Az érzelmi és az értelmi szabályozás egyensúlya a kisgyermek fejlődésében (Az iskolai életre való felkészülés érzelmi társas meghatározói) A játék, mint szabályozó funkció, a fejlődés egészében DR. PÁLI JUDIT Neuropszichológus, pedagógiai szakpszichológus palijudit@gmail.com +36 20 414 27 32 Károli G. R. Egyetem
Kontinuumszemlélet Alapvető bizalom ………………… alapvető bizalmatlanság Autonómia…....................................... szégyen és kétely Kezdeményezés……...........................…………….bűntudat Teljesítmény………………………………….csökkentértékűség Identitás……………………………………………………. konfúzió Intimitás………………………………………………………. izoláció Generativitás………………………………………………. stagnálás Integritás…………………………………………………kétségbeesés
A SZOCIALIZÁCIÓ ÉRZELMI ÚTJA Remény Akarat Szándék Kompetencia Hűség Szeretet Gondoskodás Bölcsesség
Táguló szociális tér Anya Szülők Család Szomszédság, óvoda, napi gyermekellátás Iskola, kortárscsoportok, idegenek csoportjai Társaság a barátságban, szexben, versengésben Munkamegosztás, családi logisztika Emberiség, nemzet, leszármazottak
Az élet eleje „a csecsemőkor, az elismertség kölcsönössége” ALAPVETŐ BIZALOM VS. BIZALMATLANSÁG Hajtóerő és Remény REMÉNY „Az vagyok, amiben reménykedem, s amilyen reményt nyújtok!”
Korai gyermekkor A korai gyermekkor, a „légy önmagad” akarata AUTONÓMIA VS. SZÉGYEN ÉS KÉTSÉG Önuralom és Akaraterő AKARAT „Az vagyok, amit szabadon akarhatok!”
Gyermekkor A gyermekkor és a szerepek előlegezése KEZDEMÉNYEZÉS VS. BŰNTUDAT Irányulás és Szándék SZÁNDÉK „Az vagyok, amit működtetni tudok”
Táguló szociális tér Anya Szülők Család Szomszédság, óvoda, napi gyermekellátás Iskola, kortárscsoportok, idegenek csoportjai Társaság a barátságban, szexben, versengésben Munkamegosztás, családi logisztika Emberiség, nemzet, leszármazottak
10
Főleg hiperaktív-impulzív típusú figyelemhiányos/hiperaktivitás zavar F90.0x Leginkább ingerlékeny Robbanékony (hyperaroused) Sokszor nagyon ügyes mozgású Lehet jó dorzolaterális funkciók mellett is Veszélykereső Baleseti veszélyeztetettség A magas arousal mellett is veszély az érdektelenségbe való átbillenés
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! 12