Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lesz-e valódi kétnyelvűség Erdélyben? Rajtad múlik. Civil Elkötelezettség Mozgalom (CEMO)
Advertisements

Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
A mérési rendszer fejlesztése, az érettségi rendszer átvilágítása
A tanári munka értékelése
A magyar nyelv helyzete a Délvidéken
Az országos mérések megújult rendszere
Kompetencia- mérés Somogyi József Általános Iskola
A ÉVI ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉS ISKOLAI EREDMÉNYEI.
A ÉVI ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉS ISKOLAI EREDMÉNYEI /A kisebb grafikonok az előző évi eredmények/
TIMSS 2007.
Többség – kisebbség helyzete Magyarországon
Varga Katalin Gimnázium (Varga Katalin Secondary School)
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
A határon túli magyar felsőoktatás és kutatás fejlődése a rendszerváltozás után A határon túli magyar felsőoktatás és K+F támogatása és hasznosulása Kutatásvezető:
Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.
MTA Regionális Kutatások Központja A MAGYAR RÉGIÓK MEZŐGAZDASÁGI HELYZETKÉPE A KÁRPÁT RÉGIÓBAN Kovács Teréz tudományos főmunkatárs MTA Regionális Kutatások.
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
2008. évi Országos kompetenciamérés 6. osztály / Matematika
Debrecen Networkshop 2010 Határon túli magyar tartalomszolgáltatások Networkshop Debrecen, április.
Poszt-szocialista országok eredményei PISA 2003 Cs L M Szl x olvasás matematika.
. Magyar Termék Nagydíjjal ismerték el az Országos kompetenciamérést, mint szolgáltatást.
„Az esztétikai aktivitás az, ami életben tart bennünket” Antal- Lundström Ilona Mälardalen University Sweden.
A határon túli magyar nyelvűség
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
Hodinka Antal Intézet Tudományos műhelyek a kárpátaljai magyar tudományosság szolgálatában.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Kompetenciamérés eredményei évfolyam 2012 Készítette: Bánné Mészáros Anikó igazgatóhelyettes.
Kutatási kiválóság egytemi-akadémiai együttműködésben: egyetemi perspektíva Szabó Gábor elnök, MRK Egyetemi Tagozat rektor, Szegedi Tudományegyetem
Kassa – Komárom. Megalakulás: 2006.február - Kassán október - Komáromban.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
A kétnyelvűség aktuális kérdései (kurzus – 2007 őszi félév, EC) november 14. A magyarországi románok román–magyar nyelvcseréje Borbély Anna MTA Nyelvtudományi.
Az Identitás Erősítése a Maros Megyei Iskolákban Civil Elkötelezettség Mozgalom (CEMO)
Gyermekvilág régen és ma
Készítette:Pógyor István. A kisebbség, társadalmi értelemben egy adott társadalmon belül többé- kevésbé elkülöníthető, sajátos azonosságtudattal rendelkező.
Kompetencia mérés eredményei 2006 Készítette: Mészáros-Vásárhely Katalin.
Határtalanul!.
Az országos mérések megújult rendszere
A felmérés időpontja: május 28.. MÉRT TERÜLETEK:  matematikai eszköztudás  szövegértési képességek  háttérkérdőív kitöltése (szülők, tanulók)
Kompetenciamérés Kompetenciamérés Matematika 6. évfolyam.
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
Az oktatásügy törvényi szabályozása
Honnan hová? – az oktatási stratégiánk megvalósításának négy éve Joó Horti Lívia Magyar Nemzeti Tanács
A PISA vizsgálatok kisebbségi vonatkozásai – vajdasági magyar eredmények Papp Z. Attila MTA TK Kisebbségkutató Intézet Miskolci Egyetem – Szociológiai.
2016. Március 3.. A Határtalanul! program célja a magyar-magyar kapcsolatok építése, személyes kapcsolatok kialakítása, elmélyítése. Keretében magyarországi.
A Társadalmi Megújulás Operatív Program 1.1. „Komplex munkaerő-piaci programok a munkanélküli és inaktív emberek foglalkoztatásáért” intézkedés TÁMOP /
A többségi-kisebbségi viszonyok hatása a roma tanulók iskolai teljesítményére Kende Ágnes MTA TK Gyerekszegénység Elleni Program
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
A ÉVI ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉRÉS EREDMÉNYEI 2016.Március 7.
A PISA2009 eredményei Szövegértés tíz év távlatában Balázsi Ildikó és Ostorics László Oktatási Hivatal Közoktatási Mérési Értékelési Osztály.
A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, Dr Liskó Ilona OFI
2015. évi eredmények Újpesti Bajza József Általános Iskola Készítette: Kohodné Tóth Andrea intézményvezető.
Iskola és képesség Egy Kárpát-medencei összehasonlító kutatás tanulságai Dr. Ferenc Viktória.
A népesség összetétele
And what else?... Leszakadó gyerekek.
A szövegértés változásai a PISA 15 éve alatt
Országos kompetenciamérés 6. évfolyam (2015)
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
A évi kompetenciamérés eredményeinek elemzése 2016
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Napjaink magyar nyelvű oktatása Vajdaságban
Országos Kompetencia Mérés 2011
Kompetenciamérés eredményei évfolyam 2013
Nyíregyházi Egyetem, Műszaki és Agrártudományi Intézet 44
Általános iskolások pályaválasztása 2014
Országos kompetenciamérés 6. évfolyam (2017)
Előadás másolata:

Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján Dr. Papp Z. Attila Miskolci Egyetem Szociológiai Intézete MTA Kisebbségkutató Intézet AZ OKTATÁS HATÉKONYSÁGÁNAK FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A VAJDASÁGBAN -A PISA kutatás szerepe az oktatás fejlesztésében – Szabadka, 2012. március 29.

Miről lesz szó? Hogyan lehet mérni a kisebbségi csoportok iskolai teljesítményét a PISA vizsgálatokban? Határon túli/külhoni magyarok iskolai teljesítménye (3 országban) Néhány idősoros adat Vajdasági magyar fiatalok néhány részletesebb eredménye

Kisebbségi oktatás tipológiája Anyanyelven tanul Államnyelven (nem anyanyelven) tanul Őshonos kisebbségi Kisebbségi/nemzetiségi oktatás (Mo.) Anyanyelvi alrendszer (htm) teljes alrendszer kétnyelvű oktatás részleges: anyanyelvi modul Kvázi civil oktatási formák szórvány oktatása Kisebbségiek oktatása Romák, hátrányos helyzetű kisebbségek oktatása Bevándorlók „Vasárnapi iskolák” Migránsok oktatása

Kisebbségi csoportok iskolai teljesítménye a PISA alapján Bevándorlók iskolai teljesítménye Első generációs: más országban született Másodgenerációs: szülei más országban születtek Őshonos kisebbségi csoportok iskolai teljesítménye

Kisebbségi magyarok iskolai teljesítményének mérése a PISA-ban teszt nyelve többségi magyar otthon beszélt nyelv többségi (szerb, szlovák, román) többségi: többségi nyelven többségi: magyar nyelven (nem jellemző) kisebbségi magyar: államnyelven kisebbségi magyar: anyanyelven

Rendelkezésre álló adatok 2000 2003 2006 2009 Románia X Szlovákia Szerbia otthon beszélt nyelv - teszt nyelvétől eltér otthon beszélt nyelv - részletes, magyar feltüntetve teszt nyelve - részletes, magyar feltüntetve

Fő kérdések Hogyan teljesítenek a kisebbségi magyarok nemzetközi összehasonlításban? az eltérő teljesítményű országokon belül? a többségi tanulókhoz képest?

Szövegértés, PISA 2009

Szlovákia - 2009

Románia - 2009

Szerbia - 2009

Szlovákia: 2003 - 2009

Szerbia: 2003-2009

Matematika: 2003(2000)-2009

Szerbia – szövegértés gondolkodási műveletek és szövegformátum szerint (PISA 2009)

Országok képességszintek szerint - 2009

Szerbia: szövegértés képességszintek és a teszt nyelve szerint

Szerb nyelvű képzésben részvevők Alacsony kompetenciaszint Kisebb esélyek később a munkaerőpiacon Alacsony családiháttér-index

gyengébb iskolai eredmények Asszimilációs spirál családiháttér- index alacsony képzésbe kerülni szerb nyelvű nagyobb esély gyengébb iskolai eredmények

Következtetés - 1 OECD átlaghoz közeli Szlovákiában a magyarok 2009-ben alulteljesítettek OECD-től jóval alulteljesítő rendszerekben (Szerbia, Románia) a magyar fiatalok felülteljesítettek 2 fő trend: az anyanyelven tanuló kisebbségi magyarok mindegyik kompetencia területen jobban teljesítenek, mint azok a nemzetiségi társaik, akik államnyelven tanulnak. a magyar nyelvű képzésben részvevők Szerbiában és Romániában jobban teljesítettek a többségi nemzet fiataljaihoz képest, Szlovákiában 2009-ben nem.

Következtetések - 2 Eltérő teljesítmény-alakzatok: Szlovákiában, Romániában: „pilléresedés”, de Felvidéken a magyar nyelvű képzés kezd lecsúszni Erdélyben: a magyar nyelvű képzés felülteljesít Vajdaságban: homogénebb teljesítmény, de Szövegértésben és természettudományban szignifikánsan felülteljesítenek Matematikában nem csúsznak le szignifikánsan Iskolai teljesítmény – asszimiláció: „alulról kiüresedés” kockázata jól teljesítők – magyarországi oktatási migráció?

Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket! Papp Z. Attila pappza@yahoo.com Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket!