Ki tudjuk-e mutatni a globális felmelegedést Karcagon?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A globális felmelegedés és az üvegházhatás
Advertisements

Szimulált klímaváltozás hatása a talajlégzésre homoki erdőssztyepp vegetációban 1Lelleiné Kovács Eszter, 1Kovácsné Láng Edit, 2Kalapos Tibor, 1Botta-Dukát.
Barátaimnak Szeretettel
2010 éghajlati értékelése, átlagok és szélsőségek
Készítette: Reményi László1 Pátyi Szent Imre Templom, Plébánia és Közösségi Ház Építési engedélyezési terve.
Időjárás, éghajlat.
Az időjárás előrejelzése
„Mérd az időt!” Csatlakozz az OMSZ és a KvVM programjához!
A négy évszak Horváth Betti Felkészítő tanár: Nevem: Hetrovicz Máté
A négy évszak Kriston Henriett Felkészítő tanár: Mécsei Dániel
Készítette: Góth Roland
A levegő felmelegedése
Regionális éghajlati jövőkép a Kárpát-medence térségére a XXI
A globális felmelegedéssel, klímaváltozással kapcsolatos dilemmák, szkeptikus vélemények Kovács Tamás november 7.
AZ ÉGHAJLATI ELEMEK IDŐ ÉS TÉRBELI VÁLTOZÁSAI
A Föld pályája a Nap körül
Leíró éghajlattan.
Magyarország éghajlata
Mesés Mesék Élvezd a mesék csodálatos világát!
A négy évszak Készitette: Csiki Árpád Tanár: Iftenie Márta Ágnes Iskola:“Constantin Brâncuşi” Technologia Liceum Marosvásárhely, Victor Babes utca 11.
felmelegedés vagy jégkorszak? hazai forgatókönyvek
Humán TISZK TÁMOP projekt 2012/13-as tanév Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakközépiskola.
Klímaváltozás van, volt és lesz
Készítette: Mgr. Szarka Zsuzsanna
Az Erzsébet híd mozgásvizsgálata GPS-technikával Szerkezetek geodéziája mérőgyakorlat Horváth István, Takács Bence BME Általános és Felsőgeodézia Tanszék.
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK A TÁMOP Jó pályán! projekt nyíregyházi szakmai fórum RÉSZTVEVŐIT! Nyíregyháza, július 16 szombat.
Bali Mihály (földrajz-környezettan)
TEVÉKENYSÉGÜNK a tanév során. augusztus – szeptember őszi szűrés az óvodákban az 5. életévüket betöltött gyermekek részére logopédiai szűrés csoportos.
Időjárási és éghajlati elemek:
A GLOBÁLIS KÖRNYEZETI PROBLÉMÁK FONTOSABB HAZAI VONATKOZÁSAI
A Történelem Forrásai Minden olyan dolgot, eszközt, mely a múlt megismeréséhez, megértéshez hozzásegít forrásnak nevezzük.
A GLOBALIIS FOLMELEGEDIIS
Hőméréskelt változás Okt.23-.nov.6. A hőmérséklet méréseink alapján diagrammokat készitettünk, melyeken feltüntettük az átlag, a minimum és a maximum.
A Magyar Hidrológiai Társaság Soproni Területi Szervezetének munkája (2005)
Mika János és Németh Ákos Országos Meteorológiai Szolgálat
A földrajzi övezetesség
Bartholy Judit, Pongrácz Rita
Öngyilkosság és időjárás összefüggése Magyarországon
A novemberi időjárás és a hirtelen hőmérsékletváltozás A készítés folyamatának bemutatása.
A klímaváltozás társadalmi hatásai Bozó László. Az éghajlati rendszer.
IPCC jelentés – várható hazai változások
Bevezetés Éghajlat: „a légkör fizikai tulajdonságainak és folyamatainak egy adott helyen hosszabb időszak során a környezettel és egymással is állandó.
Klímaváltozás – alkalmazkodási stratégiák Bozó László
A tanév rendje 2014/2015-ös tanév
Miskolci Egyetem IDŐJÁRÁSI KOCKÁZAT A FÖLDGÁZELLÁTÁSBAN Dr. Tihanyi László egyetemi tanár Miskolci Egyetem.
Készítette: Peterdi Panna. Tartalom 1.Története 2.Felhasználói 3.Videó+film 4.Előnyei 5.Hátrányi.
A GLOBÁLIS KLÍMAVÁLTOZÁS KÉRDÉSEI ÉS VÁRHATÓ REGIONÁLIS HATÁSAI
Rekord statisztikák Készítette: Komjáti Bálint IV. évf. fizikus hallgató (ELTE-2006) Györgyi Géza: Extrém érték statisztikák előadásán tartott szemináriumára.
A GLOBÁLIS KLÍMAVÁLTOZÁS KÉRDÉSEI ÉS VÁRHATÓ REGIONÁLIS HATÁSAI
„Mérd az időt!” Csatlakozz az OMSZ és a KvVM programjához! „Meteoklub” – amatőr meteorológiai mérőhálózat kialakítása Előadó: dr. Szalai Sándor az Országos.
Készítette: Peterdi Panna 1.Története 2.Felhasználói 3.Videó+film 4.Előnyei 5.Hátrányi.
A tanév rendje 2015/2016-os tanév.
Az idő Folyamatosan változik. Fő jellemzői: Napsugárzás,
Négy évszak Nevem: Perényi Brigitta Felkészítő tanár neve: Kertész Éva Zsuzsanna Iskola neve: Hallássérültek Óvodája, Általános Iskolája, Speciális Szakiskolája,Egységes.
GLOBÁLIS ÉGHAJLATI JÖVŐKÉP A XXI. SZÁZAD VÉGÉRE MODELL EREDMÉNYEK ALAPJÁN Készítette: Balogh Boglárka Sára.
A Magyar Hidrológiai Társaság Soproni Területi Szervezetének munkája (2007)
Mi az éghajlat? A Föld fontos éghajlatai. Klíma… Az éghajlat vagy klíma (ógörög κλίμα, klima) valamely hely vagy földrajzi táj hosszú távra jellemző.
2014. évi forgalmi adatok statisztika. Alapötlet Legyen valami újdonság naponta változó kínálat létrehozása Forrás: ezenanapon.hu.
Ócsai Madárvárta. Ócsai Madárvárta Táborok 2. Miközben a természettel ismerkednek, a résztvevők azt is megtanulják, hogyan tudják ellátni magukat és.
Tagok fő 89 fő 100 fő 101 fő 103 fő.
Készítette: Pacsmag Regina Környezettan BSc
A Globalis Felmelegedes
Hőmérséklet Időjárás.
Készítette: Gebei László
2009–2010. évi iskolai naptár Ezt a sablont kinyomtatva falinaptárként használhatja, vagy bármely hónap diáját saját bemutatójába másolhatja. Ha meg szeretné.
2018/2019 tanév.
a vízgyűjtő hidrológiai helyzete
Intézményi szülői munkaközösségi ülés
Barátaimnak Szeretettel
19. AZ ÉGHAJLATI ELEMEK.
Előadás másolata:

Ki tudjuk-e mutatni a globális felmelegedést Karcagon? METEOROLÓGIAI MÉRÉSEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA Készítette: Domán Zoltán, Kapitány Attila Diákkör vezető tanár Juhász István Gábor Áron Gimnázium Karcag

Kaán Károly Környezetvédő Tudományos Diákkör  Mérési adatok + Folyóiratok+ Internet  Következtetés: a természet egyensúlya megbomlott (Vita a tudósok között is)

Meteorológiai vizsgálataink Fogalmak tisztázása Klíma Meteorológiai elemek: Napsugárzás Léghőmérséklet; talajhőmérséklet Légnedvesség; párolgás; szél Csapadék, felhőzet Leegyszerűsítés  Léghömérséklet (okai)

Napi észlelések Szabványos műszerház Műszerek (Kutató Diákokért Alapítvány) GLOBE mérési előírások Méréseink (Minimum, maximum és aktuális hőmérséklet, légnyomás, páratartalom, felhőzet, talajhőmérséklet stb.) Adattovábbítás: Internet - GLOBE központ

Az archív adatokat tartalmazó füzet

Havi középhömérsékletek 12,9 8,1 Ezen belül az 1927. illetve 2000. év átlaghömérséklete: 12,2 7,0 Másfél éves átlaghömérséklet: 19,0 18,3 24,7 27,0 13,2 10,0 Június 18,7 12,3 25,0 19,3 12,5 5,2 Május 11,9 8,5 17,1 14,1 6,7 3,0 Április 9,2 0,2 13,1 4,8 -4,5 Március 3,7 -3,5 8,0 -0,5 -0,7 -6,5 Február 1,7 -6,3 4,7 -3,4 -1,2 -9,1 Január 3,2 6,3 0,1 -9,7 December 9,6 -6,8 14,8 -3,8 4,3 -0,4 November 15 2,3 20,8 5 9,1 2,7 Október 16,2 6,9 11,2 11,7 9,9 Szeptember 24,6 14,9 31,2 19,8 18 13,5 Augusztus 21,7 19,4 26,9 25,3 16,6 Július 22,2 23 29 32 15,4 11,5 20,4 21,2 27,2 30,8 13,7 14,6 20,2 2,5 6 7,1 10,9 1,1 0,4 2,9 5,3 7,2 10,2 -1,4 -7,1 -1,9 -3,9 0,6 -4,3 2000/ 2001 1927/28   Napi középhömérséklet Napi maximum hömérséklet Napi minimum hömérséklet Havi középhömérsékletek

A minimum hőmérsékletek összehasonlítása

Maximum hőmérsékletek összehasonlítása

Napi középhőmérsékletek összehasonlítása

Következtetések I. Lehetséges-e a kimutatott 4,8 C-os hatalmas különbség? Nem homogén adatsorok Összevetés: Hivatalos Bp-i adatok (4 C) A válasz: Igen, de közelítő érték! - WMO: Min. 30 éves időszakok vizsgálhatók - Adatainkat alátámasztó globális tapasztalatok 140 év legmelegebb évtizede az 1990-es Az 5 legmelegebb év: 1998, 2002, 2001, 1995, 1997

Következtetések II. A klíma nem statikus, hanem változó!  Közép-Európa: Jelentös ingadozás XVIII. század - melegebb periódus XIX. század - hűvösebb időszak 1940-es évekig - melegedés 1970-es évekig - lehűlési szakasz Ma: fokozott felmelegedés

Az időjárási szélsőségek fokozódása Ez a klímaváltozás kísérője és jele Utóbbi évtizedek - egyre gyakoribb a szélsőséges időjárás Hazánkban 2001-ben 25 hőségnap  Mo-on a káros hatások fokozottabbak  VAN FÉLNIVALÓNK ÉS TENNIVALÓNK!

Válasz a címbeli kérdésre Nem mutatható ki a klímaváltozás ilyen egyszerűen, e két rövid adatsorral... De… Ha a karcagi diákok szorgalmasan 30 évig mérnek… Akkor biztos meg lesz az eredménye! Tanulnak belőle Környezetvédő szemlélet Adataikkal segítik a tudósok munkáját

Mérőhelyek iskolánkban

Mérőhelyeink és GPS-pontok Karcagon és környékén