Református hozzáadott érték a kompetenciamérés tükrében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Az első házasság felbomlása
A mérési rendszer fejlesztése, az érettségi rendszer átvilágítása
Az országos mérések megújult rendszere
A felsőoktatás (hozzáadott) értéke
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
Kompetencia- mérés Somogyi József Általános Iskola
A fejlesztés hatása a szervezetre
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Új skála – új lehetőségek Egy kis ízelítő. Egységes skála (1)
Felsőoktatás-kutatás és szakpolitikai hasznosulás Magyarországon Tényeken alapuló (evidence based) szemlélet a felsőoktatásban „Adatalapú döntéshozatal.
Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.
2008. évi Országos kompetenciamérés 6. osztály / Matematika
A kerettantervek fejlesztése
Poszt-szocialista országok eredményei PISA 2003 Cs L M Szl x olvasás matematika.
Középpontban a fejlődés
Összehasonlító pedagógia
Statisztikai módszerek áttekintése módszerválasztási tanácsok Makara Gábor.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Statisztikai alapfogalmak
ONK 2011 Békési Kálmán Budapest november 3-5. A prezentált eredmények alapja a TÁMOP kutatási projekt. A projekt az Oktatáskutató és.
A tanári munka és foglalkoztatás indikátorai nemzetközi tükörben Imre Anna Oktatáskutatási és Fejlesztési Intézet november.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Az országos mérések megújult rendszere
A felmérés időpontja: május 28.. MÉRT TERÜLETEK:  matematikai eszköztudás  szövegértési képességek  háttérkérdőív kitöltése (szülők, tanulók)
Kompetenciamérés Kompetenciamérés Matematika 6. évfolyam.
Országos kompetenciamérés 2014
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
OKM 2014 iskolai elemzés Készítette: Fülöp Anna.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet1 Fehérvári Anikó Munkapiaci elvárások FSZ- és BA-hallgatók körében ONK november.
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN konferencia előadás október 4. Dr. Ranschburg Ágnes
Természettudományos nevelés Réti Mónika kutató Kutatási, Elemzési és Értékelési Igazgatóság Iskola- és Módszertanfejlesztő Központ V.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
Information on the sources of information on the quality of education Hungary Daniel Horn research fellow MTA KRTK KTI and ELTEcon
FIT-jelentés 2014 Kompetenciamérés eredményeinek elemzése.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Fejlesztési célú adatintegrációs lehetőségek: kutatási és adminisztratív adatok Szemerszki Marianna OFI ISKOLAFEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK: UTAK ÉS DIMENZIÓK.
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
ÁEEK Nemzetközi Rendszerelemzési és Tervezési Főosztály
Országos kompetenciamérés 6. évfolyam (2015)
Új skála – új lehetőségek
Iskolafejlesztési lehetőségek: utak és dimenziók OFI, január 27.
Katolikus óvodák létszámának alakulása a katolikus köznevelés rendszerében a 2016/2017-es nevelési évben Készítette:Grolyóné Szabó Éva és Schillingerné.
A évi kompetenciamérés eredményeinek elemzése 2016
Budapesti tanárok migrációs nézetei
Intézményi szintű oktatási innovációk Magyarországon: az óvodáktól a doktori iskolákig Innováció, kutatás, pedagógusok HuCER május Halász.
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Országos Kompetencia Mérés 2011
A hallgatók szociális helyzetének vizsgálata
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE)
Kompetenciamérés eredményei évfolyam 2013
„Aperitif” Innovációs potenciál az Arany János Kollégiumi és Kollégiumi Szakiskolai Programba programban AJKP-AJKSZP ORSZÁGOS TANÉVNYITÓ Kiskunfélegyháza.
Az intézményi pedagógiai innováció A református köznevelési intézmények vezetői és fenntartók képviselői számára szervezett intézményvezetői konferencia.
Országos kompetenciamérés 6. évfolyam (2017)
Előadás másolata:

Református hozzáadott érték a kompetenciamérés tükrében Kopp Erika

Kopp Erika: Református hozzáadott érték a kompetenciamérés tükrében ELŐADÁS SZERKEZETE Előzmények, dilemmák, elméleti megközelítések Vizsgálat folyamata (kutatási kérdések, minta, adatelemzés módszerei) Tanulói és intézményi háttérváltozók változása Matematika- és szövegértés pontszám és Pedagógiai Hozzáadott Érték (PHÉ) Intézményenként eltérések Református többlet? - sajátosságok keresése Szövegértés? Tanulói énkép, motiváció? Következtetések, összegzés 2017. NOVEMBER 17. Kopp Erika: Református hozzáadott érték a kompetenciamérés tükrében

Kopp Erika: Református hozzáadott érték a kompetenciamérés tükrében ELŐZMÉNYEK, DILEMMÁK Eredményességi vizsgálatok jelentőségének növekedése: tényeken alapuló döntéshozatal (pl. (Nahalka, 2003; Hattie, 2010; Halász, 2011; Scheerens, 2015, Halász, 2013; Hopkins, Stringfield, Harris, Stoll, & Mackay, 2014) – egyházi iskolák sajátos szempontjai Egyházi iskolák teljesítménye: összegző adatok Kompetenciamérések (OKM és PISA) eredményeire épülő előzetes vizsgálatok: új tanulói csoportok megjelenése (Tomasz, 2017), egyházi fenntartói csoport heterogénné vált (Hermann és Varga, 2016; Kopp, 2014; Kopp és Vámos, 2016) egyházi iskolák eredményessége a hátránykompenzációban (Pusztai és Bacskai, 2015, Csullog és mtsai, 2014). Református iskolák tanulói összetételének trendjei (Bánné Mészáros 2015 és 2017) 2017. NOVEMBER 17. Kopp Erika: Református hozzáadott érték a kompetenciamérés tükrében

Kopp Erika: Református hozzáadott érték a kompetenciamérés tükrében VIZSGÁLAT FOLYAMATA Iskola fenntartója Létszám (fő) 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nem egyházi 98 662 94 395 90 581 82 440 77 816 73 095 Katolikus 4 578 4 394 5 506 6 466 6 182 6 158 Református 2 028 1 957 2 278 2 684 2 600 2 571 Evangélikus 1 204 1 166 1 415 1 493 1 477 1 467 Vizsgálat 2017 június – szeptember Kutatási kérdések: (K1) Milyen változások mutathatók ki a tanulói teljesítményt befolyásoló egyes tényezőket tekintve a 2010–2015-ig terjedő időszak OKM eredményei alapján? (K2) Milyen a tanulói teljesítmény-változás a 2010–2015-ig terjedő időszak OKM eredményeiben? (K3) Melyek azok az intézmények, melyek a vizsgált időszak átlagában kiemelkedő teljesítményt tudtak felmutatni? Minta: tanulói 2010-2016; telephelyi 2010-2014 Vizsgálati eljárások: leíró és összefüggés-vizsgálatok Vizsgált változók: Független változók: felekezet, az intézmény típusa, településtípus, iskolanagyság. Függő változó: a tanulók CSH indexe, SNI, BTME és HHH besorolása, matematika- és szövegértés-teljesítménye és az átlagos intézményi pedagógiai hozzáadott érték (= növekedési modell, 8-10 évfolyam között végbement teljesítményváltozás) 2017. NOVEMBER 17. Kopp Erika: Református hozzáadott érték a kompetenciamérés tükrében

TANULÓI ÖSSZETÉTEL VÁLTOZÁSAI Tanulók családi háttere kedvezőtlenebb, új iskolák belépése SNI arány folyamatosan az átlag alatt HHH arány: besorolás problémái (Tomasz 2015) Felvállalt feladatnak tűnik Családi háttér HHH SNI 2017. NOVEMBER 17. Kopp Erika: Református hozzáadott érték a kompetenciamérés tükrében

TESZTEREDMÉNYEK VÁLTOZÁSAI Teszteredmények csökkennek, de nem számottevően PHÉ, mint 8. osztályos eredményhez képest végbement fejlődés javul = intézmények érzékelik a fejlesztési feladatokat Fenntartóváltás követhető az eredményességben TESZTEREDMÉNYEK VÁLTOZÁSAI 2017. NOVEMBER 17. Kopp Erika: Református hozzáadott érték a kompetenciamérés tükrében

ELTÉRÉSEK INTÉZMÉNYENKÉNT (2014-16 eredmények átlaga) Intézményenként jelentős eltérések az eredményességben CSHI-n belül intézmények között jelentős szórás (bár kisebb, mint a rendszer egészében) Kérdés: mit tanulhatnak az intézmények egymástól ELTÉRÉSEK INTÉZMÉNYENKÉNT (2014-16 eredmények átlaga) 2017. NOVEMBER 17. Kopp Erika: Református hozzáadott érték a kompetenciamérés tükrében

Kopp Erika: Református hozzáadott érték a kompetenciamérés tükrében PHÉ ALAKULÁSA Szövegértés eredményessége: egyházi iskolák hagyományos előnye Itt az eredményesség további javulása várható Matematika: javulás, de további erősödés szükséges, a trend folytatása 2017. NOVEMBER 17. Kopp Erika: Református hozzáadott érték a kompetenciamérés tükrében

Kopp Erika: Református hozzáadott érték a kompetenciamérés tükrében REFORMÁTUS TÖBBLET? Kérdés: Mi az a legmagasabb iskolai végzettség, amelyet szeretnél elérni? Motiváció kérdései, tanulói célok, tanulói énkép (Józsa 2007, Fejes és Józsa 2007) Motiváció kérdései, tanulói célok, tanulói énkép (Józsa 2007, Fejes és Józsa 2007) 2017. NOVEMBER 17. Kopp Erika: Református hozzáadott érték a kompetenciamérés tükrében

KÖVETKEZTETÉSEK, ÖSSZEGZÉS Nyers eredményeket tekintve a teljes református köznevelési rendszerre nézve az eredményesség csökken Hozzáadott érték 2013-14-es időszak után jelentős javulás Szükséges további fókusz a szövegértés tekintetében Matematikában erősebb trend a javulás Rendszeren belül a sokszínűség megjelenése, új pedagógiai feladatok Eltérő szintű megküzdés az intézmények között Intézmények közti tudásmegosztás: speciális feladatok, helyi adaptáció szükségessége 2017. NOVEMBER 17. Kopp Erika: Református hozzáadott érték a kompetenciamérés tükrében

Kopp Erika: Református hozzáadott érték a kompetenciamérés tükrében HIVATKOZÁSOK Auxné Bánfi Ilona, Balázsi, Ildikó és Balkányi Péter (2014): Országos Kompetenciamérés. Technikai leírás. Budapest: Oktatási Hivatal. Letöltés: https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/meresek/unios_tanulmanyok/OKM_Technikaileiras.pdf (2017. 10. 25.) Balázsi Ildikó (2016): A hozzáadottérték-modellek alkalmazása a tanulói teljesítménymérésekben. Magyar Paedagogia, 116(1), 3–23. Bánné Mészáros Anikó (2015): Országos kompetenciamérés – fenntartói tájékoztató. Református iskolák 2010–2014 közötti eredményeinek elemzése. Református Pedagógiai Intézet, Budapest. Letöltés: http://refpedi.hu/sites/default/files/hir_kepek/OKM%20fenntart%C3%B3i%20t%C3%A1j%C3%A9koztat%C3%B3_RPI.pdf (2017. 10. 25.) Bánné Mészáros Anikó (2017): Kiemelkedő OKM teljesítményű református iskolák jellemzői. Református Pedagógiai Intézet, Budapest. Letöltés: http://refpedi.hu/sites/default/files/hir_kepek/Kiemelked%C5%91%20OKM_teljes%C3%ADtm%C3%A9ny%C5%B1%20ref%20iskol%C3%A1k_RPI_2017%20febr_BMA_V%C3%89GLEGES.pdf (2017. 10. 25.) Creemers, B. P. M., & Kyriakidēs, L. (2012). Improving quality in education: dynamic approaches to school improvement. Abingdon, Oxon ; New York: Routledge. Csullog Krisztina, D. Molnár Éva, Herczeg, Bálint, Nahalka István, Lannert Judit, és Zempléni András (2014): Hatások és különbségek. Másodelemzések a hazai és nemzetközi tanulói képességmérések eredményei alapján. Oktatási Hivatal, Budapest. Expanzió (2013): A halmozottan hátrányos helyzetű tanulók kompetenciamérések során elért eredményeinek elemzése. http://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/meresek/orszmer2013/kompetenciameres_hhh_tanulok_eredmenyeinek_elemzese.pdf Grace, G. (2003): Educational studies and faithbased schooling: Moving from prejudice to evidence‐based argument. British Journal of Educational Studies, 51(2), 149–167. Halász Gábor (2007): Tényekre alapozott oktatáspolitika. halaszg.ofi.hu/download/Evidence_based_study.pdf Halász, G. (2011). Javaslat a nemzeti oktatási innovációs rendszer fejlesztésének stratégiájára. Budapest: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. Halász, G. (2013). Az oktatáskutatás globális trendjei. Neveléstudomány, (1), 64–90. Hattie, J. A. C. (2010). Visible learning: a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement (Reprinted). London: Routledge. Hermann Zoltán, és Varga Júlia (2016): Állami, önkormányzati, egyházi és alapítványi iskolák. Hopkins, D., Stringfield, S., Harris, A., Stoll, L., & Mackay, T. (2014). School and system improvement: a narrative state-of-the-art review. School Effectiveness and School Improvement: An International Journal of Research, Policy and Practice, 25(2), 257–281. Imre Anna (2005): A felekezeti középiskolák jellemzői a statisztikai adatok tükrében. Educatio 3, 475-491. Kopp Erika (2014): Egyházi iskolák tanulói összetételének vizsgálata. In: Pusztai Gabriella és Lukács Ágnes (szerk.): Közösségteremtők (197–225). Debrecen University Press, Debrecen. Kopp, E., és Vámos, Á. (2016): Die Leistungen der ungarischen Schüler und Schülerinnen an den kirchlichen Schulen und deren pädagogisch eingebrachter Wert. THEO-WEB : ZEITSCHRIFT FUR RELIGIONPADAGOGIK, 15(2), 310–327. Nahalka, I. (2003). A modern tanítási gyakorlat elterjedésének akadályai, illetve lehetőségei, különös tekintettel a tanárképzésre. Új pedagógiai szemle, 53(3), 28–38. Neuwirth Gábor (2005): A felekezeti iskolák eredményességi és “hozzáadott érték” mutatói. Educatio 3, 502-528. Pusztai, G., és Bacskai, K. (2015). Parochial Schools and PISA Effectiveness in Three Central European Countries. Acta Universitatis Sapientiae. Social Analysis, 5(2), 145. Scheerens, J. (2015). Theories on educational effectiveness and ineffectiveness. School Effectiveness and School Improvement, 26(1), 10–31. https://doi.org/10.1080/09243453.2013.858754 Tomasz, G. (2017): Increasing Church presence in education. Educatio, 26(1), 94–112. Letöltés: http://akademiai.com/doi/pdf/10.1556/2063.26.2017.1.9 (2017. 10. 25.) Van der Welt, J., és Zecha, G. (2004): Philosophical-Pedagogical Criteria for Assesing the Effectiveness of a Christian School. Journal of Research on Christian Education, 13(2), 167–168. 2017. NOVEMBER 17. Kopp Erika: Református hozzáadott érték a kompetenciamérés tükrében

Dr. Kopp Erika kopp.erika@reformatus.hu Köszönöm a figyelmet! Dr. Kopp Erika kopp.erika@reformatus.hu

Kopp Erika: Református hozzáadott érték a kompetenciamérés tükrében 2017. NOVEMBER 17. Kopp Erika: Református hozzáadott érték a kompetenciamérés tükrében