Az ipar szerepe a vidék átalakulásában a Visegrádi országokban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG XI. VÁNDORGYŰLÉSE Az új európai kohéziós politika November 22. Kaposvár PhD hallgató SZIE Enyedi György Regionális.
A Budapesti Értéktőzsde szerepe, jelentősége a közép-európai (osztrák, cseh és lengyel) tőzsdék között. A kuvikok nevében üdvözlöm a tisztelt zsűrit és.
Területfejlesztés a vidéki térségekben HVI továbbképzés december 10. Bihari Zsuzsa VKSZI szakmai tanácsadó.
A területfejlesztés dinamikája Magyarországon Egy f ő re jutó jövedelmek rendszere Európában és Magyarországon Készítette: Hollanda Timea.
A gazdasági fejlettség mutatói
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Az Urbanizáció És Városaink Tankönyv:
MARTON MELINDA – PAKU ÁRON TÉRSÉGTIPOLÓGIA KOMPLEX TÁRSADALMI MUTATÓK ALAPJÁN.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Reindusztrializáció Közép-Európában
Az észak-alföldi közép- és kisvárosok feldolgozóipara az ezredfordulón
MTA Regionális Kutatások Központja Az államhatárok hatása a városok fejlődésére a Kárpát-medencében Hardi Tamás tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
A földhasználat és a területi versenyképesség főbb közgazdasági összefüggései Előadó: Kollár Kitti doktorjelölt, tanszéki mérnök Komárno november.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
MTA Regionális Kutatások Központja APARADIGMAVÁLTÁS SZÜKSÉGESSÉGE A TERÜLETFEJLESZTÉSBEN HORVÁTH GYULA ________________________________ MTA Regionális.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
TRANZITOLÓGIA V. ELŐADÁS
MTA Regionális Kutatások Központja A MAGYAR RÉGIÓK MEZŐGAZDASÁGI HELYZETKÉPE A KÁRPÁT RÉGIÓBAN Kovács Teréz tudományos főmunkatárs MTA Regionális Kutatások.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
A vidéki tér sikertényezői
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
A Berettyóújfalui Kistérség bemutatása
A magyar gazdaság növekedésének egyes területi vonatkozásai Dr. Tétényi Tamás, VÁTI kht. Növekedés Magyarországon: Helyzetkép és kilátások Budapest, 2005.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
Urbanizáció Kelet-Közép-Európában. A., Az I. világháború előtti időszak I. Általános jellemzők II. Belső különbségek 1. legfejlettebb térség 2. „közepesen”
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
A régió  A régiót három megye, Fejér, Veszprém és Komárom-Esztergom megye alkotja. Fejér 10, Veszprém 9, Komárom-Esztergom pedig 7 kistérségre tagolódik.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Településszerkezet, Humán erőforrás Korompai Attila – TFTE 2012 május 31. Budapest.
Újraiparosítási folyamatok a Dél-Dunántúlon Feldolgozó ipari helyzetkép a Dél-Dunántúli régióban Kovács Szilárd PhD-hallgató PTE KTK Regionális Politika.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Az iparpolitika fejlődési pályái a volt szocialista országokban Lux Gábor PhD hallgató PTE KTK Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskola.
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. VÁNDORGYŰLÉSE A vizek szerepe a területi fejlődésben A Duna és a Tisza térségeinek fejlődési problémái és fejlesztési.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Regionális gazdaságtan 7.
Telephelyválasztási tényezők Regionális gazdaságtan 4. gyakorlat.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A vidéki térségek helyzete Romániában Készítette: Stéger Anett Földrajz BSc III
Megyei statisztikai profil a Smart Specialisation Strategy (S3) megalapozásához - Csongrád megye Szeged, Dr. Makra Zsolt.
Potenciális járműipari beszállító körzet Vas és Zala megyében Sóska Renáta II. évf. Regionális és környezeti gazdaságtan, MA A járműipar gazdasági hatása.
Gazdasági ismeretek A gazdasági fejlettség mérőszámai.
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA KÖZÉP- ÉS NYUGAT- DUNÁNTÚLI RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Prof. Dr. Rechnitzer János Győr, május 4.
Nyugat- és Közép-Dunántúl járműipari központjainak pozicionálása a KKE-i városhálózatban Dr. Filep Bálint – Tömböly Teodóra Győr, május 4.
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
Megyei statisztikai profil a Smart Specialisation Strategy (S3) megalapozásához - Csongrád megye Szeged, Dr. Makra Zsolt.
A népesség megoszlása Dr. Kozma Gábor.
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A nagyvárosok, mint az európai térszerkezet kitüntetett pontjai
Digitális témahét.
Térbeli gazdasági folyamatok tényezőkre bontása
A magán munka-közvetítők és munkaerő kölcsönzők évi tevékenysége
TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI HELYZETKÉP
Az európai nagyvároshálózaton belüli fejlettségi különbségek
FELDOLGOZÓIPAR HELYZETE ÉS SAJÁTOSSÁGAI A DÉL-DUNÁNTÚLON
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Készítette: Koleszár Gábor
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Az európai nagyvároshálózaton belüli fejlettségi különbségek
„Versenyképesség, intézmények és változó gazdaság” Debrecen,
Az európai nagyvároshálózaton belüli fejlettségi különbségek
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
Előadás másolata:

Az ipar szerepe a vidék átalakulásában a Visegrádi országokban Baj Gabriella – Prof. Szörényiné Kukorelli Irén Győr, 2012. május 4.

Baj Gabriella – Prof. Szörényiné Kukorelli Irén Győr, 2012. május 4. AZ IPAR SZEREPE A VIDÉK ÁTALAKULÁSÁBAN A VISEGRÁDI ORSZÁGOKBAN A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére című alprojekt zárókonferencia

A vizsgálat felvetései a téma megközelítése: az urban-rural viszony A vidéki ipar területi elhelyezkedése követi-e a rendszerváltás előttit, vagy a megváltozott piaci viszonyok átírták a korábbi állapotokat? Az EU vidékpolitikája mennyire képes befolyásolni a rurális térben lejátszódó változásokat? A rendszerváltás után mely telepítési tényezők hatottak a vidék iparosítására, a KKV-k működésére? A járműipari központok mekkora hatást tudtak gyakorolni a térségre, régiójukra?

Urban-rural viszony Nyugat-Európában (‘70-es évektől) 5 magyarázat (North, 1999) A korlátozott hely hipotézise A termelés költségének hipotézise „Filter” hipotézis A tőke átszervezésének hipotézise A dezurbanizáció hipotézise

Urban-rural viszony Magyarországon 1949-71: 3,6 millió elköltözés budapesti iparkitelepítési kampány fejletlenebb városi ipar- magasabb falusi ipari arány → Tolna megye: 60% feletti → GyMS megye: 13 % alatti nagymértékű központi függőség kiépített infrastruktúra igény – gépipar → falusi ipar kisebb jelentőségű (Enyedi-Barta, 1981) Az ezer lakosra jutó ipari keresők száma, 1949-1980 Forrás: Kiss (1989)

Város-vidék viszonyrendszere az ezredforduló után Feltöltődni képes vidéki terek Forrás: szerzők szerkesztése az EDORA tanulmány ábrája alapján

Város-vidék viszonyrendszere az EU-ban az ezredforduló után ipar: jelentős a bruttó hozzáadott érték, a rurális régiók az urbánus ipari központok környezetében találhatók, erős ipari KKV szektor - szolgáltatás: fővárosok közelében (például Budapest, Varsó, Pozsony, Bécs) közelében

Város-vidék viszonyrendszere a Visegrádi országokban poszt-szocialista országok városai bekapcs. a többi európai város versenyébe jelentős növekedés a tercier szektorban feldolgozóipari aktivitásuk csökkent agrárszektort érő sokk! pl. Mo-n GDP részesedés: 1989: 13,7%; 2005: 3,7% FDI a fejlettebb térségeket, innovációs zónákat kereste az alföldi falusi ipar nem tudott megújulni 2000-ig lezajlott a gazdasági szerkezetváltás → ipar, mint területi egyenlőtlenségét okozó új tényező a vidéki régiók számára A szektorok arányainak változása a bruttó hozzáadott értékre vonatkozóan a V4 országokban (1995-2004) A szektorok növekedési indexek a bruttó hozzáadott értékre vonatkozóan a V4 országokban (1995-2004)

Város-vidék viszonyrendszere a Visegrádi országokban 109 db NUTS3 régió összesen. OECD kritérium alapján: 79 vidéki típusú (lakosság 62%, összterület 85%) legrurálisabb Szlovákia (l: 88%, t: 95%) Csehország, l: 55%, t: 76% 10 db alapvetően vidéki típusú régió (népsűrűség 60 fő/km² alatt): * Magyaro: 1 db * Lengyelo: 9 db (É, K) Szerkesztette: Szerzők

A járműipar új térszerkezete a V4 országokban a vidéki térségek mindkét típusát tekintve pozitív az elmozdulás Magyarország kivételével Lengyelo: mindkét vidéki típusú térségében növekedett az iparban foglalkoztatottak száma = urban-rural viszony itt a legerőteljesebb az alapvetően városi típusú térségek egyértelműen vesztettek ipari súlyukból, ami a szolgáltatási funkcióik erősödésével magyarázható reindusztrializációs folyamat? Csak Lengyelo. esetében bizonyítható

A járműipar új térszerkezete a V4 országokban az alapvetően városi térségekben a legmagasabb –szolg. szektorban, nem az ipari profilban járműiparral rendelkező vidéki és vidékies régiókban egyértelműen magasabbak ezek az értékek a vidéki térségekben a járműiparnak KKV generáló hatása van

A járműipar új térszerkezete a V4 országokban

A vidékfejlesztés és a kkv-k szerepe Az ezredforduló után egyre nagyobb szerepet kap a diverzifikáció, a kisvárosok diverzifikált tevékenységének növelése, különösen a kkv-k szerepén keresztül A társi és gazdi fejl. a 4 ország rurális régióiban eltérő képet mutat, de egységes abban, hogy az alábbi tényezők nem kedveznek az igényes ipar letelepedésének: alacsony képzettségű munkaerő, alacsony színvonalú műszaki infrastruktúra, a vidéki területek elérhetőségének problémája, az úthálózat sűrűsége és annak minőségi állapota. a szociális infrastruktúra állapota csökkenti a befektetési kedvet. a kultúra a fejlettség és fejlődés egyik fontos mutatója, mert kihat egy régió és egy ország vonzerejére mind a turisztikai, a befektetési, mind az életminőség szempontból.

Összegzés a V4 országokban a rendszerváltás után a rurális indusztrializáció folyamata nem mutat kontinuitást a szocialista iparosítás folyamataival ‘90 után a vidéki ipar nem tudta követni az ún. „szocialista iparosítás” által kialakított területi térszerkezetet az urban-rural közeledés eredményeképpen kirajzolódnak azok a fejlődésre képes régiók, amelyek az átmenet kategóriájába tartoznak a piaci folyamatokon túl az európai vidékpolitika is hozzájárul a diverzifikált (főleg szekunder szektor) gazdaság megteremtéséhez a kkv-k hangsúlyozásán keresztül