A turizmus növekedésének és versenyképességének javítási lehetőségei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A válság hatása a turisztikai piacokra, előrejelzések és intézkedések
Advertisements

Utazás, szabadidő és turizmus csoport Az egészségturizmus éve Oláh László igazgató Stratégiai Termékek Igazgatósága Magyar Fürdőszövetség Közgyűlése.
Hogyan tovább egészségturizmus? Tények és vágyak a régióban
Szakpolitikai reflexiók a turizmusfejlesztés területi kohéziós szempontú értékeléséhez április 25. Dr. Nemes Andrea főosztályvezető NGM Turisztikai.
QUO VADIS TURIZMUS? MSZP kormányzati ígéretei •Dr. Kiss Elemér Kancellária miniszter: „reálértékén megőrizzük a turisztikai támogatásokat…” május.
A nemzetközi és a hazai turizmus területi folyamatai, piaci tendenciái a globalizáció korában Dr. Aubert Antal – Berki Mónika PTE TTK Turizmus Tanszék.
Idegenforgalmi fejlesztési lehetőségek Pozsony környékén
Magyar Szállodaszövetség XXIX. Közgyűlés november Marriott Hotel Budapest.
Turisztikai helyzetkép a balatoni turisztikai régióban Siófok, október 2. Székely György Hivatalvezető.
Magyar Turizmus ZRt. Újvári Ágnes nemzetközi igazgató Zánka február 22.
Vargáné Gálicz Ivett PhD hallgató Szent István Egyetem
Wellness lehetőségek A wellness, mint az egészségturizmus része.
„Piacgazdálkodás a szálláshely szolgáltatásban” – Értékesítés -
Turizmus gazdaságtan 11.. Árak a turizmusban Ár Pénzben kifejezett csereérték és fizetési feltételek összessége Árérzékenység Az ár 1%-os változása hány.
2. Piaci gazdálkodás a szálláshely szolgáltatásban
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
Construma április 14. Dr. Maráczi Zsolt Otthonteremtési Program Javaslat Társaság a Lakásépítésért Egyesület 1/16.
TDM Szakmai Nap november 21.
BALOGH KÁROLY elnök Magyar TDM Szövetség Budapest, március 2.
Makrogazdasági kilátások ALUTA konferencia november 12.
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
Szállodagazdálkodás és vezetés I
Szállodagazdálkodás és vezetés I
Dr. L. Juhasz PhD 1 Szállodagazdálkodás és vezetés I. gyakorlat 7 Október 30 Alap tábla elkészítése 14 oszlop fejléc 4 sor nap * szoba = eladható szoba.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Dr. Faragó Hilda, az Országos Idegenforgalmi Bizottság titkára
Egészségturizmus fogalma
Budapest turisztikai marketingje Készítette: Géra Gabriella.
HÚZ-E AZ ÁGAZAT? A MAGYAR TURIZMUS VERSENYKÉPESSÉGE
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
A BUDAPESTI SZÁLLODAIPAR AKTUÁLIS HELYZETE
Köszöntjük a Kedves Résztvevőket !. Az OTP Travel bemutatása Alapítás éve: Fiókirodák száma: 15 6 budapesti fiókiroda6 budapesti fiókiroda 9 vidéki.
Turizmus gazdaságtan 4.. Szálláshely-statisztikai megfigyelések Előny Helyettesítheti a határstatisztikai megfigyeléseket (részben) Legtöbb országban.
Balaton régió turizmusában
turizmusért felelős helyettes államtitkár
A Magyar Turizmus Zrt. marketing aktivitásai Horváth Gergely Magyar Turizmus Zrt február 28.
März 2004 Herbert Rupp Az Európai Uniós csatlakozás hatása a magyar járműiparra.
Lesz-e növekedés az „elrugaszkodás éve (2012)” után? március 26. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató Zrt. „2012 igazi rejtélye nem.
VIDÉKI TURIZMUS, VÁLSÁG, KISTÉRSÉGI FEJLESZTÉS Borsodi-Mezőség – Tisza-tó Dr. Dávid Lóránt
Tourinform. Tourinform irodák 150 iroda 9 regionális szervezet 2 millió látogató Információk kiadványok rendezvények kiállítások továbbképzések.
Balaton „Tengernyi élmény itthon”. A legjelentősebb belföldi fogadóterület I-IX. hó: (22,2,%) A teljes vendégforgalom alapján második I-IX.
Fizetési mérleg jelentés
TOURINFORM IRODA BADACSONY SZIGLIGET
A magyar mezőgazdaság szerkezete
Master of Arts International Hotel Management „ Management” :01 1 Dr. Juhász László PhD.
A magyar biztosítási piac helyzete Pandurics Anett MABISZ Konferencia október 14.
A turizmus fejlesztési irányai Magyarországon Zalaegerszeg, május 21. Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó.
Hagyományos húsvéti húságazati helyzetkép (a prezentáció az AKI és a KSH adatainak felhasználásával készült) Változatlan stagnálás? avagy Történt-e.
A pénzügyi intézményrendszer 2004 közepén Dr. Nyers Rezső a Magyar Bankszövetség főtitkára Budapest, november 24.
Az osztrákok utazási szokásai Magyarországon, Rot-Weiß-Rot in Ungarn Bécs, május 10. Kovács Balázs – MT Zrt. ausztriai külképviselet.
Gyógyturisztikai szekció április 1. Bozzay Andrásné Nemzetközi Balneológiai Konferencia.
A turizmuspolitika aktuális kérdései 2013-ban Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara szezonfelkészítő rendezvény április 25., Tihany Fodor Olivér.
Magyar-román gazdasági kapcsolatok Bogár Ferenc gazdasági tanácsos.
Pécs és térsége turizmusának helyzete. Magyarország vendégforgalmi adatai ( KSH)‏ Látogatók száma: fő (=2007)‏ Vendégek száma a kereskedelmi.
EGYÜTT KÖNNYEBB Ferenczy Anikó Magyar Kongresszusi Iroda Március 29.
Az autóbuszos turizmus támogatásának fontossága az EU tagállamaiban Stephen Smith Elnök Autóbuszos Turizmus Európai Szövetsége.
A FÜRDŐK HELYZETE AZ EURÓPAI TURISZTIKAI PIACON Siniša Perić.
Budapest Premium Medical Port Klaszter
Dr. Bienerth Gusztáv prezentációja 2016.december 12.
Turizmusfejlesztési és együttműködési tapasztalatok a Debrecen és Hortobágy helyi TDM szervezet elmúlt 4 és fél éve kapcsán Halasi Csaba egyesületi elnök.
TURISZTIKAI SZEZONÉRTÉKELÉS
Horváth Gergely vezérigazgató Magyar Turizmus Zrt.
Első vállalati tapasztalatok az EU felvétel után
APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága Igazgató
TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI HELYZETKÉP
Beutazás hatása a buszos turizmusra, tendenciák
A turisztikai desztináció menedzsment rendszer Magyarországon
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Irány Pécs! kártya.
Előadás másolata:

A turizmus növekedésének és versenyképességének javítási lehetőségei DR. NIKLAI ÁKOS ELNÖK MAGYAR SZÁLLODÁK ÉS ÉTTERMEK SZÖVETSÉGE FIGYELŐ ÉS TRAVELO.HU KONFERENCIA BUDAPEST, 2015. MÁJUS 20.

A TURIZMUS ÉS A SZÁLLODAIPAR FŐ INDIKÁTORAI 2014-BEN GDP-HEZ HOZZÁJÁRULÁS: 9% MUNKAHELYEK SZÁMA: 318 EZER TURIZMUS DEVIZA BEVÉTELEI: 4 MRD EUR 1.031 SZÁLLODÁBAN 59.287 SZOBA SZÁLLODAI VENDÉGÉJSZAKÁK SZÁMA: 18.4 MILLIÓ BELFÖLD: 8.1 MILLIÓ KÜLFÖLD: 10.3 MILLIÓ

A TURIZMUS ÉS A SZÁLLODAIPAR FŐ INDIKÁTORAI 2014-BEN SZÁLLODAI BEVÉTELEK: 296 MILLIÁRD FT (+10.2 %) ÁTLAGOS SZOBAFOGLALTSÁG: 51.9 % (+2.1 %PONT) BRUTTÓ ÁTLAGSZOBAÁR: 16.284 FT (+7.7 %) BRUTTÓ REVPAR: 8.431 FT (+12.2 %)

TOP 10 küldőpiac 2014 országos (KSH) Vendégéj (ezer) b.index Németország 1 484 97,8 % Oroszország 754 100,7 % Egyesült Királyság 687 108,8 % Ausztria 598 Olaszország 585 101,1 % USA 536 111,1 % Csehország 513 109,0 % Románia 357 106,8 % Franciaország 340 98,7 % Spanyolország 307 100,8 %

Budapest rangsora 30 európai város között 2014-ben (STR) Szobafoglaltság: 69,1 % - 17. hely Nettó átlagár: 67,5 € - 27.hely (Pozsony, Vilnius és Varsó előtt) Nettó REVPAR: 46,6 € - 27.hely (Bukarest, Pozsony és Vilnius előtt)

TENDENCIÁK, VÁLTOZÁSOK 2000-2014 KÖZÖTT POZITÍV HATÁSÚ VÁLTOZÁSOK KERESLETI OLDAL SZÁLLODAI VENDÉGÉJSZAKÁK ORSZÁGOS SZINTEN +60 % BELFÖLD +97 % KÜLFÖLD +39.4 % SZOBAFOGLALTSÁG 46.7 %-RÓL 51.8 %-RA NŐTT VIDÉK: BELFÖLDI VENDÉGÉJSZAKA +111.2 % BUDAPEST: KÜLFÖLDI VENDÉGÉJSZAKA NŐTT +75.1% ÚJ ORSZÁGOK: OROSZORSZÁG, CSEHORSZÁG, ROMÁNIA – FŐKÉNT VIDÉKEN

Bruttó átlag szobaár, országos (KSH) RÖVIDEBB TARTÓZKODÁS: BUDAPESTEN VÁROSLÁTOGATÓ, VIDÉKEN WELLNESS BUDAPESTEN ÚJ VENDÉGKÖR - BULI TURIZMUS-ROMKOCSMÁK KÍNÁLATI OLDAL SZÁLLODAI SZOBASZÁM ORSZÁGOS SZINTEN +40 %, VIDÉKEN +38,8 % NŐTT A MAGASABB KATEGÓRIÁJÚ SZOBÁK SZÁMA – MINŐSÉGI JAVULÁS RENDKÍVÜL ALACSONY ÁRAK – JÓVAL INFLÁCIÓ ALATT, KEDVEZŐ ÁR-ÉRTÉK ARÁNY – EZ A FŐ VONZERŐNK Bruttó átlag szobaár, országos (KSH) kategória 2000 2014 b.index 5* 140,3 EUR 117 EUR 83,4% 4* 55,2 EUR 52,4 EUR 94,9% Az összes brit vendégéjszaka 94%-a, a francia, az olasz 90%-a, az amerikai 85%-a a fővárosi hotelekben jelenik meg. Átlagos csillagszám 2000-ben 2,95 2012-ben 3,6 2000-2014 között országos szinten forintban a bruttó átlag szobaár 45,4%-kal nőtt, miközben az infláció kb. 90%-volt.

TECHNOLÓGIA VÁLTOZÁSOK INTERNET, OTA-K, ÁRÖSSZEHASONLÍTÓ PORTÁLOK, REVIEW SITE-OK FOGLALÁSOK 40-60 %-A DIGITÁLIS CSATORNÁKON ÁLLAMI INTÉZKEDÉSEK, ADÓVÁLTOZÁSOK EU CSATLAKOZÁS, SCHENGEN, KÖNNYÍTETT VÍZUM SZÉP KÁRTYA: A VIDÉKI SZÁLLODÁK BELFÖLDI SZOBAÁRBEVÉTELÉNEK 25 %-A EGYÉB VÁLTOZÁSOK FAPADOS LÉGITÁRSASÁGOK – RYANAIR, WIZZ AIR, EASYJET ÚJ LÉGITÁRSASÁGOK – QUATAR, AIR CHINA, EMIRATES, AIR TRANSAT

TENDENCIÁK, VÁLTOZÁSOK 2000-2014 KÖZÖTT NEGATÍV HATÁSÚ VÁLTOZÁSOK KERESLETI OLDAL KÜLFÖLDI VENDÉGÉJSZAKÁK SZÁMA STAGNÁLT VIDÉKEN (100,4 %) CSÖKKENT AZ ÜZLETI MICE RÉSZARÁNYA NÉMET PIAC 45.2 %-KAL ZSUGORODOTT – VIDÉKET ÉRINTETTE SÚLYOSAN RÖVIDEBB TARTÓZKODÁSI IDŐ, LERÖVIDÜLT „LEAD TIME” Feltűnő, hogy a külföldi vendégéjszakák száma nem nőtt 2000-2014 között, miközben vidéken döntően 4*-os szállodák épültek, nagy volumenű fürdőfejlesztések voltak (Bükfürdő, Sárvár, Hajdúszoboszló,stb.) konferencia központok épültek (Debrecen, Szeged, Pécs). CSÖKKENT AZ ÜZLETI MICE RÉSZARÁNYA -> Ez abból látható, hogy a vendégéjszaka szám növekedésnél sokkal kisebb mértékben növekedett a foglaltság, azaz megnőtt a kétágyas igénybevételű szobák részesedése.

NAGY BEFOGADÓKÉPESSÉGŰ KONGRESSZUSI KÖZPONT HIÁNYA KÍNÁLATI OLDAL AZ ÚJ VIDÉKI SZÁLLODÁK EGY RÉSZE NEM A PIACI IGÉNYEK SZERINT LÉTESÜLT -> NEM GENERÁLTAK KERESLETET, VESZTESÉGESEK, ÁRVERSENYT GENERÁLTAK (KÜLÖNÖSEN VÁROSOKBAN, DE A GYÓGYHELYEKEN IS) ALACSONY SZÁLLODAI ÁRAK -> EGYIK LEGOLCSÓBB DESZTINÁCIÓ LETTÜNK NINCS MEGFELELŐ, PIACI HATÁSÚ LUXUS TURISZTIKAI TERMÉK NAGY BEFOGADÓKÉPESSÉGŰ KONGRESSZUSI KÖZPONT HIÁNYA BALATON NEM ÚJULT MEG EGYÉB KERESKEDELMI SZÁLLÁSHELYEK (HOSTELEK, APARTMANOK, STB.), MAGÁNLAKÁSOK ELTERJEDÉSE, ONLINE ÉRTKESÍTÉS -> SZABÁLYOZÁS KÍVÁNATOS Debrecen 40,9 %, Pécs 38 %, Kecskemét 36,1 %, Szeged 43,4 % Harkány 30 %, Hajdúszoboszló 43,8 %, Gyula 48,4 % EGYIK LEGOLCSÓBB DESZTINÁCIÓ LETTÜNK -> Az alacsony szállodai árak rontják image-ünket. Bár minőségben is helyenként kiválóak vagyunk (Four Seasons szálloda Európa legjobb szállodája, Daily Telegraph/HRS gyűjtése szerint Budapesten van a 4. legjobb szállodai minőség).

TECHNOLÓGIAI VÁLTOZÁSOK INTERNET, OTA-K, KUPONOS PORTÁLOK ELTERJEDÉSE RÉVÉN NŐ A VERSENY A DESZTINÁCIÓK, SZOLGÁLTATÓK KÖZÖTT CSÖKKENTIK AZ ÁRAT, JÖVEDELMEZŐSÉGET, NŐ A KISZOLGÁLTATOTTSÁG ÁLLAMI INTÉZKEDÉSEK, ADÓVÁLTOZÁSOK ÁFA KULCS 12 %-RÓL 18 ÉS 27 %-RA EMELÉSE SÚLYOSAN ÉRINTI A BEVÉTELEKET, JÖVEDELMEZŐSÉGET, A MINŐSÉGET IFA, ÉPITMÉNYADÓ EMELÉSE, ÜZLETI VENDÉGLÁTÁS TÚLADÓZTATÁSA SZÉP KÁRTYA ÁLTAL GENERÁLT FORGALOM AZ ÜDÜLÉSI CSEKK FORGALOM ALATT MARADT 2014-ben kb. 4500-5000 lakás az Airbnb-n, foglalási portálokon SZÉP kártya: 20% elmaradás

SCHENGENI VÍZUM KORLÁTOZÁSOK SZERÉNY KÖLTSÉGVETÉSŰ NEMZETI MARKETING TEVÉKENYSÉG, SZINTE NEM LÉTEZŐ HELYI DESZTINÁCIÓS MARKETING EGYÉB VÁLTOZÁSOK A MALÉV CSŐDJÉT KÖVETŐEN A HAGYOMÁNYOS LÉGITÁRSASÁGOK ÁRAKAT EMELTEK, TÖBB TENGEREN TÚLI JÁRAT MEGSZŰNT – MICE OROSZ-UKRÁN FORGALOM VISSZAESÉSE TÖBB TENGEREN TÚLI JÁRAT MEGSZŰNT-> American Airlines, Delta a New York- Budapest útvonalon, Hainan megszűnt.

Hogyan tovább? SIKER ÉRDEKÉBEN ÖSSZEFOGÁS A KORMÁNYZAT, AZ ÖNKORMÁNYZATOK ÉS A TURISZTIKAI VÁLLALKOZÓK KÖZÖTT NEMZETI, BUDAPEST, BALATON, STB. TURIZMUS STRATÉGIA TURIZMUS TÖRVÉNY MEGALKOTÁSA ERŐSEBB NEMZETKÖZI MARKETING, NAGYOBB KERETEKKEL HELYI, TELEPÜLÉSI MARKETING TEVÉKENYSÉG FORRÁSAINAK RENDSZERSZERŰ BIZTOSÍTÁSA MINŐSÉGJAVÍTÁS EU-S FORRÁSOK NEM KAPACITÁSBŐVÍTÉSRE, HANEM ATTRAKCIÓFEJLESZTÉSRE, FELÚJÍTÁSOKRA, KORSZERŰSÍTÉSEKRE, NEMZETKÖZI MARKETINGRE ERŐSEBB NEMZETKÖZI MARKETING, NAGYOBB KERETEKKEL -> EU források igénybevétele

Hogyan tovább? TERMÉKFEJLESZTÉS A MAGAS KÖLTŐKÉPESSÉGŰ VENDÉGEK MEGNYERÉSÉRE VÁLLALKOZÁSBARÁT KÖRNYEZET, JOGBIZTONSÁG ADÓRENDSZER MÓDOSÍTÁSA (ÁFA, IFA, ÜZLETI VENDÉGLÁTÁS) ÁFA KULCSOK MINIMUM 10 %-OS CSÖKKENTÉSE MSZÉSZ – SZÁZADVÉG JAVASLAT – TÉNYLEGES ADATOK GYŰJTÉSÉT KÖVETŐEN ÚJ MAKROGAZDASÁGI MODELL, WIN-WIN SZITUÁCIÓ: szobakiadás ÁFA 5% nemzeti marketing hozzájárulás 6% adóbevételek nem csökkennek

Köszönöm figyelmüket! www.hah.hu