A jellem. A jellem fejlesztése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kiutak a válságból?. Kiút feltételei • Rendszerszemlélet • Szociális igazságosság • Környezet eltartóképesség szerinti használata • Paradigmaváltás •
Advertisements

AZ ÉRDEK ÉS ÉRDEKELTSÉG SZEREPE ÉS JELENTŐSÉGE AZ INTERSZEKTORÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSBEN Dr. Juhász Gábor.
A munka fogalma és társadalmi jelentősége
T E R M É K. A. Minden olyan dolog, amely szükségletet elégít ki B. Esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége C. Lehet szolgáltatás és szellemi.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A személyiség.
A fejlődési folyamatok biológiai és környezeti tényezői
Készítette / Author: Tuska Katalin
Szervezeti formák.
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Énfunkciók A személyiségnek, mint önszabályozó
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Henry Murray dinamikus motivációs rendszere
Szociális tanuláselmélet
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Etikai alapelvek az ápolásban
Ápolásetika.
Az ápolók etikai kódexének helye és szerepe a gyakorlatban
A gondozás,nevelés egysége
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 2. Előadás vázlata
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A szervezetek elemzésekor felvetődő kérdések A szervezetek strukturális és funkcionális kérdései (a szervezetek felépítettségére vonatkozó kérdések). A.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
AZ RTF MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI TAPASZTALATAI Készítette: Prof. Dr. Valcsicsák Imre.
Miért hozzuk a döntést, mi a cél?
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Nevelési módszerek.
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
Elméleti közgazdaságtan
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
A VEZETETT Dr. Dinnyés János egyetemi tanár Vezetéstudományi tanszék.
A BELGA LABDARÚGÓ SZÖVETSÉG UTÁNPÓTLÁS NEVELÉSI FILOZÓFIÁJA
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Nemzeti konfliktus és egyetemesség Öllös László Intézményi logó.
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
Nevelés és nevelői attitűdök
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A személyiség ösztönző – reguláló sajátosságcsoportja
A NEVELÉS TERÜLETEI.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A szülői példa jelentősége az utódok életében
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Egyenes vonalú mozgások
Endogén területfejlődésCélmeghatározás: A TERÜLETFEJLESZTÉS CÉLJA 1 Mandulavirágzási Tudományos Napok – a Fenntarthatóság Európája március 4-5. STRATÉGIAI.
A nevelő munka hatékonyságának mérése
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Generációk és család.
HOZZÁTARTOZÓ ÉS SZOCIÁLIS INTÉZMÉNYEK ELFOGADÁS/EGYÜTTMŰKÖDÉS.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
SZFP II Kompetenciamérés
Válogatott fejezetek a közlekedésgazdaságtanból
A SZEMÉLYISÉG FOGALMA, SZERKEZETE, MŰKÖDÉSE, ELMÉLETEI
Biztos kezdet- gondolat
ÜZLETI ETIKA I. Az etika tudományának fő területei
Kultúra és kommunikáció
A vásárlási döntés folyamata
A GAZDÁLKODÁS Készíítette: Czeglédi László. A GAZDÁLKODÁS KÖRNYEZETE Fogalma: céltudatos tevékenység, melynek keretében a rendelkezésre álló erőforrásokat.
Előadás másolata:

A jellem. A jellem fejlesztése

A JELLEM funkcionális értelemben ösztönző-motivációs természetű képződmény, ennek megfelelően a személyiség ösztönző sajátosságcsoportjában helyezkedik el.

A JELLEM tartalmi értelemben morális, erkölcsi természetű képződmény, ebből következően az ösztönző sajátosságcsoport felső rétegében helyezkedik el. A közösségfejlesztő aktivitás szükségleteiből, a morális szükségletekből épül fel. A jellem morális természetéből az következik, hogy fejlesztése az erkölcsi nevelés feladata. Ezt bizonyítja, hogy a jellemvonás legtöbbször azonos valamiféle erkölcsi tulajdonsággal (pl.: segítőkészség, munkaszeretet. A jellem természetéhez tartozik, hogy nem velünk született, 10-12 éves kortól kezdve beszélhetünk jellemről. A jellem fejlődése nem függvénye a biológiai életkornak, kifejlődése a nevelési folyamat eredménye.

A JELLEM kialakulásának szakaszai: 1. Kialakulatlan jellem szintje: Magatartásvezérlésük labilis (a magyar lakosságnak több mint az 50 %-a), mert hiányzik az azt stabilizáló belső tényező, a jellem. Az emberi szükségletrendszerre jellemző, hogy rendszertelen, diffúz jellegű - ezen a szinten - (funkcionális diffuzitás), ez azt jelenti, hogy egyik szükséglet sem erősebb a másiknál, nincsenek köztük ún. alá- fölérendeltségi viszonyok, elvileg bármelyik szükséglet beindíthatja a neki megfelelő cselekvést, az adott szükséglet kielégítésére irányulva.

Jellemző magatartásjegyei: - következetlen, szeszélyes és kiszámíthatatlan, - a magatartása a helyzet változásával együtt változik (elvtelen), - megbízhatatlan, cselekvése nem prognosztizálható, kiszámíthatatlan. Ez nem életkor függő, felnőttnél ugyanúgy előfordul, mint gyereknél

Ha az egyén döntési szituációba kerül (döntési szituáció  több, de különböző etikai értékű cselekvés közötti választás) döntészavarba kerül, amelynek három magatartászavara lehet:   1/a) erős pótcselekvési hajlam: az egyén az alternatív cselekvési alternatívák közül egyiket sem választja, mert az értékesebbhez nem elég erős a szükséglete, az értéktelent pedig nem meri választani, ezért a kettő közé eső pótcselekvést produkál.

1/b) állhatatlanság: az egyén döntési helyzetben egyik cselekvési alternatívára sem tud ráállni, ezért folyton cserélgeti a választható alternatívákat. Mindenbe belekap, de nem fejez be semmit. 1/c) az egyén teljes mértékben döntésképtelen, ezért a döntés elől egyfajta passzvitásba menekül

2. Kialakult jellem szintje: Az emberi szükségletrendszer hierarchizálódik egy határozott struktúrát vesz fel. Itt már a szükségletek között alá- fölérendeltségi viszonyok alakulnak ki. Kialakul egyfajta sorrend, lesznek funkcióképes, erős, domináns szükségletek illetve kevésbé funkcióképes, ún. alárendelt szükségletek.

A nagy gyakorisággal végrehajtott homogén cselekvéssor úgy jelenik meg, mint az egyénre jellemző szilárd magatartási tendencia. Ebből lehet visszakövetkeztetni a mögötte álló domináns szükségletre (pl.: a rend és a tisztaság igényére).

Ez a szilárd magatartási tendencia nagyfokú ellenállást mutat az ún Ez a szilárd magatartási tendencia nagyfokú ellenállást mutat az ún. eltérítő hatásokkal szemben. Ez az ellenállás abban mutatkozik meg, hogy az egyén az eltérítő hatások ellenére is mindent megtesz a meghatározó, domináns szükséglet érvényesítéséért.

Domináns, meghatározó szükséglet és a hozzá tartozó magatartási tendencia valamint a jellem közötti kapcsolat JELLEMVONÁS = szociálisan értékes, morális jellegű domináns szükséglet a hozzá tartozó magatartási tendenciával együtt. JELLEM = morális természetű, domináns szükségletek rendszere a hozzá tartozó magatartási tendenciákkal együtt. Mi a jelentősége a jellem kialakításának az életvezetés minősége szempontjából?

Kettős szerepe van:  mivel a jellem morális természetű, domináns szükségletekből áll, így ez az egyén morális magatartás és tevékenységformáit stimulálja, gerjeszti,    mivel a domináns szükségletekhez szilárd magatartási tendenciák tartoznak (amelyek ellenállnak az eltérítő hatásoknak) így ezek stabilizálják az életvezetést és nem engedik destruktív irányba fordulni.

Hogyan történik a jellem formálása?   Mivel a jellem morális szükségletekből épül fel, ezek a szükségletek pedig formailag lehetnek szokások, életvezetési modellek vagy meggyőződések, így erre a jellemformálás a morális szokások megerősítésén a morális életvezetési modellek kialakításán, valamint a morális meggyőződések formálásán keresztül valósul meg.