Nemzeti Fejlesztési Minisztérium

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
Advertisements

Kreditpontokkal kapcsolatos tájékoztatás
Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.
Megújuló forrásokból előállított villamos energia támogatása
Az új épületenergetikai szabályozás
A téglaépületek energiahatékonysága Előadó: Kató Aladár MATÉSZ elnök TONDACH Magyarország Zrt. - vezérigazgató március 04.
Megújuló energiaforrások Napenergia hasznosítása
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
ENERGIATAKARÉKOSSÁG A MAGYAR ENERGIAPOLITIKÁBAN NEMZETI ENERGIAHATÉKONYSÁGI CSELEKVÉSI TERV Gergely Kálmán Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium.
1 PV helyzetkép Az NCsT felülvizsgálata a napelemes trendek tükrében Horváth Attila Imre helyettes államtitkár Zöldgazdaság Fejlesztéséért, Klímapolitikáért.
Tudatos lépések a költséghatékony épületüzemeltetés felé Tóth Nelli energetikai tanácsadó MN6 Energiaügynökség EHÖSZ Konferencia Tatabánya.
ENERGIAIRÁNYÍTÁSI SZABVÁNYOK
Az EuP/ErP irányelv hatása az épületgépész rendszerek tervezésére
A faanyag energetikai hasznosításának hazai helyzete és racionális fejlesztési módjai Sopron, Szeptember 04. Dr. Jung László vezérigazgató-h.
Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alapból (EMVA) támogatott kérelmekhez kapcsolódó adatszolgáltatási kötelezettség oktatása február 2.-5.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
ISO : 2011 – energiairányítási rendszer (EIR)
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
Dr. Góra Zoltán tű. dandártábornok főigazgató-helyettes
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
Slenker Endre Magyar Energia Hivatal
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
Gárdonyi Géza Bt. 1 A KVVM erőfeszítései a geotermikus energia mezőgazdasági hasznosításának támogatása érdekében Lakatosné Dr.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
Energiahatékonysággal a vállalkozások költségcsökkentéséért Nagy Judit Külkapcsolati munkatárs Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Zöld Beruházási Rendszer Klímabarát Otthon Panel Alprogram pályázat a szén-dioxid –kvóta bevételekből Március 10. Legény Árpád Projektmenedzser-asszisztens.
A nemzeti programokon kívüli szakmai kihívások
Mitől innovatív egy vállalkozás?
Városi külső energia bevitel csökkentésének lehetőségei Energetikus energetikusok 2015 Csató Bálint Kaszás Ádám Keszthelyi Gergely.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Varga Pál elnök MÉGNAP Egyesület Napkollektoros hőtermelés jövője a napelemes áramtermelés mellett Egyetemek, főiskolák környezetvédelmi oktatóinak VIII.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Környezet és Energia Operatív Program Várható energetikai fejlesztési lehetőségek 2012-ben Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
Az elvárt béremelés végrehajtása esetén igénybe vehető adókedvezmény.
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
Megújuló energia alkalmazása
Országos Statisztikai Tanács
160 Mrd Ft energetika. Megjelent a KKV szektor megújuló épületenergetikai beruházásait támogató pályázati felhívás!
Az energetikai szakreferensi tevékenység előnyei
EU-ETS hitelesítő szervezetek akkreditálása
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
2016. december 2., EU ETS szakmai konzultációs nap
a logger-használat kérdései
Pécs, szeptember 25. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Nemzeti Élelmiszer Nyomon Követési Platform
II. Országos Állatvédelmi- és Állatjóléti Konferencia
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
Tájékoztatás jogszabály változásokról
Megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása a közbeszerzés tükrében
A vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző műhelyeket érintően tervezett jogszabályi változások dr. Erb Szilvia főosztályvezető.
A közbeszerzési törvénynek a Közbeszerzési Hatóság
Közbeszerzési Döntőbizottság
Előadás másolata:

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Az energetikai szakreferens Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 2017. május

Az előadás tartalma Bevezetés Energiahatékonysági szakpolitikák Energetikai szakreferens Ki lehet szakreferens Feladatai Összehasonlítás

Fenntartható gazdaság szempontjai I. Bevezetés Fenntartható gazdaság szempontjai www.theautomaticearth.com Megújuló energia www.news.newclear.hu Klímapolitika www.soyouknowbetter.com Energiahatékonyság Zöldgazdaság

A 2014-2020-as időszak energiapolitika stratégiai céljai I. Bevezetés A 2014-2020-as időszak energiapolitika stratégiai céljai Az Európai Unió 2020-as klíma- és energiapolitikai célkitűzéseihez (20-20-20) kapcsolódó magyar vállalások: A megújuló energiaforrások részarányának 13 %-ra növelése kötelező módon. Kormánydöntés értelmében a részarány 14,65 %-ra növelése önkéntes módon. „Ölbe tett kéz” forgatókönyvhöz képest 73 PJ végsőenergia- megtakarítás és 92 PJ primer energia megtakarítás (indikatív nemzeti célkitűzés), Az EU emisszió-kereskedelmi rendszerén kívül az üvegházhatású gázok kibocsátásának (2005-ös szinthez képest) legfeljebb 10 %-os növekedése. 2020-ra az EU ETS-ben részt vevő iparágak 2005-ös kibocsátásainak 21 %-os csökkentése, 2030-ra 40%-os csökkenés 1990-hez képest

Az Európai Unió 2030-as energiapolitikai célkitűzései I. Bevezetés Az Európai Unió 2030-as energiapolitikai célkitűzései 27%-os megújuló energia részarány elérése (uniós szinten kötelező érvényű). 27% vagy (30%)-os energia-megtakarítási cél kitűzése -Magyarország célja, hogy tagállami szinten indikatív legyen - vagyis nem kötelező érvényű – még nincs uniós döntés

I. II. III. Az EU energiahatékonysági szabályozása 2010/30/EU irányelv I. Bevezetés Az EU energiahatékonysági szabályozása I. II. III. 2010/30/EU irányelv az energia címkézésről 2010/31/EU irányelv az épületek energiahatékonyságáról 2012/27/EU irányelv az energiahatékonyságról

Átültető jogszabályok I. Bevezetés Átültető jogszabályok 2015. évi LVII. törvény az energiahatékonyságról (Ehat. tv.) 122/2015. (V. 26.) Korm. rendelet az energiahatékonyságról szóló törvény végrehajtásáról (Ehat. vhr.) 123/2015. (V. 26.) Korm. rendelet egyes kormányrendeletek energiahatékonysággal összefüggő módosításáról 24/2015. (V. 26.) NFM rendelet a nagy hatásfokú, hasznos hőenergiával kapcsoltan termelt villamos energia és a hasznos hő mennyisége megállapításának számítási módjáról szóló 110/2007. (XII. 23.) GKM rendelet módosításáról 25/2015. (V. 26.) NFM rendelet az energiahatékonyság növelését elősegítő tájékoztatásról (Tájékoztatási rendelet) MEKH rendeletek az adatszolgáltatásról, díjakról

A 1,5 %-os, éves energia-megtakarítási kötelezettség (EED 7.cikk) II. Energiahatékonysági szakpolitikák A 1,5 %-os, éves energia-megtakarítási kötelezettség (EED 7.cikk) Az irányelvet bevezető, az energiahatékonyságról szóló 2015. évi LVII. tv. 12. §-a alapján a megtakarításokat alternatív szakpolitikai intézkedésekkel teljesítjük Cél: éves szinten 1,5 % végsőenergia-megtakarítást kell elérni a végfelhasználóknál Végrehajtási időszak: 2014. január 1. – 2020. december 31. Rugalmassági intézkedések: 25 %-os küszöb erejéig – csökkentési jogcímek alkalmazása a számítási alap meghatározásakor Év Előírt éves megtakarítás (%) 2014 1%   2015 2016 1,25% 2017 2018 1,5% 2019 2020

Energiahatékonysági szakpolitikák II. Energiahatékonysági szakpolitikák Energiahatékonysági szakpolitikák Az elvárt megtakarítások érdekében a már működő szakpolitikai intézkedések és támogatási programok mellett új energiahatékonysági intézkedések 2017-től: Nemzeti Energetikusi Hálózat Középületek energiahatékony használatának elősegítése, közintézményeket terhelő kötelezettségek Energetikai szakreferens alkalmazása Társasági adókedvezmény energiahatékonysági beruházások után

A már működő vagy folyamatban levő szakpolitikai intézkedések II. Energiahatékonysági szakpolitikák A már működő vagy folyamatban levő szakpolitikai intézkedések Épületenergetikai programok (kvótabevételekből – Zöld Finanszírozási Rendszer, családi ház, társasház, gépcsere) Operatív programokból megvalósuló elsődlegesen energiahatékonysági célú programok Operatív programokból megvalósuló, elsődlegesen nem energiahatékonysági célú programok, amelyekben van olyan intézkedés, amely energiamegtakarítást is megvalósít Lakásépítési támogatás energiahatékonysági bónusz Energia-racionalizálási pályázat a Belügyminisztériumban Svájci-Magyar Együttműködési Program Norvég Finanszírozási Mechanizmus és EGT Finanszírozási Mechanizmus Költségvetési intézmények energiahatékonysági beruházásai (232/2015. (VIII. 20.) Korm. rendelet) Épületekre vonatkozó energiahatékonysági célú szabályozás módosítása (az országos településrendezési és építési követelményekről szóló Korm. rendelet) Egyedi döntéssel odaítélt költségvetési támogatások alapján történő energiahatékonyságot javító beruházások Modern Városok Program keretében, költségvetési támogatással megvalósuló energiahatékonyságot javító intézkedések Lakás-előtakarékossági rendszer A közlekedés hatékonyságának javítása (kerékpárutak építésének hatása, közösségi közlekedés fejlesztése, útdíjak hatása)

Új szakpolitikai intézkedés: Energetikai szakreferens III. Energetikai szakreferens Új szakpolitikai intézkedés: Energetikai szakreferens 2017-től a jogszabályban meghatározott vállalatoknak energetikai szakreferenst kell igénybe venniük (megbízniuk). A feladat munkaviszonyban való ellátását nem engedi a törvény, ezzel biztosítható, hogy az energiafelhasználás kérdése kellő figyelmet kapjon. A kötelezettség előírása az energiahatékonysági törvény 2016. decemberi módosításába került bele; a részletszabályokat az energiahatékonyságról szóló törvény végrehajtásáról szóló 122/2015. (V. 26.) Korm. rendelet módosítása tartalmazza; a nagyvállalatok és az energetikai szakreferens igénybevételére köteles gazdálkodó szervezetek energiafelhasználásának mértékére, valamint energiamegtakarítására vonatkozó adatszolgáltatás rendjéről szóló 2/2017. (II. 16.) MEKH rendelet.

Energetikai szakreferens igénybevétele I. III. Energetikai szakreferens Energetikai szakreferens igénybevétele I. Energetikai szakreferens igénybevételére az a gazdálkodó szervezet köteles, amelynek a tárgyévet megelőző 3 évben az éves energiafelhasználásának átlaga meghaladja a a) 400 000 kWh villamos energiát, vagy b) 100 000 m3 földgázt, vagy c) 3 400 GJ hőmennyiséget. Fontos megjegyezni, hogy a fent meghatározott fogyasztási átlagokat vagylagos feltételekként kell figyelembe venni, azaz ha a gazdálkodó szervezet energiafelhasználásának átlagértéke meghaladja a fent meghatározott bármely fogyasztási mennyiséget, akkor köteles energetikai szakreferens igénybevételére

Energetikai szakreferens igénybevétele II. III. Energetikai szakreferens Energetikai szakreferens igénybevétele II. Ki lehet szakreferens? - természetes személy (3 év, alap- v. mesterfok) - gazdálkodó szervezet (társasági v. munkajogi kapcsolat) Igénybevételét 30 napon belül be kell jelenteni a MEKH-hez – (név, a szakképzettséget igazoló irat kiállításának dátuma és sorszáma, szakirányú végzettség megnevezése, a jogviszony kezdő időpontja+ gazdálkodó szervezet esetén a cégnév, székhely, a jogviszony kezdő időpontja) bejelentés elmulasztása -200.000 Ft – 2.000.000 Ft bírság 2017. június 30-ig nincs bírság a bejelentés elmulasztása miatt

Energetikai szakreferens-szakmai követelmények III. Energetikai szakreferens Energetikai szakreferens-szakmai követelmények szakirányú végzettség, Ehat. vhr. 12. melléklet „A” oszlopban meghatározott alap- vagy mesterfokú szakképzettséggel, vagy azzal egyenértékű képesítéssel rendelkező személy lehet legalább 3 év szakmai gyakorlat 2017. június 30-ig a szakmai vizsgát teljesíti

Energetikai szakreferens igénybevétele III. III. Energetikai szakreferens Energetikai szakreferens igénybevétele III. Feladata: az energiahatékonysági szemléletmód, energiahatékony magatartásminták meghonosításának elősegítése a vállalkozás működésében és döntéshozatalában Tanácsadóként részt vesz a rendszeres energetikai auditálás lefolytatásában, valamint az EN ISO 50001 szabvány szerinti energiagazdálkodási rendszer kialakításában és működésének figyelemmel kísérésében, Javaslatokat fogalmaz meg energiahatékony üzemeltetési megoldásokkal, fejlesztési lehetőségekkel kapcsolatban Gondoskodik az elért energiamegtakarítás kimutatásáról Havi jelentést készít tevékenységéről, tárgyhavi energiafogyasztás mértékéről és annak értékeléséről a fejlesztések, egyéb körülmények tükrében Éves jelentést készít, amit a vállalkozás honlapján közzétesz A vállalkozás a MEKH felé évente bejelenti éves fogyasztását és a fejlesztésekkel megvalósult megtakarítást (Ehat. tv. 22/C.§) - 1.000.000 forintig terjedő bírság bejelentés elmulasztása esetén, a bejelentés módjáról, tartalmáról MEKH rendelet készül Ellátja az energiabeszerzéssel, energiabiztonsággal, energiahatékonysággal kapcsolatos, hatáskörébe utalt feladatokat.

III. Energetikai szakreferens Az energetikai szakreferens és az energetikai auditálás összehasonlítása Energetikai szakreferensek igénybevételére a jogszabályban meghatározott gazdálkodó szervezetek kötelesek. Energetikai szakreferensi tevékenységet természetes személy és gazdálkodó szervezet egyaránt elláthat. Az energetikai szakreferens munkajogilag, társasági jogilag független az őt igénybe vevő gazdálkodó szervezettől. Energetikai auditot a kkv-nek nem minősülő vállalkozásoknak kell négyévente lefolytatniuk. A MEKH névjegyzéket vezet a jogerős határozat útján névjegyzéki jelöléssel rendelkező energetikai auditorokról és energetikai auditáló szervezetekről. Energetikai auditálási tevékenységet természetes személy és gazdálkodó szervezet folytathat. A vonatkozó törvényi és kormányrendeleti szintű rendelkezések nem határoznak meg összeférhetetlenségi szabályokat ugyanazon vállalkozás számára történő energetikai auditori és energetikai szakreferensi szolgáltatásnyújtással kapcsolatban.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. dr Köszönöm megtisztelő figyelmüket! dr. Velez Tamás főosztályvezető-helyettes, Zöldgazdaság Fejlesztési Főosztály Nemzeti Fejlesztési Minisztérium