Térbeli tájékozódás fejlesztése
A térbeli tájékozódás területei A saját testen való tájékozódás Térben való tájékozódás Síkban való tájékozódás
Saját testen való tájékozódás A testkép kialakítása A saját test szubjektív megtapasztalása A test téri határai A testfogalom fejlesztése A saját testről szerzett intellektuális tudás: testrészek, azok funkciói A testséma fejlesztése A test gravitációhoz való alkalmazkodásának, egyensúlyának, az izmok mozgásának megélése
Saját testen való tájékozódás Testkép kialakítása Önmaga felismerése tükörgyakorlatokkal Jellegzetes külső tulajdonságok felismerése Izomfeszítő és lazító gyakorlatok
Saját testen való tájékozódás Testfogalom kialakítása Testrészek azonosítása, tanulása Tükör előtt testrészek megérintése, megnevezése; Felnőtt általi érintés, a gyermek megnevezi; A gyermek megismétli saját testen az érintést és megnevezi a testrészt; Utasításra a gyermek megérinti és megnevezi az adott testrészt; A felnőtt megnevezi, a gyermek megérinti és megnevezi a társa testén a kívánt testrészt
Saját testen való tájékozódás Különböző testhelyzetekben (hason, hanyatt, ülve, térdelve) megtalálni a megnevezett testrészt, megérinteni, megnevezni, mozgást végezni vele Végezzen különböző tevékenységeket és nevezze meg melyik testrészét használta (pl. fésülködés, labdába rúgás) Babaöltöztetés, fürdetés Tenyér és lábnyomat készítése
Saját testen való tájékozódás Mozgással kísért mondókák, versek, énekek Ez a szemem, ez a szám, ez meg itt az arcocskám. jobbra-balra két karom, forgatom, ha akarom. Két lábamon megállok, ha akarok ugrálok Nyisd a kezed, zárd ökölbe, forgasd csuklód körbe-körbe. Tapsolj kettőt, csapj térdedre, Engedd karod le a mélybe.
Saját testen való tájékozódás Tükörkép azonosítása Közösen, nagyméretű képekkel Önállóan, kártyaméretű képekkel Feladatlapon
Saját testen való tájékozódás Testek azonosítása körvonal alapján
Saját testen való tájékozódás Test elő- és hátulnézetének azonosítása
Saját testen való tájékozódás Árnykép felismerése
Saját testen való tájékozódás Szimmetria a testen
Térben való tájékozódás Önmagán való tájékozódás A tárgyakon való tájékozódás Tárgyak vagy személyek térbeli helyének magához való viszonyítása Tárgyak vagy személyek egymáshoz való viszonyítása
Térben való tájékozódás Jobb, bal /jobbra, balra Alatta, felette, rajta / lent, fent / alsó, felső Középen / középső Előtte, mögötte
Síkban való tájékozódás A tér síkra való vetítése Balról jobbra való haladási irány Egy bizonyos jellel megkezdett sort a gyereknek folytatnia kell; Az új sort is bal oldalt kell megkezdeni. A sor – oszlop fogalmának kialakítása