Relaxáció Relaxált állapot: a testi-lelki folyamatok nyugalmi, harmonikus, optimális működése, állapota, élménye. A tréning során felfüggesztődik a tudatos.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Advertisements

Téthelyzetben csúcsformában – sportpszichológia a gyakorlatban
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Grafológia speciálisan a gyógyászatban X-tréning
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Pszichoszomatikus betegségek az általános orvosi gyakorlatban
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
MFFLT Kongresszus, június 28.
BELÉPÉS A TUDAT ALATTIBA. meditáció kommunikáció tudat emelés.
A képzőművészet-terápia
(1856. máj. 6 Freiberg–1939. szept. 23. London)
Franz Alexander, a pszichoszomatika zsenije…
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
interperszonális személyiség-koncepciója
Harry Stack Sullivan.
Ferenczi Sándor.
Kultúra – nemzet – emlékezet
Relaxációs és hipnoterápiás módszerek
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
MOTIVÁCIÓ.
Relaxáció Relaxált állapot: a testi-lelki folyamatok nyugalmi, harmonikus, optimális működése, állapota, élménye. A tréning során felfüggesztődik a tudatos.
Fenomenológiai megközelítés
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
A kognitív önszabályozás perspektívája
Zeneterápia.
Személyiség- pszichológia II
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Pszichoterápia Dr. Berghammer Rita SE Magatartástudományi Intézet
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Testnevelés tantárgypedagógia 7. ea.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A pánikbetegség kezelése
Mozgásfejlesztés a megkésett és akadályozott beszédfejlődésű gyermekeknél Ayres-féle szenzoros integrációs terápia a logopédiai korai fejlesztésben.
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
A szomatikus marker feltevés
Krízis.
A pszichikumról általában
Csabai Márta* és Molnár Péter** *MTA Pszichológiai Kutatóintézet;
II. A segítő kapcsolat nem-specifikus terápiás tényezői
A pszichológia mint tudomány
Művészetterápia csoportban
Neuropszichológiai vizsgálatok az igazságügyi pszichológiai gyakorlatban Pataky Ilona December 2.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A szövegértési feladatok összeállítása
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Autonómia és felelősségvállalás
Mindennapi veszteségeink
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Buda Béla dr. A krónikus beteg kommunikációs megnyilvánulásai
Relaxációs módszerek a fájdalomcsillapításban
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Személyiségfejlődési zavarok
Készítette:Tóth Sándorné
Pszichológiai módszerek a szenvedélybetegek kezelésében
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Mitől tehetség a tehetség? Székelyföldi Tehetségnap, június 18. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet Magyar Tehetséggondozó.
Az agresszió megelőzése és kezelésének lehetőségei dühterápiával Készítették: Cseh Annamária Czémán Imre Molnár József.
PSZICHOPATOLÓGIAI ALAPFOGALMAK: Szorongásos és depresszív állapotok jellemzői Szorongásos és depresszív állapotok jellemzői Lajkó Károly SZTE, Pszichiátriai.
A képzőművészet-terápia
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Fenomenológiai megközelítés
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Csoportos művészetterápia gyermekeknek
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Előadás másolata:

Relaxáció Relaxált állapot: a testi-lelki folyamatok nyugalmi, harmonikus, optimális működése, állapota, élménye. A tréning során felfüggesztődik a tudatos kontroll. Relaxáció („ellazulás"): a relaxált állapot elérésére irányuló pszichés és szomatikus folyamat. A relaxált állapot fontosabb jellemzői: Szomatikus jellemzők: - a vázizomzat tónusa csökken - a vegetatív működések optimalizálódnak Pszichés jellemzők: - nyugalom - oldottság, feszültségmentesség - sajátos „belső béke" és harmónia élménye Spontán relaxáció: kondicionált biológiai és pszichés állapotválasz megjelenése a megfelelő környezeti és belső (szubjektív) feltételek között. Irányított relaxáció: mentális műveletsor segítségével (szándékosan) létrehozott relaxációs állapot.

A relaxált állapot létrehozása A vegetatív funkciók és a pszichovegetatív tónus (feszültségi, izgalmi állapot) befolyásolása bizonyos határok között „akaratlagosan" lehetséges. Mechanizmusa: A kívánt állapot élményminőségének elővételezése (anticipálása) gondolati úton. („Megfogalmazott szándékképzetek.") A kívánt élmény (állapot) elővételezése (elgondolása) előhívja, felidézi az élmény szomatikus-vegetatív komponensét, ami perifériás válasz formájában jelenik meg. A kiváltott állapot kondicionálás (ismétlés, gyakorlás) útján rögzíthető és később előhívható.

Aktív módszer 1. Progresszív relaxáció (E. Jacobson) A tanulás elméletére épít. Az egyes izmok feszítésének és lazításának váltakoztatása – az önszabályozó képességet fejleszti. Cél: a beteg maximális önállósága,, a beteg-terapeuta kapcsolatot elhanyagolja. 2.     Simonton féle képzeleti terápia (daganatos beteg) A beteg öngyógyító belső energiájának konstruktív irányba terelése (a betegség tagadása helyett legyőzése)  

Passzív relaxációs módszer Autogén tréning (ÁT) Relaxáción alapuló, pszichofiziológiailag orientált pszichoterápiás forma. Alapkoncepciója Schultz szerint: a szervezet „kondicionálható pszichofizikai rendszer" megtanulható az átkapcsolás a nyugalmi tónusra. Biofeedback módszer: A szervezet a vegetatív, autonóm működésének érzékelhető visszajelzése, melynek birtokában az egyén képessé válik ezen testi működéseinek befolyásolására. (pl. szívritmus)

Elnevezése arra utal, hogy az egyén a relaxációs állapotot és az abban zajló pszichés-szomatikus folyamatokat (saját élmények megfigyelése, önismeret, önszabályozás) saját maga, intrapszichés élményeinek felhasználásával hozza létre („autogén”) A kívánt állapot ismétlés, gyakorlás során kondicionálható („tréning”) Pszichoterápiás alkalmazása során a páciens együttműködő aktivitása alapfeltétel. Az AT módszerének kidolgozása és terápiás alkalmazása: J. H. Schultz, Németország, 1920-as évektől. Az autogén terápia elmélete és gyakorlata: W. Luthe, 1960-70-es évek, Kanada.

Az autogén tréning alaphelyzete, feltételek -   ingerszegény környezet (fény, zaj, komfortérzet) -   testhelyzeti passzivitás (fekvő- vagy ülőhelyzetek) -   csukott szem szenzoros ingerdepriváció exteroceptív ingerek proprioceptív ingerek interoceptív ingerek - „passzív koncentráció" attitűdváltozás: passzív, receptív, megengedő, elfogadó beállítódás a szomatikus és pszichés élmények, folyamatok iránt. - intrapszichés folyamatok mobilizálódása megváltozik az intrapszichés élmények hozzáférhető-sége tudattalan tartalmak kerülhetnek a tudatba. - a self-élmények új minőségei (szomatikus és pszichés)

Az AT alapgyakorlatai (Schultz) 1. Nehézség-élmény gyakorlat (vázizomrendszer) 2. Melegség-élmény gyakorlat (keringés) 3. Légzésgyakorlat 4. Szívgyakorlat 5. Hasi szervek gyakorlata 6. Fej- v. homlok-gyakorlat (cerebrovascularis rendszer

Az AT terápiás célkitűzései 1. Testi-lelki nyugalom, feszültségmentesség létrehozása, a funkcionális vegetatív tünetek megszüntetése vagy enyhítése, az affektív rezo-nancia (válaszkészség) csökkentése, „belső konfliktusok feloldása". 2. Dinamikus koncepció: a testi és képi élményekben kifejeződő hibás élményfeldolgozás feltárása és korrekciója. A hibás élmény-feldolgozási módok a gyakorlat során tapasztalt élményekben fejeződnek ki, nemcsak az átélt belső élményekben, hanem a terapeutával való viszonyban is. Az AT módszere és elmélete más terápiás rendszerekkel integrálható. Pl. feltáró terápiák, kognitív- és viselkedésterápiák, csoportterápiák, st Specifikuma, hogy a kommunikatív terápiás folyamat és az önmegjelenítés hangsúlyozottan nem verbális szinten, hanem a testi kifejezés szintjén zajlik. A belső élmények is affektíven hangsúlyozottak, képi és szenzoros modalitásokból szerveződnek. Jellegzetes a regresszió, a szimbólum-ok szerepe, a feszültségek gyakran intenzív negatív élmények kíséretébe oldódnak ki.

Az AT alapfokának élményei -   a relaxáció jelenségvilágánál említett élmények, továbbá: -   szomatikus és pszichés regresszió -   archaikus gondolkodásmódok megjelenése -   affektív szféra és asszociációs folyamatok élénkké válnak -   testséma változások, testhatár változások -   az én-élmény új minőségei -   introspekció stb.

Az alapfokú AT tipikus teljesítményei - affektusok rezonanciájának csökkenése (emocionális válaszkészség szabályozása) -   pihenés, regeneráció, teljesítménynövekedés -   élményátélés megváltozása (érzéki élmények gyengítése vagy erősítése, pl. fájdalom) -   memória funkciók javulása -   formális szándékképzés (belső óra beállítása, vagy egy magatartásmintázat „programozása") - introspekció javulása, emocionális felismerés segítése

Az autogén tréning néhány indikációs területe -   funkcionális szomatikus-vegetatív zavarok, -   az organikus betegségek funkcionális komponensei, fájdalom -   túlfeszültségi állapotok, érzelmi és hangulati labilitás -   szorongásos kórképek, a neurotikus formakör zavarai, viselkedészavarok -   a stresszel való megküzdés -   önismeret és önszabályozás zavarai -   egészségeseknél: önfejlesztés, teljesítményfokozás stb.

  Imaginatív módszerek Az imagináció belső képekkel végbemenő lelki folyamat, mely keletkezhet spontán, (akár az AT során) és lehet irányított. A képi, szimbolikus nyelv ősibb, mint a verbális nyelv, így a nem verbálisan kódolt emlékeket, korai élményanyagot is megjelenítheti. A szimbólumok érzelmileg hasonló élmények sűrítménye, ezért az értelmezésük gondos kibontást igényel. A relaxált állapotban fellépő imagináció terápiás felhasználására több módszert is kidolgoztak.

- Kretschmer féle filmszalag - gondolkodás - Desoille nappali álom technikája  Jung-féle aktív imagináció Spontán és problémacentrikus imaginációs gyakorlatra kerül sor, melyet a terapeuta a páciens terápiás igényeinek megfelelően állít össze. Cél az individuációs folyamat segítése az árnyékszemélyiség, szerepszemélyiség, domináns archetipusok megismerése révén (eljutás a „Selbst”-hez)

Katatim imaginativ pszichoterápia    - Hanscarl Leuner 1955-ben vezette be katatim képelmény (szimboldráma) néven - mélylélektani megalapozottségú módszer - a „katatim” szó a tudattalanból származó szimbólumok affektus telítettségére, emocionális megélésére vonatkozik. Az „imaginatív” szó az elsődleges folyamatok szintjére történő regresszióra, a terápiás céllal indukált élményvilág képi jellegére utal.

- Az elsődleges folyamatok szintjén a szimbólumon való művelet közvetlen változtató hatással van az intrapszichés struktúrára, mely interpretációs, tudatos belátás nélkül is végbemegy.      - A terapeuta „kísér”, a folyamat dialógus formájában zajlik, ezáltal különbözik a többi módszertől. - A képben megjelenő szimbólumok a pszichés realitást jelenítik meg. A szimbólumokban rejlő jelentés megértése a szimbólum kollektív és individuális értelmezésének dialektikájára épül. A terápia során a szimbolikus tartalmak emocionális feldolgozásának és a tudatos reflexióknak az integrációja zajlik.

- A hívó kép szerepe egyrészt az elsődleges folyamatok dimenziójába való átlépés segítése, másrészt kristályosodási pontként szolgál, mivel ösztöndinamikai hívó jellegénél fogva mobilizálni képes tudattalan impulzusokat, elfojtott komplexusokat. - Alap, közép és felsőfokra osztjuk. Az egyes fokozatok a páciens személyiségszerkezetétől, problematikájától és a terápia szakaszától függően kerülnek alkalmazásra. - Alapfokú szimbólumok pl.: rét, patak, forrás, torkolat, ház, hegy, erdőszéle.

Hipnózis - történeti adatok MESSMER (1720-1815) "animális magnetizmius" FARIA ABBÉ fixációs módszer fájdalomcsökkentés BRAID a hipnózis nem alvás ! "monodeizmius" - egy dologra való mentális koncentrálás CHARCOT (1825-1893) a hipnózis kóros állapot (hysteria!) BERNHEIM "egészségesek is hipnotizálhatok” P.JANET disszogiációs teória HILGARD neodisszociációs teória "rejtett megfigyelő" SZKEPTIKUSOK: (White, Sarbin, Orne, Barber) "Szerepjátszás" „Feladatmotívált magatartás"

Hipnózis - Módosult tudatállapot (disszociáció!) -  A figyelem speciális koncentrált állapota (fókuszált figyelem) -  A perifériás észlelés beszűkül - NEM alvás! EEG: jo. féltekei túlsúly -  Nő a szuggesztiók iránti fogékonyság Realitásellenőrzés csökken -  Interperszonális kapcsolat fontossága -  A motoros és pszichés aktivitás csökkenése nem sine qua nonja a hipnózisra jellemző tudati változás előidézésének "Aktív-éber hipnózis" (Bányai-Hilgard) Alkalmazási terület: anesztézia pszichoterápia