorok figyelembevételével! Tehát most a 22 dimenziós vektortérben tekintünk 109 elemet, és azokat szeretnénk megfelelő szeparáló felületekkel úgy szétválasztani, hogy az egyes térrészekbe lehetőleg egy gazdasági térséghez tartozó esetek kerüljenek. 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása A figyelembe vett 22 változó jelentése: COUNTRY (N) Az ország neve POPULATN (S) Népesség ezer főben DENSITY (S) Emberek száma / négyzetkilométer URBAN (S) Városi lakosság (%) LIFEEXPF (S) A nők várható élettartama LIFEEXPM (S) A férfiak várható élettartama LITERACY (S) Olvasni tudók százaléka POP_INCR (S) Népességnövekedés (évenkénti %) BABYMORT (S) Gyermekhalandóság (halálozás 1000 élve születésre) GDP_CAP (S) GDP / tőke CALORIES (S) Napi felvett kalória AIDS (S) AIDS esetek száma BIRTH_RT 1000 (S) emberre jutó születés DEATH_RT (S) 1000 emberre jutó halálozás AIDS_RT (S) 100000 emberre jutó AIDS esetek száma LOG_GDP (S) Tízes alapú logaritmusa a GDP-nek LG_AIDSR (S) Tízes alapú logaritmusa az AIDS-nek B_TO_D (S) Születés-halálozás ráta FERTILTY (S) Átlagos gyermekszám családonként LOG_POP (S) Tízes alapú logaritmusa a népességszámnak CROPGROW (S) Terméshozam gabonából LIT_MALE (S) Olvasni tudó férfiak (%) LIT_FEMA (S) Olvasni tudó nők (%) 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása A csoport-képző változó, ami szerint a szeparálást végrehajtjuk: REGION (O) Gazdasági térség 1 OECD 2 East Europe 3 Pacific/Asia 4 Africa 5 Middle East 6 Latin America 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása Az egyes országok helyzete az első két diszkrimináló függvény által meghatározott síkon: 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása A kelet-európai országok — köztük a Magyarország — helyzete az első két diszkrimináló függvény által meghatározott síkon 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása Azon országok listája, melyeket rosszul osztályozott a program 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

A legközelebbi társ módszer alkalmazása Alkalmazzuk a legközelebbi szomszéd osztályozást a gépkocsi állományra (cars). A célváltozó (target) az origin változó. A legközelebbi szomszédok száma k=9 legyen, Euklideszi metrika definiálja az esetek távolságát. A jellegzetesség változók az mpg, engine, horse, weight és accel legyenek. A tananyag pontjainak elhelyezkedése 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása Az osztályozás eredménye: Az osztályozás pontossága kb. 74% 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása Alkalmazzuk most a módszert a fogyasztás értékének becslésére! A target változó most tehát a folytonos mpg legyen, a többi numerikus változó a jellegzetesség mezőben marad. A tényleges fogyasztás (mpg), a becsült fogyasztás (KNN_PredictedValue) eltérését százalékban fejezzük ki (elter). Az elter változó statisztikáiból kiolvasható, hogy átlagosan -3% és -4 % között van a becslés pontosság. 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása

Dr Ketskeméty László előadása Az outlierek táblázatából láthatjuk, hogy néhány esetben nagy volt az eltérés. Különösen kiugró a hiba a 35. esetnél, ahol a felülbecslés több mint -221%-os volt. (Megtekintve ezt az esetet láthatjuk, hogy ez valószínűleg hibás rekord lehet. Hiányzik a származási hely, a hengerek száma és a gyártási év is. A meglévő adatok is hihetetlennek tűnnek…) 2018.09.20. Dr Ketskeméty László előadása