A szakiskolai oktatás kiterjesztésének hatása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia
Advertisements

Magyar Tudományos Akadémia
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Hozzászólás Lovász Anna és Szabó-Morvai Ágnes: „Does childcare matter for maternal labor supply?” előadásához Elek Péter ELTE Közgazdaságtudományi Tanszék.
A beiskolázási életkor hatása az iskolai teljesítményre Magyarországon Hámori Szilvia, MTA KTI 1.
ÚJ TENDENCIÁK A MAGYAR SZAKKÉPZÉSBEN
A SHARE kutatás kínálta elemzési lehetőségek Gál Róbert & Vargha Lili Szirák, 2011.
BIBE2006.ppt1 Bismarck-Beveridge Klub 2006 november 30, Budapest A HIÁNYZÓ PILLÉR Augusztinovics Mária MTA KTI
Foglalkoztatás, iskolázottság és képzettség
2 Az oktatás továbbgyűrűző hasznossága „Education is expected to enhance knowledge and skills, which in turn affects productivity and income, which is.
Privatizáció, foglalkoztatás és bérek Hozzászólás John Earle és Telegdy Álmos tanulmányához Antal Gábor MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet Szirák 2012.
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
Az érettségit nem adó szakképzés válságtünetei
A minimálbér költségvetési hatásai HALPERN LÁSZLÓ, KOREN MIKLÓS, KŐRÖSI GÁBOR és VINCZE JÁNOS MTA Közgazdaságtudományi Intézet.
Oktatás és gyermekesély kerekasztal március 20. Köllő János (MTA KTI)
Évtizedes csúcson a magyar foglalkoztatás!? Látjuk, de nem értjük (egyelőre) Cseres-Gergely Zsombor MTA KRTK KTI “Munkaerőpiaci Tükör 2012” bemutató.
A tanítási gyakorlat életkor szerinti különbségei nemzetközi összehasonlításban Hermann Zoltán MTA KTI Oktatás, foglalkoztatás, versenyképes gazdaság Magyarországon.
Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Hermann Zoltán MTA KRTK KTI Szirák, nov. 9.
A foglalkoztatás-szerkezet előrejelzése Magyarországon
MTA Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaság-tudományi Intézet Az inaktívak és aktívak létszámának előrejelzése ágazati és foglalkozási.
Bérváltozások 2008 május május Köllő János MTA KTI.
A közcélú munka hatása a települési tartós munkanélküliségre
Kutatás-történet : Magyar Háztartás Panel vizsgálat (TÁRKI, Budapesti Corvinus Egyetem elődje, KSH) 2007, NKTH Jedlik-pályázat: Háztartások Életút.
A szakmunkásképzés válságtünetei Hozzászólás a Kézdi Gábor, Köllő János és Varga Júlia által írott tanulmányhoz Mártonfi György, OFI Bp február.
Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.
1/171/17 Nem csak átmeneti jelenség. A szakképzés csökkenő hozamának okai Magyarországon november 3. Kézdi Gábor Közép-európai Egyetem (CEU) és MTA.
A TÁMOP projekt keretében készült munkapiaci előrejelzés TÁMOP / projekt Cseres-Gergely Zsombor, Közgazdaságtudományi Intézet,
KISZORÍTJÁK-E AZ IDŐS DOLGOZÓK A FIATALOKAT A KÖZSZFÉRÁBAN? Cseres-Gergely Zsombor, MTA KRTK KTI MKE 2012 konf.
Ingatlanértékelés II..
Egytényezős variancia-analízis
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
1 Foglalkoztatási kihívások (1), avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő-kínálat,
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
Többváltozós adatelemzés
Lineáris regresszió.
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
A kombinációs táblák (sztochasztikus kapcsolatok) elemzése
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
A munkaerő-felmérés módszertana
A felmérés időpontja: május 28.. MÉRT TERÜLETEK:  matematikai eszköztudás  szövegértési képességek  háttérkérdőív kitöltése (szülők, tanulók)
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
Korreferensi vélemény Hermann Zoltán – Varga Júlia: A népesség iskolázottságának előrejelzése 2020-ig Iskolázási mikroszimulációs modell (ISMIK) Budapest,
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
Gazdaságstatisztika Gazdaságstatisztika Korreláció- és regressziószámítás II.
Dávid János: A munkaerő szakmaszerkezetének keresleti előrejelzése, a munkaerő-kereslet és –kínálat egybevetése Hozzászóló: Varga Júlia Budapesti Corvinus.
Adamecz Anna: Iskolalátogatási korhatár és az érettségi elérésének valószínűsége Hozzászóló: Varga Júlia MTA KRTK KTI.
A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, Dr Liskó Ilona OFI
Az iskolázottságra ható tényezők: egy nemzetközi panelvizsgálat eredményei Bakó Tamás MTA KRTK Közgazdaság-tudományi Intézet Szirák, november
Csongrád megye munkaerőpiaci helyzetéről. Megnevezés Csongrád megyeMagyarország 2010.II. név2016.II. névváltozás2010.II. név2016.II. névváltozás ezer.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Ágazati létszámstruktúra előrejelzése nemzetközi adatok alapján
Az érettségi védelmében
Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet · bpinst.eu
Lineáris regressziós modellek
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő-kínálat,
IV. Demográfia Halandóság
Munkaerő-piaci helyzetkép A munkaerőválság makrogazdasági okai
III. előadás.
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Munkaerőhiány és foglalkozási mobilitás Magyarországon
Varga Júlia MTA KRTK KTI
A munkaerőpiac áttekintése
Varga Júlia MTA KRTK KTI
Rugalmas foglalkoztatási formák elterjedtsége a
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Előadás másolata:

A szakiskolai oktatás kiterjesztésének hatása Az 1998-as magyarországi szakképzési reform tanulságai Joris Ghyselsa, Zoltán Hermannb, Iryna Ruda, Melline Somersa a: Maastricht University TIER, b: MTA KRTK KTI „Kísérlet és Empíria - Munkaerőpiaci kutatások 2017” 2017. november 24-25., Szirák

Kutatási kérdés Hatott-e az 1998-as szakiskolai reform a keresetekre foglalkoztatásra az iskolázottságra: a szakmunkás végzetséget szerzők arányára / lemorzsolódásra ? Miért érdekes? → 2010 utáni szakiskolai reformok a szakirodalomban vegyes eredmények

Az előadás vázlata Korábbi eredmények a nemzetközi irodalomban Az 1998-as szakképzési reform Adatok és elemzési minta Leíró elemzés iskolázottság bérek Becslési módszerek Eredmények foglalkoztatás 7. Az eredmények értékelése: megtérülési számítások

Irodalom Tankötelezettségi kor kiterjesztése, egy további iskolaév hatása Card 1999 a többlet-iskolaév hozamában nagy egyéni heterogenitás Grenet 2013 az intézményi környezettől függ a hatás (angol-francia összehasonlítás) Szakképzési reformok Oosterbek-Webbink 2007: a bérek növekedtek a szakképzés kiterjesztésével Hall 2012, 2016: nincs hatás (foglalkoztatás) Malamud-Pop-Eleches 2010: nincs hatás (bérek)

Az 1998-as szakiskolai reform

Adatok és elemzési minta bérek Bértarifa adatfelvétel, 2002-2014 elemzés: 5 főnél többet foglalkoztató vállalatok vállalatokra klaszterezett standard hibák súlyozás: minden év azonos súllyal foglalkoztatás és iskolázottság KSH Munkaerőfelvétel, 2002-2014 23 éves vagy idősebb népesség  Népszámlálás, 2011 (iskolázottság)

Adatok és elemzési minta 1991 utáni kohorszok: csak 1-2 évben figyelnénk meg őket a tankötelezettségi korhatár emelése is érintette őket   a reform előtt a reform után 1. minta 1974/75 … 1982/83 1983/84 … 1991/92 9+9 2. minta 1979/80 … 1986/87 4+4 3. minta 1977/78 … 1980/81 4+4, 2 kohorsz kihagyásával

Leíró elemzés A szakiskolai végzettségűek aránya

Leíró elemzés Keresetek a reform előtt és után 3. minta

Leíró elemzés Keresetek a reform előtt és után 3. minta

Leíró elemzés Keresetek a reform előtt és után Log bérek, 2000-es árakon. Születési kohorszonként simított életkor-kereseti profilok.

Becslési módszerek a reform előtti és az azt követő években végzettek kereseteinek, foglalkoztatási arányainak összehasonlítása 1. probléma: nem tudunk éles választóvonalat azonosítani más is változhatott ugyanabban az időszakban pl. reform utáni korosztályok: a rendszerváltás után jártak általános iskolába → összehasonlító megszakított idősorok comparative interrupted time series (CITS) „szomszédos” végzettségi csoportokat hasonlítunk össze: szakiskola – általános iskola szakközépiskola – gimnázium

Becslési módszerek CITS: a hatás a reform előtti trendtől való eltérések különbsége: A-B

Becslési módszerek CITS vs. diff-in-diff: A-B vs. C-D

Becslési módszerek alap CITS modell: Y: log bér / foglalkoztatás V: kezelt csoport (szakiskola vagy szakközépiskola) R: a reform után iskolába járt kohorsz (dummy) E: számított munkatapasztalat C: kohorsz (születési év) θt: megfigyelés éve fix hatás

Becslési módszerek bővített CITS modell: a gyakorlati idő és a megfigyelés évének hatása is végzettségfüggő Y: log bér / foglalkoztatás V: kezelt csoport (szakiskola vagy szakközépiskola) R: a reform után iskolába járt kohorsz (dummy) E: számított munkatapasztalat C: kohorsz (születési év) θt: megfigyelés éve fix hatás λt: megfigyelés éve fix hatás a kezelt csoportra

Becslési módszerek 2. probléma: Számított munkatapasztalat = megfigyelés éve – (születési év + iskolaévek) E θt C V, R → kollinearitás → becslés két lépésben Papay and Kraft (2015) lépés: év-hatások becslése (születési kohorsz kihagyásával) 2. lépés: CITS modell becslése, a megfigyelés évének hatását rögzítve: θt = κt feltevés: a kohorsz és megfigyelési év hatások nem korrelálnak

Eredmények bérek A 2002-2014-es évekre becsült regressziók együtthatói. Függő változó: a kereset logaritmusa. Kontrollváltozók: végzettség, reform kohorsz dummy, gyakorlati idő és négyzete, naptári év fix hatások és születési kohorsz, részmunkaidőben foglalkoztatott, a bővített modellben interakciók. Vállalatokra klaszterezett standard hibák.

Eredmények bérek Főállásban foglalkoztatottak. 3. minta

Eredmények bérek a fenti becslésekben a gyakorlati időre kontrolláltunk: a szakiskolai képzés kiterjesztésének tiszta hatása teljes hatás: Oosterbek-Webbink 2007 több iskolaév, kevesebb gyakorlati idő → kontrolláljunk az életkorra

Eredmények bérek heterogenitás a reform hatásában: egyformán hat az összes 1998 után iskolába járt kohorszra? további interakciókkal bővített modell: V*R*C és R*C

Eredmények foglalkoztatás A 2002-2014-es évekre becsült regressziók együtthatói. Függő változó: foglalkoztatottság (dummy). Kontrollváltozók: végzettség, reform kohorsz dummy, életkor és négyzete, naptári év fix hatások, születési kohorsz, a bővített modellben interakciók.

Eredmények iskolázottság A 2002-2014-es évekre becsült regressziók együtthatói. Függő változó: iskolázottság (dummy). Kontrollváltozók: életkor és négyzete, születési kohorsz.

Eredmények iskolázottság Legfeljebb általános iskolai végzettségűek aránya a 23 évesek között Az adatok forrása: KSH Munkaerőfelvétel 1996-2015.

Eredmények iskolázottság Szakmunkás végzettségűek aránya a 23 évesek között Az adatok forrása: KSH Munkaerőfelvétel 1996-2015.

Összefoglalás és az eredmények értékelése az 1998-as szakképzési reform hatása:   iskolázottság: nem egyértelmű szakiskola nők : foglalkoztatás + bér Ø férfiak: foglalkoztatás Ø bér +   szakközépiskola nincs hatás

Összefoglalás és az eredmények értékelése Megéri a hosszabb szakiskolai képzésbe fektetni? A szakiskolát végzett férfiak bérére becsült hatás: 5-7% 1. a szakiskola bérhozama az általános iskolához mérten a reform előtt: 13-14% 2. belső megtérülési ráta 5%-os hatás esetén: 3% 6%-os hatás esetén: 4% 7%-os hatás esetén: 4,7% Költség: egy év kieső kereset + kb. 500eFt isk. kiadás (2013) Kereseti hozam: 45 éven át

Köszönöm a figyelmet!

Az Országos Kompetenciamérés 2008, 2010, 2012 és 2013-as adatai alapján. A 2010-ben nyolcadikos korosztály eredményei.