Tanári kommunikáció A hullám című film kapcsán

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Önismeret.
Advertisements

A munka fogalma és társadalmi jelentősége
Csoport munka.
Egészségfejlesztésének lehetséges irányvonalai
A participációs és a rituális modell
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A játék és a nevetés “Életünk napjai közül egyik sem annyira kárba veszett, mint az, amelyen nem nevettünk.” Szerkesztette: Dr. Hídvégi Márta pszichológus.
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Dell Hymes: SPEAKING S – scene, setting – színtere, a kommunikáció időbeli és térbeli helyszíne. Annak minden fontos jellegzetességével P – participants.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Szociális tanulás formái
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
A TANÁRI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE MATEMATIKAI MODELLEK SEGÍTSÉGÉVEL
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
A lehetséges énképek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A SZOCIALIZÁCIÓ.
A szervezeti problémák kezelése
Egyéni döntések a szervezetben
A PEDAGÓGUSOK ÉRTÉKELÉSE
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Eric Berne - Tranzakció analízis
A személyközi kommunikáció dinamikája. Belebonyolódás és kihátrálás
Kommunikációs egyenlőtlenségek B 18. tétel A médiaelmélet fő kérdései: hatalom egyenlőtlenség.
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
A szomatikus marker feltevés
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Edward Sapir ( ).
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
AZ ORVOSHOZ FORDULÁS FOLYAMATA
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
A nevelő munka tervezése intézményi szinten
Prevenció Tudatos előkészület a sikeres iskolakezdéshez.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
A kommunikációra alapozó elméletek
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
Reflektív gondolkodás
Személyiségfejlődési zavarok
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
E Z ITT A REKLÁM HELYE Társadalmi célú reklámok a rasszizmus és kirekesztés ellen Készítette: Hős Orsolya május 14.
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
A kommunikációra alapozó elméletek Szociálpszichiátriai iskolák.
A támogatott lakhatás (szociál)pszichológiája Dr. Nagy Zita Éva szociológus, viselkedéselemző a Csobánkai Támogatott Lakhatás esetfelelőse.
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Mi is az a Vitamintorna és ki az a T-Vitamin?
Tervezési folyamat.
Értékek.
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
„SENKI SEM KÖVETHET EL NAGYOBB HIBÁT, MINT AZ, AKI AZÉRT NEM TESZ SEMMIT, MERT AMIT MEGTEHET, AZ KICSINY.” (E. Burke)
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
A kutatás etikai vonatkozásai
A diszfunkcionálisan működő család
Előadás másolata:

Tanári kommunikáció A hullám című film kapcsán Szőke-Milinte Enikő PPKE

A kommunikáció mint tranzakció

Énállapotok (Eric Berne) Gyermek-én: személyiségünk szerves részévé válik, amit kora gyermekkorunkban tanultuk (érzéseket fejezünk ki) az engedelmeskedő és a lázadó Szülő-én:    szüleink vagy nevelőink megfigyeléséből, azonosításából és gyakran utánzásából származik a kritikus szülő; a nevelő-gondoskodó szülő Felnőtt-én: személyiségünknek ez a része az érzelemmentes gondolkodáshoz kapcsolódik a problémamegoldással és a tényszerű kommunikálással foglalkozunk

Eric Berne „rejtett tranzakciók sorozata, amely pontosan meghatározott, előre nem látható kimenetel felé halad” (tudattalan, rejtett jelleg; előre látható módon történő megismétlődés) tranzakció – társas beszélgetés alapegysége rejtett tranzakció – egyidejűleg közvetít egy nyílt társadalmi szintű és egy rejtett, pszichológiai szintű üzenetet

Jack Dekninck „tanult manipulatív tevékenység, mely félreismerésből fakad” (lényeges információk figyelmen kívül hagyása vagy torzítása), ezért nem képesek pontosan észlelni és értékelni a tényeket, problémákat, saját lehetőségeiket – túloznak, felnagyítanak, hárítanak, jelentéktelenítenek

Vann Joines folyamat, melynek rejtett motívuma kívül esik a Felnőtt (énállapot „itt és most”-ra) tudatosságon, akkor válik explicitté, amikor a résztvevők átkapcsolják viselkedésmódjukat (váratlan viselkedésváltás, amitől lelepleződik az addig rejtett motívum), zavartság érzésével végződik, ezért egymást kezdik hibáztatni

Rejtett motívumok: mások figyelme az idő kitöltése vélekedések megerősítése tartalmatlanná vált kapcsolat továbbvitele negatív élmények, érzések kifejezése valódi érzések elfedése saját korábbi helyzetmegoldási modellek megerősítése a szervezetben elfoglalt pozíció

A játszma szerkezeti elemei Horog - a játszmára való felhívást képviselő tranzakcionális inger Gyenge pont – a tranzakcionális válasz, amelyben a partner elfogadja a játszmára való felhívást Átkapcsolás – a játszmának az a pontja ahol a játékos a nyereség érdekében szerepet vált Szembesülés – a partner által közvetlenül az átkapcsolás után megtapasztalt pillanatnyi zavar Kiegyenlítés – a játszma résztvevői összegyűjtik a különféle sztrókokat a kiértékeléshez

Hatékonyság: a rejtett cél rejtve maradt és megvalósult

A kommunikáció mint problémamegoldás (participáció)

Funkcionális modell (Horányi Özséb) Állapot, a kommunikátor egy lehetséges állapota Probléma helyzet – szükséglet, szerep A probléma felismeréséhez és megoldásához szükséges tudás elérhetősége Együttműködés – versengés A probléma felismerése és megoldása A felkészültségek megszerzése Hatékonyság – a probléma megoldódott

A kommunikáció mint rituálé a valóságra nem mint valami eleve adottra kell tekintenünk, hanem éppen a kommunikáció által létrehozott társadalmi jelenségre nemcsak a valóság létrehozására, de annak folyamatos fenntartására is szolgál a kommunikáció a kommunikáció során nem a valóságból leszűrt információkat adjuk tovább beszédpartnerünknek, hanem magában a beszélgetésben fogjuk megteremteni a valóságot

Szociális facilitáció Mások jelenléte (az együtt-cselekvés vagy a puszta jelenlét) javítja a teljesítményt = társas növekmény. (Elsősorban egyszerű feladatok esetén.) ASCH kísérlet Stanley Milgram: ENGEDELMESSÉG (befolyásolja: 1.A hatalom közelsége és legitimációja; 2.Az áldozat közelsége;3. A társas támogatás (csoportnyomás) aránya az engedelmességre vagy az engedetlen.

Rab-kísérlet –Ph. Zimbardo La zone Xtréme

AUTOKRÁCIA POLITIKAI RENDSZER EGYEDURALOM A HATALOM EGYETLEN SZEMÉLY VAGY EGY KIS CSOPORT KEZÉBEN ÖSSZPONTOSUL SZEMÉLYES KARIZMA, ERŐFORRÁSOK ELLENŐRZÉSE, HAGYOMÁNY

IDEOLÓGIA (SZLOGENEK, LÉGZÉS, ÜLÉS, MOZGÁS, ÖSSZEFOGÁS, FEGYELEM, TETT) ELLENSÉGKÉP – WIELANDNAK MEGMUTATNI, JOBBAK MINT AZ ANARHISTÁK DEMAGÓGIA-MEGHÓDÍTJUK EGÉSZ NÉMETORSZÁGOT

„MI TUDAT” - KULTÚRA NÉV SZLOGENEK EGYENRUHA VEZETŐ EMBLÉMA HONLAP PROFIL KÖSZÖNÉS ELLENSÉGKÉP UNIFORMIZÁLT BÁNÁSMÓD