Elektronikus ügyintézés január 1

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EGov Tanácsadó Kft Budapest, Belgrád rkp Budapesti Ügyvédi Kamara e-Ügykezelő rendszer
Advertisements

Elektronikus Ügyfélkapu – kapcsolat az ügyfél és a közigazgatás között
Elektronikus ügyintézés, és várható technikai fejlesztések a Növény- és Talajvédelem területén Várszegi Gábor osztályvezető augusztus 30.
oldalon elérhető, letölthető. Jelen előadás feltételezi, hogy az oktatáson résztvevő elolvasta és elsajátította az ÉTDR ún. „bevezető előadás”anyagát.
Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal
1 Munkáltatók részére nyújtott szolgáltatások Az eEurope-2005 megvalósítása közszolgáltatásainak (e-gov) Magyarországon A lakossági- és üzleti szféra felé.
Magyarország sokáig lemaradt az elektronikus közigazgatás alkalmazásában, de ma már minden hatósági eljárást el lehet intézni az interneten. A hatóság.
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
1 Kormányszóvivői tájékoztató március 31. Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis (emma)
A törvényességi felügyelettel összefüggő írásbeli kapcsolattartás
Elektronikus archiválórendszer fejlesztése PKI alapokon Készítette: Kollár Balázs november 11.
Elektronikus kérelem benyújtás
Cégnyilvántartás.
AZ ÜGYFÉLKAPU ÉS AZ ÜGYFÉLKAPU REGISZTRÁCIÓ FOLYAMATA
Elektronikus dokumentumok
Az elektronikus aláírás állami elismerése
A WEB-GN BEADÁSÁVAL KAPCSOLATOS TUDNIVALÓK, BEADÁSI TAPASZTALATOK, ÉS VÁRHATÓ TECHNIKAI FEJLESZTÉSEK Várszegi Gábor osztályvezető október 18.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
A JÜB fogalma és funkciói
Az igénybevevői nyilvántartás
Védjegybejelentés elektronikus úton László Áron Márk.
Elektronikus eljárás a polgári perben
Kérelem elektronikus benyújtása a Szolgáltatói Nyilvántartásba
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt összefoglaló EKOP
2014. június 12. Lackó Péter Clarity
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP)
Elektronikus jelentéstovábbító portál vagyonkezelő szervezet számára Ügyfélkapu használatával.
Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala
Önkormányzati ASP Központ felállítása projekt
Stipkovits István ISZ auditor SGS Hungária Kft.
SZÁMADÓ Elektronikus számlák befogadása, e-dokumentumok a cégek gyakorlatában Csiba András Kornis György Számadó Kft 1.Elektronikus számla.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény tervezete
Módosult a közfeladatot ellátó szervek iratkezeléséről szóló kormányrendelet (335/2005.) Dr. Hollósi Gábor Ph.D. Magyar Országos Levéltár Kormányzati Gyűjtőterületi.
Változások az építőiparban – 2013 Tájékoztató az építésüggyel kapcsolatos jogszabályok január 1-e óta hatályos kivitelezőket érintő rendelkezéseiről.
A Magyar Telekom csoport e-számla megoldásai „Elektronikus számlázás – MOST!” konferencia március 7.
Felkészülés az elektronikus fizetési meghagyás (e-FMH) eljárásra informatikai szempontból május 19. Felkészülés az elektronikus fizetési meghagyás.
Rövid áttekintés a MOK/HEFOP kártyák használhatóságáról Készítette: Nádor Szabolcs,
Egy termék tanúsítása — tapasztalatok és következtetések Vágujhelyi Ferenc.
Vacha Ferenc fejlesztési koordinátor Az elektronikus ügyintézés törvényi háttere és gyakorlata.
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) Országos Statisztikai Tanács szeptember 16 Mezősiné Rózsár Erika KSH Igazgatási osztály.
Az NSZI minőségirányítási rendszerét a BVQI tanúsította A szakmai vizsgákat követő adatszolgáltatás digitális aláírással Binder József Képzés- és vizsga-nyilvántartási.
Az önkormányzati ASP rendszer jegyzői szemmel Dr. Vincze Ferenc címzetes főjegyző Hajdúszoboszló Város Önkormányzata Pajna Sándor vezérigazgató eKÖZIG.
eeszt A csatlakozás feltételei és körülményei
Gyors, egyszerű, NAV-álló számlázás
Munkáltatói intézkedések közlésének Hszt. szerinti szabályozása
Általános tájékoztatás az építőipari regisztrációról Az építőipari kivitelező vállalkozások regisztrációjának gyakorlati tudnivalói Győr, december.
„Nem a papírra van szükség, hanem a rajta lévő információra!”
Országos Statisztikai Tanács
Elektronikus aláírás és iratkezelés
Az Önkormányzati ASP Kaposvár, február 08..
ELEKTRONIKUS ALÁÍRÁS E-JOG.
E-ügyintézés az adózásban 2006.
Elektronikus számlázás - technológiai tapasztalatok
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
Társadalmi Párbeszéd Osztály: ágazati párbeszéd bizottságok (ÁPB)
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) tervezete
Foglalkoztatási – Munkavédelmi – Munkaügyi Elektronikus ügyintézés.
2016. december 2., EU ETS szakmai konzultációs nap
Az önkormányzati ASP és az önkormányzatok elektronikus ügyintézési feladatai Pécs, november 23.
HITELESSÉG KÉRDÉSE eIDAS A GYAKORLATBAN – MI VÁLTOZOTT JANUÁR 1. UTÁN.
Segédlet a Főpolgármesteri Hivatal
Elektronikus ügyintézés - korszakváltás
A helyi önkormányzat, mint elektronikus ügyintézést biztosító szerv január 1. napjától ellátandó feladatai Dán Mihály e-közigazgatási referens Budapest,
Közbeszerzési Döntőbizottság
Hozzáférés az Ügyfél portálhoz szeptember 27.
Mi a cégkapu? Biztonságos kézbesítési szolgáltatáshoz kapcsolódó
Elektronikus kapcsolattartás a hatósági eljárásban
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Elektronikus ügyintézés 2018. január 1 Elektronikus ügyintézés 2018. január 1.-től – kötelezettségek, lehetőségek, tapasztalatok Németh Ágota Márta vezető e-közigazgatási szakértő NISZ Zrt. – Termék- és szolgáltatásfejlesztési osztály

Tartalomjegyzék Bevezetés E-ügyintézés folyamata, felülete 2 Tartalomjegyzék Bevezetés E-ügyintézés folyamata, felülete Elektronikus azonosítás Elektronikus kézbesítés Rendelkezés, meghatalmazás Elektronikus űrlap Dokumentumhitelesítés Egyéb e-szolgáltatások Statisztikai adatok

3 1. BEVEZETÉS

1,2 millió gazdálkodó szervezet Küldetés, cél 4 Elektronikus ügyintézés kiterjesztése - Egységes Digitális Ügyintézési Tér a szervek és ügyfelek adminisztratív terheinek, költségeinek mérséklése, a közfeladatok gyors, gazdaságos, hatékony ellátása, az emberi beavatkozás szükségességének csökkentése, erőforrások és információk közös, hatékony felhasználása 4-5 millió polgár 1,2 millió gazdálkodó szervezet 5 ezer szerv

Elektronikus ügyintézés 5 EGYSÉGESEN HATÁRON ÁTNYÚLÓAN Építőkövek: szeüsz-ök, keüsz-ök 2015. évi CCXXII. törvény (Eütv.): e-ügyintézést biztosító szervek: 1. § 17. pont, ügy: 2. §, ügyfél: 1. § 48., 2. § (3)-(4) piaci igénybe vevő: 42/A. § együttműködő szerv: e-ügyintézést biztosító szerv + felsőoktatás 51. § kötelezett ügyfelek: 9. § (1) min. biztosítandó: 25. § (3) bekezdés 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet (Eüvhr.) Kijelölés: 84/2012. (IV. 21.) Korm. rendelet eIDAS (910/2014 EU) rendelet és végrehajtási jogi aktusai: azonosítás, átjárhatósági keret, bizalmi szolgáltatások. E-dokumentumok feldolgozása 2011/130/EU, 2014/148/EU határozat PAPÍRmentesen Hiteles e-dokumentum, másolatkészítés, megőrzés e-aláírás, e-bélyegző, időbélyegző, azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés (AVDH) központi dokumentumhitelesítési ügynök (KDÜ) E-dokumentum hiteles kézbesítése biztonságos kézbesítési szolgáltatás (BKSZ) és kapcsolódó tárhelyek SZEMÉLYES MEGJELENÉS NÉLKÜL Személyre szabott ügyintézési felület (SZÜF) Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatások Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) Egységes Elektronikus Ügyintézési Tér + bizalmi szolgáltatások hazai szabályozása: 2015. évi CCXXII. törvény az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet az elektronikus ügyintézés részletszabályairól 84/2012. (V. 21.) Korm. rendelet egyes, az elektronikus ügyintézéshez kapcsolódó szervezetek kijelöléséről 137/2016. (VI. 13.) Korm. rendelet az elektronikus ügyintézési szolgáltatások nyújtására felhasználható elektronikus aláíráshoz és bélyegzőhöz kapcsolódó követelményekről 24/2016. (VI. 30.) BM rendelet a bizalmi szolgáltatásokra és ezek szolgáltatóira vonatkozó részletes követelményekről Európai uniós szabályozás: a belső piacon történő elektronikus tranzakciókhoz kapcsolódó elektronikus azonosításról és bizalmi szolgáltatásokról, valamint az 1999/93/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló 910/2014. EU rendelet (eIDAS rendelet) eIDAS-hoz kapcsolódó végrehajtási jogi aktusok: 2016/650, 2015/1984, 2015/1501, 2015/1502, 2015/1506, 2015/1505, 2015/806, 2015/296 az illetékes hatóságok által a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv alapján elektronikusan aláírt dokumentumok országhatáron átnyúló feldolgozására vonatkozó minimumkövetelményekről szóló 2011/130/EU határozat módosításáról szóló 2014/148/EU végrehajtási határozat Egyéb kapcsolódó új jogszabályok: 2016. évi CXXX. törvény a polgári perrendtartásról 2016. évi CL. törvény az általános közigazgatási rendtartásról Az e-ügyintézést preferálja:

Elektronikus ügyintézésre kötelezett szervezetEK 6 OBH szövetkezet magánnyugdíj-pénztár egyesület köztestület alapítvány önkéntes kölcsönös biztosító pénztár gazdasági társaság egyéni cég egyesülés európai részvénytársaság európai gazdasági egyesülés európai szövetkezet, területi szövetkezet vízgazdálkodási társulat erdőbirtokossági társulat állami vállalat egyes jogi személyek vállalata Külföldi székhelyű vállalat mo.-i fióktelepe közös vállalat végrehajtói iroda közjegyzői iroda szabadalmi ügyvivői iroda ügyvédi iroda európai területi társulás egyéni vállalkozó állam, helyi önkormányzat, költségvetési szerv, költségvetési szervek szabályai szerint gazdálkodó egyéb jogi személy ~79.000 IM Céginfó ~699.000 KAMARÁK KKM 14 ~16.000 BM MÁK Alanyi hatály: 1,2 millió szervezet ~14.000 ~400.000

Önkormányzat kategóriák 7 2018.01.01-ig ASP csatlakozó 2019.01.01-ig ASP rendszercsatlakozó 2019.01.01-ig ASP interfészes csatlakozó nincs elektronikus ügyintézési rendszere van elektronikus ügyintézési rendszere A törvény által előírt minimális kötelezett-ségeket az ASP rendszerei teljesítik, +e-Papír csatlakozás (ASP koordinál) biztonságos kézbesítési szolgáltatás (BKSZ) – hivatali kapu/tárhely e-Papír (központi sablon) rendelkezési nyilvántartás (RNY) e-aláírás, e-bélyegző aláírás ellenőrzés bankszámlaszám BKSZ – gépi vagy böngészős hivatali kapu/tárhely e-Papír (központi sablon) űrlapkitöltő (ÁNYK, iFORM) KAÜ (saját szakrendszerhez) SZÜF rendelkezési nyilvántartás összerendelési nyilvántartás e-aláírás, e-bélyegző / AVDH aláírás ellenőrzés bankszámlaszám Önállóan kell teljesíteniük a kötelezettségeket, de ajánlott egyeztetni a többi önkormányzattal (jó gyakorlatok, ügystruktúra, ügyleírások) Fejlesztés nélkül

2. E-ÜGYINTÉZÉS FOLYAMATA, FELÜLETE 31 2. E-ÜGYINTÉZÉS FOLYAMATA, FELÜLETE

E-Ügyintézési folyamat 9 Szakrendszer, ASP-ELÜGY, Személyre szabott ügyintézési felület (SZÜF) Azonosítás (KAÜ: Ügyfélkapu, telefonkódos, eSzemélyi, eIDAS) Online űrlapkitöltés (e-űrlap, e-Papir) Dokumentum-hitelesítés (e-aláírás, időbélyeg, AVDH, KDÜ) Dokumentum-küldés, fogadás (KÜNY tárhely, cégkapu, BKSZ, hivatali tárhely, iratkezelő) Feldolgozás Dokumentum-hitelesítés (e-aláírás, e-bélyegző, időbélyeg, AVDH/DHSZ) Válasz (iratkezelő, BKSZ, hivatali tárhely, KÜNY tárhely, cégkapu) Szakaszokat megmagyarázni!

Mi a SZÜF? A magyarorszag.hu megújítása, 10 A magyarorszag.hu megújítása, E-ügyintézési szolgáltatások origója és gyűjtőhelye, Személyre szabható felhasználói felület Keretrendszer, amely központi szeüsz, keüsz elérést (cégkapu, üzenetkezelés, e-űrlap, KDÜ) biztosít, Bevezeti a nem természetes személyek azonosítását, Támogatja az ügyfél-szituáció alapú felhasználást. Demo: https://ekozigazgatas.mo.hu

3. ELEKTRONIKUS AZONOSÍTÁS 11 3. ELEKTRONIKUS AZONOSÍTÁS

Elektronikus azonosítás 12 Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) Rendelkezési nyilvántartás RKTA (telefonkódos azonosítás) SZÜF E-ügyintézést biztosító igénybe vevő szervek bővülő köre, köztük közüzemi szolgáltatók Ügyfélkapu (> 3m felh.) Biztonsági szint ÜK 2. faktor eSzemélyi Állampolgárok eIDAS Gazdálkodó szervezetek Piaci igénybe vevők (pl. bankok) 2015. november 2017 2018

4. ELEKTRONIKUS KÉZBESÍTÉS 13 4. ELEKTRONIKUS KÉZBESÍTÉS

Biztonságos kézbesítési szolgáltatás 14 Cél: a papír alapú kapcsolattartási formákkal azonos joghatás kiváltására alkalmas elektronikus kapcsolattartás, információátadás a közléssel járó jogkövetkezményekkel, kockázatokkal arányos szintű dokumentáltság. egyértelműen legyen azonosítható a címzett, feladó, átvevő; alkalmas legyen a küldés (feladás), fogadás (kézbesítés) időpontjának azonosítására, kezelje a sikertelen kézbesítés eseteit, a kézbesítési eseményekről adatokról hiteles igazolást állítson ki, garantálja a dokumentum sértetlenségét. Kapcsolódó tárhelyek: Természetes személy, egyéni vállalkozó: KÜNY-tárhely (KAÜ-s azonosításokkal elérhető; címzése 4T és kapcsolati kód alapján), Gazdálkodó szerv (+ egyéni ügyvéd, szabadalmi ügyvivő): cégkapu, Együttműködő szerv: hivatali tárhely/kapu. [Eüvhr. 85. § (6) bekezdés]

Dokumentumküldési modell 15 cégkapumegbízott ügyintézők KÜNY tárhely (volt ÜK tárhely) Cégkapu (az interfész fejlesztés alatt) Hivatali tárhely (böngészős vagy gépi interfészes)

Új felület - tarhely.gov.hu 16

5. RENDELKEZÉS, MEGHATALMAZÁS 17 5. RENDELKEZÉS, MEGHATALMAZÁS

Rendelkezési nyilvántartás - rendelkezes.kekkh.gov.hu 18 Cél: az ügyfél rendelkezéseinek és meghatalmazásainak nyilvántartása és adatszolgáltatás a csatlakozott szervezetek, szakrendszerek részére Rendelkezés típusok: Alaprendelkezés: elektronikus ügyintézés tiltása (TSZ), hivatalos és tájékoztatási célú elektronikus elérhetőségek Azonosítási rendelkezés: engedélyezés és tiltás az azonosítási módok között, Rendszeres időszakos értesítés: „e-ügyintézési számlakivonat”, Meghatalmazások: rugalmasan bővíthető ügykatalógus alapján megadható meghatalmazások. Lekérdezés: böngészős, gépi interfészes – ASP lekérdező felület. Csatlakozott szervezet Kapcsolattartási adat lekérdezése RNY Dokumentum küldés Ügyfél (TSZ, NTSZ)

19 6. ELEKTRONIKUS ŰRLAP

ÁNYK űrlapbenyújtás-támogatás (ÁBT) 20 ÁNYK űrlap kitöltése az ügyfél által Ügyfélkapus azonosítás Elektronikus kézbesítés (BEDSZ / BKSZ) A címzett szerv hivatali kapujába/tárhelyére elhelyezés KÜNY (korábban ügyfélkapus) tárhelyre értesítés kézbesítésről Várható változás: KAÜ-s azonosítás, cégkapus beküldés évek óta működő szolgáltatás

iFORM (ONLINE) Űrlapkitöltő 21 Mi az iFORM? a KDIV saját terméke (>3 év fejlesztés) Hol használják az iFORM-ot? e-HR https://eszemelyugy.gov.hu cégkapu regisztráció cegkapu.gov.hu adatgyűjtés: KSH OSAP és a volt NEIH önkormányzati ASP1 és ASP2 magáncsőd beadvány (90 oldalas űrlap) MUKER (ügyintézői felület, kormány-ablakokban, kormányhivatalokban) IKR (ügyfél felület, önkiszolgáló ügyintézés) https://e-kormanyablak.kh.gov.hu e-Papír https://epapir.gov.hu/ Folyamatban: LÜ, MÁK, NSZFH, GVH, NFM, NGM, NBF, IM Ember és gép is értelmezi Csak böngésző szükséges Melléklet, többféle formátum Auto-matikus, dinamikus címzés Dinamikus, kitöltéskor változó űrlap Összetett, komplex űrlapok Meg-személyesí-tés, adatok előtöltése ÁNYK kiváltás a feldolgozó rendszerek módosítása nélkül Szakaszokat megmagyarázni!

Cégkapu regisztráció – cegkapu.gov.hu

E-PAPÍR - https://epapir.gov.hu 23 1. Elektronikus azonosítás (KAÜ) 2. Személyazonosító adatok (4T) 3. Ügytípus függő azonosítók 4. Téma, és ügytípus kiválasztása 5. Címzett hivatal kiválasztása 6. Előzmény (hivatali iktatószám) 7. Levél tárgyának megadása 8. Levél szövegének megírása

1. Csatolmány feltöltése 24 1. Csatolmány feltöltése 2. Hitelesítés (AVDH)

7. DOKUMENTUMHITELESÍTÉS 25 7. DOKUMENTUMHITELESÍTÉS

E-ügyintézést biztosító Hitelesítés (bizalmi) szolgáltatás 26 KEAESZ Tanúsítvány kibocsátás (e-aláírás, authetikációs, titkosítás célú) E-ügyintézést biztosító szervek portál vastag kliens WS Tárolt kulcsos aláírás szolgáltatás Állampolgárok AVDH portál Aláíró szoftver WS Gazdálkodó szervek eSzemélyi tanúsítvány kibocsátás Központi dokumentumhitelesítési ügynök Időbélyeg-szolgáltatás GOV CA infrastruktúra TSS 2013. november 2016. jan. 2016. máj. 2017 Q1-Q2 2018

Azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés (AVDH) 27 azoknak, akik nem rendelkeznek saját elektronikus aláírással: záradékban a személyhez rendelés hiteles igazolása, kért azonosító elhelyezése Egyszerű, ingyenes, max. 20-200 MB; Kell hozzá valamilyen elektronikus azonosítás, pl. ügyfélkapu (ÜK); Az azonosító adatokat ügyintézőknél a szakrendszer adja át (AVDH-DHSZ); PAdES (LTV), ASiC, (XAdES); Teljes bizonyító erejű okirat. Használható: Otthon, internetes felületen niszavdh.gov.hu Kormányablakban tableten Szakrendszerbe integrálva (webservice) ÁNYK űrlapba (ePER), e-űrlapba integrálva (Diákhitel Direkt)

Aláíró szoftver – KEAASZ, eKAT 28 Publikus, ingyenes: eszemelyi.hu ehr.nisz.hu Egyszerű és haladó üzemmód Aláírás, időbélyegzésaláírás-ellenőrzés, kiterjesztés Hivatalok számára: „mini Workflow” Tömeges aláírás (PIN), Fejlettebb Vizuális megjelenítés

Ellenőrzés a visszaélések elkerülése érdekében 29 Aláírás, bélyegző érvényessége Tanúsítvány adatai Időbélyegző megléte Dokumentum sértetlensége Letölthető igazolás az eredményről Portálfelületen ingyenesen használható https://keaesz.gov.hu Ügyintéző a számítógépén lévő program segítségével (vastag kliens) Szakrendszerbe épített funkció révén, automatikusan (webservice)

8. EGYÉB E-SZOLGÁLTATÁSOK 30 8. EGYÉB E-SZOLGÁLTATÁSOK

Egyéb igénybe vehető szolgáltatások 31 FIZETÉSI Kézbesítési, Tárolási egyéb Elektronikus fizetési és elszámolási rendszer (EFER) - ASP-ben elérhető lesz Központi Érkeztetési Ügynök (KÉÜ) Központi Kézbesítési Ügynök (KKÜ) Iratkezelők közötti iratáthelyezés (BIÁSZ) Elektronikus dokumentumtárolás (EDT) Iratérvényességi nyilvántartás Rendszeres időszakos értesítés Az összes szolgáltatásról bővebb információk, csatlakozási szabályzatok/kérdőívek, interfész specifikációk, prezentációk a szeusz.gov.hu oldalon találhatóak 31

32 9. Statisztikai adatok

Számokban 33 Több, mint 123,5 millió ügyfélkapu belépés, ill. kb. 1 millió KAÜ-s azonosítás 2017 I. félévben 2017 I. félévben kb. 2000 online aláírás-ellenőrzés 2017 I. félévben csaknem 300 millió időbélyeg a szerveknek ill. a NISZ központi rendszerének Több, mint 1,5 millió irat adata az IÉNY-ben Több, mint 3 millió ügyfélkapu, Kb. 6 ezer hivatali kapu, kb. 300 ezer cégkapu regisztráció Több, mint 36 ezer e-HR bejelentkezés, 18,6 ezer dokumentum beküldése Havi 12 millió BKSZ-en kézbesített dokumentum (vevények nélkül) Több, mint 100 ezer állampolgári e-aláírási tanúsítvány 2017 I. félévben 1 millió AVDH-val hitelesített dokumentum

Köszönöm a figyelmet! szeusz@nisz.hu