Forgalomcsillapítás elvei, sebesség szabályozás eszközei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
38. Útügyi Napok, Hajdúszoboszló
Advertisements

Sebességszabályozás, sebesség, sebességválasztás II.
A Kerékpáros Műszaki Szabályozás elemei - vitaindító Bodor Ádám a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Miniszter kerékpáros ügyekért felelős megbízottja.
Közlekedj ÖKOsan! Alternatív mobilitás konferencia Alternatív közlekedés az egyetemi oktatásban Orosz Csaba (PhD), okl. építőmérnök, egyetemi docens BME.
Partnerek vagyunk az úton László János Magyar Kerékpárosklub.
„Közlekedésbiztonságot javító fejlesztések az országos közúthálózaton”
A gyaloglás Az élhető város és a fenntartható közlekedés legfontosabb eszköze.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
A városi tömegközlekedés I.
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, Győri esettanulmány: Győr,Kodály Zoltán u – Ifjúság körút csomópontja Készítette: Sümegi Péter & Szabó.
Budaörs Kistérség Többcélú Társulása Bemutatkozik: HERCEGHALOM Január 26.
Stratégiai javaslatok a nehézségeinek megoldására
1 Kerék-Pár a várospolitikában Kerékpárosbarát úthálózat tervezési eszköztára kis- és nagyvárosok számára Dalos Péter november 18.
ITS Budapesten.
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
A city átalakulásának társadalmi problémái Budapesten
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Kővári János országgyűlési képviselő,
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
Az országos közúthálózat legfontosabb biztonsági kérdései Dr. Lányi Péter Közlekedési Infrastruktúra Főosztály október 20.
Kovács Atila Magyar Közút Nonprofit Zrt. fejlesztési és felújítási igazgató ÚTÜGYI NAPOK A közúthálózat állapota és fenntarthatósági stratégiája a jelenlegi.
HIDAK ÜZEMELTETÉSE, FENNTARTÁSA Kolozsi Gyula okl. építőmérnök,
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
EasyWay ITS Hungary workshop tervezett programja Házigazdai üdvözlés – Kovács Ákos MK vezérigazgató EasyWay áttekintés – dr. Lindenbach Ágnes ITS Hungary.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Lakossági fórum szeptember 15. Szentendre HÉV végállomás és térsége szabályozási terve Szentendre Egres út alatti 2. számú fejlesztési terület (Tegez.
Behajtási díj Budapesten? Közlekedésszabályozás az élhetőbb városért
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Útépítési munkálatok és új forgalmi rend (a Kőrösi út, Kisfaludy, Bacsó B., Vasút, Csontos J. utcákban)
A TÁRSADALMI BŰNMEGELŐZÉS REGIONÁLIS JELLEMZŐI
Forgalomcsillapítás- Gyalogos Zónák Élhető Belváros
Forgalom-szimuláció eltérő közegekben Max Gyula BMGE-AAIT 2008.
Kiemelt közútfejlesztési projektek a Dél-dunántúli régióban
Regionális gazdaságtan 7.
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, 5. esettanulmány: Dunacenter csomópontja Assignment, case study 5: Dunacenter intersection Közúti Biztonsági.
BME.-KJK. MTK Második előadás Épületek, építmények munkabiztonsági- és akadálymentességi követelményei I. FÉLÉV 2015.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
Varga Zoltán ügyvezető AGRIAPIPE Kft.. Agriapipe Kft. főbb tevékenységei: Szaktanácsadás Csővezetékek mechanikus tisztítása Csővezeték hálózatok vizsgálata.
Budapest XXII. kerület Városház tér, Mária Terézia utca és Kossuth Lajos utca átépítése, megújítása Szilágyi Tibor Szakterületi vezető BKK Zrt
Dr. Varga István ÚJ KUTATÁSI IRÁNYOK A KÖZLEKEDÉS TERÜLETÉN.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
BUDAÖRS 2020! TEMPLOM TÉR ELŐZETES AKCIÓTERÜLETI TERV VITAFÓRUM.
ELŐVÁROSI ÚTSZAKASZOK KÖZÚTI BIZTONSÁGI AUDITJA, VALAMINT FELÜLVIZSGÁLATA Tóthné Temesi Kinga Közúti biztonsági auditori alapképzés MMK
SZEKSZÁRD Észak-déli KERÉKPÁRos útvonal vizsgálata
Intelligens közlekedési rendszerek
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
Gyalogos és kerékpáros közlekedés
Járműhely igény, parkolás, rakodás
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
A települések általános kérdései
Városi közlekedés, forgalomtechnika 1. előadás
Városi közlekedés, forgalomtechnika 6. előadás
ISO/IEC Software Asset Management szabvány
Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk
Különböző csomópont-típusok
Jelzőlámpás csomópontok tervezése
Hozzászóló: Takács Miklós (FŐMTERV Zrt.) Budapest, október 21.
SUMP - kérdés Magyarországon
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 7. előadás.
Előadás másolata:

Forgalomcsillapítás elvei, sebesség szabályozás eszközei Városi közlekedés, forgalomtechnika 8. előadás dr. habil Gulyás András ny. egyetemi docens

Az előadás tartalma A forgalomcsillapítás célja A forgalomcsillapítás eszközei Példák megvalósult forgalomcsillapításra Lakó-pihenő övezet, közös használat Városközpontok forgalmának mérséklése A sebesség szabályozás eszközei 2/21

Forgalomcsillapítás - célok A forgalomcsillapítás célja a közúti közlekedés emberekre káros hatásainak mérséklése, ezen belül: a szabályos közlekedés kikényszerítése, figyelemfelhívás a körültekintő, óvatos járművezetésre, a közúti forgalom sebességének csökkentése, az adott útszakasz forgalomnagyságának mérséklése. A forgalomcsillapítási beavatkozásnak az emberi viselkedést kell befolyásolnia. Fontos a társadalmi részvétel, az elfogadtatás. 3/21

Forgalomcsillapítás - célok A település átkelési szakaszán forgalomcsillapítás megvalósítása javasolható, ha az átlagos napi forgalom 8000 E/n alatti és a tehergépkocsik aránya 20%-nál kisebb. A beépítés és terület-felhasználás alapján eltérő kezelésmódú rész-szakaszokat kell meghatározni: külsőségi jelleg, átmeneti jelleg ritka beépítéssel, egyféle funkcióval, településközpont sűrű beépítéssel, komplex funkciókkal. 4/21

Forgalomcsillapítás - eszközök A forgalomcsillapítás lehet pontszerű, vonalas és területi (gyalogos-kerékpáros, lakó-pihenő, korlátozott sebességű övezetek). A forgalomcsillapított szakaszokon a növényzet alkalmazása fontos, mert vonzóvá teszi a környezetet, vezeti és befolyásolja a forgalmat. Forgalomcsillapítás térbeli, időbeli, pénzügyi és jogi eszközökkel (illetve ezek kombinációjával) lehetséges. 5/21

Forgalomcsillapítás - eszközök A területi forgalomcsillapítás eszköztára: a burkolatfelület anyagának változtatása, keresztmetszet szűkítés, járda szélesítés, pályaszint emelése (kedvező megoldás), sebességcsökkentő küszöb („fekvő rendőr”), csomóponti ágak tengelyének eltolása, mini körforgalom alkalmazása, forgalmi kapcsolatok megszüntetése, folyópálya sávelhúzás. 6/21

Forgalomcsillapítás - eszközök Pályaelhúzás a sebesség csökkentésére: a fák kiemelik az íves szakaszt, a közvetlen parkolás mérsékli a sebességet. Forrás: MAÚT 7/21

Forgalomcsillapítás - példák Sávszélesség szűkítése csomópont előtt Sávszélesség szűkítése csomópont után Budapest Lövőház u. 8/21

Forgalomcsillapítás – lakó-pihenő övezet Lakó-pihenő övezetek létesítési feltételei: a gépjárműforgalom célforgalmi jellegű, a belső úthálózat jól elkülönül a környezet úthálózatától, nincs forgalomvonzó létesítmény, nem halad át forgalmi út vagy gyűjtőút, közforgalmú közlekedés. Megengedett sebesség 20 km/h. 9/21

Forgalomcsillapítás – lakó-pihenő övezet Holland példa lakó-pihenő övezetre (woonerf). Már a hetvenes években alkalmazták a közös használatú útfelületet. A burkolat anyaga és színe eltér a forgalmi utaktól. A növényzet is megjelenik az útfelületen. Forrás: Google Earth 10/21

Forgalomcsillapítás – közös használat A megosztott útfelület a belvárosi bevásárló utcákban és a kisvárosi főutcákon Európa-szerte alkalmazott tervezési filozófia. A megközelítés nem egészen új, egy ideje hivatalosan is szerepel a német és a holland tervezési előírásokban. A megosztott útfelület nem a gépjárművek közlekedésének korlátozó intézkedésein alapul, hanem a közterület használói közötti viszony önkéntes megváltoztatását szeretné elérni. 11/21

Forgalomcsillapítás – közös használat A megosztott útfelület koncepció jellemzője a jelzőlámpák, jelzőtáblák és burkolati jelek mennyiségének lehető legnagyobb mértékű csökkentése. A megosztott útfelület szándékosan némi bizonytalanságot hoz létre, ami feltételezhetően növeli a tényleges biztonságot. Az alkalmazási lehetőségeknek azonban feltételei és korlátai vannak. 12/21

Forgalomcsillapítás – közös használat Holland példa közös használatú azonos szintű megosztott útfelületre nem lakó-pihenő övezetben. Forrás: Prof. Gerlach, Jürgen - Drs. Methorst, Bob: Érvek és ellenérvek a megosztott útfelületekkel kapcsolatban. Egy népszerű tervezési filozófia objektív értékeléséről. Közlekedésépítési Szemle 2009. 10. http://szemle.lrg.hu 13/21

Forgalomcsillapítás – városközpontok Egyes nagyvárosok központjában a forgalom csökkentésére behajtási díjat alkalmaznak. Általában térben jól lehatárolt terület határán időben differenciált (csúcsidőszakban nagyobb) díjat szednek automatizált módon. Fontos a lakossági elfogadtatás és lényeges a megfelelő ellenőrzés. Forrás: Reducing Congestion and Funding Transportation Using Road Pricing. US Federal Highway Administration 2010. http://international.fhwa.dot.gov/pubs/roadpricing/roadpricing.pdf 14/21

Forgalomcsillapítás – városközpontok Stockholm – csúcsidőszaki torlódási díj Cél: a torlódások mérséklése (elsődleges), a közforgalmú közlekedés arányának növelése és a káros anyag kibocsájtás csökkentése (másodlagos). Alkalmazás: városon belüli kordonos díjszedés. Díjszerkezet: napszaktól függő díjazás. A bevételek felhasználása: Stockholm város közúti és közforgalmú közlekedési fejlesztéseihez. Technológia: automatizált rendszámleolvasás és azonosítás. A bevezetés ütemezése: 2006 január-július próbaüzem, szeptemberben népszavazás, 2007 augusztustól üzemel. 15/21

Forgalomcsillapítás – városközpontok Stockholm – csúcsidőszaki torlódási díj Irányító hatóság: Swedish Transport Administration Kapcsolódó fejlesztések: jelentős mértékű közforgalmú közlekedési fejlesztés a járművek, a létesítmények és az üzemeltetés területén. Lakossági elfogadtatás: 7 hónapos próbaüzem a végleges bevezetés előtt. Eredmények: 20 % forgalomcsökkenés a központban, 10 - 14 % káros anyag kibocsájtás mérséklődés, 2 - 10 % levegőminőség javulás. 16/21

Forgalomcsillapítás – városközpontok 17/21

Sebesség szabályozás - emelés Lakott területen belül: differenciált sebességszabályozás 70 km/ó: Települések bevezető szakaszain, ha a szabályozási szélesség kellően nagy ahhoz, hogy a közút térsége jól belátható legyen, a beépítés jellege folytán (ipari, kereskedelmi, szolgáltató) a gyalogosok mozgása belső területeken történik, vagy a beépítési oldalon (oldalakon) van járda, nem jellemző a keresztező gyalogosmozgás, nincs jelentős forgalmú keresztező út. 60 km/ó: Települések átkelési szakaszain, ha a fenti feltételek fennállnak, van keresztirányú gyalogos- ill. járműmozgás, de az külön szintben megoldott, vagy jelzőlámpával szabályozott. Az emelt sebesség lehetősége hosszabb szakaszon (legalább 800 - 1000 méteren) fennáll. 18/21

Sebesség szabályozás - csökkentés Korlátozott sebességű övezet létesítésének célja: az övezetben lakók életminőségének javítása, a közúti forgalom biztonságának növelése, a gépjárműforgalom okozta környezeti károk csökkentése, rendezett városépítési fejlődés biztosítása. Fontos a közösségi részvétel és az ellenőrzés. Forrás: Dr. Debreczeni Gábor: Közúti forgalomszervezés – fenntartható városi közlekedés http://kitt.uni-obuda.hu/mmaws/2007/download/Debreceni_G_Cikk.pdf 19/21

Összefoglalás A forgalomcsillapítás célja a közúti közlekedés emberekre káros hatásainak mérséklése. Lehet pontszerű, vonalas és területi. Fontos a társadalmi részvétel, az elfogadtatás. A megosztott útfelület jellemzője a szabályozás hiánya, de alkalmazásának korlátai vannak. Nagyvárosok központjában a forgalom csökkentésére behajtási díj alkalmazható. Lakott területen belül differenciált sebesség-szabályozás, valamint korlátozott sebességű övezet létesíthető. 20/21

e-mail: gulyasandras@hotmail.com Köszönöm figyelmüket! Dr. habil Gulyás András e-mail: gulyasandras@hotmail.com 21/21