GKI Gazdaságkutató Zrt.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AZ ÚJ PEDAGÓGUS ELŐMENETELI RENDSZER
Advertisements

Gondolatok a Cafeteriáról
A lakosság gazdasági várakozásai GKI Fogyasztói Bizalmi Index Mérők Klubja május 30. Udvardi Attila Kutatásvezető GKI Gazdaságkutató Zrt.
Marketingkommunikáció és PR
Kormányszóvivői tájékoztató NYUGDÍJ-INTÉZKEDÉSEK 2006.
GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
CAFETERIA RENDSZER Employee Benefit Kft.
Béren kívüli jutatások 2012 IVSZ Badak Béla okl.könyvvizsgáló
CAFETERIA RENDSZER
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
SZJA PÉLDÁK ADÓJÓVÁÍRÁS
GKI Gazdaságkutató Zrt. A hideg és meleg étkezési utalványok szerepe Sajtótájékoztató Budapest, szeptember 20. Szonda Ipsos Média-, Vélemény- és.
Sajtótájékoztató július 25. Dr. Szikora János elnök, APEH.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Hogy mindenki jobban éljen! Adókedvezmény az átlagos és az átlag alatti keresetből élőknek.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Mennyiben egyformák, miben különböznek a pályázatok? dr. Rácz Jenő Budapest december 7.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
ADÓZÁS © A LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSOK 2008-TÓL dr. Laáb Ágnes BME Pénzügyek Tanszék egyetemi docens elérhetőség: telefon: ,
A minimálbér költségvetési hatásai HALPERN LÁSZLÓ, KOREN MIKLÓS, KŐRÖSI GÁBOR és VINCZE JÁNOS MTA Közgazdaságtudományi Intézet.
Cím Petz Raymund, kutatásvezető december 6. Az üzleti és lakossági felmérésekből származó „sentiment” indikátorok.
GKI Zrt., Az alacsony foglalkoztatási ráta okai, a foglalkoztatás bővítésének gazdaságpolitikai összefüggései Független Szakszervezetek Demokratikus.
A Magyar Köztársaság kormánya. A recesszió foglalkoztatásra gyakorolt hatásának kezelésével kapcsolatos munkaerő-piaci intézkedések Simon Gábor államtitkár.
A magyar gazdaság várható helyzete
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Az egészségügyben, gazdasági – műszaki területen dolgozók foglalkoztatási adatainak felmérése Készítette az Egészségügyi Gazdasági Vezetők Egyesülete.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Tények a munkaerőpiaci helyzetről Ki veszélyezteti a foglalkoztatás stabilitását? január.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Biztonságot az alkalmi munkából élőknek! Az alkalmi munka után fizetett közterhek csökkentése.
Cafeteria 2011 Dr. Orbán Ildikó.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
ADÓTÖRVÉNYVÁLTOZÁSOK Évi LXXVII tvr.. SZJA ADÓTÁBLA A évtől az összevont adóalapba tartozó jövedelmek esetében a személyi jövedelemadó alapja.
HOGYAN KÉSZÜLNEK A MAGYAROK NYUGDÍJAS ÉVEIKRE?. A magyarok fele nem, vagy alig törődik a nyugdíjjal.
GKI Gazdaságkutató Zrt. A hideg és meleg étkezési utalványok szerepe Sajtótájékoztató Budapest, szeptember. Szonda Ipsos Média-, Vélemény- és Piackutató.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Lesz-e növekedés az „elrugaszkodás éve (2012)” után? március 26. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató Zrt. „2012 igazi rejtélye nem.
Az adóreform lehetséges irányai Palócz Éva Kopint-Tárki Zrt.
SZEMÉLYI JÖVEDELEMADÓ
1 Gyorsul a gazdaság növekedése. 2 Nő a beruházás.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A évi személyi jövedelemadó- és Tao-bevallások tapasztalatai, valamint kata és kiva jellemzők Komárom-Esztergom megyében Karácsonyi Norbert igazgató.
NAV Veszprém Megyei Adóigazgatósága
Tisztelt Válság! A mai nappal felfüggesztem a munkavégzés alól! Pénzügyi „káosz”! Azonnali megoldások vállalkozásának!
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
Lényeges változás, hogy a kedvezményes juttatások ismét kapnak egy összevont korlátot évi Ft értékben A kedvezmény összege csökken évhez.
Összehasonlító példák ‏ 2015/2016 II. Dr Lakatos Mária: ADÓZÁS I.
Kormányszóvivői tájékoztató A KORMÁNY NOVEMBER HAVI NYUGDÍJINTÉZKEDÉSEI szeptember 22.
Navigátor IC & ID Kft.. A munkabér szerkezete január 1-től.
TÁMOP „Munkaerő-piaci program a hátrányos helyzetűek foglalkoztatásáért a Közép-magyarországi Régióban” - Budapest.
Az elvárt béremelés végrehajtása esetén igénybe vehető adókedvezmény.
Kormányszóvivői Iroda Cselekedni most és mindenkiért Adatok és tények a Medgyessy-kormány egy évéről május 24.
GKI Zrt., A gépipar kilátásai, fejlődése ban Budapest, május 23. GÉPIPARI ÁGAZATI PÁRBESZÉD BIZOTTSÁG Némethné dr. Pál Katalin.
Összehasonlító példák
PÉLDÁK.
Migráció, bérek és a humán erőforrás helyzete az egészségügyben. DR
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága Igazgató
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Márkakereskedői helyzetkép
Készítette: Farkasné Veres Edina
A kormány és a szociális partnerek megállapodása a bérek emelésére
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Előadás másolata:

GKI Gazdaságkutató Zrt. Szonda Ipsos Média-, Vélemény- és Piackutató Intézet Sajtótájékoztató Budapest, 2008. szeptember . A hideg és meleg étkezési utalványok szerepe

GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, 2008. szeptember GKI Gazdaságkutató Rt. Elért eredmények A foglalkoztatók, a munkavállalók és a szolgáltatók körében kedvelt, folyamatosan működő rendszer. Hozzájárul a gazdaság kifehérítéséhez. A munkaadók hajlandók növekvő összeget fordítani erre a célra. Átrendeződés zajlik a meleg utalványok javára: 2003-ban 300 ezer fő kapott meleg és 2,1 millió hideg utalványt, 2008-ban közel 1 millió fő meleg és 1,5 millió hideg utalványt. Évek óta biztosítottak az étkezés infrastrukturális feltételei a munkahelyen és annak környékén. A munkavállalók szemében stabilan magas a munkanapokon történő meleg ebéd fogyasztásának jelentősége. Munkavállalók elégedettek a hideg és meleg utalványok juttatásával és felhasználhatóságával. GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, 2008. szeptember

Étkezési utalvány juttatás mértékének változása 2003-2008 között hideg utalvány meleg utalvány a hazai dolgozók %-ában átlagosan hány forint értékben juttatnak hideg jegyet?* átlagosan hány forint értékben juttatnak meleg jegyet?* 2003 68 2 086 10 3 960 2004 70 3 341 11 5 863 2005 4 173 12 7 300 2006 59 4 353 22 8 356 2007 58 4 825 18 9 827 2008 49 5 614 32 1 127 Forrás: Szonda Ipsos felmérései *A forint átlagértékeket azon cégek körében kalkuláltuk, amelyeknél juttatnak étkezési utalványt a dolgozóknak. GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, 2008. szeptember

A jelenlegi helyzet fő jellemzői A versenyszférában 2008. év elején a dolgozók 49%-a részesült hideg és 32%-uk meleg étkezési utalványban a munkáltatók válaszai szerint. Az átlagkeresethez képest az adómentes rész a meleg utalvány esetében közelít az EU átlagához. Magyarországon a munkavállalók 65%-a fogyaszt munkanapokon meleg ebédet, de csak 30%-uk teszi ezt munkahelyén vagy annak környékén található étteremben. GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, 2008. szeptember

Közteher-mentesség az EU-ban a havi átlagkeresetek százalékában GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, 2008. szeptember

A kétfajta utalvány közötti változtatási hajlandóság a munkavállalók körében Ha szabadon választhatna, váltana-e….. meleg étkezési utalványra hideg étkezési utalványra ha kétszer akkora értékben kapná havonta, mint jelenleg a hideg utalványt ha feleakkora értékben kapná havonta, mint jelenleg a meleg utalványt %-os megoszlás gyakoriság és %-os megoszlás csak hideg felhasználók körében, N=217 csak meleg felhasználók körében, N=68 % Váltana 47 4 Nem váltana 50 88 Mindegy a számára 1 Nem tudja, válaszhiány 3 6 GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, 2008. szeptember

A vizsgálatba bevont vendéglátó helyek: Közel 80%-a 2003-2008 között lépett be a rendszerbe. 65%-a szerint a meleg étkezési utalványok értékének növelése bővítené forgalmát. 72%-a szerint megéri a jeggyel foglalkozni. 31%-a hajlandó gépi beruházásra, 51%-a új főállású munkaerő felvételére a forgalom növekedése esetén. GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, 2008. szeptember

GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, 2008. szeptember Forrás: Szonda Ipsos GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, 2008. szeptember

GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, 2008. szeptember Forrás: Szonda Ipsos GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, 2008. szeptember

GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, 2008. szeptember A hideg és meleg étkezési utalványok forgalomnövekedése, valamint a meleg étkezési utalványok részarányának alakulása 2003-2008 között GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, 2008. szeptember

GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, 2008. szeptember Forrás: Szonda Ipsos GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, 2008. szeptember

GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, 2008. szeptember GKI Gazdaságkutató Rt. Gondolati kísérlet az étkezési utalványok értékének emeléséről a munkaadók körében Az étkezési utalványok adómentes összeghatárainak emelése: koncepció-teszt, 2008 Forrás: Szonda Ipsos * A vállalati méretkategóriával súlyozott érték. GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, 2008. szeptember

GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, 2008. szeptember Forrás: Szonda Ipsos GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, 2008. szeptember

A költségvetési hatások becslésének feltételezései Az étkezési jegy értékhatárának emelése a 2008. évi felmérés szerint 71%-ban addicionális és 16%-ban részben a béremelés terhére történne (60-40%-os arányban). Kifejezetten a béremelés terhére adná 6%. Több év átlagát figyelembe véve 75%-ra adódik az addicionális és 25%-ra a bérhelyettesítő hatás. A hideg és meleg étkezési jegy értékének emelése többlet fogyasztást és nem többlet megtakarítást generál. A munkaadók az utalványok értékemelésére vonatkozó ígérvényüket betartják, a létszámbővítésre vonatkozót nem. GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, 2008. szeptember

Becslés a meleg étkezési utalványok alkalmazása miatt potenciálisan keletkező költségvetési bevétel kieséséről (nyereségadó hatás nélkül), milliárd Ft Ft milliárd forint Elmaradt bérközteher és adó Kieső ÁFA Összes költségvetési kiesés meleg teljes 25%-a 25% 59%-a (75%*16,7) + [(25%*16,7) – (25%* 45%*16,7)]* 12000 (11127) 130,9 32,7 19,3 19,4 -0,09 14000 (12956) 138,1 34,5 20,4 20,5 -0,1 15000 (13389) 132,9 33,2 19,6 19,7 Minimálbér 20%-a (12990) 119,4 29,9 17,6 17,7   * 2007-től az ÁFA egységesen 16,7% felülről Forrás: GKI számítás GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, 2008. szeptember

Becslés a hideg étkezési utalványok alkalmazása miatt potenciálisan keletkező költségvetési bevétel kieséséről (nyereségadó hatás nélkül), milliárd Ft Ft milliárd forint Elmaradt bérközteher és adó Kieső ÁFA Összes költségvetési kiesés hideg teljes 25%-a 25% 59%-a (75%*16,7) + [(25%*16,7) – (25%* 45%*16,7)]* 6000 (5615) 101,2 25,3 14,9 15,0 -0,07 7000 (7052) 163,4 40,8 24,1 24,2 -0,1 7000 (6995) 149,2 37,3 22,0 22,1 Minimálbér 10%-a (7157) 157,9 39,5 23,3 23,4 Forrás: GKI számítás * 2007-től az ÁFA egységesen 16,7% felülről GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, 2008. szeptember

Az összes költségvetési hatás alakulása 2008-ban (millió forint) változatok Összes kiesés Romlás 2008-hoz képest A felmérés alapján   Meleg 14.000, Hideg 7000, felmérés szerinti részvételi arány 17.875 4.114 GKI becslések alapján Meleg 13.000, Hideg 6.500 felmérés szerinti részvételi arány 17.146 3.385 Meleg 14.000, Hideg 7.000 változatlan részvételi arány 16.595 2.834 Forrás: Szonda-Ipsos felmérés GKI számítás 2007 GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, 2008. szeptember

Számítások főbb eredményei: A bér közterhek elmaradása és az ÁFA bevételek többlete kiegyenlíti egymást, a vállalati költségtöbblet nyereségadót mérséklő hatása jelenti a valós költségvetési kiesést. A teljes költségvetési bevétel elmaradásból 3-4 milliárd forint az újonnan keletkező bevételkiesés. GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, 2008. szeptember

Legfontosabb megállapítások: Hideg és melegétel utalvány a legelterjedtebb béren kívüli juttatás. Munkavállalók szerinti komplett napi meleg ebéd ára 1.150 Ft  Adómentes érték napi 545 Ft. A dolgozók közel 80%-a számára van meleg ebéd fogyasztására alkalmas étkezési lehetőség a munkahelyén vagy annak környékén. A döntés a munkaadók kezében van, akik növekvő tehermentes utalványérték esetén nem használják ki a lehetőség maximumát. Ugyanakkor megindult a strukturális átterelődés a meleg utalványok irányába, amit jó lenne tovább erősíteni. A hidegutalványban részesülő munkavállalók 47%-a szívesen váltana melegutalványra, míg a melegutalványt kapóknak csak 10%-a váltana át hideg utalványra. GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, 2008. szeptember

Legfontosabb megállapítások: Cél: a kétféle étkezési utalvány értéke közötti különbség növelésével a meleg utalványok alkalmazására történő ösztönzés. 2009. évre a legcélszerűbb 6 ezer Ft-os hideg és 13-14 ezer Ft értékű meleg étkezési utalvány juttatása volna, mert így biztosítható az emelésnél figyelembe veendő szempontok összhangja (költségvetési terhek, vállalati ráfordítások, munkavállalói igények). A meleg étkezésre jogosító utalványok értékének és súlyának emelése kedvező hatással van az elfogadó helyek foglalkoztatási képességére, forgalmára, hozzájárul stabil, legális működésükhöz . GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest, 2008. szeptember

Köszönjük megtisztelő figyelmüket!