Prófétaság az ókori keleten Evangélikus Biblikus Szabadegyetem 2017 ősz / 1 Kőszeghy Miklós
Technikai kérdések Új félév – régi felállás. Az Ószövetség egyediségének kérdése: Egyediség vagy izoláltság? Isten szava és ókori keleti kulturális „termék”. Jelen kurzusunk: Tematikánk visszajelzések alapján. 3 + 3 + 3 előadás. Az ókori kelet + prófétaság konfliktusban + a hétköznapok.
Általános megfontolások Mi jut eszünkbe a „próféta” szó hallatán? Pedig: Az ismert próféták fele nő. A társadalmi megbecsülés problematikus. A közel-keleti gyökerek: Egyiptom. Mezopotámia.
Mezopotámia Alap-helyzet: Próféták és helyszínek: Kommunikációs lánc: istenség-információ-próféta-címzettek. Próféták és helyszínek: Mári / Tell-Hariri, Kr.e. 18. szd., Zimri-Lím, Louvre Levelek a palota és a próféták között. Hamath / Szíria, Zakkur (Kr.e. 810-805k.) Uzurpáció és Baal-Samém. Babilón és Asszíria: ld. később!
Egyiptom A jövendő fürkészése létező gyakorlat. A fáraó kori Egyiptomban: a prófétaság papi funkció: Ha csak nem álomfejtés – ld. előző félév. Prófétaság helyett inkább apokalyptika.
Általános megfigyelések Ókori-kelet: Állami vagy templomi alkalmazott, a kritikai attitűd kérdése. Ószövetségi prófétaság: Túlnyomó többségük ugyanilyen, de vannak teljesen kivételesek. A jövő mint elem: A jövő elképzelhető, de nem kötelező elem.
A próféta, aki értelmez Jeremiás 24,1-10: füge. Az orákulum és a könyv kérdése: Rövid orákulum, kritikai attitűd: 2Kir 18,17-18 Assur-ah-iddina (Kr.e. 681-669) – Assur-ban-apli (Kr.e. 669-?) A trónöröklés kérdése. Gyűjtő tábla: már nem is próféta végzi.
Politika és prófétaság Szín-ahhé-eriba (Kr.e. 705-681): Babilon mint politikai probléma: Írnoki és értelmiségi lobby. 689: győz a katonai lobby, a várost lerombolják. Marduk deportálása. Amikor mindez kényelmetlen: Jön a próféta…