MENEDZSMENT ÉS VÁLLALKOZÁSGAZDASÁGTAN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Piaci tökéletlenségek
Advertisements

EXTERNÁLIÁK.
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
B2B-marketing - Bevezetés
1. Közgazdaságtani alapfogalmak
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Vállalatfinanszírozás
Negyedik előadás Március 11
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
BEVEZETÉS A KÖZGAZDASÁGTANBA I.
Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 6. előadás 1 DátumTémakör szeptember 11.Bevezetés – a kurzus programjának és követelményeinek ismertetése.
Bizalom, bizalmatlanság, csalás
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
Versengő tézisek a fenntartható fejlődésről: a piaci és az alternatív gazdasági modell Boda Zsolt MTA PTI, BCE, Védegylet.
Az érvelés.
Komplex vezetési információs rendszer létrehozása.
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
A marketingkoncepció.
Könyvösszefoglaló Készítette: Zimányi Orsolya
Halmazok Összefoglalás.
MOTIVÁCIÓ.
FOGYASZTÓI MAGATARTÁS
Elméleti közgazdaságtan
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 3. óra.
Corvinus Egyetem 1 Az önerős vállalati fejlesztő tevékenység és a vállalat köré szerveződő hálózatok tevékenységének összehangolása MTA Vezetés- és Szervezéstudományi.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
2. Döntéselméleti irányzatok
TAVASZ. Tavasz a természetben: Az új kezdet ideje A legtöbb embert kimozdítja otthonából Cselekvésre, aktivitásra ösztönöz.
A deviancia értelmezési kerete
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
PÉNZÜGYI MENEDZSMENT 4. Dr. Tarnóczi Tibor PARTIUMI KERESZTÉNY EGYETEM
2012. tavasz1Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan MENEDZSMENT ÉS VÁLLALKOZÁSGAZDASÁGTAN Dr. Bóta Gábor Pénzügyek Tanszék.
Filozófiatörténet előadások 1I.
JÓLÉT ÉS IDEOLÓGIÁK: FEJLETTSÉG ÉS BÉREK
II. A MARKETING ALAPVETŐ FOGALMAI
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
A TŐKEKÖLTSÉG. Tőkeköltség a tőkepiacról  Tőkepiac: pénzt cserélünk pénzre  Pl. pénzt adok egy vállalatnak valamilyen jövőbeli (várható) kifizetésekért.
2013. tavasz 1 Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan MENEDZSMENT ÉS VÁLLALKOZÁSGAZDASÁGTAN.
2008. tavasz1Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan MENEDZSMENT ÉS VÁLLALKOZÁSGAZDASÁGTAN.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Mérő László Egyetemi tanár ELTE Pszichológiai Intézet A 21. század motivációi Mozsár november 27.
BME Közösségi gazdaságtan Andor György. BME Ismétlés ›KAPITALIZMUS – KOMMUNIZMUS –Koordinációs mechanizmusok –Kapitalizmus ›Mit, hogyan, kinek a számára?
Befektetések Műszaki menedzser BSc Pénzügy modul 2012/2013/2.
BME Üzleti gazdaságtan Andor György. BME Ismétlés ›1 Gazdaságpszichológiai alapok – motiváció, drive, homo oeconomicus –1.1 Motiváció, szükséglet és hasznosság.
2009. tavaszTőzsdei spekuláció tavaszTőzsdei spekuláció2 Hol tartunk… Tökéletes tőkepiaci árazódás Tőkepiaci hatékonyság –kapcsolt hipotézis Tőkepiaci.
BME Üzleti gazdaságtan Andor György. BME Számonkérés ›Az írásbeli vizsga két részből áll –1) törzsanyag ismeretét felmérő kérdések (50) –2) mélyebb, kiegészítő.
Bohák András - Befektetések 2013/14. tavaszi félév Befektetések 4. előadás.
Dr. Andor György – Dr. Bóta Gábor Pénzügyek Tanszék
Üzleti gazdaságtan Andor György.
Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan
Üzleti gazdaságtan Dr. Andor György.
MENEDZSMENT ÉS VÁLLALKOZÁSGAZDASÁGTAN
Üzleti gazdaságtan Andor György.
Vállalati Pénzügyek 1. előadás
VEZETŐI DÖNTÉSEK „Navigare necesse est” dönteni mindenkinek kell.
MENEDZSMENT ÉS VÁLLALKOZÁSGAZDASÁGTAN
Kultúra és kommunikáció
A jellem. A jellem fejlesztése
12. óra Kenőpénz és korrupció.
Pénzügy szigorlat Közösségi gazdaságtan
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
A települések szükséglet oldali vizsgálata Kerner-Hegyi Judit Ph. D
Munkagazdaságtan kurzus DE GTK
Kiegyenlítő (kompenzációs) bérkülönbségek
10. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Előadás másolata:

MENEDZSMENT ÉS VÁLLALKOZÁSGAZDASÁGTAN Dr. Bóta Gábor Pénzügyek Tanszék 2014. tavasz Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan

1.1. Vállalkozásgazdaságtan közgazdasági háttere 13 1.1. Vállalkozásgazdaságtan közgazdasági háttere 1.1.1. Érték, hasznosság Vajon mi a gazdagság? Mit jelent az, hogy valaki „jól él”, „jólétben él”, „gazdag”? Az anyagi javak mennyisége nem azonos a gazdagsággal. Egy tárgy önmagában haszontalan, értéke, hasznossága csak egy emberben alakulhat ki. Mi a „jó”, miért küzdünk? 2014. tavasz Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan

Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan 13 Az fokozza a gazdagságot, növeli a vagyont, amit az emberek hasznosnak, értékesnek tartanak. De, hogy mit, az igen eltérő, sokszor furcsa, különös. Nézzünk egy-két példát! Gyorsulás, csönd, béke, szimmetria látványa, szeretés, ízek, emberi teljesítmény Messzelátás Mennyit ér a Hubble-űrtávcső? „A csillagászok régóta szeretnék megtudni, hogy mennyi ideje létezik a világegyetem.” (13,7 milliárd év +-10%) 1,5 milliárd dollár - hibás tükörrel 1 milliárdért korrekciós eszköz 2014. tavasz Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan

Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan 13 Nézzük a jegyzet példáit! Ógörög bölcsességek könyve, láda tisztított urán, elektronika-panel egy computer tomográfhoz, professzionális baseball-kesztyű, génkezelt búzacsíra. 2014. tavasz Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan

Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan 13-14 Tanulságok Valamilyen anyagi jószág önmagában haszontalan, értékessé csak egy embernél, egy adott szituációban válik. Valami azért értékes, azért jelent vagyont, mert valakinél hasznosnak mutatkozik, valamilyen – „furcsa” – vágy, szükséglet kielégítője. Ha a dolgok rosszul vannak elosztva, akkor kevesebbet érnek. Ilyenkor cserére törekszünk. 2014. tavasz Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan

Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan 14 „Értékesség” – „hasznosság” Majdhogynem szinonimák Hasznossága van annak, ami képes a társadalom valamely tagjának valamely szükségletét kielégíteni, valakinek hiányérzete van iránta, valaki értékesnek tartja. 2014. tavasz Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan

1.1.2. Lehetőségek és választások 14 1.1.2. Lehetőségek és választások Mindent egyéni választásokkal, cselekvésekkel magyarázunk. Vannak testületi, bizottsági döntések, de ezeket is visszavezetjük az egyéni döntésekre. Céljai is csak embernek lehetnek, bizottságnak, vállalatnak, országnak önmagában nem. Az egyén előtt cselekvési lehetőségek kínálkoznak, és ezek közül választ. Két alapvető választási mechanizmus Racionális döntés Társadalmi normák szerinti választás Ezzel nem nagyon foglalkozunk. 2014. tavasz Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan

Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan 14 Racionalitás A közgazdaságtan alappillére Mégis alig megragadható, definiálható Amit a gazdaságtan nem tekint racionálisnak, azt a pszichológia még tekintheti annak. Homo oeconomicus (radikális képe) Egyéni önérdekkövetés Társadalmi normáktól, erkölcsi szabályoktól függetlenített, örömszerző, illetve kínt elkerülő hasznosságérzet. „Okos kalkuláció” 2014. tavasz Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan

Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan 15-16 Árnyaljuk a homo oeconomicus egoista képét! Úgy tűnik, hogy gyakorta készek vagyunk más emberek hasznosságának növelésére saját hasznosságunk csökkenése árán. Ez az altruizmus. Valóban erről van szó, vagy csak „úgy tűnik”? Lehet, hogy valójában ezekben az esetekben is önérdekünket követjük? Társadalmi megvetés elkerülése, „közismerten névtelen adakozó” stb. Megállapíthatjuk, hogy a racionalitás világába azért sok minden begyömöszölhető, legalábbis, ami a racionális vágyat illeti. Most térjünk át az öröm maximalizálására! 2014. tavasz Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan

Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan 17 Öröm maximalizálása Tipikus példa az egyetlen áruházban való adott pénzösszeg elköltése. Hasznosságmaximalizálás, értékmaximalizálás. Valójában várható hasznosság maximalizálás. Összességében Racionális döntéskor az ember azt cselekszi, aminek a legnagyobb a hasznossága, azaz maximalizálja hasznosságát. Emberképünk eredmény-centrikus, azt teszi, amitől a legnagyobb (hasznosságban mért) eredményt reméli. 2014. tavasz Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan

Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan 17 „Nem racionalitás” Néhány zavaró részlet, jelenség. Az emberek hajlamosak arra, hogy vágyaikat döntéseik függvényében alakítsák. Ne azt tegyék, amire vágynak, hanem arra vágyjanak, amit tettek. „Savanyú a szőlő”, illetve önmagunk utólagos győzködése, hogy mennyire jó, amit tettünk. Néha „direkt” szűkítjük lehetőségeink halmazát Akaratgyengeség Ivás, evés, fogorvos, kondi-terem Stratégiai interakció Bomba hatástalanítási lehetőségének látványosan kizárása Hídfelégetés 2014. tavasz Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan

Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan Vágy-vezérelte irracionális gondolkodás Jellegzetes emberi hajlam: az információkat olyannak látni, amilyennek szeretnénk. Ez nem szándékos torzítás, tudattalanul hat, ugyanúgy nem irányítható, mint pl. felejtésünk. Mindez megbújhat az információgyűjtésben is: addig és olyan bizonyítékokat gyűjtök, hogy végül azt mondhassam: Ugye, hogy ez a jó! Nem csak a racionális viselkedés lehet a célok elérésének legjobb eszköze. Sokszor az egyes lehetőségek összemérhetetlenek. Például a továbbtanuláskor hozott döntés is. Nyilván a kínálkozó lehetőségek különbözőek, de nem tudom őket döntésem előtt kipróbálni. Túl keveset tudok a racionális döntéshez. Vegyünk egy másik példát: egy vállalati kutatás-fejlesztési döntést! Fel kell mérni a pozitív döntéssel járó bevételeket és kiadásokat. (Már ezek is bizonytalanok.) Nagy kérdés továbbá a többi vállalat viselkedése. Vajon ezek is belekezdenek hasonló projektekbe? Nincs megragadható támpontunk a racionális döntéshez. 18 2014. tavasz Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan

Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan Ilyenkor megoldás lehet Megelégedésre törekvés Válasszuk azt, ami egy elég jó! Pénzfeldobás Az emberek nem szeretik az indoknélküliséget… Értékelhetetlenség tagadása „Racionalitásba vetett irracionális hit” Inkább költségesen tovább kutatnak információkért. A „második tizedesjegy” alapján döntenek. Próbálkozásos, evolúciós módszer Arra számítok, hogy a véletlen „mutánsok” valamelyike majdcsak megfelelő lesz. 19 2014. tavasz Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan

Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan Az információgyűjtés racionalitása Nem elég az összegyűjtött információk alapján racionálisan dönteni, hanem az információgyűjtésben is racionálisnak kell lenni. A több információ, az alaposabb mérlegelés javíthatja a választás eredményességét, viszont megy vele az idő, nőnek a költségek. Orvosi diagnózisállítás Gyermekelhelyezési perek Vállalati beruházási döntés Bármelyik gyors döntés jobb lehet bármelyik lassúnál. 19 2014. tavasz Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan

1.1.3. Csere, alternatíva költség, hatékonyság 20 1.1.3. Csere, alternatíva költség, hatékonyság Az önkéntes cseréknél nem egyenlő értékek cserélnek gazdát, hanem mindkét fél nyer! Mindenki beáldoz valami számára értéktelenebbet valami számára értékesebbért. Ha az ógörög könyvet, a láda tisztított uránt, az elektronika-panelt, a baseball-kesztyűt és a génkezelt búzacsírát elcseréljük egy házra, akkor nekünk a ház ér többet, cserepartnerünknek pedig e tárgyak. A cserén keresztül mindkét fél, tehát az egész társadalom is gazdagodik. A csere jó. Ha a tárgyak jobb kezekbe kerülnek, gazdagodás történik. 2014. tavasz Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan

Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan 20 Mondhatjuk persze, hogy a cserék semmi újat nem hoznak létre, legfeljebb a dolgokat rendezik értékesebb formára az emberek között. Az iparban vagy a mezőgazdaságban is hasonló történik. A csere, a kereskedés is termelőtevékenység, a gazdagság, a jólét növelésének forrása. A dolgok létezése ugyanis még kevés, ezeknek jókor, jó kezekbe is kell kerülniük. Ehhez kell a csere, a kereskedés. 2014. tavasz Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan

Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan 21 Cserénél valami hasznosért beáldozunk egy kevésbé hasznosat. „Áldozunk”, azaz költséget vállalunk. A költségek az alternatívák költségei, nem a megszerzett jószághoz kötődnek, hanem az elvesztett alternatívához. A költségek alternatíva költségek. Olyan döntésekre törekszünk, amelyeknél a nyert hasznosságok nagyobbak, mint az elvesztettek, azaz az alternatíva költségek. 2014. tavasz Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan

Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan 21 A hatékony („jó”, „értelmes”, „racionális” stb.) nem objektív fogalom! Valami eredmény (valami érték) és valami áldozat (ez is valami érték) viszonya. Az értékek hozzárendelése viszont erősen szubjektív, így a hatékonyság megítélése is egyéni! Hogyan hatékony Budapestről a Balatonhoz utazni? Hatékony-e színház? Hatékony-e zakót viselni? Hatékony-e a Hubble-űrtávcső? Mivel hatékonyabb egy családi házat fűteni, fával, gázzal vagy napenergiával? „Technológiai hatékonyság” – az mi? 2014. tavasz Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan

Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan 21 Mivel a hatékonyság („értelmesség”, „helyesség”) megítélése igen szubjektív, így örök viták tárgyai is. Nem az a kérdés, hogy „Melyik változat a hatékonyabb?”, hanem az, hogy „Kinek a joga dönteni a változatok között?”. Magántulajdon és társadalmi „játékszabályok” Kinek a joga megítélni az egyes változtatok hatékonyságát. 2014. tavasz Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan

Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan 22 Ha a tulajdonjogok egyértelműek és elcserélhetők, akkor a hasznosságmaximalizáló döntéshozók licitálnak a szűkös javakra Ha szerintünk valami értelmetlen a világban, nem hatékonyan használják fel, a költségeket és a hasznokat nem a „valós értékükön” veszik figyelembe, akkor valójában a tulajdonjogok és társadalmi játékszabályok ellen van kifogásunk. Szubjektív közgazdaságtan 2014. tavasz Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan