Dr. Czinege Imre IT elnök Szilasi Péter Tamás Menedzser igazgató

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék Dr. Kulcsár Gyula egyetemi docens.
Rába Futómű Kft. Fejlesztési irányok és kkv-kal közös együttműködési lehetőségek november 12.
I NFORMÁCIÓS T ÁRSADALOM T ECHNOLÓGIÁI PÓLUS Dr Magyar Gábor BME
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
A REGIONÁLIS INNOVÁCIÓ IRÁNYÍTÁSI RENDSZERÉNEK HÁLÓZATI MEGKÖZELÍTÉSE korreferátum ME RFK ülés Kecskeméti Főiskola, Gépipari és Automatizálási Műszaki.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Az Egyetem, mint az innováció motorja ELTE Innovációs Nap Az Egyetem, mint az innováció motorja Fábián István, rektor Debrecen, február 26.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
KÖSZÖNTJÜK HALLGATÓINKAT! Önök Dr. Horváth Zoltán Módszerek, amelyek megváltoztatják a világot – A számítógépes szimuláció és optimalizáció jelentősége.
HAS Research Centre for Economic and Regional Studies Dráva régió egységes fejlesztési keretterve DUPLO IPA HU-HR 1101/2.1.4/0014 Suvák Andrea projektvezető,
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék Dr. Kulcsár Gyula egyetemi adjunktus.
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék 2012/13 1. félév 3. Előadás Dr. Kulcsár Gyula egyetemi docens.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
Nyugat-Pannon Térségi Iparfejlesztési Stratégia 2020 Möglichkeiten und Lokalisationsvorteile der Region im Fahrzeugindustrie A térség lehetőségei, lokalizációs.
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Közép-Európai Innovációs Központ – Forrás Informatika Kft. Ágazati Kutatás – Szoftverfejlesztés Május 17. Eger Tóth András Senior Projekt Menedzser.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
SZOFVERCENTRUM. Szimulációs WorkShop – Miskolc-Tapolca, június 3-4. Miskolci Egyetem Mechanikai és Mechanikai Technológiai TanszékSZOFTVERCENTRUM.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Innováció ösztönző együttműködések kiépítése Dél-kelet-európai térség országaiban SET GIFT.
A felnőttképzés szerepe a vidék egyetemének stratégiájában
A HULLADÉKGAZDÁLKODÁS FEJLESZTÉSE Farkas Endre Projekt Iroda vezető.
Alsó-Ausztria Gazdasági Stratégiája RECOM hálózati találkozó – gazdaság/ innováció - Győr, Mag. Florian Riess, MBA, M.E.S.
INTEGRÁCIÓ A SZAKKÉPZÉSBEN (avagy TISZK?)
Elemezze cége innovációs potenciálját! ‘800 európai vállalkozás mint összehasonlítási alap’
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Újraiparosítási folyamatok a Dél-Dunántúlon Feldolgozó ipari helyzetkép a Dél-Dunántúli régióban Kovács Szilárd PhD-hallgató PTE KTK Regionális Politika.
Sikeres ipar-egyetemi együttműködés Pannon Egyetem - KÜRT Zrt. Dr Remzső Tibor pályázati igazgató egyetemi docens Microsoft Innovációs Nap november.
Műegyetem - Kutatóegyetem Járműtechnika, közlekedés és logisztika.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Pirolízis szakmai konferencia TÁMOP A-11/1/KONV
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Dr. Lelkes Márk Rába Fejlesztési Intézet Vezető
A kutatóegyetemek helye az innovációban (Ahogy mi látjuk) Dr. Greiner István alelnök Magyar Innovációs Szövetség június 22.
Dr. Husvéth Ferenc Tudományos ügyekért felelős rektorhelyettes június 22.
Útközben A BME kutatóegyetemi pályán Útközben A BME kutatóegyetemi pályán „Minőségorientált, összehangolt oktatási és K+F+I stratégia,
11 Smart City Tagozat ülése BME EIT Neumann Tárgyaló, május óra 1111 Budapest, Egry J. u. 18. V1 ép. C213 Dr. Kovács Kálmán tagozati elnök.
Aktuális pályázati lehetőségek Okos Jövő Innovációs Klaszter O KOS J ÖVŐ I NNOVÁCIÓS K LASZTER K LUBEST június 16. NOS Kft.
Fejlesztés, hasznosítás, profit Megújuló energiához kapcsolódó kutatások a Pannon Egyetemen Dr. Domokos Endre Egyetemi adjunktus - kutatásvezető Pannon.
Innováció-átok vagy lehetőség a felsőoktatásban? Dr. Urbányi Béla Egyetemi tanár.
1 INNOVÁCIÓS TEVÉKENYSÉG A TECHNOLÓGIAI CENTRUM KERETÉBEN Innotech Konferencia Pannon Fejlesztési Alapítvány Bemutatkozó prezentáció Dr. Háry.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Gazellák Magyarországon A KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALATOK SZEREPE A FOGLALKOZTATÁSBAN Műhelykonferencia.
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
Salgótarján, május 19.. Pályázók köre: kisvállalkozások Támogatható tevékenységek és a támogatás mértéke: -Projektötlet minősítése – max. 3 millió.
Óbudai Egyetem FENNTARTÓ Rektor Kancellár Szenátus
A magyarországi K+F politika
Innováció, vagyis kitörés a Minden- napokból.
Innovációs célú nemzeti és regionális szintű pályázati források
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
Az informatikus képzés és az ipari kapcsolatok jövője a SZE-n
A kérdőív összeállításának módszertana, kiértékelése
Intelligens szakosodást szolgáló intézményi fejlesztések a Budapesti Corvinus Egyetem székesfehérvári Campusán című projekt rövid bemutatása EFOP
Nemzeti Innovációs Hivatal (NIH)
Új lendülettel az európai kutatóegyetemek élvonalába
Duális képzés a Széchenyi István Egyetemen
Előadás másolata:

Dr. Czinege Imre IT elnök Szilasi Péter Tamás Menedzser igazgató A Széchenyi István Egyetem Járműipari Regionális Tudásközpontjának (JRET) innovációs hatása és szerepe a nyugat-dunántúli régióban Dr. Czinege Imre IT elnök Szilasi Péter Tamás Menedzser igazgató

Az egyetem és földrajzi környezete Járműipari kutatási stratégia 2018.09.19.

Hagyomány és jövő - Járműipar 100 km 200 km 300 km Tények és trendek – A kelet-közép európai autóipari koncentráció Kb. 4-5 millió szgk. Kelet-közép Európában Kb. 1 millió szgk. Győr 120 km-es körzetében Kb. 3.5 millió motor Győr 300 km-es körzetében Kb. 2.5 millió motor Győr 160 km-es körzetében Intenzív növekedés jellemzi a járműipari K+F kapacitásokat a régióban Az autóipar területi koncentrációja Magyarországon megyénként, 2003 Hagyomány és jövő – Az észak-dunántúli járműipari koncentráció 100 éves tradíció A kelet-közép európai koncentráció egyik első központja (’91 - ’98) Megerősödő magyar KKV-k (’00 - ’06) Fejlesztési központok megindulása (’03 - ) AUTOPOLIS (’06 - ) Grosz András: Clusterisation Processes in the Hungarian Automotive Industry. Pécs, Centre for Regional Studies, 2006. (Discussion Papers, 52.) 38. o. Grosz András: Klaszteresedés és klaszterorientált politika Magyarországon - potenciális autóipari klaszter az észak-dunántúli térségben. Doktori értekezés. Pécs: Pécsi Tudományegyetem, Közgazdaságtudományi Kar, Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskola, 2005. 131. o. Forrás: Grosz A., 2005 Járműipari kutatási stratégia 2018.09.19.

A szolgáltató egyetem modellje Stabil finanszírozási helyzet (pénzügyi egyensúly) Tudatos gazdálkodás (konzervatív növekedés, kockázatos megoldások nélkül) Költségtérítéses képzéseken résztvevők magas aránya A további fejlődést megalapozó visszaforgatott piaci bevételek (laborok) Piaci igényeket visszatükröző képzési profil Járműipari koncentráció – adekvát, rugalmasan változó képzési kínálat Mérnökképzés dominanciája – „szerencsés” adottság az EU, ill. magyar fejlesztési stratégiák tükrében Emelkedő hallgatói létszám, kiváló elhelyezkedési lehetőségek Elsődleges célpiac: Észak-Dunántúl – mind az oktatás, mind pedig K+F szolgáltatás területén Széleskörű vállalati kapcsolatok Piac-, és ipar-közeli kutatások Piaci kapcsolatok multinacionális vállalatokkal és KKV-kkel egyaránt Intenzív hálózati kapcsolatok a regionális innovációs rendszer szereplőivel Aktív, stratégia alkotó pozícióval bír az egyetem A szolgáltató egyetem csírái JRET & JEL-KKK – Kutatási együttműködések Piacképes szolgáltatásokat nyújtó laborháttér Egyedi szolgáltatások mind a K+F, mind pedig az oktatás területén Egységes, az ipar számára „érthető” elvek mentén megszervezett egyetemi szolgáltatások 2006. Szeptember 15. – Kisalföld: Interjú az Egyetem Rektorával Az egyenszilárdság, és a tanszékek közti együttműködés javítandó… Járműipari kutatási stratégia 2018.09.19.

A fejlesztések célja a kétirányú tudásáramlás elősegítése K+F Kutatói szabadság Kedvező finanszírozási pozíció Elméleti megalapozottság Piacorientáltság Költséghatékonyság Projektmenedzsment Kutatók közös Vállalatok Egyetem Oktatók High-tech a gyakorlatban Hatékony irányítási, termelési rendszerek Minőségtudatosság Magas szintű stratégia projektek Hallgatók Friss gondolkodás, új ötletek Szervezett tudásátadás, rendszerezett tudás Nagy merítési bázis, szelekció Oktatás Járműipari kutatási stratégia 2018.09.19.

Új kutatási stratégia felépítése Partnerek ► TIER 2, ► TIER 1, ► OEM vállalkozások ► Magyar KV, NV ► Multinacionális NV ► Multinacionális OEM Igények ► Gyártás-, ► minőség-, ► termék fejlesztés Az igényelt tevékenység jellege ► Szolgáltatás, ► kísérleti fejlesztés, ► alkalmazott- és alapkutatás A tevékenységhez szükséges humán erőforrás ► Hallgató ► labor mérnök, ► kutató mérnök, vezető oktató A tevékenységhez szükséges infrastruktúra ► Gyártás ellenőrző-, ► csúcstechnológiájú- és ► kutató műszer, berendezés ► Számítógépes szimuláció és végeselem technika Járműipari kutatási stratégia 2018.09.19.

A tevékenységek egymásra épülése A partnerek, azok igényei és az igények kielégítéséhez szükséges tevékenységek, erőforrások egységes vertikumot alkotnak A humán erőforrás fejlesztés az alacsonyabb szintű szolgáltatások elvégzésétől (hallgató, labor mérnök) a kutatás legfelső szintjéig (kutató mérnök, kutatást irányító professzor) egyetlen folyamatban valósul meg A technikai erőforrás (kutatási eszközpark) egyre magasabb szintre emelkedve követi az igényeket OEM TIER 1 Kutatási tevékenység szintje Technikai és humán erőforrás TIER 2 Járműipari kutatási stratégia 2018.09.19.

A járműipari vállalkozások becsült igényei Tevékenységek TIER 2 1 O E M FEJLESZ- Technológia fejlesztés TÉSI Csúcstechnológia fejlesztés IGÉNYEK Minőség ellenőrzés Gyártás optimalizálás Termék fejlesztés TEVÉ- Szolgáltatás KENYSÉG Kísérleti fejlesztés JELLEGE Alkalmazott kutatás Alapkutatás Nem jellemző: Átlagos igény: Kiemelt igény: Járműipari kutatási stratégia 2018.09.19.

Egy járműipari gyártás-technológiai kutatóközpont lehetséges modellje Munkacsoportok: Számítógépes szimuláció és végeselem csoport (CAD-CAM-VEM) Anyagtudományi csoport Gyártástechnológia csoport Gyártás optimalizálás csoport Létszám ~15 állandó alkalmazott (labor- és kutató mérnök) ~15 FTE megbízott munkatárs (hallgatók, oktatók) Kutatási infrastruktúra Számítástechnika és szoftverek Anyagtudományi és gyártás ellenőrző műszerek, gyártóberendezések Kutató műszerek Finanszírozás 50% központi forrás (~150 mFt/év) hosszú távon 50% vállalti bevétel (~150 mFt/év) igények szerint Járműipari kutatási stratégia 2018.09.19.

Kutatás szervezési modell az egyetemen REKTOR Műszaki Tudományi Kar Gazdaságtudományi Kar V Á L L A L A T O K J R E T Gépészet Gyártástechnológia Anyagtudomány Mechatronika Elektronika Informatika szaktanszékek Regionális gazdaságtudomány Marketing Közgazdaság-tudomány szaktanszékek Mátrix szervezet, horizontális projektek Járműipari kutatási stratégia 2018.09.19.

SZE: A járműipari kutatási projektek áttekintése 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 JEL-KKK: 850 mFt Támogatás: 46%; Vállalati forrás 54% SZE közreműködés: 100% (850 mFt) 23 vállalati partner JRET: 1,813 mFt Támogatás: 60%; Vállalati forrás 40% SZE közreműködés: 45% (815 mFt) Rába Futómű Kft Visiocorp Hungary Bt Borsodi Műhely Kft IJTTR_08: 1,350 mFt Támogatás: 67%; Vállalati forrás 33% SZE közreműködés: 33% (445 mFt) Rába Futómű Kft Borsodi Műhely Kft HNS Műszaki Fejlesztő Kft Egyéb vállalati kutatások: ~ 100 mFt/év Járműipari kutatási stratégia 2018.09.19.

JRET projekt áttekintés 2006: kompetencia fejlesztés kutatási infrastruktúra létrehozása (technikai és humán erőforrás) kezdeti kutatási eredmények elérése 2007: a projekt kibontakozása iparilag hasznosítható eredmények és új alkalmazások létrehozása 2008: stabil működés új eljárások és berendezések fejlesztése, új termékek piaci bevezetése multiplikatív hatás: növekvő mértékű vonzott kutatások a Tudásközpont önfenntartó működésének megalapozása 2009-: kiválósági központtá fejlődés folyamata a JRET az AutoPolis projektek tudományos centrumává válik hazai és nemzetközi vállalati kutatóhelyek vonzása az egyetemre az egyetemen kialakuló technológiai park új vállalkozásainak támogatása Járműipari kutatási stratégia 2018.09.19.

A JRET K+F projektjei (Technológia) Egyetemi projektek Vállalati projektek Kovácsolási technológia fejlesztése (RÁBA) Jármű alkatrészek műanyag fröccsöntése (VIHU) Többtengelyű megmunkálás, keménymegmunkálás, légi jármű alkatrész gyártás (BORSODI) Elsődleges alakítási folyamatok szimulációja Alakítási folyamatok kísérleti vizsgálata Megmunkálási technológiák Felületi technológiák alkalmazása szerszámokon és gépelemeken Megmunkálási folyamat tervezés és irányítás Járműipari kutatási stratégia 2018.09.19.

Kutatási eredmények Technológia fejlesztés Komplex számítógépes szimulációs technikai felkészültség megszerzése és alkalmazása technológiai folyamatok modellezésére (egyetem) Lemezvizsgálati technológia és berendezés fejlesztése, kissorozatú szerszám anyagok fejlesztése (egyetem) Kovácsolási technológia fejlesztése számítógépes szimulációval futómű fődarabok gyártásához (egyetem+Rába) Kemény megmunkálások fejlesztése (Borsodi) Gáz ellennyomásos műanyag fröccsöntési technológia fejlesztése, minőség javulás és ciklusidő csökkentés, hulladék újrahasznosítás (VIHU) Járműipari műanyag-technológiai kutatások (egyetem) Nanokompozitok alkalmazhatóságának vizsgálata Lebomló, biokompozitok alkalmazhatóságának vizsgálata Felületi technológiák hatékony kiválasztására alkalmas döntéstámogatási szoftver fejlesztése (egyetem) Járműipari kutatási stratégia 2018.09.19.

A JRET K+F projektjei (Konstrukció) Egyetemi projektek Vállalati projektek Optimalizált konstrukciók a CAD és VEM rendszerek intenzív használatával (RÁBA) Futóművek és részegységek fejlesztése haszonjármű-vekhez és mezőgazdasági erőgépekhez (RÁBA) Optimalizált tervezési módszerek Gáz, folyadék és hőáramlás elemzése 7.1 Jármű részegységek energia folyama 7.2 Alternatív jármű és üzemanyag kutatások + Technológia transzfer és szolgáltatások KKV-k részére Járműipari kutatási stratégia 2018.09.19.

Kutatási eredmények Konstrukció Optimalizált konstrukciós eljárások fejlesztése csapágy méretezés, kifáradás és zaj csökkentés témakörben (vállalat) végeselem technika alkalmazása új konstrukciók kialakításában (vállalat) alak optimalizálási eljárás kidolgozása integrált CAD és FEM modell alkalmazásával (egyetem) Szívócsatorna optimalizálása Külső tükör áramlástani optimalizálása (zaj, szennyeződés) Járműipari főegységek fejlesztése Mezőgazdasági erőgép futóművek fejlesztése (Rába) a kimenő teljesítmény növelése növelt sebességű, független felfüggesztésű traktor futóművek fejlesztési koncepciójának kidolgozása Haszongépjármű futómű konstrukciók fejlesztése (Rába) autóbusz és trolibusz futómű fejlesztése, prototípus gyártása nagy teherbírású tandem futómű és hajtott mellső futómű fejlesztése tehergépjárművekhez Alternatív hajtás technológiájának kutatása Hibrid-hajtások vezérléstechnikája (egyetem) HCCI belső égésű motorok fejlesztése (egyetem) Járműipari kutatási stratégia 2018.09.19.

KÖSZÖNJÜK SZÍVES FIGYELMÜKET Összefoglalás A SZE következetes kutatás-fejlesztési stratégiája az egyetemet a járműipari technológiák meghatározó központjává tette A JRET három éves tevékenysége során kialakult a technikai és humán infrastruktúra a kutatási projektek a tervezett módon lezárultak a működés tovább viteli feltételei biztosítottak Legfontosabb eredmények: új munkahelyek új termékek, szolgáltatások és technológiák Folytatás: Integrált Járműipari Technológia és Termék Fejlesztő Rendszer c. projekt kidolgozása Járműipari kutatási központ funkció stabilizálódása KÖSZÖNJÜK SZÍVES FIGYELMÜKET Járműipari kutatási stratégia 2018.09.19.