Kecskemét régen és ma 3. forduló.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
LILI MARLEEN Lale Andersen :
Advertisements

Módbeli segédigék Készítette: Szántai Gábor
Helyünk a világban 873 lakosú településünk a Dél-Dunántúlon, Tolna megyében, a Mecsek keleti nyúlványán terül el. Egyedülálló természeti adottságát.
Kiss Alexandra Petra és Gyöngyösi Boglárka Waldhotel Feldbachtal-ban töltött gyakorlatunk Praktikum in Thüringen Erkennen des deutschen Gastronomie und.
Anikó Fekete Németország Deutschland 2013.feb. 18-márc.20.
Felvidéken jártunk Indulás • május 7.én 23 fővel indultunk szlovákiai célpontunk felé. A korai indulás nem törte jó kedvünket,
Winnie the pooh & friends
Mintacím szerkesztése •Mintaszöveg szerkesztése •Második szint •Harmadik szint •Negyedik szint •Ötödik szint D modelling in the terrestrial.
Igazgyöngy Alapítvány, október 26. Igazgyöngy Non-Profit Organization – October 26, 2013.
Séta Budapest utcáin.
„Songlish” How not to be a „Bicky Chewnigh”. Lehet zöld az ég…
HUNGARY’S PARLAMENT PARLAMENT MAGYARORSZÁG PARLAMENTJE PARLAMENTJE.
Számold meg a fekete pontokat!
Saint Elizabeth of Hungary. Questions - Kérdések 1.When was she Born? – Mikor született? 2.In which present day European country was she brought up? –
Mondat anatómia Készítette: Hegyi Tamás.
Fő tér.
Készítette: Sziráki Dániel, 7.c
Kliensoldali Programozás
Kurt Wenner, a világ kevés utcafestőinek egyike eredeti festményeit élőben, közönség előtt készíti. Gazdagon díszített, kézzel festett pasztellképein klasszikus.
Balatonfüredi Anna-Bál
Sármellék-Sopron-Strasbourg
House of the Rising Sun There is a house in New Orleans They call the Rising Sun And it's been the ruin of many a poor boy And God I know I'm one A.
Ptol-1 Ptolemy Claudius, the great Greek mathematician lived and worked in the 2 nd century B.C. An important theorem about inscribed quadrilaterals.
Luft, Wasser, Boden _ Levegő, víz, föld. Luft – Levegő.
„Sopronnak múltja van, melyről tud, s ezért van jövője is.” Márai Sándor.
Továbbítás kattintással Pánsíp (Georghe Zamfir & Dana Dragomir) El tudnál aludni éjszaka anélkül, hogy ne gondolkoznál el azon, hogy a ház a helyén lesz-e,
ügyviteli, irodatechnikai, kommunikációs ismeretek
Csak olvasd el… Angol szöveg, magyar fordítással.
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
Susann Nordströms Orkester - True Love
Beginner Dialogues - In a motel / hotel Getting a room for the night - Good evening. Can I help you? - Yes, please. I'd like a room for the night. - Would.
Winnie the pooh & friends
Virgo Augustus 24. – September 23.. Virgo Symbols.
Indiai tanmese az elefántról …. “The Blind Men and the Elephant", by John Godfrey Saxe ( ). It was six men.
By.: Ambrus Norbert Balla Rita. Henryk Stażewski 1894-ben született Varsóban. 1913–1919 között festészetet tanult a varsói Képzőművészeti Akadémián (Szkola.
ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Pál László balesetvizsgáló.
The official language of our country is Hungarian.
A világon elsőként: NEMZETKÖZI VIRTUÁLIS SAKKISKOLA (  Világszerte elfogadott tény, melyet számos kutatási eredmény is.
Nagy benyomást kelt ő reklámfotók*** Ausdrucksstarke Werbefotos.
Igeidők és jelentéseik, egyidejűség, előidejűség és utóidejűség
„Tisztább kép” – együttműködési program Az új szintetikus drogok feltérképezéséért 2 nd European Workshop – ’Breaking the Drug Cycle’ project Budapest,
2009.IV.30.Argumentation techniques 1 Non-mirrorable argumentation techniques in English Analysis of theological texts aiming persuasion effects László.
TREASUREHUNT project made by: Márton Demény, Kata Nagy, Kolos Ruszthi, Áron Erős and Tamara Balogh Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma.
Ungarnconsulting_Markteintritt in Ungarn
 Presentation for our collegues regarding meeting in Greece  Journalist from HVG (Weekly World Economy) visited our school  Visit at the Budapest Zoo.
A Tordai-hasadék legendája. I am going to tell you the legend of how Torda Gorge evolved. Elmesélem nektek az erdélyi Tordai-hasadék keletkezésének történetét.
MILYEN EURÓPÁT AKARUNK? 2015: 1 MILLION REFUGEES 2015: 1 MILLIÓ MENEKÜLT.
Információ átadás az idegrendszerben és a társadalomban (gondolatok)
2. Erste Kontakte 1. A Első beszélgetés („tegező” formában)
„Animal Integration in the Educational Programme „ZORO”
Das älteste Auto der Welt und funktionstüchtig ist Französisch
“Tudásmegosztás és szervezeti problémamegoldás a mesterséges intelligencia korában” Levente Szabados Technológiai Igazgató.
"Shoes on the Danube Bank”
(Резьба по яичной скорлупе)
FELSŐNYÉK, MAGYARORSZÁG
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
Das älteste Auto der Welt und funktionstüchtig ist Französisch
„Animal Integration in the Educational Programme „ZORO”
a hét verse E.E. Cummings: bajza sándor
Valamikor Chesterfieldben, Midway u
Őri Dóri, Majtényi Bori, Korányi Rebeka
Johann Wolfgang von Goethe: Rád gondolok
Zoltán Baracskai In the age of digital natives: fast thinking, experience mining, and rule based behaviour these three metaphors are sufficient to describe.
(Резьба по яичной скорлупе)
Számold meg a fekete pontokat!
Public relation at our school
Social Renewal Operational Programme
Pesti Nikolett és Nyiri Anna Sára
This table is avarage! Read instructions below!
Előadás másolata:

Kecskemét régen és ma 3. forduló

Múlt és jelen Ebben a fordulóban egy városépítészeti kalandozásra hívunk benneteket. Egy képzeletbeli sétát tehettek Kecskemét utcáin és terein a 20. század elején, mikor városunk a leglátványosabban fejlődött, és láthatjátok azt, hogy mai arculatát ez a kor határozta meg.

Az 1900-as évek elején Kecskemét főterét Piacztérnek nevezték. Séta a múltban Az 1900-as évek elején Kecskemét főterét Piacztérnek nevezték. 1. Miért kapta ezt a nevet?

Kecskemét főterének meghatározó épületei a templomok voltak a 19-20 Kecskemét főterének meghatározó épületei a templomok voltak a 19-20. század fordulóján . Öt felekezet hét temploma veszi körül a főteret. 2. Mely épületek álltak már 1900-ban a főtéren? Nevezd meg a képen látható három templomot és azt az 1897-ben elkészült épületet, mely már ekkor Kecskemét legfontosabb jelképe volt!

Egy szép nyári vasárnap reggelen 12 ágyúlövés ébresztette fel a város lakóit. E napon avatták fel a főtéri Kossuth-szobrot. Óriási tömeg jelent meg az avatáson. A város kitett magáért, a szoboravatás valóságos nemzeti ünneppé vált. Kecskemét polgárai a mai napig is ennél a szobornál teszik tiszteletüket minden évben nemzeti ünnepünk, március 15-e alkalmával. 3. Melyik évben történt? Kinek az alkotása a szobor?

4.Melyik három oktatási intézmény képét láthatod a képeken? A századfordulón nagyon gyors ütemben indultak meg az építkezések és néhány évtized alatt minden olyan intézmény felépült, mely ma is meghatározza Kecskemét nagyvárosi arculatát. A városépítő polgármester Lestár Péter mondta egykor: „Ha magunk viskókban lakunk is, iskoláinkat palotákban helyezzük el.” 4.Melyik három oktatási intézmény képét láthatod a képeken?

Hatalmas szabad terek nyíltak a lebontott öreg házak helyén, széles utakat, tágas közparkokat alakítottak ki.

Az 1903-ban megnyitott sugárút kiszabásával kapott nagyvárosi arculatot Kecskemét. A vasútállomást a főtérrel összekötő nyílegyenes sugárút a Rákóczi út nevet kapta. Hatalmas terek várták a folyamatosan épülő szebbnél szebb épületeket. Ekkor már ott magasodott a Zsinagóga épülete, az út túloldalán pedig három kiemelkedő jelentőségű középület kapott helyet. 5. Nevezd meg őket!

Az ipartestületbe tömörült kecskeméti kézművesek székháza 1907-ben készült el. Ez az intézmény az Iparos Otthon nevet kapta. 6. Kinek a tervei alapján készült? Mi működik ma az épületben?

7. Melyik két épület található a Takarékpénztár bal és jobb oldalán? A város legnagyobb banképülete, a Takarékpénztár a század elején még magában állt a Szabadság téren. 1910-re a nagy ütemű építkezéseknek köszönhetően két másik jelentős épület kapott helyet a szomszédságában. 7. Melyik két épület található a Takarékpénztár bal és jobb oldalán?

Milyen intézmény működik ma az épületben? Mi a neve a Takarékpénztár épülete előtt látható, ma is működő szökőkútnak? Milyen intézmény működik ma az épületben?

8. Milyen katasztrófa sújtotta Kecskemétet? Emberek millióit ébresztette fel álmából a Duna-Tisza közén egy természeti katasztrófa, mely a legnagyobb csapást Kecskemétre mérte. Számos épületben okozott súlyos károkat! 8. Milyen katasztrófa sújtotta Kecskemétet? Melyik évben történt?

Kecskeméti évszázadok Olvassátok el Székelyné Kőrösi Ilona Kecskeméti évszázadok című könyvét a 40. oldaltól a 62. oldalig és válaszoljátok meg a következő kérdéseket! Melyik évben kezdték meg Kecskeméten a nemzetőrség szervezését? Ki volt ekkor a polgármester? Ki volt a „homok hőse? Ki volt az a két egymást követő városépítő polgármester, akiknek munkája nyomán a 19. és 20. század fordulóján épült és szépült városunk? Mikor tartották az első ünnepélyes közgyűlést a mai Városháza közgyűlési termében? Ki készítette el a terem falfestményeit? Ki mondta városunkról az 1930-as években: „Sziget az Alföldön” ?

A harmadik forduló utolsó megállójaként idegen nyelvi játékra hívunk benneteket. Ha megoldjátok a következő játékos feladatokat: rejtvényeket, szójátékokat stb., segíthetnek bővíteni meglévő szókincseteket Kecskemét múltja kapcsán. Jó szórakozást kívánunk! Válassz nyelvet!

English

1. Read the words from the list then write them to the correct place 1. Read the words from the list then write them to the correct place. in copf Catholic Brother Roskovitz Liberty fire World by Fischer between in The Great Church The building of the Roman 1 ………………………. Great Church was started 2 ……….. 1774, and it was completed in 1806. It was built to the plans of Gáspár Oswald, a Piarist 3………………………….., with the local construction process being conducted 4………………. Boldizsár 5 ………………………………… It is the most important ’ 6 …………’- style building in the area. The frescos and ornaments of the interior were prepared 7 ……………………………1900 and 1903 by Ignác 8 ………………………… and Ferenc Lohr. The memorial plaques at the main entrance of the Great Church remind us of the heroes and victims of the 1848-49 War of 9 …………………… as well as those of the Frirst and Second 10 ………………………………Wars. In memory of the 1819 Kecskemét 11 ……………………… , the bells of the Great Church are rung 12 ……………the evening of 2nd April each year.

2. Schools play a very important part in the history of Kecskemét 2. Schools play a very important part in the history of Kecskemét. Find the right letters with the help if the English alphabet then you will get the names of the four oldest schools of Kecskemét. A 9,12,15,14,1 26,18,9,14,25,9 16,18,9,13,1,18,25 19,3,8,15,15,12 B 10,15,26,19,5,6 11,1,20,15,14,1 19,5,3,15,14,4,1,18,25 7,18,1,13,13,1,18 19,3,8,15,15,12 C 20,8,5 16,9,1,18,9,19,20 7,18,1,13,13,1,18 19,3,8,15,15,12 D 3,1,12,22,9,14,9,19,20 16,18,9,13,1,18,25 1,14,4 19,5,3,15,14,4,1,18,25 7,18,1,13,13,1,18 19,3,8,15,15,12

3. a Here are some old professions what you can find today as well 3.a Here are some old professions what you can find today as well. Read the definitions carefully then write down their names. a. someone who sells meat and sometimes also kills animals for meat b. someone who arranges and sells flowers c. someone who makes or repairs shoes d. someone who prepares and sells medicine e. an artist who paints pictures f. someone who makes animal skins into leather g. someone who cuts hair h. someone who makes bread and cakes i. someone who makes clothes for people j. someone who makes and repairs metal objects k. someone who cuts men’s hair and shaves them l. someone who sells food, spices and other goods for the home in a small shop

3. b. In this part choose the proper jobs to the pictures from part a 3.b. In this part choose the proper jobs to the pictures from part a.) Be careful, because some jobs are not going to match. a. b. c. d. e. f.

4. Where can you hear the following conversations. eg 4. Where can you hear the following conversations? eg. I’d like to have my hair cut. - at the hairdresser’s a. Can I have a loaf of bread, please? b. Could you shave my face? c. Can you shoe my horse’s right front hoof? d. I’m going on a wedding. I’d like a new suit. e. Can I have a kilo of meat, please? f. My wife’s birthday is today. I’d like to have a bunch of red roses. g. I have lost the heel of my favourite shoe. Can you repair it? h. I feel sick. I’m caughing and sneezing. Can you offer me some medicine? i. I’ve got a big sheep skin. Can you make it into a beautiful leather coat? j. Can you make a portrait of me?

Deutsch

1. Lies die Wörter aus der Liste und ergänz die Sätze 1. Lies die Wörter aus der Liste und ergänz die Sätze. Frater war Weltkrieges wurde Zopf des Großbandes katolischen des Freiheitskampfes Fischer Roskovits zwischen Großen Die Große Kirche Mit den Bauarbeiten der römisch-1 …………….. Großen Kirche 2 …………. 1774 begonnen und sie wurden 1806 vollständig beendet. Ihr Planer war Gáspár Oswald,3 …………… der Piaristen, hiesiger Leiter der Bauarbeiten 4 ………. Boldizsár 5 …………. . Die Kirche ist das bedeutendste Gebäude der Umgebung im 6 ………….. -Stil. Ihre Fresken und die Verzierungen an den Innenwänden wurden 7 ……………. 1900-1903 von Ignác 8 ………………. und Ferenc Lohr geschaffen. Die Gedenktafeln am Eingang der 9………Kirche erinnern einen an die Helden und Opfer 10 ……. ………………… 1848/49 sowie des I. und II. 11………………. . Jedes Jahr am 2. April abends ertönen die Glocken der Großen Kirche zu Gedenken 12……………………….. in Kecskemét im Jahre 1819.

2. Die Schulen haben wichtige Rollen in der Geschichte von Kecskemét 2. Die Schulen haben wichtige Rollen in der Geschichte von Kecskemét. Such die Buchstaben mit der Hilfe der deutschen ABC. Die Lösung ist die vier älteste Schulen von Kecskemét. A 30,20,10,15,29,10 10,13,16,15,1 8,20,24,15,5,21,4,9,24,13,6 B 20,6,7,16,20,14,10,6,20,23,6 8,20,24,15,5,21,4,9,24,13,6 24,15,5 8,10,14,15,1,21,10,24,14 C 11,16,21,6,7, 12,1,23,16,15,1, 8,10,14,15,1,21,10,24,14 D 18,10,1,20,10,21,23,6,15 8,10,14,15,1,21,10,24,14

3.b Hier sind alte Berufe. Diese Berufe kannst du auch heutzutage befinden. Lies aufmerksam die Definitionen und schreib die Namen auf! a, Man verkauft Fleisch und schlacht Tiere zum Verkauf. b, Man sortiert und verkauft die Blumen. c, Man repariert und macht Schuhe. d, Man macht und verkauft Medikament. e, Ein Künstler der Bilder malt. f, Man macht Leder aus Tierhaut. g, Man schneidet Haare. h, Man macht Brot und Kuchen. i, Man macht Kleider für die Leute. j, Man macht und reperiert Metallgegenstände. k, Er schneidet die Haare der Männer auch rasiert sie. l, Man verkauft Lebensmittel, Gewürze und Dinge für den Haushalt.

3. b. Sucht die passende Berufe zu den Bildern 3.b. Sucht die passende Berufe zu den Bildern! Pass auf einige Berufe von oben brauchst du nicht! a. b. c. d. e. f.

4. Wo kannst du diese Sätze hören. zB 4. Wo kannst du diese Sätze hören? zB.: Ich möchte meine Haare schneiden lassen.- beim Friseur a, Kann ich eine Wecken Brot bekommen? b, Können Sie mich rasieren? c, Können Sie mein Pferd beschlagen? d, Ich gehe zur Hochzeit. Machen Sie für mich einen Anzug? e, Kann ich ein Kilo Schweinfleisch bekommen? f, Meine Frau hat heute Geburtstag. Ich möchte einen Strauß aus roten Rosen. g, Ich habe meinen lieblings Schuheabsatz verloren. Können Sie die reparieren? h, Ich fühle mich schlecht. Ich huste und niese. Können Sie mir irgendwelches Medikament empfehlen? i, Ich habe eine große Schafhaut. Können Sie für mich einen schönen Mantel machen? j, Können Sie von mir ein Porträt machen?