Az információs társadalom joga 2.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az elektronikus közigazgatási rendszerek biztonsága
Advertisements

2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
JOGI ALAPISMERETEK október 10. ESA.
A kormányzat szerepvállalása a kibervédelemben Dr. Rétvári Bence államtitkár Változó környezet, változó biztonság - Kiberfenyegetések kihívásai napjainkban.
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Az európai unió környezetvédelme. A tisztább, élhető környezetért Az Európai Unió több évtizedes munka eredményeként rendkívül átfogó környezetvédelmi.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
Nemzeti Egységes Kártyarendszer Vetési Iván miniszteri biztos június 2. KÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM.
Baranya Megyei Önkormányzat
A magyar csomagolási hulladék kezelési modellje
A nemzeti vámjogszabályok
Munkavédelmi előírások rendszere
Közigazgatási technológia
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 2. Előadás vázlata
Működőképes-e a területfejlesztés új rendszere Nagyházi György PhD hallgató RGDI - Győr.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Előadó: Dr. habil. Lakatos László ny. okl. mk. vezérőrnagy
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Bevezetés.
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
Éves Konferencia- Annual Report Irányító Bizottság: Elnök: D. Terdik György DE IK dékán Tagok: Dr. Kardon Béla EMMI Dr. Sallai Gyula BME, FIRCC Nagy Miklós.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Sapientia-EMTE informatikai rendszerének kialakítása és fejlesztése Dr. Dávid László Dr. Györfi Jenő Budapest, November 11.
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Az államhatalom gyakorlásáról” szóló, 1. főtörvény.
A jog, a környezet- és a természetvédelmi jog Előadó: dr. Németh Csaba.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A normák kialakulása és szerepük a társadalom életében
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
©2011 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice ©2011 Hewlett-Packard Development.
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium EKOP projektjeinek jelene és jövője dr. Rupp Zoltán főosztályvezető E-közigazgatásért felelős helyettes államtitkárság.
EKOP projektek jelene és jövője
Szélessávú tervek és akciók
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Komplex kormányzati cselekvési terv négy pillér mentén – Digitális Magyarország „Networkshop 2015” konferencia Sárospatak.
Az adatvédelem szabályozása
Önkormányzati ASP Központ felállítása projekt
Köz beszerez; ÉS? avagy informatikai biztonság a központosított közbeszerzésben.
 AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA Bevezetés és EU.
Dr. Apjok András Budapest, SZIM, Magyar Információs Társadalom Stratégia Az egészségügyi és szociális ágazati információs stratégia ismertetése,
Dr. Bói Loránd Üzletágvezető KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Közlekedéstudományi Üzletág Közszolgáltatások pályáztatási rendszere a közúti.
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) Országos Statisztikai Tanács szeptember 16 Mezősiné Rózsár Erika KSH Igazgatási osztály.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Rendszerváltás Diktatórikus államberendezkedés demokráciává alakul Magyarországon ezt a folyamatot rendszerváltásnak nevezzük. Magántulajdon Hosszú,
JOGTANI ALAPISMERETEK I. Jogfogalom II. A jogi norma szerkezete III. Érvényesség – hatályosság IV. Jogviszonyelmélet.
A kritikus infrastruktúra védelmi és információbiztonsági hatósági feladatokról Dr. Bognár Balázs tűzoltó ezredes főosztályvezető SEVESO III. regionális.
A közigazgatási eljárás II.
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
4. Az Alkotmány.
JOGTANI ALAPISMERETEK
Érvényesség, hatály, alkalmazhatóság
A jogforrási rendszer II.
BESZERZÉS A KATONAI LOGISZTIKÁBAN
Lorem ipsum.
prezentációja A bemutató és annak tartalma a HT ZRT szellemi terméke!
1/15/2019 Az uniós bel- és igazságügyi informatikai rendszerekkel és az interoperabilitással kapcsolatos jogharmonizációs kérdések október 10. Belügyminisztérium.
Jogharmonizáció az Európai Unióban Dr
Jogharmonizáció az Európai Unióban
Előadás másolata:

Az információs társadalom joga 2. Dr. habil. Grad-Gyenge Anikó egyetemi docens Budapesti Műszaki és Közgazdasági Egyetem Üzleti Jogi Tanszék

Ismétlő kérdések Jellemezze az információs társadalmat! Mi jellemzi az információs társadalom szabályozását? Melyek azok a jogterületek, amelyek az információs társadalom működésével kapcsolatos szabályokat biztosítják?

adatok

1069/2014 (II.19.) Korm.hat. Magyarország Nemzeti Infokommunikációs Stratégiájáról  „elismerve a hazai IKT ágazat kiemelt jelentőségét, és az abban rejlő gazdasági és társadalmi fejlődési lehetőségeket, valamint e területen az állami ösztönzés fontosságát, elfogadja a 2014–2020 időszakra szóló Nemzeti Infokommunikációs Stratégiát (a továbbiakban: Stratégia), ezzel összefüggésben felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy gondoskodjon a Stratégiának a kormányzati portálon való közzétételéről”

Nemzeti Infokommunikációs Stratégia Meghatározza a kormányzati szintű célkitűzéseket Meghatározza a hozzárendelt szervezeti támogatást Meghatározza a végrehajtás felelőseit (IT-ért felelős miniszter, hatóságok) Meghatározza a hozzá igazított költségvetés mértékét Digitális infrastruktúra: a digitális szolgáltatások nyújtásához és igénybevételéhez szükséges sávszélességet biztosító elektronikus hírközlési infrastruktúra rendelkezésre állása a hálózat valamennyi szegmensében (gerinc-, felhordó- és helyi hálózat);  Digitális kompetenciák: a lakosság, a mikro- és kis –és közepes vállalkozások, illetve a közigazgatásban dolgozók digitális kompetenciáinak fejlesztése, az elsődleges (digitális írástudatlanság) és másodlagos (alacsony szintű használat) digitális megosztottság mérséklése, a mikro- és kisvállalkozások és a közigazgatásban dolgozók képessé tétele az IKT rendszerek bevezetése által előálló üzleti lehetőségek felismerésére és kihasználására, illetve a tartósan leszakadók részesítése a digitális ökoszisztéma előnyeiből (e-befogadás);   Digitális gazdaság: egyrészt a szűkebben értelmezett IKT szektor, másrészt az általa biztosított elektronikus (kereskedelmi, banki stb.) szolgáltatásokat igénybe vevő vállalkozások külső és belső informatikai rendszereinek fejlesztése, illetve az IKT- fejlesztésekre és az IKT-n alapuló fejlesztésekre irányuló kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenység ösztönzése;   Digitális állam: a kormányzat működését támogató belső IT, a lakossági és vállalkozói célcsoportnak szóló elektronikus közigazgatási szolgáltatások, illetve az állami érdekkörbe tartozó egyéb elektronikus (pl. egészségügyi, oktatási, könyvtári, kulturális örökséghez kapcsolódó vagy az állami adat- és információs vagyon megosztását célzó) szolgáltatások, valamint e szolgáltatások biztonsági hátterének biztosítása. NFM, KIM NGM EMMI BM HM VM Magyar Gazdaságfejlesztési Központ Zrt. (MAG Zrt.) és egyéb KSZ-ek NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ Zrt.) Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ) Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Intézet (NIIFI) Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) Releváns egyetemek, főiskolák Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal (KIH) Egyéb szervezetek (pl. Magyar Kereskedelmi és Iparkamara) Nemzeti Innovációs Hivatal Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatal

Szabályozás mint alapvető eszköz a célok elérésére

Társadalmi normák általában  reális, kölcsönös elvárások  az eltérést büntetik/az igazodást jutalmazzák fajtái: erkölcsi szokás illemszabályok (etikett – köszönés, megszólítás) vallás szakmai – technikai jog

JOG magatartásszabályok összessége  mindig emberi kapcsolatokat szabályoz  keletkezése az állam keletkezéséhez és működéséhez kapcsolódik  az állami szervek révén kényszeríthető ki  az adott társadalmi rendszer védelmét is jelenti

A jogszabály jellemzői  érvényesség (alaki, tartalmi)  hatály (területi, időbeli, személyi, tárgyi)  általánosság  ismételtség (minden ismétlődő esetben alkalmazandó)  szankcionáltság  hipotetikus szerkezet (jövőbeni szituáció)  reciprocitás (kölcsönösség): minden jogosultsággal szemben mások által tanúsítandó, elvárható magatartás áll szemben

JOGSZABÁLY a jogalkotás során meghatározott eljárás keretében meghatározott formában és elnevezéssel létrejött jogi akarat, amely jogi normákat foglal magában

A jogalkotás jellemzői  meghatározott jogi rendben jön létre  jogi norma tudatos létrehozása  előre történik a szabályozás  általánosan megfogalmazott jogi norma jön létre  a társadalom széles körére vonatkozik  a (politikai, gazdasági) hatalmat gyakorló csoport érdekeit fejezi ki (is!)  stabil, de rugalmatlan

JOG és az ÁLLAM kapcsolata  állam: szervezet, a politikai berendezkedés része  jog: norma  magatartási szabályok összessége, amelyek keletkezése az állami szervekhez kötődik, s amelyek tükrözik az állami szerv politikai meghatározottságát  adott társadalomban kötelező az érvényesülése, betartását az állam kényszerítheti ki

JOGFORRÁS jogrendszer alkotóelemei  országos vagy helyi szinten rendezi a társadalmi viszonyokat  egymásra épülnek, kiegészítik egymást  hierarchikus rendben állnak  többféleképp csoportosíthatók (tárgy, ki, hogyan)

JOGFORRÁSI HIERARCHIA  igazodik a jogalkotó állami szervek hierarchiájához  alacsonyabb szintű nem lehet ellentétes magasabb szintűvel, ha mégis, elméletileg “nem létezik”

JOGSZABÁLYOK – törvény, rendelet  Központi (országos) jogszabályok  Alaptörvény Sarkalatos törvények (Médiatv., Infoszabtv.)  rendes törvények (Szjt., Szt.)  törvényerejű rendeletek  központi szervek rendeletei (hírközlési, média)  Helyi jogszabályok (önkormányzati rendeletek) + NEMZETKÖ̈ZI SZERZŐDÉSEK (pl. frekvenciakiosztásról, BUE, EJEE)

TÖRVÉNY általános  széleskörűen tekinti át a társadalom állapotát  alapvető viszonyokat szabályoz a tartósság igényével  stabil, rugalmatlan  a társadalmi nyilvánosság előtt zajlik

RENDELET közigazgatási szervek jogalkotó tevékenysége  a szabályozási szükségletet törvény határozza meg  a felhatalmazást is rendszerint törvény adja meg  a társadalmi viszonyok szűkebb területét szabályozza  kevésbé stabil  kevésbé zajlik a nyilvánosság előtt?

TÖRVÉNYEREJŰ RENDELET  szocializmus jogszabályformája volt  a Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsa  ma már nem lehet alkotni, de számos van még hatályban  módosítani csak törvénnyel lehet

UNIÓS JOG SZABÁLYOZÁSI KOMPETENCIÁJA  alapja: a tagországok átruházott hatásköre  irányultsága: az Unió céljainak megvalósítása  az alapító szerződésekben kijelölt keretek között

https://ec.europa.eu/commission/priorities/digital-single-market_en

https://juliareda.eu/me-for-you-in-europe/

Információs társadalommal kapcsolatos portálok http://hirlevel.egov.hu https://twobirdsideas.hu http://copy21.com http://www.sztnh.gov.hu/hu/szakmai-oldalak http://nmhh.hu http://digitalisinnovacio.hu

Patricia Wallace: Az internet pszichológiája, 2002. Osiris http://www.spring.org.uk/2010/10/internet-psychology.php Alkalmazott Pszichológia 2014, 14 http://ap.elte.hu/archivum/2014_1/