Forgalomcsillapítás elvei, sebesség szabályozás eszközei Városi közlekedés, forgalomtechnika 8. előadás dr. habil Gulyás András ny. egyetemi docens
Az előadás tartalma A forgalomcsillapítás célja A forgalomcsillapítás eszközei Példák megvalósult forgalomcsillapításra Lakó-pihenő övezet, közös használat Városközpontok forgalmának mérséklése A sebesség szabályozás eszközei 2/21
Forgalomcsillapítás - célok A forgalomcsillapítás célja a közúti közlekedés emberekre káros hatásainak mérséklése, ezen belül: a szabályos közlekedés kikényszerítése, figyelemfelhívás a körültekintő, óvatos járművezetésre, a közúti forgalom sebességének csökkentése, az adott útszakasz forgalomnagyságának mérséklése. A forgalomcsillapítási beavatkozásnak az emberi viselkedést kell befolyásolnia. Fontos a társadalmi részvétel, az elfogadtatás. 3/21
Forgalomcsillapítás - célok A település átkelési szakaszán forgalomcsillapítás megvalósítása javasolható, ha az átlagos napi forgalom 8000 E/n alatti és a tehergépkocsik aránya 20%-nál kisebb. A beépítés és terület-felhasználás alapján eltérő kezelésmódú rész-szakaszokat kell meghatározni: külsőségi jelleg, átmeneti jelleg ritka beépítéssel, egyféle funkcióval, településközpont sűrű beépítéssel, komplex funkciókkal. 4/21
Forgalomcsillapítás - eszközök A forgalomcsillapítás lehet pontszerű, vonalas és területi (gyalogos-kerékpáros, lakó-pihenő, korlátozott sebességű övezetek). A forgalomcsillapított szakaszokon a növényzet alkalmazása fontos, mert vonzóvá teszi a környezetet, vezeti és befolyásolja a forgalmat. Forgalomcsillapítás térbeli, időbeli, pénzügyi és jogi eszközökkel (illetve ezek kombinációjával) lehetséges. 5/21
Forgalomcsillapítás - eszközök A területi forgalomcsillapítás eszköztára: a burkolatfelület anyagának változtatása, keresztmetszet szűkítés, járda szélesítés, pályaszint emelése (kedvező megoldás), sebességcsökkentő küszöb („fekvő rendőr”), csomóponti ágak tengelyének eltolása, mini körforgalom alkalmazása, forgalmi kapcsolatok megszüntetése, folyópálya sávelhúzás. 6/21
Forgalomcsillapítás - eszközök Pályaelhúzás a sebesség csökkentésére: a fák kiemelik az íves szakaszt, a közvetlen parkolás mérsékli a sebességet. Forrás: MAÚT 7/21
Forgalomcsillapítás - példák Sávszélesség szűkítése csomópont előtt Sávszélesség szűkítése csomópont után Budapest Lövőház u. 8/21
Forgalomcsillapítás – lakó-pihenő övezet Lakó-pihenő övezetek létesítési feltételei: a gépjárműforgalom célforgalmi jellegű, a belső úthálózat jól elkülönül a környezet úthálózatától, nincs forgalomvonzó létesítmény, nem halad át forgalmi út vagy gyűjtőút, közforgalmú közlekedés. Megengedett sebesség 20 km/h. 9/21
Forgalomcsillapítás – lakó-pihenő övezet Holland példa lakó-pihenő övezetre (woonerf). Már a hetvenes években alkalmazták a közös használatú útfelületet. A burkolat anyaga és színe eltér a forgalmi utaktól. A növényzet is megjelenik az útfelületen. Forrás: Google Earth 10/21
Forgalomcsillapítás – közös használat A megosztott útfelület a belvárosi bevásárló utcákban és a kisvárosi főutcákon Európa-szerte alkalmazott tervezési filozófia. A megközelítés nem egészen új, egy ideje hivatalosan is szerepel a német és a holland tervezési előírásokban. A megosztott útfelület nem a gépjárművek közlekedésének korlátozó intézkedésein alapul, hanem a közterület használói közötti viszony önkéntes megváltoztatását szeretné elérni. 11/21
Forgalomcsillapítás – közös használat A megosztott útfelület koncepció jellemzője a jelzőlámpák, jelzőtáblák és burkolati jelek mennyiségének lehető legnagyobb mértékű csökkentése. A megosztott útfelület szándékosan némi bizonytalanságot hoz létre, ami feltételezhetően növeli a tényleges biztonságot. Az alkalmazási lehetőségeknek azonban feltételei és korlátai vannak. 12/21
Forgalomcsillapítás – közös használat Holland példa közös használatú azonos szintű megosztott útfelületre nem lakó-pihenő övezetben. Forrás: Prof. Gerlach, Jürgen - Drs. Methorst, Bob: Érvek és ellenérvek a megosztott útfelületekkel kapcsolatban. Egy népszerű tervezési filozófia objektív értékeléséről. Közlekedésépítési Szemle 2009. 10. http://szemle.lrg.hu 13/21
Forgalomcsillapítás – városközpontok Egyes nagyvárosok központjában a forgalom csökkentésére behajtási díjat alkalmaznak. Általában térben jól lehatárolt terület határán időben differenciált (csúcsidőszakban nagyobb) díjat szednek automatizált módon. Fontos a lakossági elfogadtatás és lényeges a megfelelő ellenőrzés. Forrás: Reducing Congestion and Funding Transportation Using Road Pricing. US Federal Highway Administration 2010. http://international.fhwa.dot.gov/pubs/roadpricing/roadpricing.pdf 14/21
Forgalomcsillapítás – városközpontok Stockholm – csúcsidőszaki torlódási díj Cél: a torlódások mérséklése (elsődleges), a közforgalmú közlekedés arányának növelése és a káros anyag kibocsájtás csökkentése (másodlagos). Alkalmazás: városon belüli kordonos díjszedés. Díjszerkezet: napszaktól függő díjazás. A bevételek felhasználása: Stockholm város közúti és közforgalmú közlekedési fejlesztéseihez. Technológia: automatizált rendszámleolvasás és azonosítás. A bevezetés ütemezése: 2006 január-július próbaüzem, szeptemberben népszavazás, 2007 augusztustól üzemel. 15/21
Forgalomcsillapítás – városközpontok Stockholm – csúcsidőszaki torlódási díj Irányító hatóság: Swedish Transport Administration Kapcsolódó fejlesztések: jelentős mértékű közforgalmú közlekedési fejlesztés a járművek, a létesítmények és az üzemeltetés területén. Lakossági elfogadtatás: 7 hónapos próbaüzem a végleges bevezetés előtt. Eredmények: 20 % forgalomcsökkenés a központban, 10 - 14 % káros anyag kibocsájtás mérséklődés, 2 - 10 % levegőminőség javulás. 16/21
Forgalomcsillapítás – városközpontok 17/21
Sebesség szabályozás - emelés Lakott területen belül: differenciált sebességszabályozás 70 km/ó: Települések bevezető szakaszain, ha a szabályozási szélesség kellően nagy ahhoz, hogy a közút térsége jól belátható legyen, a beépítés jellege folytán (ipari, kereskedelmi, szolgáltató) a gyalogosok mozgása belső területeken történik, vagy a beépítési oldalon (oldalakon) van járda, nem jellemző a keresztező gyalogosmozgás, nincs jelentős forgalmú keresztező út. 60 km/ó: Települések átkelési szakaszain, ha a fenti feltételek fennállnak, van keresztirányú gyalogos- ill. járműmozgás, de az külön szintben megoldott, vagy jelzőlámpával szabályozott. Az emelt sebesség lehetősége hosszabb szakaszon (legalább 800 - 1000 méteren) fennáll. 18/21
Sebesség szabályozás - csökkentés Korlátozott sebességű övezet létesítésének célja: az övezetben lakók életminőségének javítása, a közúti forgalom biztonságának növelése, a gépjárműforgalom okozta környezeti károk csökkentése, rendezett városépítési fejlődés biztosítása. Fontos a közösségi részvétel és az ellenőrzés. Forrás: Dr. Debreczeni Gábor: Közúti forgalomszervezés – fenntartható városi közlekedés http://kitt.uni-obuda.hu/mmaws/2007/download/Debreceni_G_Cikk.pdf 19/21
Összefoglalás A forgalomcsillapítás célja a közúti közlekedés emberekre káros hatásainak mérséklése. Lehet pontszerű, vonalas és területi. Fontos a társadalmi részvétel, az elfogadtatás. A megosztott útfelület jellemzője a szabályozás hiánya, de alkalmazásának korlátai vannak. Nagyvárosok központjában a forgalom csökkentésére behajtási díj alkalmazható. Lakott területen belül differenciált sebesség-szabályozás, valamint korlátozott sebességű övezet létesíthető. 20/21
e-mail: gulyasandras@hotmail.com Köszönöm figyelmüket! Dr. habil Gulyás András e-mail: gulyasandras@hotmail.com 21/21